Legea şi tocmeala

Publicat în Dilema Veche nr. 280 din 28 Iun 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Unde-i lege, nu-i tocmeală " spune un vechi proverb. Vechi, de bună seamă, căci starea actuală a lucrurilor în România ne îndeamnă să credem că legea a ajuns mai degrabă o indicaţie regizorală, care suferă " ba nu, invită la " interpretări personale. Epopeea proiectelor de coduri juridice din ultimul timp a adus la vedere un element care s-a bucurat pînă acum de o oarecare discreţie, din partea participanţilor, şi de un val gros de ignorare (şi, cu tot respectul, ignoranţă), din partea publicului: tocmeala pe lege. Ceea ce ar fi trebuit să fie un proces de consultare " publică, politică, la nivel de experţi " urmat de o negociere flexibilă, în interesul public, a debutat cu un pumn în masă: "asta e pohta (juridică) ce-am pohtit!". Aşa că, popor, fii drăguţ şi vezi-ţi de treabă, că oricum nu are cum să-ţi pese (de ce ţi-ar păsa taman acum?) şi doar nu crezi că te pricepi. În mod paradoxal, ceea ce a permis demontarea (fie şi parţială, fie şi insuficientă) a acestui demers a fost calitatea, uneori chestionabilă, a textului, destrămăturile din ţesătura juridică şi " pe alocuri, logică " a Codurilor Civil şi Penal. Acolo unde factorul decizional s-a arătat neconvins de utilitatea unei consultări publice sincere (la care, de altfel, îl obligă legea, o lege adoptată într-un moment de mai mare luminare democratică), a funcţionat puterea exemplului: iată ce gogoriţe se află în texul pe care vă pregătiţi să-l validaţi, mai sînt şi altele, hai să vorbim, poate le dregem/dregeţi. Din discuţiile (lungi, multe şi unele chiar de bună credinţă) la care am participat, pe marginea articolelor care tratează libertatea de expresie, trei sînt concluziile care mi-au rămas. Prima şi cea mai tristă este că, pentru autorii Codurilor (acţionînd şi ei în limitele tezelor şi mandatelor politice), libertatea de exprimare nu este una dintre valorile fundamentale ale societăţii. Deşi stipulat în Constituţie, dreptul la liberă exprimare nu era cuprins în textele Codurilor. Ceea ce ne-ar fi lăsat pe noi, pe toţi, fără instrumentul legal intern care să ne apere în cazul în care dorinţa noastră de a ne exprima liber ar fi fost îngrădită. Chiar dacă nu are o aplicare practică uşor de imaginat, propoziţia "orice persoană are dreptul la liberă exprimare" este fundamentală unei democraţii " şi ea lipsea din forma iniţială a Codurilor. Mai mult, documentele europene în materie (Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii Europene care derivă din aplicarea Convenţiei) fac libertatea de exprimare dreptul prevalent, care poate fi limitat în anumite condiţii, pentru protejarea unor alte valori, în anumite condiţii şi cu teste de interes public. Întreaga arhitectură a Codurilor noastre era însă construită pe protejarea altor valori: viaţă privată, demnitate umană, onoare şi (vai nouă!) reputaţie. Cu alte cuvinte, dacă CEDO consideră că te poţi exprima liber pînă acolo unde începi să atingi drepturile altora (şi dincolo de acea limită, dacă o cere interesul public), în concepţia românească te poţi exprima liber doar după ce toate celelalte drepturi au fost protejate. Ar fi uşor să-i blamăm pe autorii textelor de Coduri (ca persoane) pentru această punere inversă de accent. Din păcate, construcţia lor reflectă o stare de fapt la nivelul societăţii româneşti, pentru care libertatea de exprimare nu este o valoare care se cere protejată social şi juridic. Ceea ce este paradoxal " şi oarecum trist " în cazul unui popor care de-abia şi-a regăsit dreptul de a vorbi şi de a gîndi fără oprelişti, control şi pedepse (căci, la scara istoriei, 20 de ani sînt puţini, foarte puţini...) O a doua constatare este că, în materie de liberă exprimare, partea cea mai "gravă" rămîne, în opinia autorilor Codurilor " şi a parlamentarilor care le-au dezbătut şi amendat " vorbirea. Limba engleză, în înţelepciunea ei, face distincţia între "freedom of expression" şi "freedom of speech", lăsînd exprimării şi alte forme. Arta (chiar şi " sau mai ales " cea underground), muzica, moda, atitudinea, stilul de viaţă " toate acestea sînt modalităţi ale "exprimării de sine" acoperite cum se cade de legislaţia europeană. În Codurile noastre, accentul (cu precădere cel represiv) se pune pe exprimarea verbală (cu formele sale "transcrise" " textul scris sau imaginea). Aş zice că, la nivel pragmatic, este mai bine aşa, că nu s-au apucat legiuitorii să ne spună ce şi cum să facem în acest domeniu. Dar, la nivel teoretic, nu pot să nu remarc această concentrare pe cuvînt " şi vom vedea mai departe de ce. O a treia şi ultimă constatare este că, deşi Codurile juridice vin să reglementeze relaţiile dintre persoane, "indivizi", fiind direct şi general aplicabile tuturor cetăţenilor, articolele referitoare la libertatea de exprimare (sau la limitarea ei) vizau cu precădere actul de presă. Nu ca atare şi nu direct, dar în dezbaterea anumitor soluţii, în discuţiile din comisiile speciale, exemplele invocate erau, mereu, legate de ziarişti. Acest automatism manifestat în timpul dezbaterilor ne-a lăsat să credem că, şi la momentul scrierii lor, Codurile au avut ca ţintă jurnalistul şi împiedicarea lui de a face una sau alta dintre faptele incriminate. Drept este că aplicările textului de (viitoare) lege la situaţii din presă au ajutat la vizibilitatea demersului de contestare a formei iniţiale a Codurilor. Că poporul telespectator mai degrabă vibrează la ideea că nu va mai putea vedea Mondenii decît la ameninţarea cu o presă incapabilă de investigaţii serioase. Tot drept este că aceste exerciţii de simulare a aplicării legii au dus şi la capacitarea presei în a relata discuţiile pe Coduri, căci o ameninţare directă de aceste dimensiuni este cu mult mai stimulativă decît confruntarea de argumente teoretice şi încrucişarea de cazuri în jurisprudenţa CEDO. Că nimeni nu-i iubeşte pe jurnalişti a devenit oarecum de domeniul evidenţei. Cum la fel de evident a devenit şi că există din ce în ce mai puţine motive vizibile pentru a-i iubi (căci diluarea şi degradarea calităţii jurnalismului din România sînt greu de combătut zilele acestea). Cu toate acestea, libertatea presei este " sau ar trebui să fie " dincolo de "accidentele de parcurs" ale breslei şi industriei. Această înmuiere a unui principiu fundamental în democraţie, această relativizare a argumentelor în funcţie de persoane şi de cazuri concrete este ceea ce m-a pus, mai mult ca de obicei, pe gînduri. Căci eu cred că legea (mai bună, mai proastă) este singura referinţă stabilă într-un stat democratic. Că legile bune sînt cele care se aplică în mod egal şi cu rezultate predictibile şi "drepte" tuturor. Mai ales celor care nu ne plac.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Vreau să mai verific o dată
Încerc să îmi spun, cînd nu dorm de grija tuturor lucrurilor care ar putea merge prost, că este doar o încercare a minții, care vede pericole peste tot, de a mă proteja.
Zizi și neantul jpeg
Parcul Tineretului
Așa am început să ne apropriem teritoriul parcului, colțișor cu colțișor și tufiș cu tufiș, și să nu ne mai temem de el.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Am vrut să scriu
despre sărăcie, dar am scris despre cîrciumi și despre hipsteri
Oameni tineri, relaxați, care par să nu fi muncit o zi în viața lor sau în nici un caz o muncă din asta mai de duzină, numai treburi fine, intelectuale.
p 20 jpg
Sărăcia lucrurilor. Despre felul de a vedea al celor simpli
Cei simpli se află în posesia unui adevăr pe care îl știu și copiii încredințați de ocrotirea părintească: aceea că lumea, în absența lui Dumnezeu, este prea fragilă pentru a putea exista.
E cool să postești jpeg
Violența contra profesorilor
„Violența împotriva profesorilor este în creștere”, titra la sfîrșitul anului trecut și Tagesschau un articol despre un sondaj recent, potrivit căruia „Insultele, intimidarea și atacurile fizice împotriva profesorilor au ajuns să fie la ordinea zilei în multe școli din Germania”.
foto BTC DV bis jpeg
Latina la bacalaureat
Se poate începe cu pasul just și minimal al reintroducerii latinei ca materie de bacalaureat.
p 24 S  Voinescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cîndva în anii ’70, Coreea de Nord a făcut o comandă de o mie de mașini Volvo, pe care nu le-a plătit nici pînă azi. La fiecare șase luni, suedezii le reamintesc să facă plata.
Zizi și neantul jpeg
Mame și mama
Nu mi-a plăcut niciodată prea mult ziua de 8 Martie.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce film revedem astăzi?
Revizionările ne oferă confort emo­țio­nal, ne dau un sentiment de control asupra vieților noastre și ne conectează cu tre­cutul.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Scriitorul – o specie sălbatică
Am prieteni scriitori care îmi zic: lasă, bre, că scriem pentru generațiile viitoare!
p 20 WC jpg
Nimbul după Bizanţ
Ortodoxia ca model de societate – centrat pe viaţa în Biserică, pe liturghie şi monahism – a fost un model viabil în secolele post-bizantine.
Theodor Pallady jpeg
Paradisul învățaților din actuala patrie a deconstrucției
Războiul cultural declanșat în marja postmodernității a exacerbat contrastul ideologic dintre Epoca Luminilor, moștenitoare a Renașterii umaniste, și Evul Mediu obligatoriu „întunecat”.
p 24 I  Morosan jpg
Cu ochii-n 3,14
Fără cîini cu capul scos pe geamurile mașinilor din Florida – asta vrea să obțină o propunere de lege.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Dispariții
Mai toate cărțile de self-help sugerează să te porți cu oamenii ca și cînd i-ai vedea pentru ultima dată.
Zizi și neantul jpeg
Mărțișoare
Originale și înduioșătoare în hidoșenia lor. Ba, de destule ori, chiar în frumusețea lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Fricile mici, „fricuțele”, cum le-ar numi casiera de la supermarket
Am mai spus-o, mă consider un om fricos și îi admir pe cei care în diferite situații, de război, de epidemie de ciumă, de revoltă populară, de activism, dau dovadă de curaj.
E cool să postești jpeg
Micii răsfățați, marii neadaptați?
Copilul nu s-a lăsat înduplecat, continuîndu‑și injuriile și micile violențe, cu o atitudine de zbir, impunîndu-și, în cele din urmă, autoritatea și ronțăind ciocolata.
p 20 R M  Rilke jpg
Despre credință și tandrețe. Pornind de la Rilke
Cum sînt însă cu putință versurile lui Rilke? Cum poate poezia să răstoarne lucrurile?
foto BTC DV bis jpeg
Mihai Șora: o amintire
Nu știu cum îi vor fi recitite cărțile peste ani, dar sînt convins că lecția senectuții sale va rămîne una a înțelepciunii pe care filosofia nu o poate atinge decît în carnea unei vieți.
p 24 G  Stoica jpg
Cu ochii-n 3,14
● Pentru cei cărora nu le plac englezismele, o reclamă a tradus îndemnul „Download your app!” prin „Dă-ți jos aplicația!”. Un îndemn care poate provoca în română mici stînjeneli pudicilor. (S. G.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Se întîmplă duminica
O soluție ar mai putea fi să faci din duminici zile în întregime pentru tine, în care urgențele altora să nu devină importante în orarul tău.
Zizi și neantul jpeg
Cei mai frumoși ghiocei
Pe scurt, erau cei mai frumoși și mai zdraveni ghiocei posibili.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
E necesară singurătatea?
Totuși, există mai multe tipuri de singurătăți.
E cool să postești jpeg
Suma fără laude: mai încurajează școala dragul de învățătură?
Facultățile și universitățile au astfel un palmares bogat de absolvenți, indiferent de pregătirea reală a acestora.

