„Nu sîntem vînători de audienţă“

Vlad URSULEAN
Publicat în Dilema Veche nr. 659 din 6-12 octombrie 2016
„Nu sîntem vînători de audienţă“ jpeg

Reportaje, interviuri, articole fabuloase care primesc premii peste premii. Toate „made in“ Casa jurnalistului. Şcoală pentru jurnalişti, alternativă la presa mainstream… ce este, pînă la urmă, Casa jurnalistului?

Sîntem o comunitate de reporteri independenţi care lucrează cu un set de instrumente pe care le dăm unor jurnalişti care s-au săturat să lucreze în interiorul sistemului mass-media cu toate constrîngerile şi mizeriile care se petrec în acest mediu. Pentru că, paradoxal, majoritatea presei de la noi practică ceva care, de fapt, nu e jurnalism. Noi am pornit acum patru ani, ca un grup de jurnalişti, reporteri, tocmai din imposibilitatea de a construi ceva în redacţiile prin care trecuse fiecare dintre noi. Era şi perioada crizei economice, cînd nu mai primeam salariile sau le primeam cu întîrziere de cîteva luni. Ne întîlneam, discutam despre ofurile noastre, dar şi ale profesiei, cu toate problemele de atunci. Jurnalişti profesionişti, vîrfurile jurnalismului din România, nu puteau să-şi plătească chiria! Erau chestiuni de supravieţuire la nişte oameni care, teoretic, n-ar fi trebuit să aibă asemenea probleme. Aşa că am început să mă gîndesc la această „casă“ tocmai ca să pot rezolva, în primul rînd, problema locativă a unor jurnalişti. Pe de altă parte, întîlnirile noastre începeau să contureze şi alte aspecte: constatam că jurnaliştii erau foarte împărţiţi, era o concurenţă foarte mare, erau coarne în coarne. Ne-am dat seama însă că, de fapt, avem aceeaşi luptă: patronii, colegii corupţi, dar şi o mare parte a societăţii care era „contra“ ideii de jurnalism. Aşa am pornit, ca un nucleu de oameni care doreau să-şi facă meseria pe bune.

Şi aţi ajuns, în timp, chiar şi să formaţi jurnalişti?

Mai mult de atît, încercăm să formăm o gîndire liberă. Să reducem la miminum constrîngerile pe care le-ai avea într-o redacţie, constrîngeri inevitabile cînd ai o structură redacţională clasică și cînd eşti într-o piramidă de putere într-o redacţie. Dacă peste asta adaugi corupţia şi lipsa de profesionalism din presa din România, atunci da, e imposibil să te dezvolţi ca jurnalist.

Mi-ați spus că sînteţi o comunitate de jurnalişti care lucrează cu un set de instrumente. Despre ce fel de instrumente este vorba?

Principalul instrument de acum este programul de rezidenţă care e targetat pentru jurnalişti care au ceva experienţă, dar care n-au avut încă şansa să dea un material-bombă, ceva de impact la care să poată lucra o perioadă mai lungă de timp, să se ducă în profunzime şi să aibă un ecou social semnificativ. Am creat acest program în care oamenii vin cu proiecte, noi le alegem pe cele mai bune şi le dăm, pentru perioada documentării, practic tot ce au nevoie ca să nu mai aibă nici o altă preocupare, decît realizarea acelui material. Cazare, întreţinere şi, cel mai important, expertiza şi ajutorul comunităţii. Ideea e să-i învăţăm să-şi ducă ei subiectele de la zero, să ajungă să ţină toate frîiele – ceea ce e foarte greu de realizat într-o redacţie „clasică“.

Sînteţi aşadar o alternativă la presa mainstream?

Cît priveşte publicul, nu, pentru că noi nu avem acelaşi target. Tehnic, 90% din România se uită la TV ore întregi, zilnic. Or, la TV ai un prag foarte mare de intrare. Noi nu vrem să mergem în direcţia aceea, mai ales că e clar că Internetul va spulbera aceste lucruri, în timp. Încercăm să construim un sistem paralel media care să-l înlocuiască încet pe cel existent. Nu sîntem vînători de audienţă. Noi nu avem publicitate, nu avem nici un beneficiu material direct din audienţă.

Pentru că vorbim despre finanţare… Voi funcţionaţi pe bază de donaţii. Supravieţuiţi, sau trăiţi din donaţii?

