„Sinodiconul Ortodoxiei” și mecanismul social al ereziei

Publicat în Dilema Veche nr. 863 din 22 - 28 octombrie 2020
„Sinodiconul Ortodoxiei” și mecanismul social al ereziei jpeg

Prin lectura publică dată Sinodiconului Ortodoxiei la finalul liturghiei din marea biserică a Înțelepciunii din Constantinopol, în prima duminică din postul mare al anului 844 era celebrată procesiunea ad-hoc, desfășurată cu un an înainte, pe 11 martie 843, prin care icoanele Mîntuitorului și a Maicii Domnului fuseseră aduse de la mînăstirea Vlaherne din afara zidurilor Constantinopolului în catedrala Hagia Sophia. Textul este format dintr-o introducere omiletică, un rezumat al deciziilor sinodului VII ecumenic și o formulare succintă a teologiei iconofile[1]. Ceea ce părea în secolul al VIII-lea, în primele manifestări iconoclaste, un demers disciplinator al cultului devenise în 843 o temă dogmatică, icoanele fiind invocate ca martori ai incarnării Logosului și ai îndumnezeirii omului, și ecleziologică, fiindcă iconoclasmul era denunțat ca erezie imperială, avîndu-și originea în voința împăratului. Eșecul, după un secol de încercări, al acestei reforme religioase imperiale și condamnarea ei de către Biserică însemna punere în operă a distincției dintre sferele proprii ale puterii imperiale, cu aparatul său administrativ și militar din subordine (adică statul), și ale puterii clericale, mai precis episcopale, exprimată prin instituția sinodală, dar avînd ca instrument de acțiune socială și monahismul, constantinopolitan cu precădere, dar nu numai.

Duminica Ortodoxiei, cum a rămas în memoria sinaxarelor, prin repetarea procesiunii și prin conținutul Sinodiconului scotea în evidență victoria unei ortodoxii clericale asupra celei imperiale. Pe băncile ortodoxiei clericale se așază în acea vreme și arhiepiscopul Romei, patriarh al Apusului. O miniatură din manuscrisul Parisinus graecus 510, un codex de lux conținînd omiliile Sf. Grigorie de Nazianz, produs în Constantinopol pentru împăratul Vasile I Macedoneanul, ne arată al doilea sinod ecumenic din 381 în felul următor: în centru este un tron gol de mari dimensiuni pe care se vede o Evanghelie deschisă, iar pe băncile dispuse semicircular sînt așezați episcopii, în rîndul cărora se află și împăratul (identificat prin costum, nimb și inscripție). Așezarea împăratului în rînd cu episcopii și de aceeași dimensiune cu ei indică tocmai faptul că el nu are un cuvînt determinant de spus în adunarea episcopilor, ci urmărind dezbaterea liberă – Makedonios este reprezentat apărîndu-și cu gesturi retorice cauza – se supune votului majorității episcopilor. Dezbaterile sinodale asupra adevărurilor de credință sînt treaba episcopilor, a împăraților este numai să le asigure libertatea. Nenumărate alte documente ale epocii indică această concepție nouă despre ortodoxia episcopală, adică Ortodoxia definită și reprezentată în principal de episcopi, în timp ce împăratul trece în planul doi, ca apărător exterior al acesteia.

Sinodiconul Ortodoxiei sfîrșea inițial cu condamnarea iconoclasmului, acestuia i s-au mai adăugat, începînd cu secolul al XI-lea, și anateme privitoare la celelalte erezii. Dezvoltarea dogmatică și ereziologică a Sinodiconului se datorează într-o primă fază apariției bogomilismului, iar într-o a doua fază controversei isihaste. Fapt semnificativ, „erorile latinilor” nu apar în Sinodiconul Ortodoxiei. Acestea au circulat în liste separate și au format un dosar aparte.

Din momentul în care clerul imperial, încă în secolul al IV-lea, a inițiat instituționalizarea monahismului și adaptarea tipului de viețuire monastică la exigențele de ordine și structură ale societății imperiale, în sînul monahismului s-a format o mișcare harismatică, uneori asociată formei de asceză anahoretice, alteori identificată cu monahismul girovag, etichetată încă de la sfîrșitul secolului al IV-lea ca messalianism, ceea ce s-a tradus și pe grecește ca evhaiți (euchaites), adică rugători. Din secolul al VII-lea, trăsături messaliene au fost atașate și pavlichianismului, o disidență politico-religioasă din estul Anatoliei, iar în secolul al IX-lea bogomilismului. Mișcarea intelectuală harismatică are o existență greu de captat de către radarele istoriografice, cu toate acestea ea se coagulează, în anumite momente și locuri, în grupuri sociale care interacționează foarte puternic cu elitele imperiale și uneori direct cu curtea imperială (monahii monofiziți ascunși în palatele împărătesei Teodora, în anii 530-40, mai tîrziu în secolele VIII-IX constatăm legăturile împărăteselor Irina și Teodora cu monahii iconofili). Astfel de grupări harismatice au jucat roluri politice de prim-plan în momente de criză ale Imperiului și au fost asociate de cler mișcării de rezistență sau chiar de sediție anti-imperială. Exemplul principal este rezistența mediilor populare, animate de monahism, la reforma iconoclastă, dar și, cu un secol înainte, rezistența inspirată de monahul Maxim Mărturisitorul la politica de unificare religioasă a împăraților, idenficată teologic drept monothelism. Același mecanism îl putem indentifica și pe versantul celălalt al distincției ortodoxie-erezie, cînd rezistența monahilor monofiziți la ortodoxia imperială a lui Iustinian a dus în cele din urmă la formarea unei biserici paralele, denumită iacobită.

Dezbaterea în jurul legitimității cultului icoanelor, care de fapt urmărea impactul psihologic al imaginii (așa cum venerația icoanei se ridică la prototip, așa și desecrația icoanei se adresează prototipului), ne dezvăluie strînsa legătură care există între puterea politică și metafizica creștină. Descoperirea dimensiunii interioare a ființei eliberează treptat individul din angrenajul social. Dintre împărații iconoclaști, Constantin V și consilierii săi au țintit exact acele grupuri pe care le credeau susceptibile să difuzeze o învățătura subversivă pentru mecanismul social. De aceea, atît în epocă, cît mai ales în bizantinologia modernă, împărații iconoclaști au fost percepuți ca reformatori religioși. Modul de operare al acestei reforme religioase au fost acțiunile antimonastice, antiharismatice și de îngrădire a pnevmaticilor. Însă alianța dintre cultul icoanelor și monahismul harismatic a produs o imensă structură de rezistență care a înfrînt politica iconoclastă în pofida susținerii în rîndurile armatei. Conflictul a produs prima breșă puternică în concepția cezaro-papistă iustinianică, dar mai ales a dezvăluit un tip de conflict imperceptibil pînă atunci. Propaganda imperială reușise în secolul al VII-lea să dezavueze social orice disidență religioasă, numind-o erezie. Sinodul in Trullo marcase triumful Ortodoxiei imperiale. Anul 843 celebra triumful unei alte Ortodoxii, cea a clerului, dar și a practicii domestice, individualizate. Icoana portabilă devenea altarul din casa creștinilor de rînd.

Era Bizanțul acelei vremi pe pragul de a concepe o teocrație clericală, anticipînd reforma gregoriană a Romei în Occident? Deși nu s-a realizat, această teocrație clericală a fost gîndită și exprimată oficial de patriarhul Fotie. În acest sens, Fotie este adevăratul și substanțialul precursor al papei Grigore VII. În capitolele introductive ale noii codificări inițiate de împăratul Vasile I Macedoneanul, Eisagoge, patriarhul Fotie expune acea distincție dintre puterea imperială, ca fiind lăsată de Dumnezeu pentru a purta de grijă trupurilor, și puterea patriarhală, ca fiind destinată de Dumnezeu să poarte de grijă sufletelor. Nu este un mister în ce raport ierarhic se află sufletul și trupul și cum este cel de-al doilea subordonat scopurilor celui dintîi. Leon VI, abia urcat pe tron, a avut prima grijă de a îndepărta de la cîrma Bisericii ecumenice pe bătrînul și prea îndrăznețul sfetnic al tatălui său, patriarhul Fotie, și de a retrage codul de legi cu concepții clerocratice, care introducea noțiunea celor două puteri la vîrful societății.

