Binge watching sau bulimia TV

Publicat în Dilema Veche nr. 509 din 14-20 noiembrie 2013
Binge watching sau bulimia TV jpeg

V-aţi uitat vreodată la o cutie de DVD-uri cu Seinfeld, Roma sau Breaking Bad, la rînd? Dacă da, suferiţi de o boală numită în engleză binge watching sau binge viewing. Boala nu-i chiar aşa de boală, dar se răspîndeşte tot mai mult şi ar putea fi numită în română, cu aproximaţie, „bulimie de serial“. Acest fenomen îl transformă pe telespectator din cartof de canapea în căpcăun audiovizual şi schimbă fundamental business-ul la care ne referim.

Anii ’80, cei în care CBS-ul îşi înnebunea publicul terminînd un sezon de Dallas cu întrebarea devenită proverbială „Cine l-a împuşcat pe JR?“, pentru a rezolva enigma doar peste cîteva luni, sînt de mult istorie. Cliffhanger-ul, acel gen de aşteptare creată de scenarişti de la un episod la altul sau chiar înaintea pauzelor de publicitate, e mai puţin util decît în trecut. Azi, serialele se consumă în porţii mari, mai multe episoade de-a rîndul, de pe DVD sau Blu-Ray, site-uri de video on demand, ca Netflix, Amazon sau Hulu. Sau chiar piratate, de pe Internet. Fenomenul a fost remarcat de mai multă vreme, dar în decursul acestui an a fost consacrat de un serial care a făcut vîlvă, intitulat House of Cards. Serialul a fost distribuit nu pe un post TV, ci pe popularul (în SUA) Netflix, un serviciu de închirieri de DVD-uri care s-a transformat cu succes în platformă de video on demand, în epoca digitală. Pentru cine nu e familiarizat cu termenul, video on demand (VoD  video la cerere) înseamnă oferta de seriale, filme, concerte şi altele, la cerere, pe o platformă de Internet sau prin intermediul televizorului. În România, servicii ca Voyo, AntenaPlay, SeeNow sau DolceTV.ro testează şi ele această modalitate de distribuţie, dar nu au oferta şi numărul de abonaţi ale unui Netflix din SUA.

Natural, VoD-ul e una dintre cele mai lesnicioase modalităţi de satisfacere a binge watching-ului. Iar House of Cards, care s-ar traduce prin „Castelul de cărţi de joc“, e consacrarea acestui gen de consum video, fiindcă a fost conceput ca atare. Serialul a fost lansat, în februarie 2013, la grămadă, cu toate cele 13 episoade din primul sezon odată. În plus, a şi fost gîndit diferit de produsele clasice de acest tip. Girată de două nume celebre de la Hollywood, David Fincher (Fight Club) şi Kevin Spacey, şi avîndu-l pe cel de-al doilea şi în rolul protagonistului, ideea a convins Netflix să investească 100 de milioane de dolari în două sezoane, fără un pilot. Spacey a explicat, într-un fragment video popular online, că nu e vorba de o alegere tehnică, ci de o nouă modalitate de construcţie a scenariului. Pilotul tipic, pe baza căruia un serial TV devine realitate, implică clarificarea încă de la început a personajelor şi a perspectivelor narative, conţine cumva in nuce întreaga evoluţie ulterioară. Iar creatorii House of Cards şi-au dorit, dimpotrivă, o tramă care să dezvăluie, pe parcursul mai multor episoade, ambiguitatea etică a actanţilor – o marfă, de altfel, la mare căutare şi în producţii ca Game of Thrones-ul lui George R.R. Martin.

