Ştiri online

18 februarie 2009   La centru şi la margine

Acum cîţiva ani nu exista decît revistapresei.ro. Era singurul site care îţi oferea informaţii din mai multe surse, care făcea zilnic o selecţie celor mai importante ştiri şi articole apărute în presă (pe atunci multe publicaţii nu aveau încă ediţii electronice), care îţi permitea să ai acces la o arhivă pentru a urmări evoluţia unui eveniment. Ideea unei reviste a presei pe Internet a creat treptat un nou tip de cititor, acela care înainte cumpăra sporadic ziare pentru că nu avea timp să le citească şi care s-a prins destul de repede că în doar cîteva minute şi cu efortul de a da cîteva click-uri putea să devină un om informat şi, în acelaşi timp, a uşurat atît de mult munca ziariştilor (unde sînt vrafurile de ziare care soseau în fiecare dimineaţă într-o redacţie?), încît în scurtă vreme aproape totul s-a redus la copy&paste. Site-urile de tipul "revista presei" au început să se dezvolte, să copieze modele de afară, să devină din ce în ce mai sintetice şi mai uşor de utilizat. Menţinerea lor în viaţă nu presupune mari resurse, mai ales că multe nici nu-şi propun să atingă un oarecare nivel de profesionalism, ci doar să figureze undeva, în clasamentul de pe trafic.ro. Revistapresei.ro a devenit Hotnews.ro şi şi-a abandonat conceptul iniţial. Acum este o publicaţie exclusiv online care nu mai depinde de alte site-uri, decît în măsura în care există trimiteri la ele, căci îşi are propriul conţinut. Totuşi, cititorii Hotnwes sînt în mare parte aceiaşi cu cei pe care site-ul şi i-a format în perioada în care nu era decît revistapresei.ro. Aceiaşi cititori care au "crescut" odată cu dezvoltarea Internetului şi care au devenit dependenţi de informaţia livrată online. Cu timpul, au început să-şi dorească mai mult decît "doar să fie la curent" şi să "frunzărească" ziare pe computerul de la birou, au început să aprecieze stilul unui articol, să aibă pretenţii la o componentă video sau audio, dar şi să posteze în continuare comentarii, căci de aici a început totul. Una dintre marile diferenţe dintre presa scrisă şi presa online este tocmai această poştă a redacţiei instant. De aceea cititorii sînt extrem de importanţi pentru o publicaţie de tipul Hotnews şi uneori sînt atît de prezenţi, încît îţi dau senzaţia că ei fac site-ul. Hotnews.ro se află de o vreme pe locul 4 în clasamentul trafic.ro, la categoria ştiri/mass-media (să nu uităm că trăim totuşi într-o ţară unde divertismentul primează în detrimentul informaţiei, cancan.ro aflîndu-se pe primul loc). Vom vedea în continuare cam pe unde se situază în top alte site-uri de ştiri. Ziare.com este pe locul 7, un site care la prima vedere pare mai puţin încărcat decît Hotnews şi uşor de accesat. Prima pagină îţi oferă avantajul de a afla tot ce s-a întîmplat în ultimele 24 de ore - de la "Băsescu a cerut de la BEI sprijin pentru industria auto" (ora 16,43) la "Doi irakieni au încercat să iasă din ţară într-un TIR încărcat cu prosoape" (ora 15,17), dar şi "Ce fel de orgasm ai?" (ora 14,46). Pe locul 13 se află Ziare.ro, o revistă a presei care are deja ceva vechime, iar pe 15 se situează eZiare.ro, un portal care sub deviza "Gustă din puterea informaţiei!" îţi înşiruie ziarele româneşti de la A la Z, inclusiv pe cele locale, cum ar fi Jupînu’ din Suceava sau Obiectiv vîlcean. Presaonline.com se află pe locul 22 şi încă are pe homepage o secţiune cu rezultatele alegerilor din 2008, dar şi cu trimiteri la blogurile unor politicieni cum ar fi Elena Udrea sau Adrian Năstase. Pe locul 27, ciao.ro, care se prezintă ca o "revistă online cu atitudine", se adresează cititorilor tineri cărora le oferă mai mult ştiri mondene, dar şi un videospace. InfoPortal.ro de pe locul 30 sistematizează ştirile, împărţindu-le pe categorii, şi îşi propune să împartă cît mai multe newsletters, căci aceasta este prima invitaţie pe care o primeşti cînd deschizi site-ul, chiar înainte de a vedea ce conţine. Celelalte locuri din clasament sînt ocupate de ediţiile electronice ale ziarelor centrale, cum ar fi Evenimentul zilei, Libertatea sau Adevărul, care au început şi ele să cîştige teren, în detrimentul celor tipărite. O concluzie ar putea fi că şi în România a "produce" ştiri online nu mai este de mult o ocupaţie de week-end a cîtorva jurnalişti care în timpul săptămînii au alte joburi, mai profitabile, ci poate deveni o afacere şi un mod de a face presă. (A. P.)

Mai multe