Reconcilierea dintre înaltul cler constantinopolitan și curtea imperială sub autoritatea regentei Teodora, prin restabilirea cultului icoanelor, a inclus pe de o parte exceptarea lui Teofil din seria anatematizaților pentru a prezerva legitimitatea dinastiei, pe de altă parte a dus la includerea mînăstirii Studion și a altor așezăminte asociate acesteia în politica ecleziastică a imperiului. Nesfîrșitele conflicte canonice în jurul patriarhiei din secolul al IX-lea sînt legate de acest nou și intransigent actor ecleziastico-politic. Cu atît mai interesant este de observat că reconstrucția ierarhiei unificate politico-religioase sub dinastia Macedonenilor și dezvoltarea acesteia în vremea dinastiei Comnenilor a recurs la retorica antimessaliană. Dincolo de ceea ce ne spun manualele de ereziologie, antimessalianismul este o puternică retorică antiharismatică. Inconsistența acuzației de messalianism apare încă din Panarion-ul lui Epifanie al Salaminei (secolul al IV-lea). Cu atît mai mult adăugarea ingredientului messalian la descrierea ereziei medio-bizantine a Pavlichienilor poate fi citită ca o acțiune preventivă.

Dualismul tardo-antic, cunoscut mai ales sub numele de maniheism, ale cărui texte interne transmise pînă la noi atestă o aproximativă formă de continuitate sau de transmisie a învățăturii și de-a lungul secolelor, a primit în secolul al X-lea un nou nume: bogomilism. Avem foarte puține informații despre popa Bogomil și secta sa. Dosarul bogomilismului este format din reacții și anchete ale autorităților ecleziastice susținute de cele civile. Prima sursa autentică despre bogomilism se datorează presviterului Cosma, în măsura în care scrisoarea patriarhului Teofilact este un tratat ereziologic destul de general. Dar și Cosma realizează descrierea mișcării bogomile din punctul de vedere al Bisericii imperiale, cea bulgară de data aceasta. După momentul inițial de manifestare a sectei popii Bogomil în prima jumătate a secolului al X-lea, bogomilismul pare să fi rămas numele multor forme de disidență religioasă în Balcani pînă în secolul al XIV-lea. Numai în Bosnia s-a mai născut o denumire, care a individualizat mișcarea bosniacă, cea de patareni.

Tensiunea antibogomilă care s-a manifestat la Constantinopol în secolul al XI-lea asociază sistematic bogomilismul cu messalianismul. Jean Gouillard a analizat o serie de procese ale unor mistici exaltați, asociați în mod evident messalianismului sau chiar bogomilismului, între sfîrșitul secolului al X-lea și mijlocul secolului al XII-lea, și a constatat cît de puțin se disting erorile doctrinale sau de comportament ale acestor harismatici dezordonați de marea literatură mistică, reprezentată de seria de duhovnici constantinopolitani Simion Evlaviosul, Simion Noul Teolog, Nichifor Stethatos. Trei dintre aceste procese se petrec în vremea Comnenilor. Există un moment culminant al prezenței bogomilismului la Constantinopol, care ne este mult mai bine cunoscut grație talentului literar și devoțiunii filiale a prințesei porfirogenete Ana Comnena, fiica marelui împărat Alexie I. Este vorba de procesul ereziarhului Vasile, care este prezentat predicînd de 40 de ani deja erezia în momentul în care vine la Constantinopol cu doisprezece ucenici de ai săi și intră în atenția curții imperiale. Întrevederea privată pe care împăratul Alexie o acordă ereziarhului pentru ca acesta să-și expună în detaliu învățătura este reținută într-o notă stenografică, realizată de un secretar ascuns după o perdea cu scopul de depune mărturie detaliată. Pe baza acestei note își redactează teologul de curte Eftimie Zygbenos refutarea bogomilismului din opera sa majoră Panoplia dogmatică. În acest episod găsim bogomilismul scos la lumina zilei, expus și denunțat public în succesivele procese publice ale ereticilor care se termină cu execuții publice. Scenele sînt gandioase, ereticii sînt puși să aleagă dacă vor să moară îmbrățișînd crucea sau pe un rug fără cruce. Cei care aleg crucea sînt grațiați. După succesive încercări de a-i birui prin dialog încăpățînarea eretică, Vasile sfîrșește și el pe rug. Tot demersul nu-l are ca țintă pe Vasile și pe ucenicii lui, ci publicul constantinopolitan, care trebuie să știe că are un împărat care veghează asupra ortodoxiei, un împărat care-și îndeplinește funcția.

