Publicitatea pe vreme de criză

Publicat în Dilema Veche nr. 292 din 17 Sep 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Manualele ni-l dau ca exemplu pozitiv pe John Ford, legendarul constructor de automobile care, în timpul Marii Crize interbelice, a investit serios în publicitate, în răspăr cu competitorii, avînd drept consecinţă numai de cîştigat, încă de la primele semne de redresare. "Bine, dar uite azi cum acţiunile Ford scad întruna..." " îţi răspund acum, cu o logică înşelătoare, oamenii de afaceri, atunci cînd sînt îndemnaţi să nu renunţe la advertising în vreme de criză. Cine se vede în faţa deciziei de a tăia din bugete ca din carne vie nu are multe opţiuni: azi tăiem cafeaua gratis pentru angajaţi, mîine premiile şi sporurile, poimîine... ah, da: poimîine tăiem publicitatea! O fac SRL-urile fîşneţe care au renunţat la calendare şi felicitări de sărbători; o fac ditai multinaţionalele care şi-au refasonat, la început de an, planul media, abia aprobat de două luni. Calupul cel suplu Eram obişnuiţi să nu ne grăbim seara pentru filmul de la TV: oricum nu începea la ora anunţată; îl "împingea" calupul de spoturi, care uneori depăşea sfertul de oră admisibil. Anul ăsta ne-am lecuit de lenevie: filmele încep la fix, ba chiar, uneori, cu minute bune mai devreme. Calupurile s-au subţiat simţitor, abia se mai ţin în promouri şi bartere. Cinefilii se înfiinţează-n fotolii din timp, ca-n vremurile televiziunii unice. A dispărut publicitatea pentru marile reţele de electronice şi electrocasnice, care pînă mai an se întreceau în oferirea de credite, asistenţă postcumpărare şi rambursarea nemulţumiţilor. S-au rărit anunţurile liniilor de creditare ale băncilor, cu anecdotele lor străbătute de umor binevoitor, optimist. Alimentarele postesc şi ele de la publicitate, cu rare excepţii, mai ales din partea unor lactate. Cine ne-ar judeca după reclame " ar putea crede că am dat-o cu toţii pe iaurt. În schimb, abundă publicitatea la produse farmaceutice. E dovedit: criza nu a diminuat consumul de medicamente; dimpotrivă: e unul dintre rarele domenii în care se înregistrează creşteri. Explicaţii se găsesc: stresul ne-a crescut vulnerabilitatea, ne-a scăzut imunitatea, ergo ne îmbolnăvim mai uşor. În sezonul rece sîntem îndopaţi cu publicitate pentru remedii la răceală şi gripă. Cum se mai încălzeşte, vine rîndul problemelor de digestie, cu feluritele lor hopuri şi hapuri. Specifică lui 2009 e vizibilitatea crescută a spoturilor pharma produse în România. Spre deosebire de anii trecuţi, în care ne copleşeau adaptările: acele reclame neutre, standardizate, trimise pe stil circulară de la centru către mai multe ţări (în cazul nostru, ale Europei de Est); cele în care buzele actorilor se mişcă într-un fel foarte diferit de cum vorbesc vocile din off. Specific publicitarilor români, entuziasmaţi de nou dobîndita independenţă, e să neglijeze acele reguli ale notorietăţii de brand, îngrăditoare, plictisitoare, da, dar atît de utile pentru cine vrea să-şi amintească de numele doctoriei pe drumul pînă la farmacie. Pînă şi consumul de bere pare să scadă, faţă de tendinţa anilor trecuţi. Bărbaţii sociabili şi responsabili care alcătuiesc publicul-ţintă al berarilor şi-au cam tocit hedonismul: iată-i mai preocupaţi de probleme de serviciu, dacă nu chiar mai stresaţi. Nici o problemă! Noile reclame la bere îi arată în situaţii de serviciu: fie cum detensionează situaţia în birou, amuzîndu-şi şeful dictatorial; fie cum îl sparg pe şef de-a dreptul, ca pe o stană congelată care le apăsa simbolic umerii. Un strop de retorică şi oleacă de etică Tonul reclamelor s-a schimbat în general. Mai toată lumea vorbeşte în comunicate, statement-uri