Religie şi istoricitate

Publicat în Dilema Veche nr. 176 din 23 Iun 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

De curînd, Claude Geffré a mai primit un semn al mefienţei Vaticanului faţă de teologia dialogului interreligios pe care gînditorul dominican a dezvoltat-o în ultimele decenii. Reflexia lui, alături de a altor teologi occidentali, se concentrează pe universalitatea lui Christos, văzută ca mai vastă decît manifestarea sa strict istorică. Celelalte religii sînt şi ele privite drept expresii de sine ale divinului, revelări salvatoare ale lui Dumnezeu, pe care Logosul întrupat le cuprinde prin însăşi universalitatea lui concretă şi totodată transcendentă. Dar nu le cuprinde în chip explicit, instituţionalizat creştin, ci într-o discreţie şi o bogăţie a prezenţei sale, care depăşeşte formele (religioase, culturale) recunoscute de creştini drept ale lor. Pentru fiecare religie, celelalte sînt de privit - ar fi spus părintele Scrima - drept loc de revelare a "imprevizibilului lui Dumnezeu". Această linie de interpretare oferă, printre altele, avantajul unei aşezări critice faţă de istoricitatea excesivă prin prisma căreia e trăit şi justificat de multe ori creştinismul. Potrivit ei, unicitatea creştinismului ar consta în faptul că el are la temelie, ori mai degrabă "deţine" un eveniment istoric - întruparea, viaţa pămîntească şi răstignirea lui Iisus -, ceea ce l-ar departaja în sensul superiorităţii de celelalte religii. Excelenţa creştinismului s-ar dovedi prin reuşita sa în istorie, ori, mai precis, prin reuşita lui de a face istoria, de a-i da structura, orientarea pe axa indefinită a temporalităţii. Dar, evident, o religie (orice religie!) care apasă excesiv pe atuurile ei temporale, istorice riscă să-şi diminueze calitatea de religie, să reducă nevăzutele la văzute ori să le ia pe cele dintîi drept simple garanţii pentru performanţa istorică. Riscă să ia eschaton-ul drept un simplu capăt al timpului, nu drept înfăşurarea lui în trans-temporal. Horia Bernea, cu verva lui polemică, impulsivă, blama arta religioasă "instalată", care îşi propune să dureze în timp, care îşi ia timpul drept criteriu al reuşitei. În formele artei apusene tîrziu-medievale, în catedralele gotice, de pildă, el resimţea o economie spirituală incompletă, întrucîtva decapitată: erau forme care refuzau perisabilul, care se rezumau la reflectarea modelului ceresc într-o materie prea amplă, prea acaparatoare, prea durabilă. Forme care nu mai treceau şi nu te mai treceau către modelul transcendent. Imaginea, arta sacră reuşită era, dimpotrivă, pentru el, "gîndul dumnezeirii întrupat. Accesibil, palpabil, trecător..." Imaginea sacră izbutită era percepută ca intelect divin făcut sensibil atît cît să ne treacă dincolo de morphe, spre eidos şi, prin Forma christică, spre nemărginirea şi misterul divin. Fie pe linia unei teologii care asumă diversitatea religioasă a lumii, fie pe linia unei arte care refuză instalarea în timp, fie pe linia unei critici a "omului recent", cum a făcut Horia-Roman Patapievici, sau a unei recuplări la hărţile angelologiei, cum a făcut Andrei Pleşu - pentru a aminti gesturi intelectuale apropiate - e posibilă aşadar, în interiorul modernităţii, o distanţare salutară faţă de lipirea pe temporalitate, faţă de orizontalizarea religiei, faţă de justificarea credinţei prin "subsolurile ei istorice", în cuvintele lui André Scrima. Ceea ce nu înseamnă deloc indiferenţă faţă de extraordinara performanţă civilizaţională a creştinismului - dimpotrivă! -, ci doar redresarea raportului între orizontala şi verticala metabolismului religiei. Revenind la teologia dialogului interreligios, aşa cum o profesează Claude Geffré şi colegii săi, ea nu alunecă nici o clipă în sincretism ori relativism. Calea creştină îşi păstrează unicitatea şi eficacitatea salvatoare, adeziunea la această cale îşi păstrează intensitatea fără compromis. Dar tocmai această adeziune fără compromis intensifică atenţia faţă de universalitatea concretă a lui Christos. Tocmai ea împinge, pe cale de consecinţă, spre recunoaşterea expresiilor adevărului ultim şi în celelalte religii, spre studiul în convergenţă către absolut a religiilor, spre ceea ce Claude Geffré numeşte o relaţionare a formelor pe care Adevărul şi le dă în fiecare dintre religii. Or, în ciuda deschiderii ecumenice - în sens larg - inaugurate de Conciliul Vatican II, oficialii Bisericii romane nu par a fi cu totul pregătiţi să renunţe la ceea ce aş îndrăzni să numesc un monopol asupra revelaţiei salvatoare. Politica de fraternitate religioasă dusă de Ioan-Paul al II-lea şi continuată de Benedict al XVI-lea recunoaşte existenţa unor mari valori spirituale în celelalte religii, recunoaşte acolo admirabile aspiraţii spre divin, dar nu chiar prezenţa lui plină. E un ecumenism care fraternizează cu valorile culturale şi umane ale celorlalte religii. Declaraţia Dominus Iesus ţine însă să reafirme că singura cale de mîntuire şi de adevăr este cea creştină şi întăreşte astfel imaginea oficială a unui creştinism care se vede pe sine într-o poziţie de excelenţă, s-ar părea exclusivă. În ultima sa carte, De Babel

image png
Supraviețuire
Pentru că am aflat de pe Facebook că o pisică îngheață și moare de frig la -15 de grade.
image png
Autenticitatea, între parfum și mujdei
În psihologie, esența unei personalități este definită, în principiu, de cinci caracteristici centrale.
image png
Speranța
Speranţa este una dintre virtuţile teologice.
image png
Scriptura: arbore, spital, cer
Pentru că Dumnezeu însuși li se dezvăluie ca o carte care „nu se închide”.
image png
Inima casei
Acum, la facultate, împreună cu colegele mele, doctorande în arhitectură, Irina Scobiola și Silvia Costiuc, îi învățăm pe studenții noștri cum să proiecteze o locuință.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Sau că liliecii sînt, în unele privințe, niște creaturi de invidiat? Sau că bat sex e totuna cu bad sex?
image png
Moș Nicolae
Poveștile lor nu mi-au diminuat cu nimic credința în Moși.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Sărbătorile vin!”
Problema nu prea are legătură cu renul Rudolf și vorbește mai mult despre tine.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Să găsești oameni la fel ca tine
A îndrăzni să vorbești despre o boală înseamnă a crea o comunitate.
Zizi și neantul jpeg
„Luna cadourilor” și cenușiul
Simțeam cum realitatea tindea, făcea chiar presiuni asupra noastră, a locuitorilor ei, să se transforme în irealitatea din Lumea de lemn.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cine o mai ține minte pe „fata de la pagina 5?” – cum recuperăm anii ’90?
Ar trebui să existe undeva la un loc de cinste într-un muzeu al presei românești de după 1989.
E cool să postești jpeg
Termopanul, valoare națională
„O bojdeucă trendy“, „Parchetul este cumpărat de la Dedeman sau Praktiker?“
p 20 Balaam WC jpg
Originea regilor magi
E un mag dintre caldeeni? Un ghicitor în stele? Un vrăjitor malefic?
Theodor Pallady jpeg
O carte despre oameni și îngeri
Cititorul va descoperi în text rațiunea tainică a Întrupării: doar omul – cu anatomia lui de lut și sufletul său nemuritor – avea să fie o imago Dei.
p 24 F  Prica jpg
Cu ochii-n 3,14
„Un cal a reușit cumva să iasă din boxa lui și umblă prin avion.”
image png
Oamenii din fotografii
Să-i facem să supraviețuiască.
image png
Malliștii
După film, ne-am dus să ne căutăm mașina în parcarea subterană, acolo, în hruba aia imensă și întunecoasă se termină fericirea.
image png
Lectura, antidotul violenței?
Cel mai des, este invocată lipsa timpului: „N-am mai citit pentru că m-a copleșit oboseala”.
image png
Mărturia lui Pascal
Cuvinte care „nu vor trece”, pline de „har și de adevăr”.
p 20 Iași WC jpg
Provincia ca problemă
Iar faptele, cîte și cum se fac ele, capătă cadențe cosmice, ca în sfîșietorul testament al Olguței.
p 21 la Lorin WC jpg
Olimpul litoralului românesc (2)
Ceva din spiritul stațiunii, un je-ne-sais-quoi, îi face și pe sportivii de performanță să își facă aici cantonamentele.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
„Lacrimile ei se amestecă cu cele ale acestui bazin“.
image png
Toate lucrurile care s-au schimbat
E nevoie de atît de puțin după ce anii își fac treaba.
image png
Capoate și feminități
Așa, diferențele dintre interior și exterior erau într-o măsură abolite.

Adevarul.ro

image
Fiara de plastic. Povestea Daciei „Lăstun“ Maxi, un Fiat 500 al românilor, care nu a mai ieșit pe poartă
Dacia 500 „Lăstun“ ar fi trebuit să fie pentru români cam ce a fost Fiat 500 pentru italieni, Renault 5 pentru francezi, WV pentru germani. O mașină din gama mini, mai degrabă pentru tineret. O maşină de oraş, potrivită pentru transportul urban. A fost ideea și dorința lui Nicolae Ceaușescu
image
SPECIAL Elvira Popescu: de la actriță la contesă, devenită „Notre Dame du Théâtre“ FOTO/VIDEO
Cum a ajuns o româncă din București să devină o actriță contesă mai cunoscută în Franța decât celebra Greta Garbo.
image
Lista celor mai periculoase alimente din lume. Cinci alimente la care nu te-ai aștepta să fie incluse
În întreaga lume, există anumite alimente periculoase care pot provoca de la intoxicații alimentare ușoare până la deces, în cazuri extreme.

HIstoria.ro

image
Un posibil caz de braconaj arheologic în Moldova, în secolul al XVII-lea
Un posibil caz de braconaj asupra unui tumul din Moldova istorică este consemnat într-un document de la 1635, notează arheologul Vasile Diaconu, pe pagina sa de Facebook.
image
Moartea lui Aurel Vlaicu. Concluziile anchetei
În cursul anchetei în cazul accidentului aeronautic în care și-a pierdut viața Aurel Vlaicu (31 august/13 septembrie 1913) s-au conturat două ipoteze, pe care locotenentul av. Gheorghe Negrescu le prezintă astfel:
image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.