Binge watching sau bulimia TV

Publicat în Dilema Veche nr. 509 din 14-20 noiembrie 2013
Binge watching sau bulimia TV jpeg

V-aţi uitat vreodată la o cutie de DVD-uri cu Seinfeld, Roma sau Breaking Bad, la rînd? Dacă da, suferiţi de o boală numită în engleză binge watching sau binge viewing. Boala nu-i chiar aşa de boală, dar se răspîndeşte tot mai mult şi ar putea fi numită în română, cu aproximaţie, „bulimie de serial“. Acest fenomen îl transformă pe telespectator din cartof de canapea în căpcăun audiovizual şi schimbă fundamental business-ul la care ne referim.

Anii ’80, cei în care CBS-ul îşi înnebunea publicul terminînd un sezon de Dallas cu întrebarea devenită proverbială „Cine l-a împuşcat pe JR?“, pentru a rezolva enigma doar peste cîteva luni, sînt de mult istorie. Cliffhanger-ul, acel gen de aşteptare creată de scenarişti de la un episod la altul sau chiar înaintea pauzelor de publicitate, e mai puţin util decît în trecut. Azi, serialele se consumă în porţii mari, mai multe episoade de-a rîndul, de pe DVD sau Blu-Ray, site-uri de video on demand, ca Netflix, Amazon sau Hulu. Sau chiar piratate, de pe Internet. Fenomenul a fost remarcat de mai multă vreme, dar în decursul acestui an a fost consacrat de un serial care a făcut vîlvă, intitulat House of Cards. Serialul a fost distribuit nu pe un post TV, ci pe popularul (în SUA) Netflix, un serviciu de închirieri de DVD-uri care s-a transformat cu succes în platformă de video on demand, în epoca digitală. Pentru cine nu e familiarizat cu termenul, video on demand (VoD  video la cerere) înseamnă oferta de seriale, filme, concerte şi altele, la cerere, pe o platformă de Internet sau prin intermediul televizorului. În România, servicii ca Voyo, AntenaPlay, SeeNow sau DolceTV.ro testează şi ele această modalitate de distribuţie, dar nu au oferta şi numărul de abonaţi ale unui Netflix din SUA.

Natural, VoD-ul e una dintre cele mai lesnicioase modalităţi de satisfacere a binge watching-ului. Iar House of Cards, care s-ar traduce prin „Castelul de cărţi de joc“, e consacrarea acestui gen de consum video, fiindcă a fost conceput ca atare. Serialul a fost lansat, în februarie 2013, la grămadă, cu toate cele 13 episoade din primul sezon odată. În plus, a şi fost gîndit diferit de produsele clasice de acest tip. Girată de două nume celebre de la Hollywood, David Fincher (Fight Club) şi Kevin Spacey, şi avîndu-l pe cel de-al doilea şi în rolul protagonistului, ideea a convins Netflix să investească 100 de milioane de dolari în două sezoane, fără un pilot. Spacey a explicat, într-un fragment video popular online, că nu e vorba de o alegere tehnică, ci de o nouă modalitate de construcţie a scenariului. Pilotul tipic, pe baza căruia un serial TV devine realitate, implică clarificarea încă de la început a personajelor şi a perspectivelor narative, conţine cumva in nuce întreaga evoluţie ulterioară. Iar creatorii House of Cards şi-au dorit, dimpotrivă, o tramă care să dezvăluie, pe parcursul mai multor episoade, ambiguitatea etică a actanţilor – o marfă, de altfel, la mare căutare şi în producţii ca Game of Thrones-ul lui George R.R. Martin.

Cu această strategie atipică şi curajoasă, House of Cards a primit nu numai note maxime din partea criticii, ci şi un Emmy (pentru regie), primul obţinut de o platformă de distribuţie online. La capitolul Emmys, marele cîştigător din 2013 a fost însă Breaking Bad, serial clasic, dar şi el obiect al bulimiei video. Vince Gilligan, creatorul acestuia, explica recent pentru Wall Street Journal că binge watching-ul implică un alt gen de construcţie narativă, pe care o numea „hiperserializare“. Noile obiceiuri de consum înseamnă şi fidelizarea fanilor, care vine la pachet cu un gen de atenţie sporită sau memorie proaspătă. Aceasta îţi permite să iei un detaliu episodic din primul sezon şi să-l dezvolţi într-un fir narativ de cîteva episoade, în cea de-a patra serie.