Fenomenul bogomil, așa cum apare descris de Ana Comnena în Alexiada sau de Eftimie de Peribleptos, nu este o sectă, care-și afirmă oficial disidența față de Biserica oficială sau majoritară, ci un curent ascuns care se infiltrează în interiorul Bisericii bizantine, îmbracă toate formele ei cultuale, pentru a submina din interior mai bine ortodoxia. Eftimie identifică o lume ascunsă a dualismului formată din pseudo-monahi, învățători, preoți, care însă dau dovadă de o bună cunoaștere a Scripturilor. Punctul culminant al temerii față de o erezie este momentul în care apare suspiciunea că erezia modifică din interior, pe nebăgate de seamă, chiar Scripturile. Eftimie Zygabenos denunță un astfel de caz în Evanghelia după Ioan identificînd un fragment absent din copii mai vechi ale Evangheliei[2]. Argumentul pe care se sprijină Eftimie în identificarea fragmentului fals este faptul că Sf. Ioan Gură de Aur, care a produs comentarii extinse și detaliate ale Evangheliilor, nu-l comentează. Fragmentul în cauză este pericopa femeii adultere, cea prinsă în flagrant delict și adusă în fața lui Iisus fiindcă „Moise ne-a poruncit în Lege ca pe unele ca acestea să le ucidem cu pietre”. Răspunsul lui Iisus este o problemă, fiindcă astfel cum e formulat anulează orice fundament spiritual pentru jurisdicția ecleziastică sau, mai precis, amalgamarea jurisdicției ecleziastice cu cea civilă: „Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintîi piatra asupra ei”. Eftimie Zygabenos anticipează raționamentul marelui inchizitor din romanul lui Dostoievski. Diferența constă în faptul că rolul marelui inchizitor este interpretat  chiar de împăratul Alexie Comnen, în procesul ereziarhului Vasile.

Dincolo de cazul ieșit din comun al ereziarhului Vasile, ceea ce atrage atenția în ereziologia secolului al XII-lea este riscul de atomizare comunitară a vieții religioase, la care se răspunde cu fobia crescîndă față de ereticul disimulat. De-a lungul unui secol și jumătate se aglomerează agenda sinoadelor antibogomile, antimessaliene (Theodor Vlahernitul, Constantin Chrysomallos), anticriptopăgîne (procesul lui Ioan Italos). Egal de cum identifică ereziologii conținutul ereziei, fenomenul sectarismului religios trebuie să fi fost mai vizibil în secolul al XII-lea, mai important social, atingînd și păturile superioare ale societății. În termeni de societate, o contestare crescîndă a formelor sociale ale creștinismului imperial. Pe acest fundal înfloresc nebunii întru Hristos, iar marile texte hagiografice ale unui Andrei Salos și Vasile cel Nou sînt copiate și difuzate pînă departe la Kiev. Această fermentare mistică, pe care o observăm acum cu instrumentul din ce în ce mai ascuțit al criticii de text, a anticipat, poate chiar a pregătit, în orice caz a acompaniat fragmentarea puterii politice pe teritoriul Imperiului Bizantin la sfîrșitul Evului Mediu, iar istoriografia romantică ne-a deprins să citim retrospectiv ceea ce se întîmpla în secolul al XIII-lea ca embrioane ale statelor naționale.

-------------------

[1] Arhid. Ioan I. Ică, „Sinodiconul bizantin al Ortodoxiei”, Revista Teologică, 2/2018, Mitropolia Ardealului, Sibiu, p. 241-301, formează dosarul final al tomului al doilea din Canonul Ortodoxiei, Sinodul VII ecumenic, vol. 2, Deisis, Sibiu, 2020, p. 973-1036.

[2] Euthimius Zigabenus, Interpretatio Evangelii Ioannis, PG 129, col. 1280C.

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române.

featured image (4) jpg
Mituri și realități despre relația femeilor cu jocurile de noroc
Primele cazinouri terestre au apărut într-o perioadă în care bărbații erau figurile dominante în societate, având parte de educație și implicit fiind cei care, în mod tradițional, asigurau și gestionau partea financiară a familiei.
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură jpg
Strategii eficiente pentru maximizarea rentabilității în agricultură
Agricultura devine și în România un domeniu complex și competitiv, astfel că rentabilitatea fermelor este o necesitate pentru a supraviețui pe piață și a avea succes.
P90178 png
Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP): Un candidat multidimensional pentru cercetare
Peptida Delta Sleep-Inducing Peptide (DSIP), o neuropeptidă endogenă, a prezentat un interes crescut pentru cercetători pentru rolul său potențial în diverse procese fiziologice.
avocat png
Avocatura: De la oratorii Romei la stâlpii statului de drept modern
Profesia de avocat este una dintre cele mai vechi și respectate ocupații din istoria umanității. De-a lungul timpului, avocații au jucat un rol esențial în menținerea ordinii și aplicarea justiției, contribuind la protejarea drepturilor și libertăților individuale.
DilemaVeche (2) (1) jpg
Cum se reflectă identitatea culturală în preferințele pentru anumite arome
Preferințele pentru anumite arome sunt mult mai mult decât o simplă chestiune de gust. Ele reprezintă o expresie a identității culturale, influențată de istorie, geografie, ritualuri și schimburi interculturale.
creditIMG 0862 JPG
123Credit.ro își continuă expansiunea în România prin deschiderea unor noi birouri în Cluj, Baia Mare, Sibiu și Suceava
București, 10 Septembrie 2024 – 123Credit.ro, un jucător important pe piața brokerajului de credite din România, și prima companie din domeniu care a dezvoltat fluxuri full digitale de aplicare la credite, își continuă expansiunea națională prin deschiderea unor noi birouri fizice.
Ghidul începătorului la cazinouri online jpg
Ghidul începătorului la cazinouri online
Chiar dacă activitatea pe care o poți desfășura într-un cazinou online nu este foarte complicată, nu puține sunt persoanele care au nevoie de o mână de ajutor. Prin urmare, ghidurile sunt mereu bine-venite!
christin hume Hcfwew744z4 unsplash (2) jpg
Cum să îți alegi partenerii potriviți pentru crearea unui shop online
Lansarea unui shop online este un pas important în dezvoltarea unui business modern. Să ai parteneri potriviți alături în acest proces este esențial pentru succesul proiectului tău.
Importanta magneziului in sarcina si alaptare jpg
Importanța magneziului în sarcină și alăptare
Magneziul este unul dintre cele mai importante elemente pentru organism, în special pentru femei, având un rol fundamental în anumite etape ale vieții, cum ar fi sarcina și alăptarea.
credit online dv (1) jpg
Credit online sau obținut direct din sucursală? Avantajele IFN-urilor și Internetului
Într-o lume în care tehnologia digitală avansează rapid, obținerea unui credit online a devenit o opțiune din ce în ce mai populară în rândul celor care au nevoie de finanțare rapidă și convenabilă.
tima miroshnichenko 8376170 jpg
Cum să te pregătești pentru sezonul răcelilor: Produse și sfaturi
Toamna e aici, iar copiii se întorc la școală sau grădiniță, după vacanța de vară. Asta înseamnă că șansele de a răci cresc considerabil.
kristian egelund t1sTHYjSN10 unsplash (2) jpg
Cum să îți încălzești corect glezna pentru a preveni entorsele
Entorsele de gleznă sunt leziuni ale ligamentelor care stabilizează articulația gleznei, cauzate de întinderi, rupturi parțiale sau totale ale acestora
barbora polednova VRK4bIBHo1E unsplash (2) jpg
Ce trebuie să știi despre recuperarea după o fractură de gleznă
Fracturile de gleznă sunt printre cele mai frecvente cauze ale durerii de gleznă. Tratamentul poate implica imobilizarea zonei gleznei cu ajutorul unui ghips.
pexels towfiqu barbhuiya 3440682 11349880 (2) jpg
Când este necesară implantarea protezei de genunchi și care sunt etapele operației
Implantarea protezei de genunchi sau protezarea genunchiului este o procedură chirurgicală complexă, destinată pacienților cu afecțiuni severe ale articulației genunchiului, în special celor cu gonartroză avansată la care tratamentele medicamentoase sau fizioterapeutice nu au dat rezultate.
antonika chanel RJCslxmvBcs unsplash jpg
Ce presupune recuperarea după operația de blefaroplastie
Impactul acestei intervenții asupra aspectului estetic al pacientului este unul major, reducând în mod semnificativ semnele îmbătrânirii.
jelle 1dEZeW1GoOI unsplash 16x9 png
Cum să montezi șindrila bituminoasă: Instrucțiuni pas cu pas
Procesul de montare a unei table de acoperiș noi poate fi o sarcină dificilă, însă utilizarea șindrilei bituminoase poate face procesul mult mai ușor și mai eficient. În acest articol, vom oferi instrucțiuni detaliate, pas cu pas, pentru montarea șindrilei bituminoase pe acoperișul tău:
pexels cottonbro 3927233 jpg
3 idei de cadouri pe care le poți oferi în funcție de perioadele specifice ale anului
Cadourile bine alese pot avea un impact semnificativ asupra relațiilor de muncă, fie că sunt destinate angajaților sau partenerilor de afaceri.
parfum1 jpg
Rolul parfumului în cultura pop
Oamenii din Occident cred că fenomenul pe care îl definim astăzi drept „cultură pop” a existat aproape întotdeauna. Aceasta se referă la produse culturale pentru artă, muzică, modă, film, dans, televiziune, radio, literatură, animație, sport, etc
19 08 clinica stomatologica bucuresti (2) jpg
Vechea dilemă: cum să alegi o clinică stomatologică în București de încredere? Sfaturi utile!
Alegerea unei clinici stomatologice de încredere este o decizie crucială, care poate avea un impact semnificativ asupra sănătății tale dentare pe termen lung.
rochii lungi jpg
Vechea dilemă - purtăm rochii elegante lungi la evenimente speciale sau nu?
Rochia lungă a fost dintotdeauna apreciată; să fie vorba despre faptul că lungimea sa atrăgea atenția? Poate și pentru că, datorită acestui fapt, orice tip de croi sau model ieșea mai bine în evidență.
barbat vesel cu telefonul in mana jpg
6 obiceiuri pe care ar trebui să le ai dacă vrei să joci la păcănele responsabil
Jocurile de noroc, inclusiv cele tip păcănele, pot fi o formă de divertisment plăcută atunci când sunt practicate cu moderație și responsabilitate.
ce sa include i intr o scrisoare de inten ie puncte cheie i sfaturi jpg
Ce să includeți într-o scrisoare de intenție: Puncte cheie și sfaturi
Pe lângă Curriculum Vitae, dorința și disponibilitatea de a obține un job sau de a te alătura unei companii pot fi accentuate printr-o scrisoare de intenție.
bauturi alcoolice (1) jpg
Băuturi alcoolice răcoritoare și gustoase, numai bune de savurat în serile de vară târzii
În serile calde de vară, când soarele coboară treptat sub orizont, iar cerul se îmbracă în nuanțe vibrante de portocaliu și roz, nimic nu se compară cu răsfățul unei băuturi alcoolice răcoritoare și gustoase.
jackpot jpg
Păcănelele de iarnă de la Winner Casino - Ce slot-uri să NU ratezi la sfârșitul acestui an!
Sezonul rece a venit cu multe oportunități pentru persoanele pasionate de gambling.

Parteneri

anca turcasiu fb jpg
Drama care i-a marcat viața celebrei Anca Țurcașiu. Concurenta de la Asia Express a trecut printr-un episod cumplit: „Copilul a murit...”
Anca Țurcașiu (54 de ani) este una dintre cele mai îndrăgite actrițe din România și totodată una dintre cele mai apreciate vedete de la Asia Express 2024. Deși viața ei pare roz, puțini sunt cei care știu că a trecut prin multe momente grele. Artista a fost la un pas de moarte.
Politia romana jpg
Un candidat care aspira să devină polițist rutier a fost prins în timp ce încerca să fraudeze concursul. Ce a pățit
Un participant la concursul de angajare din sursă externă organizat de Poliția Română pentru ocuparea unei funcții vacante de agent în cadrul Biroului Rutier din Poliția Babadag a fost prins în timp ce încerca să fraudeze concursul.
paine cu branza png
Reteța de pâine fără făină care a înnebunit internetul: este bogată în proteine și Omega 3 și ajută în curele de slăbit
Proteinele au un rol crucial în funcția metabolică. Cei care s-au interesat deja cu privire la modalitatea de a pierde în greutate prin exerciții fizice și dietă știu cât de importante sunt proteinele în acest proces și că pâinea nu prea are ce căuta în planul de slăbit. Cu mici excepții.
psd logo prezidiu tribuna partidul social democrat foto shutterstock
Începe scandalul electoral. PSD a sesizat Poliția pentru afișele AUR
A început campania electorală cu un prim conflict între PSD și AUR, provocat de afișe defăimătoare postate de George Simion.
tunel subteran shutter descopera1221 1024x683 webp
Descoperire fascinantă în „Locul Morților”. A fost găsit un labirint de camere și tuneluri subterane. La ce erau folosite
Arheologii care fac parte din proiectul Lyobaa au descoperit mai multe camere și tuneluri subterane ascunse în „Locul Morților”. Mitla, situl arheologic aflat în Valea Oaxaca din sudul Mexicului i-a lăsat muți de cercetători implicați în proiectul Lyobaa.
Ora de iarna FOTO Shutterstock jpg
România trece la „ora de iarnă” în această noapte. Cum ne afectează schimbarea orei
Ca în fiecare an, finalul lunii octombrie este marcat de schimbarea orei. România trece la „ora de iarnă”, iar acest lucru are loc în acest weekend, mai exact
padure pixabay jpg
Animalul periculos surprins într-o pădure din România! Imagini spectaculoase
Animalul periculos surprins într-o pădure din România! Imagini spectaculoase.
avioane israeliene F 35/ FOTO: Forțele aeriene israeliene
Culisele atacului israelian: peste 100 de avioane și un zbor de 2.000 km până în Iran
Potrivit armatei israeliene, 100 de avioane ale forţelor aeriene israeliene au participat la operaţiune, la aproximativ 2000 de kilometri de Israel.
Imagini de la Zilele Bucureștiului 2024 Colaj Facebook
„Bucureștiul este plictisitor? Nu, este fantastic” - clipul care încinge netul
Un clip recent, dedicat Bucureștiului și surprins cu ocazia zilelor Capitalei (21 – 22 septembrie 2024), a stârnit dezbateri intense pe internet despre frumusețea și farmecul orașului.