Provocările mediului online la NetCamp

Publicat în Dilema Veche nr. 204 din 12 Ian 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"Mîna întinsă care nu spune o poveste nu primeşte nimic" - se spunea în Filantropica. Aşa e şi pe Internet. Hugh MacLeod şi-a construit discursul în jurul produsului ca "obiect social", adică ceva despre care se vorbeşte, care are în spate o poveste şi o "mitologie" proprie. Cel mai bun exemplu este - spune MacLeod - iPhone-ul, telefonul de la Apple care a creat atîta isterie. Nimeni nu se poate baza pe faptul că produsul său va fi folosit şi iubit de la început, din contră. Prima regulă a marketingului? Nimănui nu-i pasă. Şi Mihai Crăsneanu, un antreprenor român plecat de foarte mult timp în străinătate, spunea că cel mai greu lucru de obţinut este atenţia oamenilor. Regula de bază este să ştii foarte bine ce le place şi să le oferi acel lucru, în mod corect, să creezi valoare pentru utilizator. Obiectele sociale sînt lucrurile despre care se vorbeşte mult, care creează comunităţi în jurul lor. Cel mai important lucru în Internet nu mai este search, cum poate ne-a obişnuit Google, ci share. Împărtăşim experienţe, produse, scriem pe bloguri, le arătăm celorlalţi fotografiile noastre, schimbăm impresii despre filme. Etica şi conţinutul legitim în mediul online Internetul nu mai este un no man’s land unde oricine îşi permite orice. Industria online creşte ca Făt Frumos, "cît alţii în zece", utilizatorii cresc şi ei şi au o grămadă de produse la dispoziţie, aşa că nu mai este atît de simplu să impui orice. Despre respectul pentru utilizator şi pentru parteneri a vorbit foarte mult Miel van Opstal, care a demonstrat în primul rînd, cîtă energie consumă prezenţa online. Ne facem conturi pe zeci de site-uri, ţinem minte zeci de parole, ne completăm zeci de profiluri, ni se cer prea multe date personale. Ca marketer, ţi-ai supune din nou utilizatorul unui asemenea efort? Trebuie să faci totul foarte uşor pentru el. În plus, a pus mult accentul pe sinceritate şi corectitudine, pe respectarea feedback-ului negativ şi pe produse online reale, care au ce oferi. Nu poţi să vinzi aer - spunea Miel van Opstal. Dacă ai un blog de corporaţie sau de produs, de exemplu, criticile te ajută să-l îmbunătăţeşti, comentariile negative creează discuţii. Respectă-ţi angajamentele, nu trimite mail-uri nesolicitate, nu-i pune pe alţii să trimită spam. Van Opstal dă exemplul spam-ului trimis automat sau nu de prieteni, care îşi invită lista de contacte într-o reţea socială, numind acest lucru FRAM - friends’ spam. În forma actuală, site-urile trebuie curăţate - spunea Rodrigo Sepulveda - CEO la vpod.tv, o platformă online pentru conţinut video, asemănătoare cu YouTube. E nevoie de conţinut legitim online, fără probleme de copyright sau de conţinut ilegal. Cum fac faţă mediile tradiţionale provocărilor Internetului Noile media permit oricăruia dintre noi să-şi facă propriul canal de comunicare online, fie el televiziune, radio sau ziar. Rodrigo Sepulveda crede că aceasta e tendinţa şi că mediile tradiţionale trebuie să se adapteze. El dă exemplul televiziunilor care au început să integreze online-ul sau conţinutul generat de utilizatori (şi televiziunile noastre ne invită să trimitem filme sau poze, oricît de slabă ar fi calitatea, pe o anumită temă sau care ar putea deveni o ştire). De asemenea, oameni importanţi din diverse domenii îşi fac simţită prezenţa în online, prin bloguri, show-uri video sau audio, alegînd Internetul în defavoarea mediilor de comunicare consacrate. În era web 2.0 - spunea şi Hugh MacLeod - Internetul este un mediu ieftin, facil şi global, pentru oricine. Se merge spre convergenţa mediilor - spunea Rodrigo Sepulveda -, experienţa de consum trebuie să fie asemănătoare indiferent dacă te uiţi pe monitor, la televizor sau chiar pe ecranul telefonului. În video-ul online, deja se merge spre full-screen, pentru a se apropia de experienţa televiziunii. Televiziunile trebuie să ştie ce fac oamenii acasă, spunea Eirik Solheim, manager la trustul media naţional din Norvegia. Şi el a vorbit despre media ca experienţă socială, unde este foarte important conceptul de share. Televiziunea vine spre tine, îţi intră în casă, este unidirecţionată. Spre site-urile web merge consumatorul, alege, filtrează şi tocmai de aceea el trebuie atras. Utilizatorul nu mai este pasiv, ca în cazul anilor în care televiziunea avea monopol, ci activ, vrea să se implice. De aceea, tendinţa este spre media participativă, unde consumatorul nu doar primeşte, ci şi oferă. În era web 2.0, utilizatorul este activ, îşi face propriile canale media sau contribuie la