Fidelitatea fanilor care consumă seriale pe noile platforme înseamnă, bineînţeles, şi marketing, chiar dacă e vorba de download ilegal. Creatorii Game of Thrones, serialul despre care se spune că e cel mai piratat din istorie, au spus în repetate rînduri lucruri favorabile despre fenomen. Într-o întîlnire din acest an cu investitorii, CEO-ul Time Warner, Jeff Bewkes, afirma că pirateria „e mai bună decît un Emmy“, din punctul de vedere al aşa-numitului buzz pe care îl generează. Time Warner deţine HBO, postul pe care a fost difuzat Game of Thrones, pentru 11 milioane de abonaţi, în timp ce download-urile ilegale erau estimate de Washington Post undeva între 3,7 şi 4,2 milioane. Ceea ce e foarte piratat e şi foarte bine vîndut  – conchidea cotidianul american, care amintea şi că Game of Thrones a fost cel mai rentabil serial pe piaţa de DVD-uri, în 2012.

„Hiperserializarea“ de care vorbea Gilligan duce cu gîndul şi la un alt gen de definiţie a serialului TV, ca un lungmetraj mamut, de 10 ore, întrerupt de pauze la fiecare aproximativ 50 de minute. Daniel Knauf, creatorul Carnivàle, serial-cult difuzat acum nouă ani de HBO, şi-a gîndit iniţial proiectul ca film de două ore, şi nu a fost singurul. Marile seriale ale momentului beneficiază, de altfel, de o infuzie importantă de talent şi know-how, de la Hollywood-ul lungmetrajelor. Lui Spacey şi Fincher, care au realizat House of Cards, li se adaugă, de exemplu, şi un Jeremy Irons, piesă de rezistenţă în The Tudors, sau Steve Buscemi şi Martin Scorsese, implicaţi în Boardwalk Empire.

Schimbările dictate de noile modalităţi de consum sînt însă doar la început. E încă neclar dacă distribuţia de tip video on demand înseamnă suficienţi bani pentru superproducţii cu pretenţii de Emmy. S-a discutat destul de mult despre faptul că Netflix nu a dezvăluit cifrele de audienţă ale primului sezon din proiectul lui Spacey şi Fincher, de pildă. Însă posibilităţile pe care le oferă noile platforme nu au fost încă explorate pe deplin. Una din cele mai la îndemînă ipoteze e aceea a episoadelor cu durate nonstandard. În SUA, lungimea tipică a unui serial e de 44 de minute, fiindcă cele 16 minute rămase pînă la o oră sînt umplute de publicitate. În România, e vorba de 48. Însă pe video on demand, nu există constrîngeri legate de calupurile de advertising, ceea ce înseamnă că realizatorii pot avea libertatea să vină cu o ofertă conformă cu logica narativă pură şi simplă, mai lungă sau mai scurtă de cele 44 —  sau 48 —  de minute.

Iar dacă ecranul laptopului pare încă mic şi incomod pentru cei care nu s-au dedat la astfel de obiceiuri de consum, VoD-ul vine, mai nou, şi prin televizor. Voyo-ul PRO TV-ului şi Seenow, serviciu independent, au deja aplicaţii de smart TV, chiar dacă oferta de conţinut şi veniturile realizate în acest moment sînt reduse. Şi oricum ar arăta viitorul din punct de vedere al business-ului numit TV/conţinut video, (tele)spectatorul a devenit cu totul altceva decît tradiţionalul cartof de canapea: e mai degrabă un căpcăun audiovizual, dotat cu telecomandă şi butoane cu care îşi poate satisface dorinţele cu totul altfel decît în doza orară injectată, liniar şi diluat, de Televiziunea clasică. 

