Unde-i uichendistul. În Anglia, cu Laurenţiu Blaga (I)

31 martie 2010   La centru şi la margine

Bilet de avion Cluj-Londra via Budapesta, dus-întors, compania Malev, luat cu trei luni înainte, preţ 81 de euro, din care 73 de euro taxele de aeroport. Superofertă.

„London, baby!“
Cum o astfel de ofertă nu se refuză, ne-am îmbarcat la Cluj în avionul de Budapesta şi de acolo spre Gatwick, aeroportul londonez, al doilea ca mărime în Marea Britanie după Heathrow. Cartierul nostru general a fost orăşelul Worcester. Aşadar, după aproape o oră de mers cu trenul dinspre Gatwik am ajuns la Waterloo, important nod feroviar şi de metrou londonez. Londra ne-a primit cu un soare suspect de frumos chiar şi pentru băştinaşi. Malul Tamisei plin de turişti. La fel de plin şi restaurantul japonez Wagamama. Încercăm cu 2 cola, un ceai cu: chicken katsu curry – 8,45 lire, yaki udon – 7,65 lire, wagamama ramen – 7,95 lire. Toată afacerea: 46 de lire.

Next stop – Oxford
Şi cum drumul spre Worcester duce prin Oxford, am hotărît să facem un popas de cîteva ore în cel mai important centru universitar al Angliei. Am lăsat bagajele la un hostel de lîngă gară, afacere ce ne-a costat 3 lire. Colegii lîngă facultăţi, biblioteci lîngă muzee, Oxford-ul respiră şi astăzi aerul vremurilor care l-au făcut celebru. Dar mai respiră şi acordurile celebrului hit „Trandafir de la Moldova“, camuflat în influenţe latino şi interpretat taman în centrul pietonal al oraşului de o trupă de trubaduri de ocazie, cu ascunse rădăcini mioritice. Şi cum nu puteam să trecem fără să bem o cafea în Oxford, am oprit la o crîşmă de bulevard. Trei cafele şi ceva prăjituri, 15 lire.
Worcester este un orăşel din inima Angliei, la jumătatea distanţei dintre Londra şi Manchester.

Worcester Cathedral este o catedrală anglicană, situată chiar pe malul rîului Severn şi a fost construită începînd cu anii 1084. Aici sînt îngopate rămăşiţele pămînteşti ale Regelui Ioan.

În secolul al XVII-lea, Worcester a fost cîmp de luptă în războaiele civile dintre rege şi Parlament. Chiar bătălia finală şi decisivă din 1651 a avut loc aici, cînd armata a lui Oliver Cromwell a forţat exilul regelui Charles al II-lea.

Restaurantul chinezesc pe principiul mănînci cît vrei, dar cît poţi mînca?
La Angel Chef, plăteşti 10 lire şi ai de ales din toată gama de mîncare chinezească, un fel de bufet suedez cu preparate chinezeşti. Nu lipseşte sushi, evident. După două ture de explorare gastronomică te opreşti. Eventual, mai încerci un desert. Deci, 10 lire taxa de intrare, 3 lire sticla de cidru la jumate, 2,75 lire apa minerală la 2 litri.

Gulaşul imperial – mare ne-a fost mirarea să găsim în Ţara lui Fish and Chips, gulaşul nostru. Mai exact cel făcut în Imperiul Austro Ungar. Într-un imobil cu elemente tudoriene, transformat în pub, mirosul de gulaş trăda emblema vechiului imperiu austro-ungar. 12 lire porţia de gulaş, 2 lire halba de bere.

Stratford Upon Avon cu staţie la Birmingham – drumul dintre Worcester şi Stratford Upon Avon duce prin Birmingham. Firesc, ne-am oprit şi aici, pentru a vedea oraşul din inima Angliei. Destul de modern, cu o mixtură între clădiri în dulcele stil englezesc şi arhitectură futuristă, Birmingham este unul dintre marile oraşe ale Insulei. Am vizitat expoziţia de la muzeul din localitate şi ne-am făcut poze, fireşte, la celebra statuie Ironman. Legătura cu piesa celor de la Black Sabbath nu am găsit-o, dar am făcut-o noi. După două ore de plimbare prin oraş, ne-am îndreptat către gară să ne continuăm drumul spre Marele Will.