Fotbalul este monden!

Publicat în Dilema Veche nr. 394 din 1-7 septembrie 2011
Fotbalul este monden! jpeg

Succesul pe care de decenii bune îl are un sport numit fotbal constituie probabil una dintre mărcile inconfundabile ale timpului nostru, un transfer de fervoare şi pasiune de la alte fenomene sociale ample şi, teoretic, de profunzime, precum politicul sau religiosul către unul (foarte) profan şi din ce în ce mai vulgar. Succesul repurtat de acest frumos sport atrage şi mîlul postmodern care, în România, ia forma unor personaje care de care mai controversate şi ciudate, în căutarea unei obsesive imagini sau a spălării şi transformării ei într-una onorabilă, cît mai onorabilă cu putinţă.

Cumpărarea, în schimbul unor sume astronomice (ceva mai mult de o sută de milioane de euro pentru următoarele trei sezoane!), a drepturilor de difuzare a meciurilor din campionatul românesc doar de către trei grupuri media (caimacul luîndu-l RCS RDS) a lăsat multe alte posturi în offside. Nemaiavînd meciuri live de transmis (pentru a nu-şi pierde dreptul de a emite, apelează la vechi reluări sau la transmiterea unor meciuri din campionate exotice, precum cel maghiar, cel finlandez sau cel bulgar – ne întrebăm cînd vom avea şansa de a urmări duelurile interesante din campionatul din Vanuatu sau Andorra), televiziunile de nişă au apelat la cea mai ieftină formă de a întreţine circul: talk-show-ul. Din cele observate, pînă şi mogulii fotbalistici s-au cam scîrbit să apară la aceste emisiuni a căror frecvenţă continuă probabil că îi plictiseşte (dar nu numai pe ei), intervin doar telefonic, îşi trimit aghiotanţii, directorii de marketing la care sînt asociaţi atît diverşi ziarişti cu largă expertiză în domeniu sau foste glorii al căror rol este important pentru că ele aduc înţelepciunea firului ierbii. Cazul postului Telesport, care a intrat în faliment, nu poate fi decît salutar. Sperăm ca şi alte asemenea frecvenţe inutile să-i urmeze exemplul, eliberînd puţin grila TV!

Balonul rotund şi sînul siliconat

Dacă, iniţial, patronii echipelor de fotbal erau preocupaţi doar de amploarea fenomenului, părînd a trăi ca într-o rezervaţie vastă în care absolut orice injurie era permisă, treptat au invadat mass-media tip people, în încercarea vinovată şi direct interesată a acesteia de a-şi atrage importantul segment al microbiştilor căruia, pentru fidelizare, i se oferă pe bandă rulantă substitutul balonului rotund (să nu uităm că balonul poate fi şi oval!) din lumea reală: sînul siliconat care, de obicei, este expus în pereche. Doi sîni siliconaţi şi alăturaţi, scoşi din context, recompun cu succes o minge, nu? Din această perspectivă este interesantă tendinţa de fuzionare a celor două mari curente societale: mondenismul şi fotbalismul.

A trecut de mult vremea cînd generaţia de aur ne oferea rezultate remarcabile în domeniu. Generaţia de tinichea, cum i s-a mai spus, a oferit prilejul acestei subtile sinteze civilizaţionale: mingea de fotbal, ca pretext pentru cucerirea unor frumoase legiuni de blonde prezentatoare (ştirile sportive sînt apanajul fetelor frumoase, cu bust generos, se subînţelege) sau muzicante cu decoltee apetisante. Nu degeaba această simbioză a fost inaugurată de farul călăuzitor al perioadei de tranziţie de la performanţă la nulitate, Adi Mutu, care a fost urmat, cu docilitate, de fostul căpitan al Naţionalei, prematur retrasul Cristi Chivu. În acest curent şi-au făcut apariţia şi conducătorii fotbalismului mioritic. Subtil, pe lîngă celebrul şi atotcunoscătorul Gigi Becali, un substitut al Conducătorului, atît de regretat acum, mult prea constant în viaţa sa familială, singura calitate tangibilă pe care un observator neutru i-o poate descoperi, şi-a făcut loc şi un alt personaj, Cristi Borcea, a cărui viaţă sentimentală s-a dovedit a fi mult mai spumoasă, spre deosebire de mult prea castul şi credinciosul mogul stelist, un atu în plus pentru mass-media sportivo-mondenă. Notă: Presa din România are calitatea de a-i aduce mai aproape pe aceşti eroi ai naţiei, folosind şi împămîntenind diminutivele. Specialiştii talk-show-urilor nu vor pronunţa decît foarte rar Adrian, George, Cristian, Dumitru. În această logică în care toţi sînt complici într-o măsură mai mare sau mai mică, diminutivul are logica lui, dovedind că, pînă la urmă, toţi se bat pe bătături. Nea Mitică zis şi Corleone, Adi, Cristi, Guriţă, Gigi, Gică ne aparţin.

