„Vizitatorii vin la MARe ca să se simtă bine, nu ca să își îndeplinească o îndatorire” – interviu cu Erwin KESSLER, directorul MARe/Muzeul de Artă Recentă –

Publicat în Dilema Veche nr. 965 din 6 octombrie – 12 octombrie 2022
image

Pe 9 octombrie se împlinesc patru ani de la inaugurarea celui mai mare muzeu privat din România, MARe/Muzeul de Artă Recentă, o inițiativă ambițioasă și exhaustivă. Cum a luat naștere acest proiect, care a fost parcursul muzeului pînă acum și ce înseamnă acesta, atît pentru peisajul muzeografic românesc, cît și pentru cultura tinerilor de a merge la muzeu – despre toate acestea și despre multe altele am vorbit cu directorul MARe, istoricul de artă Erwin Kessler.

Anul acesta se împlinesc patru ani de la inaugurarea muzeului. Cum a început povestea? A fost și un sîmbure de „nebunie” cînd v-ați „înhămat” la acest drum?

Am fost solicitat să ofer unui colecționar sfaturi privind achizițiile de artă contemporană. După o serie de achiziții m-a întrebat care este criteriul meu în selectarea artiștilor și a lucrărilor. I-am răspuns că lucrările trebuie să fie muzeale, iar artiștii să fie relevanți nu doar pentru mersul artei din țară, ci și pentru procesele de profunzime la nivelul mentalului și subconștientului colectiv. De aceea am recomandat chiar și achiziționarea unor lucrări care nu corespundeau nici gustului meu, nici gustului său. După un timp, m-a întrebat de ce achiziționăm lucrări muzeale care nu întotdeauna ne fac plăcere, din moment ce nu avem un muzeu, ci o colecție privată. Și imediat m-a întrebat dacă m-aș încumeta să facem împreună un muzeu. 

După cîteva zile am alcătuit conceptul viitorului muzeu, în cîteva pagini, i-am dat numele actual, iar la puțin timp ne-am văzut în trei, cu arhitectul, care ne-a pus cîteva întrebări despre cum vedem viitorul muzeu. I-am spus că îl văd la exterior ca pe un buncăr așezat pe un diamant, iar la interior ca pe o contestare a felului în care arată toate muzeele-hală de artă contemporană – largi deschideri albe, neutre și aseptice, aparent, dar, de fapt, megalomane. I-am spus că aștept ca în interior să fie un black hole in the white Cube, iar el a conturat rapid și forma muzeului, așa cum o vedeți acum. Restul a fost muncă. Dar munca nu contează, căci de muncit, muncesc mulți.

Ce înseamnă, pînă la urmă, artă recentă? (Care este nuanța între „recent” și „modern”?)

În iulie 1965, în Raportul la Congresul IX al PCR, Nicolae Ceaușescu a trecut complet sub tăcere realismul socialist, ideologia estetică sovietică, impusă în tot lagărul comunist. În locul acestuia a propus un concept nou, diversitatea stilistică. Din acel moment, întreaga breaslă artistică, înrobită timp de aproape 20 de ani proletcultismului și realismului socialist, a fost obligată să se redefinească. Artiștii, care nu cunoscuseră timp de 20 de ani libertatea de expresie și mijloacele creatoare neo-avangardiste, au fost supuși brusc unui asalt al influențelor artistice occidentale – pop art, fotorealism, land art, neo-constructivism, performance etc. –, toate direcțiile și grupările artistice ale timpului își lăsau amprenta asupra artei românești. În raport cu obliterarea estetică a deceniilor precedente, din acel moment al deschiderii, din 1965, se poate spune că toată arta românească devine o artă recentă, venită după abisul și aneantizarea obsedantelor decenii dinainte. Este o partenogeneză estetică. Doar în parte este o re-modernizare, o recuperare a impulsului modernist interbelic. În cea mai mare parte, este un salt dinspre vidul estetic al propagandei vizuale comuniste spre densitatea fără precedent a neo-avangardei internaționale a anilor ’60. În chip firesc, colecția permanentă MARe poartă titlul „Diversitate Stilistică cu Răspundere Limitată”. Diversitatea îngăduită de regimul comunist era doar la nivelul mijloacelor de expresie. Controlul politic al mesajului era prezent în continuare.

Trăim într-un prezent în care comunismul tinde să fie uitat sau ignorat de cei mai mulți dintre tineri. Este MARe, din această perspectivă, și un soi de memento?

Este mai mult decît un memento. Prin forma sa exterioară, de buncăr fără ferestre, întunecat, de culoarea cojii unei bube pe cale de vindecare, MARe funcționează ca un monument al istoriei noastre traumatice – o cutie neagră în interiorul căreia, cu mijloace strict artistice, este pusă în scenă o friză antropologică, o oglindă a profilului nostru cultural și spiritual din ultima jumătate de secol. Și tot acest monument întunecat este așezat pe parterul cu pereți exclusiv de sticlă, perfect transparenți, așa cum este și prezentul societății noastre.

