Cultura pe net
Pe locul 1 pe trafic.ro, la secţiunea "Artă/Cultură", cu 169.755 de vizitatori în ultimele şapte zile, se află CineMagia.ro, o revistă online de cinema. Iniţial era doar un loc de întîlnire pentru cei din breaslă şi pentru cinefili. Pe forum erau dezbateri şi polemici în toată regula, la un nivel destul de înalt. Se discuta relaxat, dar în cunoştinţă de cauză, căci nickname-urile protejau regizori sau critici de film. Treptat, CineMagia a început să se extindă şi să ofere mai multă informaţie. De aici pînă la a deveni un site complex, dar "comercial", n-a fost decît un pas. Astăzi, pe CineMagia poţi citi, la grămadă, ştiri despre filme, dar şi despre vedete, comunicate de presă, mondenităţi, picanterii, interviuri ai căror protagonişti nu sînt aleşi neapărat după criterii de valoare. Poţi afla programul cinematografelor, calendarul premierelor (mai nou poţi vedea şi trailere), dar şi informaţii despre filmele de la televizor (recomandate de numărul de diamante care au înlocuit "tradiţionalele" steluţe). Poţi vota cea mai bună replică dintr-un film românesc sau cel mai promiţător debut regizoral. Toate aceste ingrediente i-au asigurat site-ului un succes nepreconizat. Designul a rămas unul atractiv, iar remarcabilă într-adevăr este baza de date care s-a dezvoltat în timp. Locul 2, cu 158.408 de vizitatori, este ocupat de un site care ar putea să intre mai degrabă în categoria "utile". Ce a propulsat PORT.ro. în fruntea acestui clasament? Programul complet pentru 108 posturi de televiziune. Site-ul este în primul rînd un ghid TV (majoritatea filmelor şi emisiunilor au sinopsis-uri şi prezentări, plus cîte o galerie foto). Partea editorială este slab reprezentată de ştiri şi de recomandări. PORT.ro îşi propune să fie şi un ghid al spectacolelor de teatru, al concertelor, al festivalurilor, al restaurantelor (există prezentări doar pentru şase localuri). Deşi site-ul este bine organizat, la o primă impresie pare încărcat şi înghesuit. Pe locul 3, în sfîrşit un site propriu-zis "de cultură", cu 85.598 de vizitatori (adică jumătate faţă de cei care se informează de pe CineMagia sau PORT.ro). Deşi are un design "rudimentar", poezie.ro a reuşit să creeze o comunitate de poeţi mai mult sau mai puţin anonimi, ceea ce demonstrează că, pînă la urmă, fondul contează, mai puţin forma. Site-ul este de fapt un atelier de creaţie, cu o formulă cît se poate de simplă: te înregistrezi, după care poţi trimite texte şi comentarii. Editorii site-ului selectează textele, pe unele le recomandă, pe altele le găsesc "nesatisfăcătoare", dar le publică pentru a-i încuraja pe membrii comunităţii "să ofere comentarii şi păreri constructive" care să-i ajute pe autori "să-şi îmbunătăţească creaţiile". Se precizează că în prezent înregistrarea e gratuită, deoarece prin alte părţi ale lumii există site-uri asemănătoare unde plăteşti sume modice pentru a deveni membru, căci ele pretind că-ţi vor asigura celebritatea (intermediază contacte cu agenţi literari şi cu edituri, te promovează etc.). Nu e cazul site-ului poezie.ro, însă succesul său neaşteptat poate fi o dovadă a faptului că zicala cu românul care s-a născut poet este încă actuală, deşi există secţiuni şi de proză, scenarii de film, teatru, eseu. Se poate vorbi şi despre o schimbare de mentalitate: înainte, poeţii "amatori" mîzgăleau caiete pe care le ţineau în sertar, astăzi ei îşi lansează creaţiile pe net. Pe următoarele trei locuri - 4, 5 şi 6 - găsim alte site-uri de aşa-zisă informaţie culturală, asemănătoare între ele în privinţa conţinutului. Diseara.ro îţi oferă în plus bancuri, jocuri şi "poze haioase", Şapteseri.ro este varianta electronică a ghidului tipărit, iar Program24.ro e o "replică" a site-ului PORT.ro (datorită numelui, site-ul apare printre primele zece afişări pe Google atunci cînd tastezi "program TV" şi astfel se explică şi numărul mare de vizitatori). Abia pe locul 7 se află primul site cultural "cu greutate", LiterNet.ro (22.722 de vizitatori în ultimele şapte zile). Iniţial, site-ul avea drept scop promovarea literaturii române pe Internet, însă cu timpul s-a transformat într-un portal cultural care poate funcţiona şi ca o revistă a presei culturale: preia cronici, recenzii şi texte de opinie din cele mai importante publicaţii de la noi. Una dintre cele mai importante secţiuni este Editura LiterNet, de unde se pot descărca gratuit cărţi electronice, dar şi scenarii de film. LiterNet.ro reprezintă un mod inteligent de a "vinde" cultura în spaţiul virtual. Pe ultimele trei locuri din topul primelor zece site-uri de pe trafic.ro sînt site-ul cinematografului Hollywood Multiplex, unde îţi poţi face rezervări online, gapo.ro, un site interactiv, destinat fotografilor amatori, unde îţi poţi încărca poze şi le poţi comenta pe ale altora, şi cafeneaua. com, un club de conversaţie online pe teme (prea) diverse. E dificil să formulezi concluzii după o trecere în revistă a unui clasament care se schimbă în permanenţă. De remarcat însă diferenţa mare de vizitatori între locul 1 şi locul 10 (care are doar 18.568 de vizitatori). Aşa cum, în afară de LiterNet.ro, nu există alte site-uri cu conţinut cultural real, nu există nici o concurenţă acerbă. Promovarea produselor culturale se face la un nivel minimal, căci utilizatorii preferă, în primul rînd, informaţia. O altă categorie sînt cei care vor să participe, trimit poezii, fotografii, comentarii. Ceea ce ne oferă acum Internetul are aspectul unui magazin mixt rural din care fiecare îşi alege ce vrea. Nici "ambalajele" nu sînt prea atractive. Probabil că va mai trece ceva vreme pînă cînd vom avea site-uri "de nişă" care să atragă şi vizitatori. Deocamdată, mai populare sînt blogurile cu impresii şi opinii pe teme culturale.