Cu această strategie atipică şi curajoasă, House of Cards a primit nu numai note maxime din partea criticii, ci şi un Emmy (pentru regie), primul obţinut de o platformă de distribuţie online. La capitolul Emmys, marele cîştigător din 2013 a fost însă Breaking Bad, serial clasic, dar şi el obiect al bulimiei video. Vince Gilligan, creatorul acestuia, explica recent pentru Wall Street Journal că binge watching-ul implică un alt gen de construcţie narativă, pe care o numea „hiperserializare“. Noile obiceiuri de consum înseamnă şi fidelizarea fanilor, care vine la pachet cu un gen de atenţie sporită sau memorie proaspătă. Aceasta îţi permite să iei un detaliu episodic din primul sezon şi să-l dezvolţi într-un fir narativ de cîteva episoade, în cea de-a patra serie.

Fidelitatea fanilor care consumă seriale pe noile platforme înseamnă, bineînţeles, şi marketing, chiar dacă e vorba de download ilegal. Creatorii Game of Thrones, serialul despre care se spune că e cel mai piratat din istorie, au spus în repetate rînduri lucruri favorabile despre fenomen. Într-o întîlnire din acest an cu investitorii, CEO-ul Time Warner, Jeff Bewkes, afirma că pirateria „e mai bună decît un Emmy“, din punctul de vedere al aşa-numitului buzz pe care îl generează. Time Warner deţine HBO, postul pe care a fost difuzat Game of Thrones, pentru 11 milioane de abonaţi, în timp ce download-urile ilegale erau estimate de Washington Post undeva între 3,7 şi 4,2 milioane. Ceea ce e foarte piratat e şi foarte bine vîndut  – conchidea cotidianul american, care amintea şi că Game of Thrones a fost cel mai rentabil serial pe piaţa de DVD-uri, în 2012.

„Hiperserializarea“ de care vorbea Gilligan duce cu gîndul şi la un alt gen de definiţie a serialului TV, ca un lungmetraj mamut, de 10 ore, întrerupt de pauze la fiecare aproximativ 50 de minute. Daniel Knauf, creatorul Carnivàle, serial-cult difuzat acum nouă ani de HBO, şi-a gîndit iniţial proiectul ca film de două ore, şi nu a fost singurul. Marile seriale ale momentului beneficiază, de altfel, de o infuzie importantă de talent şi know-how, de la Hollywood-ul lungmetrajelor. Lui Spacey şi Fincher, care au realizat House of Cards, li se adaugă, de exemplu, şi un Jeremy Irons, piesă de rezistenţă în The Tudors, sau Steve Buscemi şi Martin Scorsese, implicaţi în Boardwalk Empire.

Schimbările dictate de noile modalităţi de consum sînt însă doar la început. E încă neclar dacă distribuţia de tip video on demand înseamnă suficienţi bani pentru superproducţii cu pretenţii de Emmy. S-a discutat destul de mult despre faptul că Netflix nu a dezvăluit cifrele de audienţă ale primului sezon din proiectul lui Spacey şi Fincher, de pildă. Însă posibilităţile pe care le oferă noile platforme nu au fost încă explorate pe deplin. Una din cele mai la îndemînă ipoteze e aceea a episoadelor cu durate nonstandard. În SUA, lungimea tipică a unui serial e de 44 de minute, fiindcă cele 16 minute rămase pînă la o oră sînt umplute de publicitate. În România, e vorba de 48. Însă pe video on demand, nu există constrîngeri legate de calupurile de advertising, ceea ce înseamnă că realizatorii pot avea libertatea să vină cu o ofertă conformă cu logica narativă pură şi simplă, mai lungă sau mai scurtă de cele 44 —  sau 48 —  de minute.

Iar dacă ecranul laptopului pare încă mic şi incomod pentru cei care nu s-au dedat la astfel de obiceiuri de consum, VoD-ul vine, mai nou, şi prin televizor. Voyo-ul PRO TV-ului şi Seenow, serviciu independent, au deja aplicaţii de smart TV, chiar dacă oferta de conţinut şi veniturile realizate în acest moment sînt reduse. Şi oricum ar arăta viitorul din punct de vedere al business-ului numit TV/conţinut video, (tele)spectatorul a devenit cu totul altceva decît tradiţionalul cartof de canapea: e mai degrabă un căpcăun audiovizual, dotat cu telecomandă şi butoane cu care îşi poate satisface dorinţele cu totul altfel decît în doza orară injectată, liniar şi diluat, de Televiziunea clasică. 

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.
O lume a poveștilor jpeg
O lume a poveștilor
Narativele care pot subjuga națiuni întregi nu sînt o invenție modernă – după cum afirmă psihiatrul Boris Cyrulnik, în cea mai recentă carte a sa, apărută luna trecută la editura Odile Jacob.
André Scrima: Ziua una şi a opta jpeg
André Scrima: Ziua una şi a opta
Lumina Paştilor: pe cea vizibilă în biserici şi pe străzi, ucrainenii nu şi-au putut-o îngădui; pe cea spirituală, religia patriarhului Kiril o insultă, o sufocă.
Theodor Pallady jpeg
Un Sisif în robă franciscană
Camus a fost doar martorul esențial al asprelor sale vremuri și, prin revolta contra absurdului, aproape un mărturisitor.
Zizi și neantul jpeg
Iarbă verde și obligativități
Avem tendința să ne complicăm puținele zile libere. Să le încadrăm în sisteme, să le tratăm ca pe unele de lucru în alt domeniu: cel al leisure-ului, al entertainment-ului.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Care ar fi playlist-ul ce v-ar alunga pe dumneavoastră de la o demonstrație?
Blocul, strada, etajul și apartamentul jpeg
Blocul, strada, etajul și apartamentul
În locul garajului a apărut un parc, la fel de lipsit de imaginație din punct de vedere urban ca și lamele de blocuri din spatele unității militare, dar care, cu zonele sale verzi, evoca peluza spălătoriei de steaguri.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce caută americanul în Europa?
Îmi dau seama că avem de toate aici, pe bătrînul nostru continent, micul nostru paradis terestru, că este (a fost... oare?) una dintre cele mai bune lumi posibile și că mi-ar trebui vreo cinci vieți ca să văd și să trăiesc tot.
E cool să postești jpeg
Discursul populist (sau cine mănîncă poporul?)
Prin compătimire, le este indus oamenilor un sentiment de victimizare care, mai apoi, este zgîndărit, pînă la transmutarea acestuia în furie.
Despre viața filosofului  Un scenariu inactual jpeg
Despre viața filosofului. Un scenariu inactual
În cazul filosofilor, atenția cu care le este citită și judecată biografia este mai mare decît în cazul scriitorilor sau pictorilor.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Roua învierii
Din prospețimea naturală a dimineții, roua trece în registrul auroral al vieții spirituale, care are nevoie de speranța eficace a începuturilor și a reînnoirii.
Zizi și neantul jpeg
Educație religioasă
În copilărie nu știam ce se serbează de Paști. Știam că se vopsesc ouă roșii și chiar, mai tîrziu, că vine Iepurașul.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Au apărut: artist multimedia, barista și expert în prăjirea cafelei.

Adevarul.ro

image
Colosul cenuşiu. Ce ascunde muntele de zgură, una dintre cele mai mari halde din România VIDEO
În vecinătatea combinatului siderurgic din Hunedoara, se află una dintre cele mai mari halde de zgură din România.
image
Un şofer a rămas fără permis şi a fost amendat după ce a sunat la 112 ca să anunţe că este şicanat în trafic
Un apel la 112 a luat o turnură neaşteptată pentru un bărbat de 37 de ani. Acesta apelase serviciul de urgenţă ca să anunţe că un şofer îl şicanează în trafic, pe raza comunei brăilene Viziru.
image
Afacere de milioane de euro lângă un radar ce comunică direct cu baza Deveselu. „Nu s-a cerut avizul MApN”
MApN a dat in judecată Consiliul Judeţean Dolj după ce a autorizat construirea unui depozit in zona radarului din localitatea Cârcea. Instalaţia militară este importantă pentru apărarea aeriană a României. În spatele afacerii stă chiar primarul din Cârcea.