MARe este, într-adevăr, un muzeu „occidental”. Totul este gîndit, de la arhitectură la oferta educațională și la dinamica expozițiilor, în cele mai mici detalii. Ați avut vreun model anume în minte cînd ați conceput acest univers al artei?

Nu am avut absolut nici un model în minte. Totul, de la nume și concept la colecție și program curatorial sau educațional, a venit de la sine și s-a edificat pe experiența și pe perspectiva mea ca istoric de artă, curator, colecționar și părinte.

Din 2018, anul inaugurării, care a fost evoluția expozițională?

MARe a fost consecvent cu programul propus încă înainte de deschidere – facem trei expoziții de grup pe an. Cel mai frecvent, cu peste 50 de artiști, expozițiile abordează subiecte relevante pentru societatea noastră, de la Tricolor la Sportul reprezentat în arta românească, și de la Fete de vis (idealul feminin reprezentat de artiștii noștri din secolul XX pînă acum) la Culturi Agricole – imaginea agriculturii în arta românească. Am colaborat, în realizarea acestor expoziții, cu zeci de muzee din țară. Pe lîngă expozițiile de grup, cu subiecte și artiști români, am expus și figuri marcante ale artei contemporane internaționale, în expoziții personale compacte – de la Jeff Wall, Martin Creed și Marcia Hafif la Thomas Ruff, Tino Sehgal, VALIE EXPORT, Gregor Schneider, Matt Mullican, Thomas Demand sau Arnulf Rainer, printre alții. Chiar în aceste zile deschidem expoziția „Chip cioplit”, Stephan Balkenhol. Expozițiile cu artiști internaționali au loc în cele trei interetaje ale muzeului, deschise astfel unui (im)posibil dialog cu arta românească din restul muzeului în miezul căreia se inserează, despărțite fiind de golul Atriumului din mijlocul MARe, forma vizibilă a hăului de (ne)înțelegere care ne ține împreună.

Ne-am propus să facem anual cîte trei expoziții de acest fel, dar susținerea pe care am primit-o de la instituțiile culturale străine, de la Goethe Institut sau Forumul Cultural Austriac, la Terra Foundation for American Art, ne-a permis să deschidem anual și cîte patru expoziții personale, cu artiști internaționali de prim ordin. 

În afara acestor expoziții, în sediul propriu, MARe a organizat o serie de expoziții monografice în alte muzee din țară, dedicate unor figuri majore ale artei noastre, așa cum a fost expoziția Ștefan Bertalan, de la Brukenthal, expoziția Ion Grigorescu, de la MNAR, sau expoziția Gheorghe Berindei, de la Muzeul de Artă Craiova. Chiar acum se derulează încă expoziția Ecaterina Vrana, pe care am deschis-o la Muzeul de Artă din Constanța. Toate aceste expoziții au fost însoțite de ample cataloage bilingve, română-engleză, cum este și cel mai recent, Ecaterina Vrana, „Mi-e frică să pictez”, un catalograisonné al întregii sale opere. În cei patru ani de activitate am deschis peste 30 de expoziții în total.

Revenind la latura educațională, pe care orice muzeu ar trebui s-o aibă, vorbiți-ne despre oferta MARe (biblioteca, cursurile, cercetarea).

Cursurile noastre au avut un impact peste așteptări – numai anul trecut am avut peste 880 de copii la cursuri. În afară de cele două serii de cursuri MARe de Mic, din fiecare duminică, am avut cursuri specializate și miercurea și sîmbăta, serii dedicate fotografiei, desenului, artei video, arhitecturii, dansului. Vom avea, în curînd, alte serii de cursuri incitante – de scriere despre artă, de scenarii de film etc. Biblioteca noastră, cu acces liber, susține nu doar cursurile, ci și interesul publicului general.

Vă mărturisesc, pe final, că nu am crescut în cultura mersului la muzeu – cînd eram mică, muzeele din București mă îngrozeau, mă plictiseau, îmi păreau a fi ceva „mort”. Probabil că asta m-a entuziasmat atît de mult la MARe, senzația de nou, de vivacitate – sentimentul că, de fapt, chiar îmi place să merg la muzeu. În patru ani de existență, ce credeți că ați schimbat (dacă ați schimbat ceva) în peisajul muzeografic?

Vizitatorii vin la MARe ca să se simtă bine, nu ca să își îndeplinească o îndatorire, o corvoadă culturală, din spectrul instruirii obligatorii. Faptul că ei sînt, cei mai mulți, tineri care își fac selfie-uri pretutindeni în muzeu și vin să filmeze clipuri video, pe care le pun pe TikTok, reprezintă cea mai bună receptare a caracterului recent al MARe.  

interviu realizat de Stela GIURGEANU

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.