Pînă recent supravieţuiam, acum chiar am început să trăim decent. Nu e o ruptură totală între publicul pe care îl ai şi banii pe care îi primeşti. De fapt, contează doar oamenii care au înţeles ceva cu adevărat din ce încercăm şi facem noi. Recent am triplat numărul de donatori printr-o campanie de crowd founding şi, în acest moment, avem cam 500 de oameni care dau în fiecare lună sume ­mici care se adună. Astfel, finanţatorul nu poate pune presiune editorială.

Jurnalism din pasiune, jurnalism pentru jurnalism… Sînteţi rampă de lansare pentru jurnalişti care pleacă mai departe?

Mai degrabă am fost o cale de scăpare din presa mainstream. Noi nu avem angajaţi, fiecare îşi caută şi alte surse de finanţare, aplică la proiecte internaţionale, lucrează cu publicaţii, majoritatea din „afară“, facem şi proiecte independente în paralel. Încercăm ca fiecare om din comunitate să fie independent. Noi sîntem un instrument sau o motivaţie, fundamentală, pentru meserie, astfel încît, dacă dispare Casa, oamenii să continue să facă un jurnalism de calitate. Asta este, pînă la urmă, miza.

Dvs. ați lucrat în presa… mainstream. De ce ați plecat de la România liberă?

Am trecut prin presa mainstream cu mare precauţie. Deşi am terminat Facultatea de Jurnalism, aveam aşteptări… undeva la zero, pentru că aveam o părere proastă despre presa din România. Dar, alături de mai mulţi colegi, pornisem cu această idee: să intrăm în mainstream ca să încercăm să schimbăm lucurile din interior, să facem materiale cît mai de calitate, prin asta să ne sporim influenţa în redacţii şi să vedem dacă se poate, la un moment dat, să avem o masă critică suficient de mare ca să întoarcem, să „deraiem“ spre un jurnalism autentic. Ceea ce a găsit, fiecare dintre noi, în diferitele redacţii a fost un sistem construit fundamental pentru trafic de influenţă. La bază, de asta şi există majoritatea publicaţiilor: ca să fie vehicul de trafic de influenţă pentru patroni şi pentru toată reţeaua de intermediari. Practic, asta înseamnă să ai o funcţie înaltă în presă: să fii tu un intermediar mai înalt în acest transfer de bani între diferite grupuri ale societăţii care „învîrt“ lucrurile. În anii ’90, redactorul chiar avea funcţia de cărat banii cu geanta, acum e mai finuţ, dar în fond asta face. De asta avem azi aceste personaje despre care te întrebi cum au ajuns acolo, în vîrful „ierarhiei“ jurnalistice. Mulţi au pornit ca jurnalişti buni, ca reporteri de investigaţie buni, doar că, de la un punct, dacă eşti în acel nămol, acela e standardul la care ajungi şi tu. Din aproape în aproape.

Eu am intrat la România liberă, la secţia de cultură, în ideea că acolo mizele sînt mici şi voi putea lucra fără să-mi spună cineva unde trebuie să merg. Am pornit cu subiecte culturale şi, încet, am început să tratez subiecte sociale şi politice. Am intrat pe zona de investigaţii, am scris articole care prindeau prima pagină, adunau trafic, cîştigau premii, aduceau notorietate pentru publicaţie.

Şi atunci, ce nu v-a convenit?

Libertatea totală însemna, de fapt, să te fofilezi. Eu n-am reuşit să molipsesc redacţia, oamenii se uitau la mine ca la o anomalie, nu se duceau la esenţa produsului. Apoi a venit criza economică. A fost concediată aproape jumătate din redacţie, iar cei mai buni jurnalişti de investigaţie au fost puşi la un birou ca să traducă ştiri din străinătate. Traficul însemna cît mai multe articole, să torni conţinut cu găleata, rapid şi cu cît mai puţini oameni. Pentru mine nu mai avea nici un sens.

Credeți că problemele financiare provoacă compromisuri în presă?

Nu cred că le provoacă, le agravează sau sînt un instrument de constrîngere, dar constrîngerile financiare sînt peste tot în lume. Pe de altă parte, dacă eram constrîns financiar în SUA ca să fac un compromis, dacă eram, de exemplu, la New York Times, în următoarea secundă dădeam cu ei de pămînt, plecam la Washington Post, pe o poziţie mai mare, iar cei de la NYT ar fi fost mai mult decît  discredidaţi. Or, în România, n-am tăcut, dar nici nu m-am dat cu fundul de pămînt. Pentru că, dacă aş fi făcut-o, lumea ar fi reacţionat: „Da’ ce-ai păţit, coane, că n-ai păţit nimic!“

Nu e vina jurnalistului că are constrîngeri economice, problema e că nu are alternativă, nu există un context social care să valorifice jurnalismul de calitate. Iar noi asta încercăm să creăm acum: o mitologie a jurnalismului care există în alte ţări, să valorizăm, să dăm încredere oamenilor că presa e ceva important pentru care merită luptat. Să se înţeleagă că e mult mai mult în joc să-ţi pui viitorul în pericol pentru asta. Dar trebuie să ai o motivaţie destul de puternică pentru a putea lua atitudine. Şi noi încercăm să construim de la zero această motivaţie.

Am citit reportaje fabuloase scrise de voi, cei din comunitate. Au însă ele vizibilitatea pe care o merită?

Nu cred că o chestie abstractă, cum ar fi un material jurnalistic, merită ceva în sine. Dar avem materiale care bat spre un milion de oameni care le-au citit. Materialele ajung la oameni. Problema e că cea mai mare parte din acei oameni care le citesc n-au încă instrumentele şi educaţia media care să-i facă să înţeleagă toate implicaţiile şi cum să-şi reorganizeze viaţa cu noile informaţii. Articolele noastre sînt accesibile, le poate citi oricine, dar dacă tu nu eşti pregătit să-ţi reorganizezi viaţa cu informaţii noi, să ai o cultură informaţională, atunci e cam degeaba. Nu văd o problemă numerică, de public, cred că acum, dacă scopul nostru ar fi să atingem zece milioane de oameni într-o lună de zile, am reuşi. Dar n‑ar avea nici un sens să mergi pe o audienţă care nu percutează.

Pentru o presă de calitate ai nevoie şi de un public educat?

În primul an cred că jumătate din activitatea noastră era să vorbim cu publicul nostru care creştea şi să-i explicăm concepte media. Să arătăm cînd se întîmpla vreo mizerie în presă, să-i explicăm, fără să aruncăm cu piatra, să arătăm cum funcţionează o manipulare media şi cît de greu e să construieşti un material bun, care e scopul social al unui material. În continuare, o bună parte din activitatea noastră e să educăm oamenii, jurnaliştii. Practic, comunitatea noastră a crescut odată cu publicul şi, în momentul acesta, deşi e imposibil de cuantificat, orientativ, cred că sînt pe undeva pe la zece mii de oameni care chiar înţeleg lucrurile astea, care urmăresc fiecare material pe care îl publicăm, care sînt pregătiţi să acţioneze cînd semnalăm o nedreptate sau cel puţin să problematizeze puţin viaţa lor.

Sînteţi nişte visători?

Absolut! Dar am observat că, dacă porneşti de la vise, în sensul de „cum ţi-ai dori să arate lumea“, şi apoi te gîndeşti, din aproape în aproape, raţional, ce se poate face, chiar dacă, poate, nu atingi scopul, identifici potenţiale direcţii care să ducă acolo. Identifici paşi şi te apuci să faci ceva ce îţi stă în putere. Iar asta nouă ne stă în putere.

a consemnat Stela GIURGEANU 

Acest text a fost realizat într-un program de parteneriat cu Osservatorio Balcani e Caucaso pentru Centrul Europeande Presă şi Libertatea Presei (ECPMF), cu sprijinul Comisiei Europene. Responsabilitatea pentru conţinutul acestui text aparţine exclusiv revistei Dilema veche şi nu se poate în nici un fel considera că el ar reflecta punctul de vedere al Uniunii Europene.

Foto: A. Retinschi

pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.
cifra sapte jpg
Cifra 7 în istoria omenirii și superstițiile în care cred oamenii și în ziua de astăzi
Gândește-te la un număr între unu și zece să vedem dacă putem ghici. A fost șapte, nu? Cercetătorii au descoperit că, atunci când ești rugat să te gândești la un număr între unu și zece, mulți vor avea numărul șapte în minte.
DilemaVeche jpg
Neglijăm îngrijirea călcâielor vara! De ce ar trebui să fim mai atenți…
Există o parte a corpului pe care o vezi mai ales când te încalți, dar pe care rar o privești cu adevărat. Și, poate tocmai de aceea, ajungi s-o neglijezi exact atunci când e cel mai expusă: vara.
pexels gustavo fring 5163433 jpg
Unelte, materiale și idei pentru o curte bine amenajată
O curte bine organizată îți oferă nu doar un spațiu estetic, ci și un loc practic în care te poți relaxa, lucra în grădină sau petrece timp de calitate cu familia și prietenii.
rehearsal preparation groom s watch hand jpg
Purtați de Eminem, Pharrell și Kanye West – descoperă cel mai popular ceas printre artiști!
Hai să recunoaștem: când vezi un ceas Casio G-SHOCK pe încheietura cuiva, nu te gândești doar la ore și minute.
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul  jpg
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul?
Radierea unui autovehicul din circulație poate părea un proces complicat, dar, dacă ai toate documentele pregătite și urmezi pașii necesari, totul devine mult mai simplu.
featured image jpg
Minimalismul, o alegere de viață pentru tot mai multe persoane împlinite pe plan profesional
A avea puține bunuri materiale și a efectua puține cheltuieli era în trecut caracteristic doar persoanelor cu venituri modeste.
Vechea dilema optimizare SEO vs  PPC sau AMBELE jpg
Vechea dilema: optimizare SEO vs. PPC sau AMBELE?
În lumea marketingului digital, dezbaterea dintre optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și publicitatea plătită per click (PPC) a fost întotdeauna un subiect fierbinte.
industrie jpg
Curiozități mai puțin știute despre gudron și industriile în care se folosește
Gudronul este o substanță cu o paletă largă de aplicații industriale. Acesta nu este o substanță unică, ci un amestec complex de mii de compuși chimici, inclusiv hidrocarburi aromatice, fenoli și alte substanțe organice.
Cei care nu invata din istorie, sunt sortiti sa o repete  3 carti pe care trebuie neaparat sa le citesti jpg
Cei care nu învață din istorie sunt sortiţi să o repete. 3 cărți pe care trebuie neapărat să le citești
Dacă vrei să înțelegi mai bine evoluția poporului și a culturii din care faci parte, atunci e bine să explorezi cărțile de istorie specifice.
reducerea timpului petrecut in trafic este o prioritate pentru tine jpg
Reducerea timpului petrecut în trafic este o prioritate pentru tine?
Dacă te deplasezi frecvent cu autoturismul și ai realizat faptul că, din cauza aglomerației rutiere, ai ajuns să petreci foarte mult timp în trafic.
ceai cuisoare (1) jpg
Cum se prepară și când este recomandat ceaiul de cuișoare?
Ceaiul de cuișoare este o băutură aromată și benefică pentru sănătate, apreciată pentru proprietățile sale antibacteriene, antiinflamatoare și antioxidante.
ce pantofi sa alegi pentru city break jpg
Cele mai potrivite modele de pantofi pentru un city-break
Te gândești la un city-break? Ah, ce bine! Oricine adoră să exploreze noi orașe, să meargă pe străzi necunoscute și să descopere un colț de lume plin de istorie, cultură și viață urbană.
Champions League  cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa  dilemaveche betting jpg
Champions League: cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa
Champions League reprezintă apogeul fotbalului european intercluburi, fiind locul unde cele mai bune echipe de pe continent își dispută supremația.
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus  sfaturi și idei practice jpg
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus: sfaturi și idei practice
Amenajarea locuinței poate fi o provocare atunci când încerci să menții un echilibru între estetică, funcționalitate și costuri.
DilemaVeche (2) (4) jpg
Chanel, moștenirea unui brand care a revoluționat eleganța
Toată lumea a auzit despre acest nume faimos în industria modei, un simbol atemporal al rafinamentului și inovației în modă.
telefoane jpeg
Există o piață a telefoanelor folosite de vânzare. Vrei să afli despre ce e vorba?
Te-ai gândit vreodată că ar exista pentru telefonul tău folosit un loc unde ar putea să fie pus la vânzare? Ai mai multe telefoane vechi care stau degeaba prin sertarele biroului de acasă?
usa de garaj alexiana group 3 jpg
Știai că poți găsi uși de garaj la prețuri avantajoase pentru bugetul tău?
Pentru cine își dorește mai multă protecție pentru mașina personală, în garaj, există soluții prietenoase cu bugetul.
relaxare rapida jpg
5 metode de relaxare imediate pentru oamenii activi care au puțin timp liber la dispoziție
Într-o lume agitată, în care timpul este un lux, găsirea unor metode rapide de relaxare devine esențială pentru menținerea echilibrului mental și fizic.
featured image jpg
Sigla echipei de fotbal Athletic Bilbao, sculptată pe o biserică din secolul al XIII-lea
Când te gândești la biserici, te aștepți să vezi în special icoane ale unor sfinți. În unele situații, poți găsi și imagini cu principalii oameni care au contribuit financiar la construcția respectivei biserici.
austin ban 0fjGQmYCRW8 unsplash jpg
Cadouri care creează amintiri - Experiențe speciale pentru femeile din viața ta
Căutarea cadoului perfect pentru femeile dragi din viața ta poate fi o provocare, mai ales atunci când vrei să alegi ceva cu adevărat special.

