Pauză publicitară

Publicat în Dilema Veche nr. 223 din 27 Mai 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Scenă de Rocky-Stallone, cu toate clişeele genului: doi boxeri în ring care-şi împart pumni. Unul primeşte, cu încetinitorul, un croşeu în barbă (şi desigur vedem, tot în slow motion, cum îi zboară saliva din gură) şi cade la podea. Îi este surprinsă privirea abrutizată, cum se uită la adversar, dar el de fapt nu se uită la celălalt boxer, ci îşi vede, în flash-uri, propria viaţă: cum se antrenează de mic, cum creşte în faţa sacului de box, antrenorul care-i dă sfaturi, cîştigarea centurii, dar şi căsătoria, copilul etc. Asta îl ambiţionează şi, printr-un extraordinar efort, se ridică şi e gata din nou de luptă. Pe ecran, este scris sloganul: "Nu se termină acum. Acum începe". Şi apoi, hodoronc-tronc "CEC Bank - banca noastră". Bun, înţeleg ideea că CEC-ul a fost doborît la pămînt (oare de asocierea cu FNI?), că acum s-a ridicat şi că ne promite să ne arate ce poate, dar care e legătura dintre Casa de Economii şi Consemnaţiuni şi bruta aia transpirată şi cu arcada spartă? E "banca noastră", de acord, dar de ce banca noastră trebuie să fie reprezentată printr-un ins cu privirea tulbure şi tîmpă? Apoi, de ce acest clip de rebranding a trebuit să fie atît de lipsit de imaginaţie şi drapat cu atîtea clişee sforăitoare? Spotul a fost făcut de Papaya Advertising, iar Creative Director a fost Robert Tiderle, cel care a realizat şi reclamele la Cava d’Oro (acelea cu replica de final "Ce vrei, mă? Nişte ţărani!"). Dacă cele pentru Cava d’Oro au umor şi sînt OK (deşi copiază spiritul celebrelor spoturi la Unirea), în cazul campaniei pentru CEC creativitatea advertiserilor a intrat în impas. Se pare că ne ies mai bine reclamele în cheie ironică, cu oameni fruşti, "din popor", şi că în alte registre nu prea ne mai pricepem să comunicăm. Acum, e adevărat, campania nu e catastrofală sau cu gafe ridicole, dar de la cei care au făcut-o aveam oareşce pretenţii. Nu o compar, de exemplu, cu o campanie cum e cea pentru accesarea fondurilor europene, cu seria aceea de spoturi absolut enervante, în care în faţa unui nene (jucat de un actor de toată jena) vin pe rînd un primar, un mic întreprinzător etc. şi toţi îi arată o imagine mare, să înţeleagă despre ce e vorba. (De exemplu, primarul vrea să asfalteze şi-i arată o poză cu buldozere.) Ce rezultă din asta? Că funcţionarul de stat e un idiot. De ce te-ai duce să-i dai proiectul unui astfel de individ? De fapt, în pauzele publicitare putem vedea destule reclame discutabile - unele dintre ele făcute chiar în străinătate. Aşa este, de exemplu, spotul care promovează guma de mestecat Orbit clean. O femeie de serviciu care dă cu mopul găseşte un birou încuiat. Nici o problemă: femeia se transformă într-un lichid albastru, intră pe sub uşă şi se re-materializează în partea cealaltă (ca-n Terminator 2). Lichidul acela albastru seamănă izbitor cu lichidele cu care ni se demonstrează virtuţile absorbante ale tampoanelor intime. Mă abţin să duc raţionamentul pînă la capăt... Oricum, atunci cînd ni se spune că e vorba de o reclamă pentru o gumă de mestecat şi ni se arată jumătatea de perniţă de Orbit umplută cu un lichid albastru, ai impresia că vezi un bazin de WC şi că reclama e cel mult la un lichid dezinfectant pentru toaletă. Sau clipul publicitar pentru Fiat Sedici, în care vedem un tată care-şi ridică pruncul deasupra capului, iar acesta găseşte de cuviinţă să-i facă pipi pe faţă. "Fiecare zi e o provocare 4x4" - ne spune sloganul. Poate, dacă s-ar fi protejat cu un Fiat Sedici, tatăl putea să pună în funcţiune ştergătoarele de parbriz în cazul acesta. Deşi ar fi fost mai indicat să se protejeze, ceva mai devreme, cu un prezervativ. Dar, dacă vorbim de reclamele la maşini, nici una nu o întrece în aberaţie pe cea la Hyundai Accent. Copilul zice "tata", iar părinţii îl iau rapid, pe tăcute, ies din casă, intră în maşină şi de-abia acolo izbucnesc în urale că plodul lor a zis pentru prima dată "tata". Că, adică, "cele mai importante momente vrei să le trăieşti într-un Hyundai Accent". După o asemenea reclamă, nu vreau să le trăiesc nici pe cele mai puţin importante.

Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.
O lume a poveștilor jpeg
O lume a poveștilor
Narativele care pot subjuga națiuni întregi nu sînt o invenție modernă – după cum afirmă psihiatrul Boris Cyrulnik, în cea mai recentă carte a sa, apărută luna trecută la editura Odile Jacob.
André Scrima: Ziua una şi a opta jpeg
André Scrima: Ziua una şi a opta
Lumina Paştilor: pe cea vizibilă în biserici şi pe străzi, ucrainenii nu şi-au putut-o îngădui; pe cea spirituală, religia patriarhului Kiril o insultă, o sufocă.
Theodor Pallady jpeg
Un Sisif în robă franciscană
Camus a fost doar martorul esențial al asprelor sale vremuri și, prin revolta contra absurdului, aproape un mărturisitor.
Zizi și neantul jpeg
Iarbă verde și obligativități
Avem tendința să ne complicăm puținele zile libere. Să le încadrăm în sisteme, să le tratăm ca pe unele de lucru în alt domeniu: cel al leisure-ului, al entertainment-ului.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Care ar fi playlist-ul ce v-ar alunga pe dumneavoastră de la o demonstrație?
Blocul, strada, etajul și apartamentul jpeg
Blocul, strada, etajul și apartamentul
În locul garajului a apărut un parc, la fel de lipsit de imaginație din punct de vedere urban ca și lamele de blocuri din spatele unității militare, dar care, cu zonele sale verzi, evoca peluza spălătoriei de steaguri.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce caută americanul în Europa?
Îmi dau seama că avem de toate aici, pe bătrînul nostru continent, micul nostru paradis terestru, că este (a fost... oare?) una dintre cele mai bune lumi posibile și că mi-ar trebui vreo cinci vieți ca să văd și să trăiesc tot.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.