Ordinea morală a lumii

Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
image

Astăzi, avortul este legal în majoritatea țărilor europene, cu cîteva excepții precum Malta, Principatul Andorra (unde avortul este interzis sub orice formă, chiar dacă viața mamei este în pericol) sau Polonia – aceasta din urmă permițînd avortul doar în cazuri de viol sau incest. Însă, în multe țări din lume, avortul este încă strict interzis: Congo, Egipt, Gabon, Guineea-Bissau, Madagascar, Mauritania, Senegal, Honduras, Nicaragua, Surinam, Haiti, Republica Dominicană, Filipine, Irak, Laos etc., etc. În El Salvador, legislația consideră avortul ca fiind o omucidere agravată, iar femeile care fac avort riscă pînă la 50 de ani de închisoare.

În Europa, prima țară care a legalizat avortul a fost Suedia, în 1938, Regatul Unit urmînd să o facă după 29 de ani, în 1967. Franța a luat această decizie în 1975, iar Spania, în 2009. Deocamdată, nici o țară nu a stabilit dreptul la avort în Constituție – așa cum planifică să facă în prezent Franța, mai ales în siajul recentei decizii a Curții Supreme din SUA, privind cazul Roe vs Wade.

Ce a însemnat Roe vs Wade

În 1969, Norma McCorvey – cunoscută sub pseudonimul legal „Jane Roe” –, o mamă singură, cu doi copii, a rămas însărcinată, în urma unui viol. Trăind în Texas, unde avortul era permis doar dacă sarcina amenința viața mamei, a decis să conteste aceste legi cu ajutorul a două avocate, Sarah Weddington și Linda Coffee, care au intentat în numele ei un proces la tribunalul federal al SUA împotriva procurorului local, Henry Wade, un aprig militant anti-avort. Cazul a fost respins, iar tînăra în vîrstă de 25 de ani a trebuit să nască. Totuși, în 1973, a făcut apel la Curtea Supremă a SUA, alături de o altă tînără din Georgia, Sandra Bensing – avocații lor susținînd că legile privind avortul în Texas și Georgia sînt neconstituționale, deoarece încalcă dreptul fundamental la viața privată, menționat în Constituție. De data aceasta, decizia Curții Supreme le-a fost favorabilă – iar concluzia, una clară: dreptul la intimitatea vieții private, prevăzut de Constituția SUA, protejează și dreptul unei femei de a întrerupe o sarcină.

Acea decizie, care a funcționat ca un scut de protecție pentru dreptul la avort, a fost însă anulată pe 24 iunie 2022, judecătorii motivînd faptul că dreptul la avort nu este menționat de facto în Constituție – drept urmare, fiecare stat este liber să decidă dacă le autorizează sau nu.

Consecințele interzicerii avortului

Ce provoca interdicția avortului? Un boom demografic și viață fericită sau, mai degrabă, nefericire și moarte? Potrivit Institutului Guttmacher, rata sarcinilor nedorite tinde să fie mai mare tocmai în țările care interzic complet avortul decît în țările în care acesta este permis. Ca urmare, numărul avorturilor ajunge să fie similar în țările în care avortul este restricționat cu cel din țările unde procedura este, în general, legală. Însă avorturile ilegale, clandestine și făcute rareori în condiții de siguranță provoacă complicații și chiar moartea. „Interzicerea avortului nu va face ca acesta să dispară, ci doar să pună în pericol viața femeii care nu vrea să aibă un copil” – conchide cercetarea institutului.

Pentru că, ne place sau nu, chiar există și femei care nu vor să aibă copii. Ce se întîmplă dacă le obligi să ducă sarcina la termen și să dea naștere unui copil pe care nu-l doresc?

Este o întrebare care a dat naștere unui studiu de referință – The Turnaway Study, realizat de cercetători de la Universitatea din California care au urmărit, timp de cinci ani, viețile a 1.000 de femei, dintre care unele au făcut avort, iar altele, care deși și-au dorit întreruperea sarcinii, au fost obligate (de legi sau de familie) să o ducă la termen.

Care sînt, așadar, efectele reale ale unei sarcini nedorite asupra vieții femeilor? Ce se întîmplă cu sănătatea mentală, fizică și cu bunăstarea socio-economică a celor care au vrut și au făcut avort spre deosebire de cele care au vrut să-l facă, dar le-a fost interzis?

