Tot despre Mântuleasa

Publicat în Dilema Veche nr. 290 din 3 Sep 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Venind vorba, acum două săptămîni, despre Mântuleasa, cartierul ameninţat de invazia blocurilor, şi biserica de la care şi-au luat numele împrejurimile, mi s-a trezit curiozitatea să aflu mai mult în legătură cu cele mai vechi amintiri din zonă. Aşadar, această biserică este ctitoria lui Manta "cupeţul" (negustorul) şi a văduvei sale, fiind clădită în anii 1733-1735. Există însă o mărturie din 1645 despre o biserică, înconjurată cu chilii, a popii Manta "ot Bucureşti", fără indicarea hramului, nici a locului, fiindcă vecinătatea cu o prăvălie care aparţinea mănăstirii Sf. Ioan poate fi oriunde, deşi mai degrabă în mahalaua de pe malul Dîmboviţei. Acel popă Manta era atunci în viaţă, iscălind un document ca martor. Dacă a fost el strămoşul familiei de la Mântuleasa înseamnă că înainte de lăcaşul pe care-l vedem astăzi a mai existat unul, dispărut, pe care urmaşul hagiu l-a înlocuit. Numele de Manta îl regăsim la 1688: portar (adică în serviciul curţii domneşti) şi însurat cu o Maria. Probabil fiul lor, Matei vel portar (mai mare peste uşierii de la palatul lui Brâncoveanu) este înregistrat în 1696, alături de pitarul Neagoe Rătescu, deci la acelaşi nivel social, de mică şi nouă boierime. Acest Matei portarul este tatăl lui Manta II, cel care a început clădirea bisericii şi a murit în 1734. Despre el aflăm acum că i se spunea ca alintare "Măntică" şi că avea un cumnat, negustor şi el, Iane Kefala, grec desigur. Mai avea Măntică un frate, pe Mihai, şi trei surori, dintre care n-o cunoaştem decît pe Maria, măritată cu Dumitru "doftorul". Toţi muriseră pînă în 1748, iar cele patru prăvălii lăsate de zestre fetelor, de la părinţi, vor ajunge pînă la urmă în stăpînirea copiilor "doftorului", fiind plasate "în uliţa cea mare a Şelarilor". În disputa cu copiii lui Mihai, interesele minorilor vor fi apărate de tutorele lor, postelnicul Ioniţă Brătăşanu. Cu acest boier, dintr-o familie numeroasă şi bogată, cu profesiunea socrului său, un medic, şi cu moştenirea prăvăliilor, constatăm o poziţie materială şi socială confortabilă. Pe de altă parte, pentru a înţelege mai bine mediul căruia îi aparţineau aceşti burghezi bucureşteni din epoca lui Brâncoveanu şi din perioada de zbucium care i-a urmat, avem povestea unui loc de casă pe care Măntică l-a vîndut lui Manea mătăsarul, de la care l-a cumpărat Maxim cupeţul. Acesta este acelaşi cu ctitorul de la Sf. Elefterie Vechi. Fraţii lui erau tot negustori, Panait şi Andrei. Fiul lui Maxim, Constantin, a fost ginerele lui Ilie cojocarul şi al Stanei, alianţă care-l introducea într-o altă familie înstărită, Stana fiind fiica lui Prodan II abagiul şi avînd de la mama ei, Voica, patru prăvălii în mahalaua Sf. Gheorghe Vechi, pe uliţa Boiangiilor, aproape de actuala Bărăţie. Prodan avea doi fraţi, Enache şi Năstase, şi o soră Aspra, măritată cu Lazăr, toţi proprietari de ateliere care produceau abaua, un postav de lînă groasă. Ce rost au aceste genealogii de oameni obscuri? Cînd spunem că apărăm un trecut, acest trecut nu trebuie să fie o abstracţie incoloră pe care nu şi-o pot închipui nici oratorii care o invocă la aniversări. Tîrgoveţii din secolul al XVIII-lea erau români, greci sau bulgari, dar numele balcanice nu sînt prea multe şi se pierd după o generaţie sau două " cei veniţi din sudul Dunării învăţau româneşte şi se încuscreau repede cu localnici. Trăiau într-un centru comercial, cel mai mare din toată regiunea pînă la Stambul, dar care era guvernat încă după regulile vechii democraţii ţărăneşti, cu "bătrînii oraşului" în frunte. Împărţirea în mahalale era şi religioasă, pe parohii, şi profesională, pe meserii (zlătarii, între Sărindar şi biserica breslei lor, zăbunarii lîngă Şelari etc). Criteriul etnic sau regional juca un rol mai puţin important. Casele aveau acoperişuri de şindrilă, dar începeau să aibă şi "ferestre de sticlă" (primele geamuri la 1780). Locuitorii lor cumpărau covoare şi mobilă din străinătate, îmbrăcăminte scumpă, blănuri şi bijuterii, dar nu ştiu o baie publică mai veche decît cea din 1670, "din susul oraşului Bucureştilor, care baie o au făcut Istrat neguţătoriul", fiind o sursă de venit pentru familia sa. După o sută de ani, baia "de la poarta din sus a curţii domneşti cei vechi" aparţinea mitropoliei. Apăruseră cafenelele: prima e a unui turc în 1691, după care ienicerul a fost înlocuit de călugări de la Cotroceni. Dezorientaţii din ziua de azi au de învăţat puţină umilinţă. A ascunde acest trecut şi a fabrica un prezent fără tată şi mamă " un prezent de imitaţie şi urît " nu e demn de un popor care are nevoie de respectul celorlalte.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.
image png
Piața Romană
Fetele de 20 de ani de acum nu-și mai pierd vremea în astfel de bodegi.
image png
Zgomotul și furia
Drept urmare, există mai multe metode tradiționale de a riposta unui vecin zgomotos.
image png
Cîteva note despre agapa creștină
Evident că nimeni, mîncînd laolaltă, nu stătea să filosofeze. Eram însă alături de Domnul.
p 20 Arik Ascherman WC jpg
Traumă şi discernămînt
Dar, în ciuda singurătăţii şi a primejdiilor acum mult mai aspre, rabinul îşi continuă patrularea, nu părăseşte paza.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
Într-un supermarket, la raionul de alimente exotice, am descoperit mămăliga ambalată în vid, „gata preparată”.
image png
Lumi fragile
Am perceput „schimbul de scrisori”, formulare care în curînd va trece și ea într-o arhivă a limbii, ca pe un fel de apel la memorie.
image png
Frig și acasă
Cert e că, în ciuda condițiilor aparent vitrege, m-am simțit acasă acolo.
image png

Adevarul.ro

image
Românca desemnată „Omul anului“ în Anglia. Cristina este șoferiță de autobuz în orășelul Hertford. „Ne face ziua mai frumoasă“
O șoferiță de autobuz, originară din București, a primit titlul „Omul anului”, acordat de o comunitate din Anglia. Cristina a întrunit cele mai multe voturi din partea membrilor comunității.
image
Tiramisu alb, un desert spectaculos, cu succes garantat. Secretul prăjiturii cu gust demențial
Nu doar că este delicios, ci este și simplu de făcut. Tiramisu alb este desertul de care nu te mai saturi. Rețeta necesită doar câteva ingrediente și multă răbdare, pentru că se servește a doua zi. Dacă este ținut la rece 24 de ore, rezultatul va fi unul spectaculos.
image
Cine este doctorița înjunghiată mortal în Franța. Tânăra se pregătea pentru rezidențiat
O tânără româncă, care se afla în Franța pentru a-și pregăti rezidențiatul, a fost descoperită moartă într-un apartament. Tragedia s-a petrecut în orașul Amiens, într-un apartament închiriat de ea prin platforma Airbnb.

HIstoria.ro

image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.
image
Trucul folosit Gheorghiu-Dej când a mers la Moscova pentru ca Stalin să tranșeze disputa cu Ana Pauker
Cînd merge la Moscova pentru ca Stalin să tranşeze în disputa cu Ana Pauker, Dej foloseşte, din instinct, un truc de invidiat.
image
Sfântul Andrei și Dobrogea, între legendă și istorie
Îndelung uitate de către establishment-ul universitar românesc, studiile paleocreștine încep să își facă din ce în ce mai clară prezența și la noi. Încurajarea acestor studii și pătrunderea lor în cadrul cursurilor s-au dovedit lucruri absolut necesare. Ultimii ani au dus la noi dezvăluiri arheologice privind primele comunități paleocreștine (paleoeclesii) din Scythia Minor (actuala Dobrogea), conturând două ipoteze și direcții de cercetare pentru viitor: ipoteza pătrunderii pe filieră apostolic