sau manifeste. Recuzita brandurilor pare să fi fost pusă la depozit; în arenă coboară producătorii înşişi, cu pretenţia de a ne vorbi pe şleau, fără sofisme negustoreşti. "Noi facem asta pentru tine" " pare să fie sintaxa folosită de mai toţi anunţătorii, de parcă şi-ar fi copiat-o unul de la altul peste umăr. Noi, care "ştim mai bine de ce ai nevoie", care "îţi protejăm bugetul", care "am testat produsul pe pielea a sute de milioane de bărbaţi (pentru tine)", Noi, care "ne inspirăm fanii şi fancluburile" şi reciclăm "reclama Noastră de anul trecut" " în fine, Noi ăştia care sîntem mari şi importanţi în faţa ta, mizăm (aproape) totul pe acest mesaj, aşa că... binevoieşte să te laşi convins! E grandilocvenţă şi forţă, dar e şi reproş voalat de nerecunoştinţă. E imprecaţie cu un fior de intimidare. Totul " pronunţat grav de acel Noi pompos, acea persoană I plural, a colectivităţii sau a majestăţii. Un ton copleşitor, destinat îndrăznelii excepţionale (celebrul We try harder din anii ’60) sau, dimpotrivă, rutinei de pe toate gardurile ("angajăm vînzătoare"). Să nu ne mirăm dacă vom vedea, într-o bună zi de criză, o reclamă în care bombonelele animate M&M’s ne vor grăi solemn: "Noi, de zeci de ani, în sute de ţări, în mii de pachete şi milioane de bucăţi, ne-am făcut datoria de a ne topi nu la tine-n mînă, ci numai " şi numai! " la tine-n gură". Presiunea e crescută. Fiecare ban investit pare a fi mai atent cumpătat. Omul de marketing, înainte să decidă o dată, măsoară nu de zece ori, ci de o sută! Publicitarul e tentat să-l lămurească nu atît pe consumatorul final, cît pe clientul nemijlocit, comanditarul reclamei. E cazul acelei ape minerale care, într-un spot radio, îşi etalează, printre beneficiile inefabile, "puterea de a fi numărul unu". E absurd să ne gîndim că toţi cei care beau acea apă vor deveni numărul unu... Şi e cazul spotului TV al unei celebre bănci care arată cum bancnotele ies din poşeta unei doamne şi zboară în stol, precum păsările, spre unul dintre sediile băncii. Evident, nu există încîntare mai mare pentru un bancher decît aceea de a-şi închipui că banii oamenilor îşi iau zborul, de bunăvoie, către seifurile băncii sale. E dorinţa lui ascunsă, prea frumoasă pentru a fi exprimată. A i-o înfăţişa ca atare, într-un spot bine produs, e o mişcare abilă, ţintită la fix spre a-i cîştiga favorabilitatea. Dar vai! exact acelaşi mesaj-miraj care îl fascinează pe bancher îl alarmează pe omul simplu, eventualul client al băncii. Lui unuia nu i-ar plăcea să-i zboare banii din portofel aşa, necontrolat. Metafora vizuală a roiului de bancnote, care unuia îi place, îi repugnă celuilalt şi îl pune totodată în defensivă. E un exemplu tipic de divergenţă a intereselor. Un consultant de comunicare profesionist şi onest i-ar atrage atenţia onor anunţătorului, vulnerabil la cîntecele de sirenă. Dar un Tartuffe n-ar pregeta să-l linguşească şi să-i vîndă ce i se pare mai liniştitor şi mai măgulitor. Ceea ce, deşi nu e moral, face bine moralului... mai ales pe timp de criză.

img 1 jpg
Don Ro Casino: Ce să faci și ce să nu faci când joci online
Lumea divertismentului digital oferă numeroase opțiuni de recreație, iar casino online reprezintă una dintre formele de entertainment care necesită o înțelegere atentă a regulilor și a etiquettei specifice.
pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.
cifra sapte jpg
Cifra 7 în istoria omenirii și superstițiile în care cred oamenii și în ziua de astăzi
Gândește-te la un număr între unu și zece să vedem dacă putem ghici. A fost șapte, nu? Cercetătorii au descoperit că, atunci când ești rugat să te gândești la un număr între unu și zece, mulți vor avea numărul șapte în minte.
