Ştiri nebăgate în seamă
● Sexy sau sexist? În SUA, sporturile de iarnă nu sînt foarte la modă. În afară de hochei, care se joacă – iarnă, vară, în săli – nu există prea mulţi sportivi care să fi ajuns vedete în sporturile pe gheaţă sau zăpadă. Nici Lindsey Vonn, campioană mondială la mai multe probe de schi, n-a ajuns vedetă. Pînă acum. Luna trecută, revista specializată Sports Illustrated i-a consacrat un portret. Sportiva apare pe coperta revistei, în poziţie de coborîre, cu genunchii strînşi, capul înainte şi corpul aplecat în faţă. Costumul aerodinamic e strîns pe corp, punînd în evidenţă liniile longiline ale muşchilor. Are părul blond şi zîmbeşte frumos. E sexy! Tocmai asta acuză şi numeroase publicaţii americane: că Sports Illustrated promovează o viziune sexistă asupra sportivelor, alegînd dinadins o atletă frumoasă într-o postură, spun ei, sexy. O socioloagă feministă a remarcat chiar că de fiecare dată cînd o atletă apare pe vreo copertă de publicaţie sportivă, este mereu aleasă o poză sexualizată, nu o fotografie în acţiune. Într-o ţară în care schiorii (sau schioarele) nu ajung vedetă, o sportivă care-şi încordează fesierii ca să-şi facă avînt e acuzată de sexism. Faptul că trece prima linia de finiş e un detaliu nesemnificativ pentru feministele care o critică.
Cît este de citită cea mai bine vîndută carte din Franţa? Biblia se vinde în aproximativ 300.000 de exemplare în fiecare an. Noul Testament e, conform unui studiu realizat de o instituţie europeană de sondaje, mai cunoscut decît Vechiul Testament. Şi cele mai importante scene şi pilde din Biblie le sînt cunoscute francezilor. În jur de un sfert dintre francezi au răsfoit-o măcar o dată. Dacă pentru preoţi şi organizaţiile religioase aceste statistici pot părea îngrijorătoare, asociaţiile de editori sînt optimiste: dintre cei care citesc sau au citit Biblia, 46% au făcut-o dintr-un interes spiritual sau religios, în vreme ce 43% au fost mînaţi de o motivaţie culturală sau literară. 35% dintre tinerii sub 25 de ani consideră Biblia o referinţă culturală importantă. Mai puţin de un sfert dintre vîrstnici (peste 60 de ani) acordă cărţilor sfinte acest statut. Acelaşi studiu arată că cei care au o Biblie în casă sînt în general mult mai dispuşi să-şi cumpere cărţi. (după Libération)