Onoarea nereperată (la propriu) a presei române

Publicat în Dilema Veche nr. 210 din 23 Feb 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

"Presă" şi "onoare" sînt două cuvinte care nu apar natural în aceeaşi frază - mai ales cînd e vorba de România şi cînd practicăm scepticismul nostru educat din greu în aceşti ultimi ani. Presa românească trăieşte din plin paradoxul calului din snoavă - scos la vînzare în tîrg, dar criticat cu obidă de chiar stăpînul lui, care încearcă să-i scadă preţul în faţa oricărui muşteriu. "Bade, mata vrei să vinzi calul ăsta au ba?" - întreabă, sastisit, potenţialul cumpărător. "Ba - zice vînzătorul - că mi-i drag şi de trebuinţă, dar uneori aşa îmi vine un chef să-l critic..." Tot astfel, presa noastră ni-i dragă şi de trebuinţă, dar cînd vine vorba de criticat, nu ne întrece nimeni (şi, s-o spunem drept, uneori pe foarte bună dreptate). Paradoxul se vădeşte şi în statutul social al presei şi al presarului, aşa cum apare el reflectat în variile sondaje de opinie: mass-media este una dintre cele mai respectate şi de încredere instituţii (dintotdeauna, după 1989 încoace şi indiferent de ce-ar face, ca un soi de supra-compensaţie pentru perioada comunistă), în timp ce jurnaliştii sînt bruscaţi, bătuţi şi alungaţi în exerciţiul funcţiunii, pe fundalul de "Bine vă face!" al opiniei publice. CRP - brand, nu autoritate reală Sintagma în care cele două cuvinte apar la locul lor, ca încastrate, este "Consiliul de Onoare al Clubului Român de Presă". Consiliul de Onoare este organul de conducere executivă al CRP şi, conform statutului acestuia, este împuternicit şi responsabil de aplicarea Codului Deontologic al Ziaristului, adoptat de Clubul Român de Presă. De-a lungul anilor, CRP şi Consiliul său de Onoare au luat poziţii faţă de încălcările deontologiei jurnalistice - poziţii împărtăşite sau nu de restul comunităţii profesionale, de la caz la caz, dar bucurîndu-se mereu de vizibilitatea pe care membrii CRP - case editoare, în principal - le-au acordat-o. Mult timp, CRP a încercat să se poziţioneze drept singura organizaţie jurnalistică reprezentativă - ocultînd sau ignorînd regal faptul că o casă de editură sau o companie de televiziune (deci un angajator) nu poate reprezenta, credibil şi rezonabil, interesele şi viziunile jurnaliştilor (deci ale angajaţilor). Dar aşa distinsă adunare de mai-mari ai mass-media nu putea decît să impresioneze, şi CRP a fost, o bună perioadă de timp, singurul partener de dialog agreat de variile puteri politice. Ca atare, CRP s-a impus ca brand, mai degrabă decît ca autoritate reală, ceea ce-l face încă şi mai inconturnabil. A slujit vizibilităţii brandului CRP şi prezenţa, timp de mulţi ani, în fruntea lui, a lui Cristian Tudor Popescu, o personalitate la fel de inconturnabilă şi un brand el însuşi. Între CRP şi CTP (nu vă plac ironiile astea?), "asocierea de brand" a fost aproape osmotică. În această situaţie de fapt, demisia lui CTP din funcţia de preşedinte al CRP şi fracţionarea Clubului pot naşte întrebări asupra perenităţii brandului - sau isca o bătălie subterană pentru aproprierea lui. La finele lui 2006, CRP a luat decizia de a proceda la reforma internă, pentru a tăia nodul gordian al conflictului de interese inerent, care rezida tocmai în dubla calitate a membrilor săi: reprezentanţi ai patronatului care erau chemaţi (sau pretindeau) să reprezinte interesele breslei. Procesul avea un dublu obiectiv: să limpezească apele (cine pe cine reprezintă şi cu ce anume autoritate şi mandat) şi să păstreze brandul CRP, un "bun" în sine. Pentru a atinge primul obiectiv şi pentru o mai echitabilă reprezentare a profesioniştilor, membrii CRP au decis, într-o primă etapă, creşterea parităţii jurnalişti/editori în cadrul Consiliului de Onoare (unu la unu - fiecare casă editoare fiind reprezentată de un delegat al patronatului şi unul al jurnaliştilor). Apoi, au decis să se organizeze în două entităţi separate: cea a jurnaliştilor şi cea a patronilor, sub "pălăria" comună a Clubului. Aşa a luat naştere, cu destul de multă repeziciune (semn de vigoare, schwung şi capacitate de organizare), Asociaţia Jurnaliştilor din România (AJR), care a avut ca nucleu de plecare jurnaliştii membri ai CRP, dar la care s-au alăturat şi alţi profesionişti. În oglindă, trebuia să se nască, probabil cu aceeaşi celeritate, şi asociaţia patronatului din presa română. Patronii au dovedit o apetenţă mai redusă pentru formele asociative şi o capacitate managerială mai palidă (să strig, caragialeşte, "Culmea!"?). Fapt este că, în prezent, asociaţia patronală este în plin proces de facere, aşteptîndu-şi aprobarea în justiţie, cum cere legea. Efectul struţo-cămilă, pe termen lung Dar efectul de struţo-cămilă (CTP dixit) al Clubului, cauzat - repet - de modul în care a fost construit dintru început, are urmări pe termen lung. Jurnaliştii din AJR au devenit membri ai CRP fiind desemnaţi de companiile (sau instituţiile - că intră la socoteală şi SRR, şi SRTV) pentru care lucrează. Astfel, ei s-au trezit iar într-o dublă subordonare: sînt membri într-o asociaţie profesională independentă (conform statutului), dar şi ai unul Club care, prin crearea AJR, şi-a pierdut reprezentativitatea pentru partea editorială, rămînînd doar cu identitatea "patronală". Acest "conflict moral de interese" - cum îl defineşte Cezar Ion, preşedintele ales al AJR - i-a determinat pe membrii Asociaţiei să se retragă din CRP - fără ca acest lucru să fie neapărat o declaraţie de război. Fără jurnalişti şi fără o asociaţie patronală legal constituită (încă), CRP rămîne un brand fără instituţie, un brand "gol", dar puternic. Goliciunea brandului este semnalată şi de alegerea în fruntea CRP a unui profesionist respectabil, fără îndoială, dar fără aplombul, fără prezenţa publică, fără potenţialul de lider contestabil, dar niciodată contestat, al lui Cristian Tudor Popescu. AJR şi recent înfiinţata asociaţie patronală vor trebui să negocieze noi reguli pentru gestionarea lui, ca "bun comun". Brandul este prea puternic, vizibilitatea - prea mare, platforma de negociere - prea solidă pentru a fi abandonată - de oricare dintre părţi. Poate cea mai spinoasă chestiune în partajul CRP este cea a Consiliului de Onoare şi a implicării sale în chestiunile de deontologie. Jurnaliştii sînt de părere că "judecata profesională" ar trebui să fie apanajul exclusiv al AJR, ca asociaţie a breslei. Ei nu recunosc patronatului vreun rol în evaluarea încălcărilor deontologice - aşa cum patronatul nu ar avea de ce să exercite vreun control editorial de vreun fel, într-o lume ideală şi aşezată pe contracte de management bine întocmite. Este greu de închipuit însă că marii patroni de presă vor renunţa fără luptă la acest privilegiu, care nu o dată le-a permis, în trecut, să aplaneze - să minimalizeze sau să reducă complet la tăcere - cazuri care oriunde în lume ar fi stîrnit măcar dezbateri, dacă nu chiar reacţii vehemente în sînul breslei. Nu o dată patronii companiilor de media şi-au manifestat public şi fără echivoc respingerea faţă de ideea unui organism exterior "clubului" (aici ghilimelele sînt semnificative) care să aibă drept de judecată - şi decizie, fie ea şi morală - asupra producţiilor lor editoriale. Săptămînile ce vor urma ne vor aduce veşti despre cine va fi chemat să "repereze onoarea" presei române şi vor demonstra care este raportul de forţe între profesioniştii de media şi cei care le plătesc salariile.