Principala concluzie a studiului Turnaway este că avortul nu dăunează sănătății și bunăstării femeilor, însă un avort refuzat și obligativitatea maternității le diminuează considerabil calitatea vieții pe toate planurile: sănătate, familie, financiar. Potrivit cercetătorilor, în urma unei sarcini nedorite, însă dusă pînă la termen, există mai multe șanse ca, spre finalul celor nouă luni, să apară complicații grave, inclusiv eclampsie și deces. Social, în mare parte, odată ce nasc, acestea rămîn legate de parteneri abuzivi. După ce i se refuză un avort, o femeie suferă de anxietate și pierderea stimei de sine, iar după naștere, cele mai multe renunță la visuri și la planuri de viață. În plus, după o naștere nedorită, cele mai multe se confruntă cu o sănătate precară. 

Și nu doar ele sînt afectate, ci și copiii care se nasc în urma unei sarcini nedorite.

„De cele mai multe ori, cînd unei femei i se refuză un avort, i se reduce securitatea financiară și, implicit, siguranța, atît a ei, cît și a copilului. Femeile cărora li se refuză un avort au șanse de aproape patru ori mai mari de a avea un venit al gospodăriei sub nivelul sărăciei decît cele care au făcut un avort, și șanse de trei ori mai mari de a ajunge șomere. În multe cazuri, femeile cărora li se refuză un avort nu au suficienți bani pentru a plăti pentru nevoile de bază ale familiei, cum ar fi hrana, locuința și transportul.”

image

Moralitatea avortului

Argumentele pro- și anti-avort sînt arhicunoscute și ar putea fi rezumate, pe de o parte, la dreptul femeii de a alege ce viață vrea să ducă, pe de alta, la moralitate. Și, bineînțeles, cum trăim într-o societate de oameni morali, moralitatea are întîietate. Dar la ce anume se referă aceasta cînd vine vorba despre avort? La sanctitatea vieții, în primul rînd – însă nu este vorba despre sanctitatea vieții unei femei, ci a fetusului, a „darului” divin pe care această femeie l-a primit – acela de a procrea –, un dar care nu poate fi, nu-i așa, refuzat. Cum ar fi însă să vorbim despre moralitate din prisma dreptului la viață al femeii?

A făcut-o Judith Jarvis Thomson, doctor în filosofie, care a publicat în 1971 un articol devenit celebru, A Defence of Abortion, în care, acceptînd teoria că fătul are dreptul la viață, argumentează și faptul că dreptul fătului la viață nu surclasează dreptul femeii însărcinate – acela de a avea jurisdicție asupra corpului și a vieții sale. Prin urmare, avortul indus este admisibil din punct de vedere moral. Și o demonstrează folosind o metaforă care a devenit cunoscută drept „Argumentul violonistului”.

„Te trezești într-o bună dimineață că ești legată de un violonist în stare de inconștiență. Un violonist, de altfel, celebru, care a fost diagnosticat cu o boala fatală și întru ajutorarea căruia a sărit întreaga Societate a Iubitorilor de Muzică. Aceștia au convocat cei mai buni doctori din lume și împreună au ajuns la concluzia că tu ești singura persoană compatibilă din punct de vedere fizic pentru a-l menține în viață. Drept care ai fost răpită din casa ta, smulsă din viața ta, iar peste noapte, circuitul sanguin al violonistului a fost conectat la circuitul tău sanguin. Ți se spune că, dacă l-ai deconecta, ar muri, dar dacă ai aștepta nouă luni, violonistul și-ar putea învinge boala și ai putea să-l deconectezi în siguranță, așa că moral ar fi să-l salvezi.”

Thomson ridică astfel problema acțiunilor morale: căci este într-adevăr moral să salvezi pe cineva dacă vezi că se îneacă, însă alta este să-l salvezi cu prețul propriei vieți – în acest caz, nu poți condamna pe cineva la moralitatea eroismului. Este, așadar, moral să condamni o femeie să aibă un copil pe care nu și-l dorește?

Ei bine, nu –  este permis să te deconectezi de violonist, chiar dacă acest lucru îi va cauza moartea, căci dreptul cuiva la viață nu include dreptul de a folosi corpul altei persoane și, prin urmare, prin deconectarea violonistului, nu-i încalcă dreptul acestuia la viață, ci doar îl privează de ceva la care nu are dreptul. „Dacă îi permiți să-ți folosească corpul în continuare, pentru a supraviețui, aceasta este o bunătate din partea ta, însă nu este ceva ce se poate pretinde de la tine ca fiind cuvenit.”