cele deja existente, îşi împărtăşeşte public experienţele. Nu degeaba Omul Anului 2006 a fost declarat de revista Time utilizatorul de Internet. Omul anului eşti tu, pentru că, în epoca informaţiei care circulă rapid, oamenii sînt cei care creează media, iar ştirile au o forţă imensă. Este vorba - spun redactorii Time - de comunitate şi colaborare la o scară neîntîlnită pînă acum. Televiziunea trebuie să se adapteze, să-şi democratizeze atît producţia, cît şi distribuţia. De ce? Eirik Solheim dă exemplul cuiva care e pasionat de serialul Lost, dar căruia televiziunea i-a tăiat continuarea. Dacă nu reuşeşte să cumpere episoadele următoare, dacă televiziunea are monopol, pînă la urmă le va pirata de pe Internet - o metodă simplă de a obţine ce vrei. Media trebuie să ofere libertate utilizatorului, pentru că, altfel, oricum şi-o va obţine singur. Concurs de proiecte sau cum începi cu dreptul La "Net Start-up", investitorii şi antreprenorii cu experienţă considerabilă în online s-au întîlnit cu "lupii tineri", antreprenori aflaţi la început, care şi-au prezentat proiectele în faţa juriului şi au primit feedback de la acesta. Între cele cinci proiecte selectate pentru finală, a fost NoPrimeTime, un serviciu de pus publicitate în conţinutul video online, Captain Go, un site pentru rezervări la hoteluri, Vertimo, un motor de căutare pe verticală pentru imobiliare, un site de review-uri şi rating-uri de restaurante şi eRepublik, o lume virtuală politică, unde utilizatorii îşi fac partide şi au loc alegeri. Experienţa a fost utilă atît pentru cei care au participat, dar şi pentru privitori, care au văzut ce înseamnă să construieşti un proiect online, care sînt hibele observate de ochiul critic al juriului, la ce trebuie să te gîndeşti şi care sînt riscurile. Internetul din România se schimbă rapid, proiectele devin din ce în ce mai interesante şi banii, din ce în ce mai mulţi. Încep să apară investiţii substanţiale şi cîştiguri reale, piaţa fiind într-o continuă maturizare. De asemenea, companiile îşi fac tot mai simţită prezenţa în online, înţelegînd că este un mediu de comunicare puternic şi dinamic. În România - spunea Nir Manor, un antreprenor cu experienţă în marketing - nu sînt bariere majore de intrare pe piaţă şi este relativ uşor să construieşti branduri, în ciuda slabei răspîndiri a Internetului pe teritoriul ţării. E interesant de văzut cum se vor aplica toate acestea în online-ul românesc, care vor fi tool-urile alese şi care vor fi cele nou create, cît de etic şi corect va fi Internetul şi care vor fi brandurile consacrate.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.
image png
Piața Romană
Fetele de 20 de ani de acum nu-și mai pierd vremea în astfel de bodegi.
image png
Zgomotul și furia
Drept urmare, există mai multe metode tradiționale de a riposta unui vecin zgomotos.
image png
Cîteva note despre agapa creștină
Evident că nimeni, mîncînd laolaltă, nu stătea să filosofeze. Eram însă alături de Domnul.
p 20 Arik Ascherman WC jpg
Traumă şi discernămînt
Dar, în ciuda singurătăţii şi a primejdiilor acum mult mai aspre, rabinul îşi continuă patrularea, nu părăseşte paza.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Într-un supermarket, la raionul de alimente exotice, am descoperit mămăliga ambalată în vid, „gata preparată”.
image png
Lumi fragile
Am perceput „schimbul de scrisori”, formulare care în curînd va trece și ea într-o arhivă a limbii, ca pe un fel de apel la memorie.
image png
Frig și acasă
Cert e că, în ciuda condițiilor aparent vitrege, m-am simțit acasă acolo.
image png

Adevarul.ro

image
Românca desemnată „Omul anului“ în Anglia. Cristina este șoferiță de autobuz în orășelul Hertford. „Ne face ziua mai frumoasă“
O șoferiță de autobuz, originară din București, a primit titlul „Omul anului”, acordat de o comunitate din Anglia. Cristina a întrunit cele mai multe voturi din partea membrilor comunității.
image
Tiramisu alb, un desert spectaculos, cu succes garantat. Secretul prăjiturii cu gust demențial
Nu doar că este delicios, ci este și simplu de făcut. Tiramisu alb este desertul de care nu te mai saturi. Rețeta necesită doar câteva ingrediente și multă răbdare, pentru că se servește a doua zi. Dacă este ținut la rece 24 de ore, rezultatul va fi unul spectaculos.
image
Cine este doctorița înjunghiată mortal în Franța. Tânăra se pregătea pentru rezidențiat
O tânără româncă, care se afla în Franța pentru a-și pregăti rezidențiatul, a fost descoperită moartă într-un apartament. Tragedia s-a petrecut în orașul Amiens, într-un apartament închiriat de ea prin platforma Airbnb.

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic