Audienţe: lista fruntaşilor
În general, cînd ne referim la emisiuni culturale, ne-am învăţat să nu avem pretenţia la ratinguri mari. Într-adevăr, nu poţi cere unor astfel de producţii de televiziune să aibă succesul la public pe care-l au divertismentul şi meciurile de fotbal. Asta nu înseamnă însă că nu trebuie să ne intereseze audienţele emisiunilor culturale. Una e dacă mesajul tău ajunge la o sută de mii de oameni şi cu totul alta dacă interesează numai cîteva mii. Cînd ai o audienţă mică, toată ştiinţa ta, deşteptăciunea şi toate cele nu fac nici cît o ceapă degerată din punctul de vedere al televiziunii. Degeaba ştii multe dacă nu reuşeşti să le şi transmiţi. Iar sticla televizorului e o barieră redutabilă, pe care mulţi nu reuşesc s-o treacă. Cînd e vorba de televiziune, nu e de ajuns să fii un specialist în domeniul tău, trebuie să ai şi alte calităţi. În Adevărul literar şi artistic de miercurea trecută a apărut o anchetă despre emisiunile culturale de la televiziunile noastre (semnată de colegii mei, Nicoleta Zaharia şi Dan Boicea). Cu ocazia acestei anchete, am făcut rost de audienţele şi de profilul telespectatorilor emisiunilor culturale, pentru perioada 1 aprilie " 17 mai anul curent. Ne-au interesat producţiile cu apariţie regulată, ca astfel să putem face o medie. Cifrele ne spun, de exemplu, că cea mai de succes emisiune culturală de la televiziunile noastre este Omul care aduce cartea. Pastila lui Dan C. Mihăilescu a avut, în perioada menţionată, o medie de 150.000 de telespectatori din mediul urban pe minut (şi au existat şi ediţii în care a depăşit 200.000 de telespectatori pe minut " 251.000 în data de 21 aprilie sau 229.000 în data de 7 aprilie). Pe locul doi, în privinţa audienţei, este Parte de carte: 125.000 de telespectatori din mediul urban pe minut. Aceste cifre sînt explicabile prin puterea brandului PRO TV, dar nu numai: cele două emisiuni sînt pur şi simplu bune. Sînt dinamice, nu bat apa-n piuă şi pun problemele în mod inteligent. Sînt şi accesibile " dar asta fără să facă rabat de la calitate. În plus, Dan C. Mihăilescu şi Cristian Tabără au amîndoi o anumită charismă jovială " ceea ce înseamnă foarte mult la televizor. Nu e nici unul vreun Adonis, dar iată că au prins la public (ca dovadă că acest criteriu, al aspectului fizic, deseori invocat în televiziune, nu funcţionează aşa de tiranic cum s-ar crede). Pe locul trei, în topul audienţelor, se află talk-show-ul Eugeniei Vodă de la TVR 1, Profesioniştii, cu o medie de 91.000 de telespectatori pe minut (şi cu vîrfuri chiar de 200.000). De data aceasta, emisiunea nu mai este susţinută de brandul postului, ci se bazează exclusiv pe talentul moderatoarei şi pe calitatea invitaţilor. Tot rating bun are şi o altă emisiune de la TVR 1: Garantat 100%. O medie de 68.000 de telespectatori din mediul urban pe minut " cam cît tirajul Evenimentului zilei, ceea ce e o performanţă pentru o producţie cu mesaj exclusiv cultural. Aceste cifre de audienţă nu reprezintă nici o surpriză: după cum am mai scris şi-n alte rînduri, emisiunea lui Cătălin Ştefănescu este una foarte bună, cu o formulă adaptată perfect mediului televizual. Dacă vorbim de profilul telespectatorului, ar fi de observat că, în general, publicul feminin e mai interesat de emisiunile culturale decît cel masculin (cu o singură excepţie: Garantat 100%, unde ponderea pe sexe este egală). Cea mai urmărită de către femei este emisiunea Profesioniştii, la care se uită numai 37% bărbaţi. Talk-show-ul Eugeniei Vodă deţine şi un alt record: e urmărit de cel mai mare număr de oameni în vîrstă " 70% de persoane peste 55 de ani. Iar Omul care aduce cartea are cel mai mare procent de telespectatori cu studii primare şi medii " 70% ", ceea ce dovedeşte că e, într-adevăr, o emisiune de cultură care ajunge la mase. Cam atît despre fruntaşi. Săptămîna viitoare ne vom ocupa de cei din coada listei.