Adevarul.ro

image
Finala America Express, 19 martie 2023: Victorie la limită în ultimul joc de amuletă din acest sezon
În ediția 39 din 19 martie 2023, două echipe au luptat cot la cot pentru a obține un avantaj extrem de important în următoarea cursă. Una dintre echipe a încălcat o regulă importantă, iar gazda show-ului a oprit jocul.
image
Avertismentul unui economist român: „Criza este aici, nu o așteptați să vină“. Falimentele din SUA, semnalul de alarmă
Temerile cu privire la o nouă criză financiară la nivel mondial au erupt când trei bănci importante din SUA au dat faliment, iar unda de șoc se simte și în Europa. Profesorul de economie Radu Nechita a vorbit cu „Adevărul” despre riscul unei crize economice de amploarea celei din 2007.
image
Soprana Felicia Filip, despre marele regret din viața sa: „Am crescut copii ca și când ar fi fost ai mei“
Soprana Felicia Filip este căsătorită de 32 de ani cu regizorul de operă Cristian Mihăilescu, formând unul dintre cele mai longevive cupluri din muzica românească.

HIstoria.ro

image
Elena Ceaușescu a dat ordin să se dărâme cârciuma în care mergea socrul ei
Femeie cu suflet mic și foarte răutăcioasă, Elenei Ceaușescu îi plăcea să pună limite. Cumnații și nora nu o puteau vizita decât invitați. Nu l-a iertat nici pe Andruță – tată lui Nicolae Ceaușescu – care mai vorbea cu oamenii, la un țoi, despre problemele cotidiene. Sunt întâmplări relatate de Mirela Petcu și Camil Roguski, în cartea „Ceaușescu: adevăruri din umbră”.
image
Întâlnirea dintre Carol al României și Elena a Greciei şi Danemarcei
După despărţirea de Ioana Zizi Lambrino, principele moştenitor Carol e trimis într-o călătorie în jurul lumii, însoţit de colonelul Nicolae Condeescu.
image
Ce consideră o publicație de la Budapesta ca „simbol fascist la Timişoara, capitala culturală europeană”
Recent o publicație din Ungaria a iesit la rampă cu o serie de acuzații de promovare a unor simboluri fasciste, chiar în anul în care orașul este capitală culturală europeană. Dincolo de faptul că articolul denotă multă dezinfomare, o parte chiar intenționată, o doză de invidie și una de ipocrizie.