DilemaVeche jpg
Neglijăm îngrijirea călcâielor vara! De ce ar trebui să fim mai atenți…
Există o parte a corpului pe care o vezi mai ales când te încalți, dar pe care rar o privești cu adevărat. Și, poate tocmai de aceea, ajungi s-o neglijezi exact atunci când e cel mai expusă: vara.
pexels gustavo fring 5163433 jpg
Unelte, materiale și idei pentru o curte bine amenajată
O curte bine organizată îți oferă nu doar un spațiu estetic, ci și un loc practic în care te poți relaxa, lucra în grădină sau petrece timp de calitate cu familia și prietenii.
rehearsal preparation groom s watch hand jpg
Purtați de Eminem, Pharrell și Kanye West – descoperă cel mai popular ceas printre artiști!
Hai să recunoaștem: când vezi un ceas Casio G-SHOCK pe încheietura cuiva, nu te gândești doar la ore și minute.
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul  jpg
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul?
Radierea unui autovehicul din circulație poate părea un proces complicat, dar, dacă ai toate documentele pregătite și urmezi pașii necesari, totul devine mult mai simplu.
featured image jpg
Minimalismul, o alegere de viață pentru tot mai multe persoane împlinite pe plan profesional
A avea puține bunuri materiale și a efectua puține cheltuieli era în trecut caracteristic doar persoanelor cu venituri modeste.
Vechea dilema optimizare SEO vs  PPC sau AMBELE jpg
Vechea dilema: optimizare SEO vs. PPC sau AMBELE?
În lumea marketingului digital, dezbaterea dintre optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și publicitatea plătită per click (PPC) a fost întotdeauna un subiect fierbinte.
industrie jpg
Curiozități mai puțin știute despre gudron și industriile în care se folosește
Gudronul este o substanță cu o paletă largă de aplicații industriale. Acesta nu este o substanță unică, ci un amestec complex de mii de compuși chimici, inclusiv hidrocarburi aromatice, fenoli și alte substanțe organice.
Cei care nu invata din istorie, sunt sortiti sa o repete  3 carti pe care trebuie neaparat sa le citesti jpg
Cei care nu învață din istorie sunt sortiţi să o repete. 3 cărți pe care trebuie neapărat să le citești
Dacă vrei să înțelegi mai bine evoluția poporului și a culturii din care faci parte, atunci e bine să explorezi cărțile de istorie specifice.
reducerea timpului petrecut in trafic este o prioritate pentru tine jpg
Reducerea timpului petrecut în trafic este o prioritate pentru tine?
Dacă te deplasezi frecvent cu autoturismul și ai realizat faptul că, din cauza aglomerației rutiere, ai ajuns să petreci foarte mult timp în trafic.
ceai cuisoare (1) jpg
Cum se prepară și când este recomandat ceaiul de cuișoare?
Ceaiul de cuișoare este o băutură aromată și benefică pentru sănătate, apreciată pentru proprietățile sale antibacteriene, antiinflamatoare și antioxidante.
ce pantofi sa alegi pentru city break jpg
Cele mai potrivite modele de pantofi pentru un city-break
Te gândești la un city-break? Ah, ce bine! Oricine adoră să exploreze noi orașe, să meargă pe străzi necunoscute și să descopere un colț de lume plin de istorie, cultură și viață urbană.
Champions League  cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa  dilemaveche betting jpg
Champions League: cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa
Champions League reprezintă apogeul fotbalului european intercluburi, fiind locul unde cele mai bune echipe de pe continent își dispută supremația.
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus  sfaturi și idei practice jpg
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus: sfaturi și idei practice
Amenajarea locuinței poate fi o provocare atunci când încerci să menții un echilibru între estetică, funcționalitate și costuri.
DilemaVeche (2) (4) jpg
Chanel, moștenirea unui brand care a revoluționat eleganța
Toată lumea a auzit despre acest nume faimos în industria modei, un simbol atemporal al rafinamentului și inovației în modă.
telefoane jpeg
Există o piață a telefoanelor folosite de vânzare. Vrei să afli despre ce e vorba?
