Carte di Cinema
Deşi titlul pare să fie versiunea "made in Republica Moldova" a unui dicţionar de filme, este vorba - totuşi - de o revistă. O revistă italienească. De Cinema. (Evident.) Ajunsă la numărul 17 (din "nuova serie"), "quadrimestrale" şi editată de Fedic/Federazione Italiana dei Cineclub, cu sprijinul Departamentului de Ştiinţă şi Educaţie al Universităţii din Bologna. Seamănă (ca format, paginaţie etc.) cu Positif, celebrul lunar francez - celebru şi pentru că cei care scriu acolo nu sînt plătiţi... (!) Numărul 17 din Carte di Cinema îl are pe copertă pe veteranul Marco Bellocchio (căruia i se consacră cîteva articole în secţiunea de festival(uri) - Pesaro, Veneţia, Capalbio, Montecatini...); alături de Bellocchio mai sînt amintiţi, pe copertă, Oliver Hirschbiegel (autorul lui Der Untergang, filmul despre Hitler) şi Kim Ki-duk (prolificul regizor sud-coreean) - ambii, discutaţi într-un dosar separat intitulat "Nuove visioni". Pe lîngă grupajul - consistent - de festivaluri ("quadrimestrale"-le trebuind să strîngă, din urmă, ediţiile vară-toamnă), mai există o secţiune de "Interventi" deschisă de subsemnatul cu un articol despre Caché al lui Michael Haneke (evenimentul european al anului), continuat de o cronică la ultimul film al lui Jim Jarmusch, Broken Flowers, de un foarte interesant text cu "Esempi di lingua e stereotipi spagnoli nel cinema italiano" şi de un portret "in memoriam" Tonino Delli Colli: marele director de imagine - care a colaborat cu Fellini, Pasolini, Marco Ferreri, Sergio Leone, Louis Malle, Polanski şi Orson Welles - s-a stins din viaţă la Roma pe 16 august, la vîrsta de 83 de ani. Secţiunea cea mai pasionantă mi s-a părut ultima (intitulată, simplu, "Recensione Librarie"); nu de alta, dar aflăm - şi ne minunăm - de ce cărţi ("di cinema") apar în "cizmă": Apocalipsa lui Tarkovski, de pildă, dar şi un studiu (de 302 pagini) despre - L'Arte allo specchio. Il cinema di Andrej Tarkovskij, de Fabrizio Borin. Sau Hollywood, il Pentagono e Washington - Il cinema e la sicurezza nazionale dalla seconda guerra mondiale ai giorni nostri de Jean-Michel Valantin. Alte două articole din această secţiune discută lucruri tot atît de diferite, precum un eseu foarte savant ("Du Cinéma comme embl