Modalitatea cea mai primitivă prin care mass-media mondeno-fotbalistică îşi vinde produsele şi face cunoscute figuri naţionale jalnice, atît de specifice perioadei ultimelor două decenii, este scandalul. (De cîte ori nu aţi auzit sintagma dătătoare de frisoane metafizice, un nou scandal în fotbalul românesc?) Fără scandal, aceste personaje nu ar fi existat. De aceea sîntem siguri că, în mod tacit, membrii acestei comunităţi au făcut un pact prin care îşi permit constante pusee de trivialitate şi bădărănie, doar pentru a anima puţin atmosfera.

„Pe moşia mea...“

O caracteristică de bază a acestor mici satrapi naţionali este înrudirea subtilă cu Dumnezeu, dar şi cu lumea medievală românească (dar nu numai): pe feuda/ domeniul/ moşia mea nimeni nu mişcă un deget decît atunci cînd şi dacă vreau eu! În calitatea sa de proprietar absolut, satrapul fotbalist poate emite orice judecată de valoare, dar mai ales orice propoziţie schimonosită, criticîndu-şi (prin formula ce de multe ori ia forma unei simple înjurături de mamă) membrii tribului său. Aflaţi în simbrie la conaş. De regulă, argaţii nu au curajul să riposteze, ştiu foarte bine că Vodă îi înjură azi, Vodă îi poate înălţa şi umple de galbeni mîine.

Situaţia complexă în care se află practicanţii acestui sport este asemănătoare cu cea a clovnilor care fac echilibristică pe sîrmă, în incinta circurilor. Arena în care se desfăşoară fenomenul o depăşeşte cu mult ca amploare pe cea a circului, căci dacă spectacolul de circ are loc doar într-un spaţiu bine delimitat, fenomenul fotbalistic deversează către multe paliere ale societăţii. Este un fenomen social, are implicaţii geopolitice, dar şi economice. Probabil că, dacă nu ar atrage atenţia publicului într-o măsură atît de mare, satrapii fotbalismului autohton nu ar fi fost atît de interesaţi şi nu ar fi investit atît de mulţi bani. Argumentul lor suprem atunci cînd sînt contestaţi. Ie banii mei, fac ce vreau cu ei. O marotă pe care o agită marii moguli fotbalistici.

Dacă ei aduc bani în fenomen, li se poate ierta aproape orice, iar statul român ar putea chiar să nu le mai ceară nici urmă de impozite şi taxe, în ideea că investiţiile în fotbal aduc o plusvaloare naţională, servind pe termen lung interesele eternei fiinţe naţionale geto-dace. Lăsăm la o parte faptul că din bugetul anual al ICR nu ar supravieţui un sezon în prima ligă nici cea mai slabă echipă. Investiţiile în fotbal sînt mai neclare din punct de vedere financiar decît găurile negre provocate bugetului de stat de celebra Vale a Jiului. În mare măsură, echipele de fotbal se autosusţin financiar, bugetele lor fiind alcătuite atît din cotele parte alocate în urma distribuirii zecilor de milioane de euro primite de la televiziuni, cît şi din diversele sponsorizări sau contribuţii ale autorităţilor locale. Imaginea însă o confiscă feudalii fotbalistici, ceea ce ar fi acceptabil pînă la un punct, dacă ar fi făcut în exclusivitate pe banii lor. Fiind rechini de afaceri, ştiu să piardă bani mai greu decît naivele autorităţi publice.

Enervantă nu este neapărat existenţa acestor oameni, în mahalalele româneşti s-au găsit mereu astfel de specimene, care făceau parte din geografia intimă a românismului balcanic; dureroasă este iruperea lor pe micile ecrane şi în paginile majorităţii ziarelor citite de români, cu tiraje astronomice, şi stimularea de către mass-media flămîndă a acelei părţi a sufletului uman unde se află înmagazinată tirania. Nu există în România vreo altă categorie socială mai ascultată, mai venerată şi mai difuzată. Degeaba dezbatem cum va arăta identitatea naţională românească peste zece-douăzeci de ani, deplîngem în van situaţiunea şi cum s-a ajuns aici, dacă nu observăm care sînt modelele reale ale românilor de azi. Din păcate, acestea nu sînt cele de vîrf, ci cele din periferie. Iar goana după audienţa cu orice preţ pulverizează orice fărîmă de speranţă.

Codruţ Constantinescu este publicist şi istoric, autorul blogului http://cdc77. blogspot.com.

Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.