Din același motiv, susține Thomson, avortul nu încalcă dreptul legitim al fătului la viață, ci pur și simplu îl privează de utilizarea neconsensuală a corpului gravidei și a funcțiilor de susținere a vieții – la care, în fapt, nu are dreptul.

Bineînțeles, cînd vine vorba despre o sarcină nedorită, dusă pînă la capăt, nu vorbim doar de nouă luni, ci de o întreagă viață. Asta în cazul în care mama nu-și abandonează copilul – ceea ce, nu-i așa, este considerat a fi ceva abominabil (spre deosebire de un tată care, dacă își abandonează copilul, este cel mult un ticălos, însă nu un degenerat).

Și, pentru că tot vorbim despre moralitate, care e un bolovan prins doar de picioarele unei femei care nu-și dorește un copil, poate că ar trebui să vorbim și despre statisticile milioanelor de copii abandonați în întreaga lume, de soarta copiilor accidentali, nedoriți, care cresc la limita sărăciei, și probabil că, atunci, vehemenții anti-avort vor avea ceva mai bun de făcut, găsind de cuviință să-i ajute, în primul rînd, pe aceștia – adoptîndu-i și oferindu-le viața pentru care ei înșiși au militat. Cred că asta ar fi ordinea morală.

Foto: wikimedia commons

Cea mai bună parte din noi jpeg
Cît timp mai dăm vina pe părinți?
Cu sau fără terapie, o idee posibil cîștigătoare ar fi acceptarea părinților noștri, dacă îi mai avem, așa cum sînt. Ei nu se mai pot schimba. Noi, însă, da.
Zizi și neantul jpeg
Tot de toamnă
Tot în compunerile de toamnă își aveau mereu locul și păsările călătoare.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Noua limbă de lemn. Cu drag!
Pupici, frumi, grădi, lunițe. Am „evoluat” de la clasicele diminutive și alinturi de cîrciumă de tipul „Ce fel de ciorbiță?”
E cool să postești jpeg
O lume ipotetică
cu cît ne percepem ca fiind mai valoroși, cu atît vom considera că merităm o viață bună și vom fi mai încrezători în propriile forțe.
p 20 WC jpg
Apărătorul credinţei ori apărătorul credinţelor?
Spiritul anglican, spunea istoricul dominican Guy Bedouelle (Revue française de science politique, 1969), poate fi caracterizat prin două calităţi: fidelitate faţă de tradiţie şi toleranţă.
Theodor Pallady jpeg
Predoslovie postmodernă
Orice mărturisitor al creștinismului este în criză de timp și de timpuri! Nu-și mai poate apăra credința într-o nișă cimentată, întorcînd spatele lumii, așa cum trăiește și gîndește ea astăzi, în secolul al XXI-lea.
p 21 WC jpg
PREVI (2)
Este PREVI un succes sau un eșec? După peste patru decenii de la darea în folosință, nici o familie nu a părăsit locuința ocupată, ci, dimpotrivă, a mărit-o și a modelat-o prin prisma utilizării ei.
p 24 S M Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
La 88 de ani, a murit actrița Louise Fletcher al cărei chip va rămîne pentru totdeauna în memoria iubitorilor de film drept imaginea rece de-ți îngheață sîngele a sorei-șefe Ratched din Zbor deasupra unui cuib de cuci, capodopera lui Milos Forman din 1975.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ne vedem în zona de confort
Poate, în loc să ne păcălim că sîntem oameni liberi pentru că nu-l cunoaștem pe „trebuie“, am putea s-o ascultăm, din cînd în cînd, pe Nina Simone și să ne fie mai puțin frică.
Zizi și neantul jpeg
Greierele și furnica
După revoluție, mentalitățile au început să se schimbe, slavă Domnului. Ne-am dat seama, măcar, că nu putem fi cu toții furnici. Și că își au și greierii rostul lor, și chiar grăunțele lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Găina care năștea pui vii – cum recuperăm anii ’90? –
Citiți Scînteia tineretului de prin anii ’70, să vedeți acolo ce condeie! Ce stil! Dacă ștai cum să te strecori puteai să faci presă adevărată, ba mai mult decît atît, literatură!”
E cool să postești jpeg
Votant la 16 ani?