featured image (4) jpg
Cine a fost Loki în mitologia nordică?
Loki este unul dintre cei mai cunoscuți zei din mitologia nordică. Este considerat un zeu al focului și al magiei și poate lua diverse forme, atât umane cât și animale.
Halate si prosoape de baie jpg
Cadouri pentru evenimente: prosoape de baie și seturi de halate matrimoniale
Odată cu creșterea temperaturilor, tot mai multe evenimente sunt organizate de către persoanele apropiate.
Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).

Adevarul.ro

image
Un oraș din România se află în topul celor mai ieftine orașe din Europa de vizitat în 2024. Pe ce poziție s-a clasat
De la Lisabona până în capitala Lituaniei, în urma unei analize făcută de specialiștii englezi, a reieșit o listă cu cele mai accesibile orașe europene pentru turism de weekend, printre care se află și unul din România.
image
Păţania de groază a unor nemți. Au rămas suspendaţi cu autorulota deasupra unei prăpăstii. „Dacă făceau asta românii în Germania...“
Salvamontiştii din Neamţ, care acţionează în zona masivului Ceahlău, au dat detalii despre o misiune care i-a avut în prim-plan pe membrii unei familii germane.
image
Turist speriat de prețurile din centrul unui mare oraș din România: „E prea mult“
Restaurantele, terasele și barurile reprezintă, fără îndoială, puncte importante de atracție pentru foarte mulți turiști. Cu toate acestea, mulți dintre ei se lovesc de prețurile piperate din marile orașe ale României.

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.