Parteneri

Aplicație Whatsapp pe smartphone  FOTO Shutterstock jpg
Cât costă toate datele românilor din online? Avertismentul unui specialist: "E singura cale de a te proteja cu adevărat"
WhatsApp intenționează să lanseze un nou model de publicitate în lunile următoare. În România, experții atrag atenția că intimitatea digitală valorează deja sute de mii de euro pe zi, într-un sistem în care veniturile circulă prin platforme globale fără raportare locală clară și fără reglementări.
blocuri pixabay jpg
Românii, interesați de locuințe ieftine. Topul celor mai populare cartiere din marile orașe
Românii care au prospectat piața de la începutul lui 2025 pentru a face o achiziție imobiliară și-au orientat căutările spre unele dintre cele mai ieftine cartiere din marile orașe.
image png
Ce înseamnă, din punct de vedere psihologic, când o persoană amână totul până în ultimul moment
A amâna totul până în ultimul moment nu este întotdeauna un semn de lene. Potrivit psihologilor, această tendință are de cele mai multe ori cauze emoționale profunde.
Analiza SWOT pentru ONG uri jpg
Cât ajutor primesc de la stat ONG-urile care se ocupă de copii, bolnavi, familii sau animale
După 1989, în România, organizațiile non-guvernamentale au prins avânt, ajungând, în 2025, să genereze venituri de peste 21 de miliarde de lei și să angajeze peste 127.000 de persoane. În multe cazuri, preiau sarcini care ar trebui gestionate de instituțiile publice.
Regina Elisabeta si Regele Charles jpg
Cele două cuvinte care au zdruncinat lumea Regelui Charles. „Se afla pe un drum de țară scoțian nemarcat”
Regele Charles al III-lea ar fi aflat vestea morții Reginei Elisabeta a II-a în timp ce se afla la volanul mașinii sale, potrivit unor surse apropiate familiei regale. Deși suverana ajunsese la o vârstă înaintată (96 de ani), vestea dispariției sale a provocat un șoc profund în rândul apropiaților.
untold 2024 FOTO FESTIVALUL UNTOLD jpg
Festivalurile verii 2025 în România. Unde mergem și cât costă biletele
Ghid complet festivaluri muzică România 2025: cele mai tari festivaluri de vară, lineup-uri, locații și prețuri bilete. Află tot ce trebuie să știi despre evenimentele muzicale de neratat în iunie–septembrie.
Dorel Vișan 9 jpeg
25 iunie: Marele actor Dorel Vișan împlinește 88 de ani. „Suntem slujitorii publicului”
La 25 iunie 1984, a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construcție a Casei Republicii și a Bulevardului „Victoria Socialismului“. În aceeași zi, dar în anul 1923, s-a semnat actul de naştere al echipei CFR Bucureşti, care avea sa se numeasca mai târziu Rapid.
image png
11 sfaturi de carieră de la Steve Jobs care îți pot schimba viața
Steve Jobs. Bărbatul care purta zilnic același pulover negru și, fără să-și propună, a inventat garderoba capsulă.
Daniel David Foto  Mediafax  (3) jpg
„Nu ne mai permitem financiar”. Daniel David, decizie în privința burselor: „Creșterea spectaculoasă din ultimii ani nu poate să fie susținută”
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a anunțat că majorarea spectaculoasă a burselor din ultimii ani nu poate să fie susținută. „Trebuie să înțelegem că cheltuielile anuale cu aceste burse sunt acum spre 7 miliarde de lei”, a spus el.