Te-ai gândit vreodată că ar exista pentru telefonul tău folosit un loc unde ar putea să fie pus la vânzare? Ai mai multe telefoane vechi care stau degeaba prin sertarele biroului de acasă?
usa de garaj alexiana group 3 jpg
Știai că poți găsi uși de garaj la prețuri avantajoase pentru bugetul tău?
Pentru cine își dorește mai multă protecție pentru mașina personală, în garaj, există soluții prietenoase cu bugetul.
relaxare rapida jpg
5 metode de relaxare imediate pentru oamenii activi care au puțin timp liber la dispoziție
Într-o lume agitată, în care timpul este un lux, găsirea unor metode rapide de relaxare devine esențială pentru menținerea echilibrului mental și fizic.
featured image jpg
Sigla echipei de fotbal Athletic Bilbao, sculptată pe o biserică din secolul al XIII-lea
Când te gândești la biserici, te aștepți să vezi în special icoane ale unor sfinți. În unele situații, poți găsi și imagini cu principalii oameni care au contribuit financiar la construcția respectivei biserici.

Parteneri

surse ap racheta cazuta in polonia lansata de fortele ucrainene impotriva unei rachete rusesti 18809622 webp
Cum au creat ucrainenii „urechi“ pentru apărarea antiaeriană. Povestea unei inovații care ajută la detectarea rachetelor și dronelor
Totul a început cu o întâmplare. În mai 2022, în plin război, în mâinile unor cercetători și ingineri militari ucraineni au ajuns primele înregistrări audio ale zborului unor rachete de croazieră, surprinse întâmplător cu... telefoane mobile.
vacanta Turcia (2) jpg
Ce spun românii despre noile prețuri din Turcia? Cât costă benzina sau o masă pentru două persoane
Deși prețurile din Turcia aproape că s-au dublat față de vara trecută, românii continuă să aleagă această destinație pentru concediul de vară. Inflația galopantă, instabilitatea economică și deprecierea rapidă a lirei turcești nu par să descurajeze turiștii români.
sare si piper foto shutterstock
Un condiment popular a fost retras de magazinele Auchan. Cei care l-au cumpărat sunt rugați să nu-l consume
Motivul retragerii îl reprezintă suspiciunea prezenţei unui corp străin.
Fumatul, foto Shtterstock jpg
Țara din Europa unde oamenii nu vor mai avea voie să fumeze pe plajă sau în parc. Aici trăiesc sute de mii de români
Autoritățile dintr-o țară europeană cu o comunitate numeroasă de români au decis să interzică fumatul în spațiile publice. Începând cu 1 iulie, fumatul va fi interzis pe plaje, în parcuri și în stațiile de autobuz.
Elena Udrea FOTO Inquam/Octav Ganea
Elena Udrea, de urgență la spital, după ce i s-a făcut rău în închisoare. Medicii au decis să o interneze
Fostul ministru al Turismului Elena Udrea se confruntă cu probleme de sănătate.
resturi racheta kinjal jpg
Noapte de foc în vestul Ucrainei: drone și rachete rusești au lovit infrastructura critică din Liov și Poltava
Ucraina s-a confruntat în noaptea de sâmbătă spre duminică, 29 iunie, cu unul dintre cele mai intense atacuri aeriene de la începutul războiului.
jakepaul jpg
Femeie cu durere de dinti jpg
Aşa se tratează sensibilitatea dentară!
Sensibilitatea dentară, cunoscută și sub denumirea de hipersensibilitate dentinară, apare atunci când stratul protector (smalțul sau cementul) se subțiază, expunând dentina. Aceasta conține milioanele de tubuli conectați direct la nervii din interiorul dintelui, iar contactul cu stimuli precum tempe
trump elon musk gettyimages jpg
„Nebunesc și distructiv”. Musk, atac furibund la adresa lui Trump: „Oferă pomană industriilor din trecut”
Miliardarul Elon Musk a criticat ultima versiune a vastului proiect de lege al președintelui SUA Donald Trump privind impozitele şi cheltuielile, pe care l-a numit „complet nebunesc şi distructiv”.