Film Menu

12 iulie 2009   La centru şi la margine

Dispariţia arătoasei şi inteligentei Re:publik i-a lăsat pe cinefili, cum s-ar spune, dans le noir: în afară de cele cîteva gazete culturale care publică regulat cronică de film şi eseuri despre cinema, se simte nevoia unui spaţiu de reflecţie despre ce şi cum vedem. Pentru că, vorba lui Gilles Lipovetsky, trăim în era ecranului global: la TV, pe computer, pe ecranele publicitare, pe telefonul mobil, în sălile multiplex etc. Îngurgităm, pe nemestecate şi, mai ales, fără să disociem, o cantitate uriaşă de imagini. Orice nutriţionist ar spune: iată drumul cel mai scurt spre indigestie... Avem nevoie de o dietă sau măcar de un meniu cu propuneri bine articulate. Cam asta şi-au propus şi studenţii de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică cu noua lor revistă intitulată Film Menu: să prescrie nişte reţete pentru digestia/decriptarea filmelor. Fără să se pretindă doctori, redactorii şi colaboratorii acestei publicaţii ne oferă propria lor viziune asupra filmelor "de şcoală". Nu sînt nici lucrări de seminar, nici cronici propriu-zise, ci un amestec voios între cele două. Textele sînt fresh, dezinhibate, la obiect şi personale. Film Menu îşi propune să formeze viitorii specialişti în cinema din România şi să se implice în susţinerea unor evenimente cinematografice, precum Cineclubul din cadrul Cinematecii Române sau a altor evenimente de gen susţinute în incinta UNATC sau în alte cinematografe. "Sîntem interesaţi în egală măsură de cinematograful contemporan şi de cel clasic. Pentru noi, cinematograful e la fel de viu, indiferent de culoarea peliculei sau de formatul ecranului. Importantă este calitatea filmelor puse în discuţie, nu ţara de provenienţă, bugetul, sau perioada în care au fost realizate" " scrie Andrei Rus în editorial. Această deschidere se vede şi în sumar, nu doar în declaraţii: în primul număr apar, printre altele, cronici şi portrete ale unor cineaşti precum Roberto Rossellini, Laurent Cantet, Anthony Minghella, Wes Anderson, Wim Wenders, Maya Deren sau Aleksei Balabanov. Aceeaşi ediţie mai conţine un şi mai extins dosar dedicat cineaştilor români: sînt articole despre Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu, Alexandru Tatos, Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, Răzvan Rădulescu, Adrian Sitaru, Dan Piţa, un "proces verbal" al filmului Moartea domnului Lăzărescu de Cristi Puiu, o discuţie cu Radu Jude. O să vă întrebaţi, probabil, ce se mai poate scrie acum despre filmele unor clasici-contemporani precum Ciulei sau Piţa. Sau o să reproşaţi că despre Puiu, Mungiu & co s-a scris deja tot ce se putea scrie. Ei bine, o să fiţi uimiţi cîte n-aţi ştiut despre aceşti cineaşti citindu-le portretele din cadrul dosarului! Nu rataţi cele două cronici de carte (la On Film de Wim Wenders şi la Screenplay de Syd Field) şi nici povestea din jurul ecranizării romanului lui Graham Greene The End of the Affair. Iar dacă aţi ratat Next-ul de astă-primăvară, puteţi să aflaţi ce aţi pierdut dintr-un dialog cu Andrei Gorzo. Lectură plăcută şi poftă bună la film. (M. M.)

Mai multe