Audienţe: lista fruntaşilor

Publicat în Dilema Veche nr. 276 din 28 Mai 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

În general, cînd ne referim la emisiuni culturale, ne-am învăţat să nu avem pretenţia la ratinguri mari. Într-adevăr, nu poţi cere unor astfel de producţii de televiziune să aibă succesul la public pe care-l au divertismentul şi meciurile de fotbal. Asta nu înseamnă însă că nu trebuie să ne intereseze audienţele emisiunilor culturale. Una e dacă mesajul tău ajunge la o sută de mii de oameni şi cu totul alta dacă interesează numai cîteva mii. Cînd ai o audienţă mică, toată ştiinţa ta, deşteptăciunea şi toate cele nu fac nici cît o ceapă degerată din punctul de vedere al televiziunii. Degeaba ştii multe dacă nu reuşeşti să le şi transmiţi. Iar sticla televizorului e o barieră redutabilă, pe care mulţi nu reuşesc s-o treacă. Cînd e vorba de televiziune, nu e de ajuns să fii un specialist în domeniul tău, trebuie să ai şi alte calităţi. În Adevărul literar şi artistic de miercurea trecută a apărut o anchetă despre emisiunile culturale de la televiziunile noastre (semnată de colegii mei, Nicoleta Zaharia şi Dan Boicea). Cu ocazia acestei anchete, am făcut rost de audienţele şi de profilul telespectatorilor emisiunilor culturale, pentru perioada 1 aprilie " 17 mai anul curent. Ne-au interesat producţiile cu apariţie regulată, ca astfel să putem face o medie. Cifrele ne spun, de exemplu, că cea mai de succes emisiune culturală de la televiziunile noastre este Omul care aduce cartea. Pastila lui Dan C. Mihăilescu a avut, în perioada menţionată, o medie de 150.000 de telespectatori din mediul urban pe minut (şi au existat şi ediţii în care a depăşit 200.000 de telespectatori pe minut " 251.000 în data de 21 aprilie sau 229.000 în data de 7 aprilie). Pe locul doi, în privinţa audienţei, este Parte de carte: 125.000 de telespectatori din mediul urban pe minut. Aceste cifre sînt explicabile prin puterea brandului PRO TV, dar nu numai: cele două emisiuni sînt pur şi simplu bune. Sînt dinamice, nu bat apa-n piuă şi pun problemele în mod inteligent. Sînt şi accesibile " dar asta fără să facă rabat de la calitate. În plus, Dan C. Mihăilescu şi Cristian Tabără au amîndoi o anumită charismă jovială " ceea ce înseamnă foarte mult la televizor. Nu e nici unul vreun Adonis, dar iată că au prins la public (ca dovadă că acest criteriu, al aspectului fizic, deseori invocat în televiziune, nu funcţionează aşa de tiranic cum s-ar crede). Pe locul trei, în topul audienţelor, se află talk-show-ul Eugeniei Vodă de la TVR 1, Profesioniştii, cu o medie de 91.000 de telespectatori pe minut (şi cu vîrfuri chiar de 200.000). De data aceasta, emisiunea nu mai este susţinută de brandul postului, ci se bazează exclusiv pe talentul moderatoarei şi pe calitatea invitaţilor. Tot rating bun are şi o altă emisiune de la TVR 1: Garantat 100%. O medie de 68.000 de telespectatori din mediul urban pe minut " cam cît tirajul Evenimentului zilei, ceea ce e o performanţă pentru o producţie cu mesaj exclusiv cultural. Aceste cifre de audienţă nu reprezintă nici o surpriză: după cum am mai scris şi-n alte rînduri, emisiunea lui Cătălin Ştefănescu este una foarte bună, cu o formulă adaptată perfect mediului televizual. Dacă vorbim de profilul telespectatorului, ar fi de observat că, în general, publicul feminin e mai interesat de emisiunile culturale decît cel masculin (cu o singură excepţie: Garantat 100%, unde ponderea pe sexe este egală). Cea mai urmărită de către femei este emisiunea Profesioniştii, la care se uită numai 37% bărbaţi. Talk-show-ul Eugeniei Vodă deţine şi un alt record: e urmărit de cel mai mare număr de oameni în vîrstă " 70% de persoane peste 55 de ani. Iar Omul care aduce cartea are cel mai mare procent de telespectatori cu studii primare şi medii " 70% ", ceea ce dovedeşte că e, într-adevăr, o emisiune de cultură care ajunge la mase. Cam atît despre fruntaşi. Săptămîna viitoare ne vom ocupa de cei din coada listei.

14432651257 2f5a92d0bd k jpg
Pădurea și parcul
Acolo, în pădure, realizezi că tu ești un musafir, primit acolo cu îngăduință, și că este cazul să nu rămînă urme ale trecerii tale.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce urăsc statul român?
Profesorul Aurel Romilă, care a murit recent, spunea că cele mai multe dintre bolile psihice ni se trag de la societatea în care trăim.
p 19 jpg
Mizele vulgarității
O miză a vulgarității ar fi vizibilitatea, tradusă prin „rating” – și e suficient să ne uităm la rețetele emisiunilor de așa-zis divertisment de la televiziunile comerciale românești, pentru a înțelege de ce este atît de mult folosită.
p 20 Sfintul Serafim din Sarov WC jpg
Delir cu complicaţii religioase
Nu e oare de rîs scenariul fantast al „războiului sfînt” împotriva unui Occident care ar ameninţa, cu otrava lui, bastionul rus, refugiu al valorilor tradiţionale?
Theodor Pallady jpeg
Interludiu confesiv
Fetișul desacralizării a devenit atît de tiranic încît nu mai permite nici veracitatea blasfemiei sau defularea ironică.
Zizi și neantul jpeg
Setea
Siropul, de altfel, combinat cu apă de la chiuvetă, era unul din deliciile aleatorii ale copilăriei mele.
p 24 M  Plesu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
Cum ar fi un parteneriat al Poștei și cu HoReCa?
Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?