Crăciunul în variantă business

30 decembrie 2007   La centru şi la margine

În Biz, revista noilor tendinţe în afaceri (3-17 decembrie 2007), ni se oferă o altă perspectivă asupra Crăciunului, mult mai tehnică. Strălucirea şi festivismul nu sînt privite doar admirativ sau, dimpotrivă, critic, ci analizate concret şi pragmatic. Pînă la urmă, cel puţin pentru experţi, Crăciunul este o industrie la care se lucrează din greu, după toate regulile jocului economic. Luna decembrie este, pentru specialiştii în marketing, una cu potenţial. Problema care se pune este a exploatării, cît de mult se poate, a acestui potenţial: "Deşi perioada Crăciunului este una extrem de aglomerată, potenţialul lunii decembrie nu este pe deplin fructificat. Cheia este modul în care poţi ieşi din această aglomerare. (...) Tocmai aici se vede creativitatea în marketing şi, implicit, în comunicare" - afirmă Mihai Scorţea, New Business Director la Saatchi&Saatchi Romania, în cover story-ul revistei (autori Anda Drăgan, Alexandru Ardelean şi Loredana Săndulescu). Un alt specialist în marketing, Adinel Tudor, Senior Partner la Trout Partners, consideră că maxima fructificare a potenţialului depinde, în principal, de capacitatea de a oferi spre vînzare cantitatea de bunuri de orice fel solicitată de cumpărători. Astfel încît întîrziaţii care se hotărăsc să-şi cumpere ce le trebuie, în ultimul moment, să nu mai găsească rafturile goale. Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour România, consideră că, "în momentul de faţă, piaţa românească nu este saturată şi că există loc de creştere atît pentru producători, cît şi pentru distribuitori". Reiese, din cele de mai sus, că românii au rămas consumatori harnici, mai ales în perioadele de Sărbători. Şi cu preferinţe rafinate, situate mai curînd în zona de lux decît în cea medie, utilitară: "cadourilor-pulover le-au luat locul telefoanele mobile, ceasurile de lux şi bijuteriile de marcă" - afirmă Marilena Istrătescu, Senior Account Manager la Mercury 360. Nu întotdeauna cumpatrioţii noştri îşi respectă bugetul în ceea ce priveşte cumpărăturile de Crăciun: majoritatea îşi depăşesc bugetele stabilite pentru cheltuieli. Asta pentru că se practică, mai mult decît în alte perioade, "cumpărăturile de impuls - cadouri, dulciuri, decoraţiuni sau orice atrage atenţia şi induce atmosfera specifică sau asocierea cu Crăciunul". "Explicaţia psihologică este că trăim o perioadă de final, în care tragem linie, ne măsurăm realizările personale şi materiale (...) şi ne împăcăm cu noi şi cu ceilalţi. Ne cumpărăm, într-un fel, fericirea" - adaugă Marilena Istrătescu. Românii nu cumpără doar mai mult în această perioadă (Andreea Mihai consideră că, în decembrie, consumul mediu este cu 30-35% mai mare decît în alte luni), ci şi superior calitativ. Ei aleg, de pildă, produsele alimentare mai scumpe. Dar şi cele de modă, frumuseţe, electronicele, elecrocasnicele, maşinile, jucăriile, dulciurile, telefoanele mobile, gadget-urile, bijuteriile... În privinţa serviciilor, sînt în creştere în luna Moşului cele de transport, turism şi telecomunicaţii. "Pe piaţa de telecomunicaţii/retail, ultimul trimestru reprezintă 40% din vînzările totale anuale" - constată Adelina Păsat, Marketing Manager la Germanos România. Iar în privinţa turismului, vînzarea de pachete pentru vacanţa de iarnă contribuie cu 70% la totalul vînzărilor din ultimul trimestru al agenţiei, apreciază Cristina Irimia, director de marketing la J’Info tours. Una peste alta, toate cele de mai sus demonstrează că românii iubesc Crăciunul şi că nu se dau înapoi să-şi golească buzunarele ca s-o arate. Iar revista Biz reuşeşte să redea această atitudine, documentat şi obiectiv. (I. P.)

Mai multe