Femeile trendy imaginare
Bolero, editată de trustul Ringier, face parte din categoria revistelor pentru femei, glossy desigur, mai mult destinate răsfoitului decît cititului. Cu un titlu un pic pretenţios (care te poate duce cu gîndul la muzică clasică ori la haine sau în orice caz la ceva cu stil), publicaţia se autointitulează "cea mai trendy revistă pentru femei". Aşa că este destul de greu de imaginat faptul că în cele 150 de pagini ale sale nu poţi găsi un articol pe care să-l parcurgi de la cap la coadă. Majoritatea sînt traduceri şi încropeli de tipul sfaturi sau "reţete", preluate probabil de pe Internet sau din alte surse mai mult sau mai puţin citate. Cunoşti personaje obscure cum ar fi "trei fete" cărora le poţi spune pe numele mic, adică Andreea, Sanda şi Alexandra, care îţi explică ce cred despre sine, apoi alte trei domnişoare sau doamne - Adriana, Laura şi Crina - care îţi povestesc cum au fost pipăite pe stradă şi hărţuite sexual la locul de muncă, la tot pasul dai de "opinia specialistului" (un psiholog, un avocat, un interior designer), pe lîngă nelipsitele teste de personalitate, poţi face şi un star quiz din care afli totul despre "universul Andrei" (mă îndoiesc că cineva ştie atît de multe despre Andra încît să poată răspunde la întrebarea: care au fost primele flori pe care le-a primit?). Printre cele mai penibile articole se numără cel legat de sexualitate care se numeşte sugestiv "Verde la roşu". "Nici nu ştiam cînd soţia mea era în perioada delicată a lunii. Avea grijă să fie foarte discretă cînd mergea la baie" - spune un pensionar în vîrstă de 72 de ani care ne şi zîmbeşte hîtru dintr-o fotografie. "Replicile de milioane" sînt replici celebre din filme, însă e musai să le foloseşti în conversaţiile cu partenerul de viaţă. Aşadar, în timpul unui conflict îi poţi spune replica lui De Niro din Taxi Driver - "You talking to me?!" şi "cu siguranţă va izbucni în rîs", iar în momentele de intimitate, îl vei incita cu replica lui Al Pacino din Scarface - "Say hello to may little friend!". De altfel, politica editorială a revistei (în cazul în care se poate vorbi despre aşa ceva) mizează tocmai pe o atitudine de prietenă mai în vîrstă şi mai experimentată care te învaţă ce şi cum. Mici trucuri, mici şmecherii care nu au nici o relevanţă în viaţa reală. Ca şi alte cazuri, distanţa dintre femeia creată de redactorii revistei Bolero care reacţionează şi se comportă în funcţie de nişte mecanisme doar de ei ştiute (şi care, pînă la urmă, seamănă foarte tare cu femeia Avantaje, femeia Tabu etc.) şi femeia obişnuită, un pic superficială, un pic cochetă, însă precupată de cu totul alte lucruri decît cum să-şi îmbrobodească bărbatul, este una de la cer la pămînt. S-ar putea spune că o astfel de revistă se adresează mai mult adolescentelor. De aici şi abundenţa de englezisme care se vor într-adevăr trendy: All about you, Diet (de parcă în româneşte n-am avea banala cură de slăbire?), Good Shape, Beauty sînt titlurile de pagini. Ca să fim în ton, cele mai bune mi s-au părut totuşi cele de shopping. Dacă tot am stabilit că e o revistă care se frunzăreşte, măcar mai vezi o rochie, mai vezi un pantof, căci la capitolul prezentare grafică, Bolero, asemeni suratelor ei, nu lasă deloc de dorit. Trebuie menţionate şi cadourile (incluse în preţul revistei, adică 4 lei): un plic cu un praf maroniu, adică o "specialitate instant pe bază de cacao şi lapte" şi un altul, cu un strop de şampon. La prima vedere absolut inutile, însă cine ştie cînd rămîi fără şampon şi ţi-e lene să cobori pînă la supermarket sau cînd ţi se face poftă de o ciocolată caldă? (A. P.)