Totuși, în toate aceste discuții pro și contra nu există de fapt argumentul de la care ar trebui să plece, în mod firesc, întreaga dezbatere: vocea adolescenților. Vor ei să voteze?
p 20 Fragii salbatici jpg
Visul adevărat. Două întrebări ale lui Marin Tarangul
Materia spiritului nu este o țesătură de concepte, ci o adîncime a lucrului însuși, acolo unde acesta își descoperă chipul, împreună cu rădăcina, posibilitățile și înrudirile lui esențiale.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Din nou despre Augustin
Știința despre Treime, desigur, prin care inclusiv filosofia ciceroniană cunoaște o paradoxală supraviețuire.
p 24 1 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Nouă autovehicule parcate în curtea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din Bacău, pe strada Ghioceilor, au luat inexplicabil foc în noaptea de joi spre vineri. Pentru a nu știu cîta oară, La Bacău, la Bacău, într-o mahala, / S-a ’ntîmplat, s-a ’ntîmplat / O mare dandana
Cea mai bună parte din noi jpeg
Cîți prieteni v-au mai rămas?
Generația mea, formată în comunism și imediat după, nu a fost învățată să-și facă din prieteni o familie.
Zizi și neantul jpeg
Primul an
Nu mă recunoșteam, nu recunoșteam familiarul în comportamentele colegilor și profesorilor mei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Prima mea călătorie
Aș vrea să vă spun că ceea ce am cîștigat în prima mea călătorie „adevărată” va dura pe termen lung, însă mi-am dat seama încă din primele zile ale întoarcerii că nu va fi așa.
E cool să postești jpeg
Anularea gîndirii
„Dacă ar fi fost rasist, Karl May nu i-ar fi lăsat pe Winnetou și Old Shatterhand să devină frați de cruce”.
p 20 WC jpg
Două modele ale diversităţii religioase
Cînd coexistenţa religiilor e privită în lumina Sursei lor transcendente, ea poate deveni întîlnire în cunoaştere.
Theodor Pallady jpeg
Un capitol tainic de Filocalie siriacă
Prea multe nu știm despre viața sfîntului Isaac Sirul, iar datele disponibile se pot consulta în volumul recenzat aici.
Rivero y Compania in Calle Tetuan Old San Juan   DSC06841 jpg
PREVI (1)
Importanța experimentului PREVI este majoră nu numai pentru arhitectura socială participativă, în particular, ci pentru arhitectură în general.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Din cauza porțiunilor de drum decapat, mai mulți bicicliști participanți la Turul României s-au accidentat, căzînd de pe biciclete în zona Ambud-Petin din județul Satu Mare.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Așteptați, reconfigurăm traseul
După 16 ani în care aproape m-am identificat cu locul de muncă și n-am făcut mai nimic în rest, vîrsta de mijloc care începe mai mereu cu 4 și care se apropia mă speria cumplit.

Adevarul.ro

DSC 4775 JPG
Micutzu: „Vorbitul despre depresie a devenit un trend. Eu încerc să fiu sincer“ | INTERVIU
Cosmin Nedelcu, unul dintre cei mai apreciați actori de comedie, vorbește despre cel mai nou film al său, lupta cu depresia, altercația în care a fost implicat și manele de la Filarmonică.
Craniul ursului preistoric se poate observa vizitând Peștera Ialomiței, recent restaurată. FOTO CS
Peștera Ialomiței din Bucegi, primul caz atestat de conviețuire dintre un pustnic și un urs
Peștera Ialomiței sau Peștera Pustnicului este cel mai vizitat obiectiv turistic din Munții Bucegi și, cel mai probabil, la acest lucru au contribuit și legendele care s-au țesut în jurul acesteia.
Vladimir Putin la Vladivostok FOTO EPA EFE jpg
„Cadou pentru Putin”: Cehii au strâns bani ca să cumpere un tanc pentru armata ucraineană
Cehii s-au mobilizat cu donaţii publice într-o campanie numită „Dárek pro Putina” (Cadou pentru Putin), reușind să strângă 1,3 milioane de euro pentru a cumpăra un tanc T-72 „Avenger” pentru armata ucraineană.

HIstoria.ro

image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.
image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia