„Sinodiconul Ortodoxiei” și mecanismul social al ereziei

Publicat în Dilema Veche nr. 863 din 22 - 28 octombrie 2020
„Sinodiconul Ortodoxiei” și mecanismul social al ereziei jpeg

Prin lectura publică dată Sinodiconului Ortodoxiei la finalul liturghiei din marea biserică a Înțelepciunii din Constantinopol, în prima duminică din postul mare al anului 844 era celebrată procesiunea ad-hoc, desfășurată cu un an înainte, pe 11 martie 843, prin care icoanele Mîntuitorului și a Maicii Domnului fuseseră aduse de la mînăstirea Vlaherne din afara zidurilor Constantinopolului în catedrala Hagia Sophia. Textul este format dintr-o introducere omiletică, un rezumat al deciziilor sinodului VII ecumenic și o formulare succintă a teologiei iconofile[1]. Ceea ce părea în secolul al VIII-lea, în primele manifestări iconoclaste, un demers disciplinator al cultului devenise în 843 o temă dogmatică, icoanele fiind invocate ca martori ai incarnării Logosului și ai îndumnezeirii omului, și ecleziologică, fiindcă iconoclasmul era denunțat ca erezie imperială, avîndu-și originea în voința împăratului. Eșecul, după un secol de încercări, al acestei reforme religioase imperiale și condamnarea ei de către Biserică însemna punere în operă a distincției dintre sferele proprii ale puterii imperiale, cu aparatul său administrativ și militar din subordine (adică statul), și ale puterii clericale, mai precis episcopale, exprimată prin instituția sinodală, dar avînd ca instrument de acțiune socială și monahismul, constantinopolitan cu precădere, dar nu numai.

Duminica Ortodoxiei, cum a rămas în memoria sinaxarelor, prin repetarea procesiunii și prin conținutul Sinodiconului scotea în evidență victoria unei ortodoxii clericale asupra celei imperiale. Pe băncile ortodoxiei clericale se așază în acea vreme și arhiepiscopul Romei, patriarh al Apusului. O miniatură din manuscrisul Parisinus graecus 510, un codex de lux conținînd omiliile Sf. Grigorie de Nazianz, produs în Constantinopol pentru împăratul Vasile I Macedoneanul, ne arată al doilea sinod ecumenic din 381 în felul următor: în centru este un tron gol de mari dimensiuni pe care se vede o Evanghelie deschisă, iar pe băncile dispuse semicircular sînt așezați episcopii, în rîndul cărora se află și împăratul (identificat prin costum, nimb și inscripție). Așezarea împăratului în rînd cu episcopii și de aceeași dimensiune cu ei indică tocmai faptul că el nu are un cuvînt determinant de spus în adunarea episcopilor, ci urmărind dezbaterea liberă – Makedonios este reprezentat apărîndu-și cu gesturi retorice cauza – se supune votului majorității episcopilor. Dezbaterile sinodale asupra adevărurilor de credință sînt treaba episcopilor, a împăraților este numai să le asigure libertatea. Nenumărate alte documente ale epocii indică această concepție nouă despre ortodoxia episcopală, adică Ortodoxia definită și reprezentată în principal de episcopi, în timp ce împăratul trece în planul doi, ca apărător exterior al acesteia.

Sinodiconul Ortodoxiei sfîrșea inițial cu condamnarea iconoclasmului, acestuia i s-au mai adăugat, începînd cu secolul al XI-lea, și anateme privitoare la celelalte erezii. Dezvoltarea dogmatică și ereziologică a Sinodiconului se datorează într-o primă fază apariției bogomilismului, iar într-o a doua fază controversei isihaste. Fapt semnificativ, „erorile latinilor” nu apar în Sinodiconul Ortodoxiei. Acestea au circulat în liste separate și au format un dosar aparte.

Din momentul în care clerul imperial, încă în secolul al IV-lea, a inițiat instituționalizarea monahismului și adaptarea tipului de viețuire monastică la exigențele de ordine și structură ale societății imperiale, în sînul monahismului s-a format o mișcare harismatică, uneori asociată formei de asceză anahoretice, alteori identificată cu monahismul girovag, etichetată încă de la sfîrșitul secolului al IV-lea ca messalianism, ceea ce s-a tradus și pe grecește ca evhaiți (euchaites), adică rugători. Din secolul al VII-lea, trăsături messaliene au fost atașate și pavlichianismului, o disidență politico-religioasă din estul Anatoliei, iar în secolul al IX-lea bogomilismului. Mișcarea intelectuală harismatică are o existență greu de captat de către radarele istoriografice, cu toate acestea ea se coagulează, în anumite momente și locuri, în grupuri sociale care interacționează foarte puternic cu elitele imperiale și uneori direct cu curtea imperială (monahii monofiziți ascunși în palatele împărătesei Teodora, în anii 530-40, mai tîrziu în secolele VIII-IX constatăm legăturile împărăteselor Irina și Teodora cu monahii iconofili). Astfel de grupări harismatice au jucat roluri politice de prim-plan în momente de criză ale Imperiului și au fost asociate de cler mișcării de rezistență sau chiar de sediție anti-imperială. Exemplul principal este rezistența mediilor populare, animate de monahism, la reforma iconoclastă, dar și, cu un secol înainte, rezistența inspirată de monahul Maxim Mărturisitorul la politica de unificare religioasă a împăraților, idenficată teologic drept monothelism. Același mecanism îl putem indentifica și pe versantul celălalt al distincției ortodoxie-erezie, cînd rezistența monahilor monofiziți la ortodoxia imperială a lui Iustinian a dus în cele din urmă la formarea unei biserici paralele, denumită iacobită.

Dezbaterea în jurul legitimității cultului icoanelor, care de fapt urmărea impactul psihologic al imaginii (așa cum venerația icoanei se ridică la prototip, așa și desecrația icoanei se adresează prototipului), ne dezvăluie strînsa legătură care există între puterea politică și metafizica creștină. Descoperirea dimensiunii interioare a ființei eliberează treptat individul din angrenajul social. Dintre împărații iconoclaști, Constantin V și consilierii săi au țintit exact acele grupuri pe care le credeau susceptibile să difuzeze o învățătura subversivă pentru mecanismul social. De aceea, atît în epocă, cît mai ales în bizantinologia modernă, împărații iconoclaști au fost percepuți ca reformatori religioși. Modul de operare al acestei reforme religioase au fost acțiunile antimonastice, antiharismatice și de îngrădire a pnevmaticilor. Însă alianța dintre cultul icoanelor și monahismul harismatic a produs o imensă structură de rezistență care a înfrînt politica iconoclastă în pofida susținerii în rîndurile armatei. Conflictul a produs prima breșă puternică în concepția cezaro-papistă iustinianică, dar mai ales a dezvăluit un tip de conflict imperceptibil pînă atunci. Propaganda imperială reușise în secolul al VII-lea să dezavueze social orice disidență religioasă, numind-o erezie. Sinodul in Trullo marcase triumful Ortodoxiei imperiale. Anul 843 celebra triumful unei alte Ortodoxii, cea a clerului, dar și a practicii domestice, individualizate. Icoana portabilă devenea altarul din casa creștinilor de rînd.

Era Bizanțul acelei vremi pe pragul de a concepe o teocrație clericală, anticipînd reforma gregoriană a Romei în Occident? Deși nu s-a realizat, această teocrație clericală a fost gîndită și exprimată oficial de patriarhul Fotie. În acest sens, Fotie este adevăratul și substanțialul precursor al papei Grigore VII. În capitolele introductive ale noii codificări inițiate de împăratul Vasile I Macedoneanul, Eisagoge, patriarhul Fotie expune acea distincție dintre puterea imperială, ca fiind lăsată de Dumnezeu pentru a purta de grijă trupurilor, și puterea patriarhală, ca fiind destinată de Dumnezeu să poarte de grijă sufletelor. Nu este un mister în ce raport ierarhic se află sufletul și trupul și cum este cel de-al doilea subordonat scopurilor celui dintîi. Leon VI, abia urcat pe tron, a avut prima grijă de a îndepărta de la cîrma Bisericii ecumenice pe bătrînul și prea îndrăznețul sfetnic al tatălui său, patriarhul Fotie, și de a retrage codul de legi cu concepții clerocratice, care introducea noțiunea celor două puteri la vîrful societății.

Reconcilierea dintre înaltul cler constantinopolitan și curtea imperială sub autoritatea regentei Teodora, prin restabilirea cultului icoanelor, a inclus pe de o parte exceptarea lui Teofil din seria anatematizaților pentru a prezerva legitimitatea dinastiei, pe de altă parte a dus la includerea mînăstirii Studion și a altor așezăminte asociate acesteia în politica ecleziastică a imperiului. Nesfîrșitele conflicte canonice în jurul patriarhiei din secolul al IX-lea sînt legate de acest nou și intransigent actor ecleziastico-politic. Cu atît mai interesant este de observat că reconstrucția ierarhiei unificate politico-religioase sub dinastia Macedonenilor și dezvoltarea acesteia în vremea dinastiei Comnenilor a recurs la retorica antimessaliană. Dincolo de ceea ce ne spun manualele de ereziologie, antimessalianismul este o puternică retorică antiharismatică. Inconsistența acuzației de messalianism apare încă din Panarion-ul lui Epifanie al Salaminei (secolul al IV-lea). Cu atît mai mult adăugarea ingredientului messalian la descrierea ereziei medio-bizantine a Pavlichienilor poate fi citită ca o acțiune preventivă.

Dualismul tardo-antic, cunoscut mai ales sub numele de maniheism, ale cărui texte interne transmise pînă la noi atestă o aproximativă formă de continuitate sau de transmisie a învățăturii și de-a lungul secolelor, a primit în secolul al X-lea un nou nume: bogomilism. Avem foarte puține informații despre popa Bogomil și secta sa. Dosarul bogomilismului este format din reacții și anchete ale autorităților ecleziastice susținute de cele civile. Prima sursa autentică despre bogomilism se datorează presviterului Cosma, în măsura în care scrisoarea patriarhului Teofilact este un tratat ereziologic destul de general. Dar și Cosma realizează descrierea mișcării bogomile din punctul de vedere al Bisericii imperiale, cea bulgară de data aceasta. După momentul inițial de manifestare a sectei popii Bogomil în prima jumătate a secolului al X-lea, bogomilismul pare să fi rămas numele multor forme de disidență religioasă în Balcani pînă în secolul al XIV-lea. Numai în Bosnia s-a mai născut o denumire, care a individualizat mișcarea bosniacă, cea de patareni.

Tensiunea antibogomilă care s-a manifestat la Constantinopol în secolul al XI-lea asociază sistematic bogomilismul cu messalianismul. Jean Gouillard a analizat o serie de procese ale unor mistici exaltați, asociați în mod evident messalianismului sau chiar bogomilismului, între sfîrșitul secolului al X-lea și mijlocul secolului al XII-lea, și a constatat cît de puțin se disting erorile doctrinale sau de comportament ale acestor harismatici dezordonați de marea literatură mistică, reprezentată de seria de duhovnici constantinopolitani Simion Evlaviosul, Simion Noul Teolog, Nichifor Stethatos. Trei dintre aceste procese se petrec în vremea Comnenilor. Există un moment culminant al prezenței bogomilismului la Constantinopol, care ne este mult mai bine cunoscut grație talentului literar și devoțiunii filiale a prințesei porfirogenete Ana Comnena, fiica marelui împărat Alexie I. Este vorba de procesul ereziarhului Vasile, care este prezentat predicînd de 40 de ani deja erezia în momentul în care vine la Constantinopol cu doisprezece ucenici de ai săi și intră în atenția curții imperiale. Întrevederea privată pe care împăratul Alexie o acordă ereziarhului pentru ca acesta să-și expună în detaliu învățătura este reținută într-o notă stenografică, realizată de un secretar ascuns după o perdea cu scopul de depune mărturie detaliată. Pe baza acestei note își redactează teologul de curte Eftimie Zygbenos refutarea bogomilismului din opera sa majoră Panoplia dogmatică. În acest episod găsim bogomilismul scos la lumina zilei, expus și denunțat public în succesivele procese publice ale ereticilor care se termină cu execuții publice. Scenele sînt gandioase, ereticii sînt puși să aleagă dacă vor să moară îmbrățișînd crucea sau pe un rug fără cruce. Cei care aleg crucea sînt grațiați. După succesive încercări de a-i birui prin dialog încăpățînarea eretică, Vasile sfîrșește și el pe rug. Tot demersul nu-l are ca țintă pe Vasile și pe ucenicii lui, ci publicul constantinopolitan, care trebuie să știe că are un împărat care veghează asupra ortodoxiei, un împărat care-și îndeplinește funcția.

Fenomenul bogomil, așa cum apare descris de Ana Comnena în Alexiada sau de Eftimie de Peribleptos, nu este o sectă, care-și afirmă oficial disidența față de Biserica oficială sau majoritară, ci un curent ascuns care se infiltrează în interiorul Bisericii bizantine, îmbracă toate formele ei cultuale, pentru a submina din interior mai bine ortodoxia. Eftimie identifică o lume ascunsă a dualismului formată din pseudo-monahi, învățători, preoți, care însă dau dovadă de o bună cunoaștere a Scripturilor. Punctul culminant al temerii față de o erezie este momentul în care apare suspiciunea că erezia modifică din interior, pe nebăgate de seamă, chiar Scripturile. Eftimie Zygabenos denunță un astfel de caz în Evanghelia după Ioan identificînd un fragment absent din copii mai vechi ale Evangheliei[2]. Argumentul pe care se sprijină Eftimie în identificarea fragmentului fals este faptul că Sf. Ioan Gură de Aur, care a produs comentarii extinse și detaliate ale Evangheliilor, nu-l comentează. Fragmentul în cauză este pericopa femeii adultere, cea prinsă în flagrant delict și adusă în fața lui Iisus fiindcă „Moise ne-a poruncit în Lege ca pe unele ca acestea să le ucidem cu pietre”. Răspunsul lui Iisus este o problemă, fiindcă astfel cum e formulat anulează orice fundament spiritual pentru jurisdicția ecleziastică sau, mai precis, amalgamarea jurisdicției ecleziastice cu cea civilă: „Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintîi piatra asupra ei”. Eftimie Zygabenos anticipează raționamentul marelui inchizitor din romanul lui Dostoievski. Diferența constă în faptul că rolul marelui inchizitor este interpretat  chiar de împăratul Alexie Comnen, în procesul ereziarhului Vasile.

Dincolo de cazul ieșit din comun al ereziarhului Vasile, ceea ce atrage atenția în ereziologia secolului al XII-lea este riscul de atomizare comunitară a vieții religioase, la care se răspunde cu fobia crescîndă față de ereticul disimulat. De-a lungul unui secol și jumătate se aglomerează agenda sinoadelor antibogomile, antimessaliene (Theodor Vlahernitul, Constantin Chrysomallos), anticriptopăgîne (procesul lui Ioan Italos). Egal de cum identifică ereziologii conținutul ereziei, fenomenul sectarismului religios trebuie să fi fost mai vizibil în secolul al XII-lea, mai important social, atingînd și păturile superioare ale societății. În termeni de societate, o contestare crescîndă a formelor sociale ale creștinismului imperial. Pe acest fundal înfloresc nebunii întru Hristos, iar marile texte hagiografice ale unui Andrei Salos și Vasile cel Nou sînt copiate și difuzate pînă departe la Kiev. Această fermentare mistică, pe care o observăm acum cu instrumentul din ce în ce mai ascuțit al criticii de text, a anticipat, poate chiar a pregătit, în orice caz a acompaniat fragmentarea puterii politice pe teritoriul Imperiului Bizantin la sfîrșitul Evului Mediu, iar istoriografia romantică ne-a deprins să citim retrospectiv ceea ce se întîmpla în secolul al XIII-lea ca embrioane ale statelor naționale.

-------------------

[1] Arhid. Ioan I. Ică, „Sinodiconul bizantin al Ortodoxiei”, Revista Teologică, 2/2018, Mitropolia Ardealului, Sibiu, p. 241-301, formează dosarul final al tomului al doilea din Canonul Ortodoxiei, Sinodul VII ecumenic, vol. 2, Deisis, Sibiu, 2020, p. 973-1036.

[2] Euthimius Zigabenus, Interpretatio Evangelii Ioannis, PG 129, col. 1280C.

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române.

pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.
cifra sapte jpg
Cifra 7 în istoria omenirii și superstițiile în care cred oamenii și în ziua de astăzi
Gândește-te la un număr între unu și zece să vedem dacă putem ghici. A fost șapte, nu? Cercetătorii au descoperit că, atunci când ești rugat să te gândești la un număr între unu și zece, mulți vor avea numărul șapte în minte.
DilemaVeche jpg
Neglijăm îngrijirea călcâielor vara! De ce ar trebui să fim mai atenți…
Există o parte a corpului pe care o vezi mai ales când te încalți, dar pe care rar o privești cu adevărat. Și, poate tocmai de aceea, ajungi s-o neglijezi exact atunci când e cel mai expusă: vara.
pexels gustavo fring 5163433 jpg
Unelte, materiale și idei pentru o curte bine amenajată
O curte bine organizată îți oferă nu doar un spațiu estetic, ci și un loc practic în care te poți relaxa, lucra în grădină sau petrece timp de calitate cu familia și prietenii.
rehearsal preparation groom s watch hand jpg
Purtați de Eminem, Pharrell și Kanye West – descoperă cel mai popular ceas printre artiști!
Hai să recunoaștem: când vezi un ceas Casio G-SHOCK pe încheietura cuiva, nu te gândești doar la ore și minute.
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul  jpg
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul?
Radierea unui autovehicul din circulație poate părea un proces complicat, dar, dacă ai toate documentele pregătite și urmezi pașii necesari, totul devine mult mai simplu.
featured image jpg
Minimalismul, o alegere de viață pentru tot mai multe persoane împlinite pe plan profesional
A avea puține bunuri materiale și a efectua puține cheltuieli era în trecut caracteristic doar persoanelor cu venituri modeste.
Vechea dilema optimizare SEO vs  PPC sau AMBELE jpg
Vechea dilema: optimizare SEO vs. PPC sau AMBELE?
În lumea marketingului digital, dezbaterea dintre optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și publicitatea plătită per click (PPC) a fost întotdeauna un subiect fierbinte.
industrie jpg
Curiozități mai puțin știute despre gudron și industriile în care se folosește
Gudronul este o substanță cu o paletă largă de aplicații industriale. Acesta nu este o substanță unică, ci un amestec complex de mii de compuși chimici, inclusiv hidrocarburi aromatice, fenoli și alte substanțe organice.
Cei care nu invata din istorie, sunt sortiti sa o repete  3 carti pe care trebuie neaparat sa le citesti jpg
Cei care nu învață din istorie sunt sortiţi să o repete. 3 cărți pe care trebuie neapărat să le citești
Dacă vrei să înțelegi mai bine evoluția poporului și a culturii din care faci parte, atunci e bine să explorezi cărțile de istorie specifice.
reducerea timpului petrecut in trafic este o prioritate pentru tine jpg
Reducerea timpului petrecut în trafic este o prioritate pentru tine?
Dacă te deplasezi frecvent cu autoturismul și ai realizat faptul că, din cauza aglomerației rutiere, ai ajuns să petreci foarte mult timp în trafic.
ceai cuisoare (1) jpg
Cum se prepară și când este recomandat ceaiul de cuișoare?
Ceaiul de cuișoare este o băutură aromată și benefică pentru sănătate, apreciată pentru proprietățile sale antibacteriene, antiinflamatoare și antioxidante.
ce pantofi sa alegi pentru city break jpg
Cele mai potrivite modele de pantofi pentru un city-break
Te gândești la un city-break? Ah, ce bine! Oricine adoră să exploreze noi orașe, să meargă pe străzi necunoscute și să descopere un colț de lume plin de istorie, cultură și viață urbană.
Champions League  cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa  dilemaveche betting jpg
Champions League: cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa
Champions League reprezintă apogeul fotbalului european intercluburi, fiind locul unde cele mai bune echipe de pe continent își dispută supremația.
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus  sfaturi și idei practice jpg
Cum să îți amenajezi casa eficient și cu buget redus: sfaturi și idei practice
Amenajarea locuinței poate fi o provocare atunci când încerci să menții un echilibru între estetică, funcționalitate și costuri.
DilemaVeche (2) (4) jpg
Chanel, moștenirea unui brand care a revoluționat eleganța
Toată lumea a auzit despre acest nume faimos în industria modei, un simbol atemporal al rafinamentului și inovației în modă.
telefoane jpeg
Există o piață a telefoanelor folosite de vânzare. Vrei să afli despre ce e vorba?
Te-ai gândit vreodată că ar exista pentru telefonul tău folosit un loc unde ar putea să fie pus la vânzare? Ai mai multe telefoane vechi care stau degeaba prin sertarele biroului de acasă?
usa de garaj alexiana group 3 jpg
Știai că poți găsi uși de garaj la prețuri avantajoase pentru bugetul tău?
Pentru cine își dorește mai multă protecție pentru mașina personală, în garaj, există soluții prietenoase cu bugetul.
relaxare rapida jpg
5 metode de relaxare imediate pentru oamenii activi care au puțin timp liber la dispoziție
Într-o lume agitată, în care timpul este un lux, găsirea unor metode rapide de relaxare devine esențială pentru menținerea echilibrului mental și fizic.
featured image jpg
Sigla echipei de fotbal Athletic Bilbao, sculptată pe o biserică din secolul al XIII-lea
Când te gândești la biserici, te aștepți să vezi în special icoane ale unor sfinți. În unele situații, poți găsi și imagini cu principalii oameni care au contribuit financiar la construcția respectivei biserici.
austin ban 0fjGQmYCRW8 unsplash jpg
Cadouri care creează amintiri - Experiențe speciale pentru femeile din viața ta
Căutarea cadoului perfect pentru femeile dragi din viața ta poate fi o provocare, mai ales atunci când vrei să alegi ceva cu adevărat special.

Parteneri

bani jpg
Care e suma maximă pe care o poți ține în casă. Legea spune clar
Într-un context economic marcat de incertitudine, tot mai mulți români aleg să-și păstreze economiile în numerar, în propria locuință, considerând această practică drept o măsură de protecție împotriva inflației, fluctuațiilor bancare sau crizelor financiare.
ion iliescu jpg
Problemele de sănătate cu care fostul președinte Ion Iliescu s-a confruntat de-a lungul timpului
Fostul președinte Ion Iliescu, internat în prezent la Spitalul ”Agrippa Ionescu”, a avut de-a lungul timpului mai multe probleme de sănătate, majoritatea fiind tratate în țară.
ion iliescu jpg
Ce origini are Ion Iliescu. A fost abandonat de mamă la doar un an
Ion Iliescu nu doar că este unul dintre cei mai controversați președinți pe care i-a avut România, ci și un trecut marcat de suferințe. Care este, de fapt, adevărul despre originile acestuia?
turisti munte foto adevarul
Cât au cheltuit românii în minivacanța de Rusalii. Gradul de ocupare a fost de 90% la munte
Litoralul, stațiunile montane, dar și cele balneare s-au bucurat de un aflux sporit de turiști, semn că vacanțele petrecute în România rămân o opțiune preferată pentru mulți români. 
romania tineret fb frf jpg
proteste sua 3 captura video jpg
Haos și manipulare în SUA. Ce dezvăluie un specialist româno-american în securitate despre violențele de peste ocean
Revoltele din SUA nu au apărut din neant, iar dincolo de unele erori ale administrației Trump există și alte cauze, despre care nu se vorbește. Expertul în securitate Hari Bucur Marcu explică de ce rivalii lui Donald Trump, democrații, nu sunt deloc străini de ceea ce se întâmplă peste Atlantic.
Adrian Enache jpg
12 iunie: Adrian Enache sărbătoreşte 59 de ani. Întâlnirea cu regretata Mihaela Runceanu i-a schimbat viaţa
Ziua de 12 iunie marchează o serie de evenimente semnificative și aniversări ale unor personalități marcante din istorie, cultură, politică și divertisment. Anul acesta, artistul român Adrian Enache împlineşte 59 de ani.
image png
Ce pedepse aspre le aplicau otomanii femeilor ușoare
În secolele trecute, viețile locuitorilor din Moldova, Muntenia și Transilvania nu erau doar influențate de voievozii aspri și de conflictele cu Imperiul Otoman, ci și de realitățile dure ale societății vremii.
image png
Adevăruri șocante despre brânza feta. De ce se spune că este făcută din cretă?
Afirmația că brânza feta este făcută din cretă este una falsă, dar vine dintr-un mit urban sau o glumă ironică, bazată pe aspectul ei — și uneori pe experiențe cu produse de calitate proastă. Hai să vedem de ce a apărut acest zvon și care sunt adevărurile despre brânza feta: