Librării şi afaceri
Dacă vă închipuiţi că Business magazin este o revistă pentru oamenii de afaceri, în care vine vorba numai despre profit, vînzări, creşteri economice, credite, dobînzi etc., vă înşelaţi profund. Business magazin (un săptămînal editat în colaborare cu Ziarul financiar) este o revistă în care predomină, ce-i drept, conţinutul economic, dar nu sînt ocolite nici politica, nici temele sociale, nici cultura. Este, mai ales, o revistă inteligentă şi bine scrisă: într-o limbă română curată, nu în jargonul bancherilor, finanţiştilor şi al "analiştilor". (Din acest punct de vedere, titlul "tehnic" - şi "anglofon" - nu ajută, din păcate, la captarea unui public mai larg; dar de ce ne-am lăsa "dezorientaţi" de un titlu, care e, la urma urmei, o convenţie?) Pentru a reveni la subiectele culturale, trebuie să spun că aproape în fiecare număr se găseşte vreunul (în afară de pagina curentă de cultură) tratat pe larg, extrem de interesant şi dintr-o perspectivă inedită, pe care revistele "propriu-zis" culturale nu o au la îndemînă. În nr. 51 din 4 octombrie, de pildă, un excelent articol al Ioanei Mihai se întreabă "De ce mor librăriile?". Pentru a afla răspunsul, autoarea stă de vorbă cu Silviu Lupescu - directorul Editurii Polirom, cu Doina Marian - directoarea Asociaţiei Editorilor din România, cu librari (deci oameni "de-ai cărţii"), dar şi cu Mihai Dumitrescu - consultant la firma IdeaPlus, care se ocupă de studii de piaţă. Concluzia? "Librăria de cartier e, fără îndoială, o specie pe cale de dispariţie. N-a învăţat încă să lupte cu noii inamici care i-au invadat teritoriul: librăriile nou apărute, magazinele universale de tip supermarket, distribuitorii de papetărie, Internetul. Însă poate că nu e inamic mai mare al librăriilor de cartier decît propria lor stare de paralizie. Cele mai multe vor muri, dar cîteva vor găsi repede un leac pentru supravieţuire." Vi se pare că "taie în carne vie"? După atîţia ani de lamentări pe tema "moare cultura", o astfel de analiză lucidă care explică de ce dispar aceste "relee", prin care este transmisă cultura scrisă, mi se pare mai mult decît necesară. Dacă diagnosticul ar fi fost pus mai devreme, poate găseam la timp şi tratamentul... Sînt şi alte lucruri interesante în Business magazin. De pildă, un "profil" al lui Michael Eisner, longevivul manager de la Walt Disney Company, pe care a condus-o 21 de ani şi urmează s-o părăsească în curînd, la cererea acţionarilor. După ce a fost adulat pentru că a scos compania din dificultate (sporindu-i veniturile de la 1,7 la 25,4 miliarde de dolari), a ajuns să fie acuzat, în ultima vreme, de "risipă, costuri nesăbuite, clientelism, lipsă de transparenţă". Trecut, deci, prin "sita" dintre sublim şi ridicol, Eisner ştie foarte bine ce spune cînd lansează asemenea aforisme: "Eşecul este o experienţă mult mai revelatoare decît succesul"; "Poate că cea mai bună educaţie pentru afaceri o capeţi citindu-l pe Shakespeare. Înveţi mai mult decît citind cursuri MBA de la vreo şcoală faimoasă de afaceri". Şi tot Business magazin oferă, în traducere, comentariile unor mari condeie de pe mapamond, preluîndu-le rubricile din prestigioase publicaţii străine: Umberto Eco (rubrica din L'Espresso) şi Thomas Friedmann (rubrica din New York Times). În fine, "dosarul" săptămînal al revistei (îl găsiţi tot sub o etichetă "anglofonă", cover story) este întotdeauna centrat pe un subiect de actualitate. După "Lobby - pro şi contra", "Timişoara, după 15 ani. Revoluţia economică" ori "Miza pe leu", în nr. 51 aflăm care sînt primele 25 de companii româneşti a căror cifră de afaceri însumată ajunge la 15 miliarde de euro (25% din PIB). Cine spunea că n-avem capitalism în România? (M. V.)