Iulian Comanescu este analist media, autor al volumului Cum să devii un Nimeni (Humanitas, 2009).

Cea mai bună parte din noi jpeg
Cît timp mai dăm vina pe părinți?
Cu sau fără terapie, o idee posibil cîștigătoare ar fi acceptarea părinților noștri, dacă îi mai avem, așa cum sînt. Ei nu se mai pot schimba. Noi, însă, da.
Zizi și neantul jpeg
Tot de toamnă
Tot în compunerile de toamnă își aveau mereu locul și păsările călătoare.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Noua limbă de lemn. Cu drag!
Pupici, frumi, grădi, lunițe. Am „evoluat” de la clasicele diminutive și alinturi de cîrciumă de tipul „Ce fel de ciorbiță?”
E cool să postești jpeg
O lume ipotetică
cu cît ne percepem ca fiind mai valoroși, cu atît vom considera că merităm o viață bună și vom fi mai încrezători în propriile forțe.
p 20 WC jpg
Apărătorul credinţei ori apărătorul credinţelor?
Spiritul anglican, spunea istoricul dominican Guy Bedouelle (Revue française de science politique, 1969), poate fi caracterizat prin două calităţi: fidelitate faţă de tradiţie şi toleranţă.
Theodor Pallady jpeg
Predoslovie postmodernă
Orice mărturisitor al creștinismului este în criză de timp și de timpuri! Nu-și mai poate apăra credința într-o nișă cimentată, întorcînd spatele lumii, așa cum trăiește și gîndește ea astăzi, în secolul al XXI-lea.
p 21 WC jpg
PREVI (2)
Este PREVI un succes sau un eșec? După peste patru decenii de la darea în folosință, nici o familie nu a părăsit locuința ocupată, ci, dimpotrivă, a mărit-o și a modelat-o prin prisma utilizării ei.
p 24 S M Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
La 88 de ani, a murit actrița Louise Fletcher al cărei chip va rămîne pentru totdeauna în memoria iubitorilor de film drept imaginea rece de-ți îngheață sîngele a sorei-șefe Ratched din Zbor deasupra unui cuib de cuci, capodopera lui Milos Forman din 1975.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ne vedem în zona de confort
Poate, în loc să ne păcălim că sîntem oameni liberi pentru că nu-l cunoaștem pe „trebuie“, am putea s-o ascultăm, din cînd în cînd, pe Nina Simone și să ne fie mai puțin frică.
Zizi și neantul jpeg
Greierele și furnica
După revoluție, mentalitățile au început să se schimbe, slavă Domnului. Ne-am dat seama, măcar, că nu putem fi cu toții furnici. Și că își au și greierii rostul lor, și chiar grăunțele lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Găina care năștea pui vii – cum recuperăm anii ’90? –
Citiți Scînteia tineretului de prin anii ’70, să vedeți acolo ce condeie! Ce stil! Dacă ștai cum să te strecori puteai să faci presă adevărată, ba mai mult decît atît, literatură!”
E cool să postești jpeg
Votant la 16 ani?
Totuși, în toate aceste discuții pro și contra nu există de fapt argumentul de la care ar trebui să plece, în mod firesc, întreaga dezbatere: vocea adolescenților. Vor ei să voteze?
p 20 Fragii salbatici jpg
Visul adevărat. Două întrebări ale lui Marin Tarangul
Materia spiritului nu este o țesătură de concepte, ci o adîncime a lucrului însuși, acolo unde acesta își descoperă chipul, împreună cu rădăcina, posibilitățile și înrudirile lui esențiale.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Din nou despre Augustin
Știința despre Treime, desigur, prin care inclusiv filosofia ciceroniană cunoaște o paradoxală supraviețuire.
p 24 1 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Nouă autovehicule parcate în curtea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din Bacău, pe strada Ghioceilor, au luat inexplicabil foc în noaptea de joi spre vineri. Pentru a nu știu cîta oară, La Bacău, la Bacău, într-o mahala, / S-a ’ntîmplat, s-a ’ntîmplat / O mare dandana
Cea mai bună parte din noi jpeg
Cîți prieteni v-au mai rămas?
Generația mea, formată în comunism și imediat după, nu a fost învățată să-și facă din prieteni o familie.
Zizi și neantul jpeg
Primul an
Nu mă recunoșteam, nu recunoșteam familiarul în comportamentele colegilor și profesorilor mei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Prima mea călătorie
Aș vrea să vă spun că ceea ce am cîștigat în prima mea călătorie „adevărată” va dura pe termen lung, însă mi-am dat seama încă din primele zile ale întoarcerii că nu va fi așa.
E cool să postești jpeg
Anularea gîndirii
„Dacă ar fi fost rasist, Karl May nu i-ar fi lăsat pe Winnetou și Old Shatterhand să devină frați de cruce”.
p 20 WC jpg
Două modele ale diversităţii religioase
Cînd coexistenţa religiilor e privită în lumina Sursei lor transcendente, ea poate deveni întîlnire în cunoaştere.
Theodor Pallady jpeg
Un capitol tainic de Filocalie siriacă
Prea multe nu știm despre viața sfîntului Isaac Sirul, iar datele disponibile se pot consulta în volumul recenzat aici.
Rivero y Compania in Calle Tetuan Old San Juan   DSC06841 jpg
PREVI (1)
Importanța experimentului PREVI este majoră nu numai pentru arhitectura socială participativă, în particular, ci pentru arhitectură în general.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Din cauza porțiunilor de drum decapat, mai mulți bicicliști participanți la Turul României s-au accidentat, căzînd de pe biciclete în zona Ambud-Petin din județul Satu Mare.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Așteptați, reconfigurăm traseul
După 16 ani în care aproape m-am identificat cu locul de muncă și n-am făcut mai nimic în rest, vîrsta de mijloc care începe mai mereu cu 4 și care se apropia mă speria cumplit.

Adevarul.ro

BLUE AIR  zbor suspendat FOTO INQUAM Photos Octav Ganea
ANPC a sancţionat Blue Air cu peste 10 milioane de lei pentru cursele anulate din ultimele trei luni
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a sancţionat Blue Air cu peste 10 milioane de lei pentru cursele anulate începând din 15 iunie 2022 până în prezent, informează ANPC printr-un comunicat.
Atac nuclear FOTO Shutterstock
Elon Musk a căzut în momeala nucleară a lui Putin, afirmă ministrul lituanian al Apărării
Elon Musk a căzut în momeala lui Vladimir Putin privind folosirea armelor nucleare în războiul din Ucraina, comentează ministrul lituanian al Apării pe tema „planului de pace” propus de cel mai bogat om din lume.
Vladimir Putin FOTO Getty Images
Va folosi Putin arma nucleară? Cum l-ar putea opri Occidentul să o facă
Vladimir Putin a demonstrat până acum că este un lider „relativ rațional”, astfel încât Occidentul trebuie să-l facă să înțeleagă, fără dubii, că folosirea armei nucleare în Ucraina ar însemna costuri mult mai mari decât avantaje, spune expertul în securitate europeană Iulia Joja.

HIstoria.ro

image
Au purtat voievozii români coroane?
De la Nicolae Alexandru și Alexandru cel Bun până la Mihai Viteazul și Constantin Brâncoveanu, coroana a fost mereu prezentă în portretele votive ale domnitorilor din Țara Românească și Moldova. Cu toate acestea, misterul care înconjoară coroanele medievale românești nu a fost (încă) elucidat...
image
Polonia cere Germaniei despăgubiri de război de 1,3 trilioane de dolari. Ce speră Polonia să obțină?
Ministrul de Externe al Poloniei, Zbigniew Rau, a trimis o notă diplomatică la Berlin prin care Varșovia cere Germaniei despăgubiri de război în valoare de 1,3 trilioane de dolari. Germania consideră în mod oficial că această chestiune este închisă.
image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.