Pelerin pentru o oră

Publicat în Dilema Veche nr. 248 din 18 Noi 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Piaţa Unirii. Valuri de oameni deversate de gura de metrou se revarsă spre Dealul Patriarhiei. Două doamne pensionare cu uimire amestecată cu dispreţ, cîteva femei de la ţară care mănîncă ouă fierte şi cozonac direct din traistele ce le poartă pe genunchi. "Dragă, priveşte, vine multă lume din provincie, ia uite-i cum mănîncă pe bănci" - lansează una dintre ele. Litera "r" - din cuvîntul "provincie" - este pronunţată sonor, vibrant, la fel ca în filmele româneşti din anii ’60. Coada este imensă, începe undeva la poalele dealului, de-a lungul liniei tramvaiului 52. Este formată din grupuri succesive de circa cincizeci de persoane, despărţite de garduri metalice manevrate de jandarmi. Cînd grupul din faţă avansează, celelalte îl urmează prin deschiderea succesivă a gardurilor. Un fel de efect de domino, dacă doriţi, dar care funcţionează - în sensul că situaţia este ţinută sub control şi nu se produce îmbulzeală. Sau nu atît de multă pe cît m-am aşteptat la început. De gardurile de metal se sprijină cei ce sînt deja în lungă aşteptare. Jandarmii cedează uneori la rugăminţile mamelor cu copii mici, de cîteva luni, care cu lacrimi în ochi cer să fie lăsate să treacă mai aproape de racla unde sînt expuse Sfintele Moaşte. Un alt jandarm, imens, doi metri şi peste 120 de kilograme, genul spărgător de grup de huligani la meciul Dinamo-Steaua, spune unor femei care-l chestionează asupra programului pelerinajului: "Io nu prea le am cu religia, dar să ştiţi că este deschis la moaşte şi mîine." Cum arată pelerinii la o primă vedere? Domină femeile de peste cincizeci de ani, mulţi călugări şi preoţi, dar şi mulţi tineri adolescenţi. Unul dintre aceştia, genul tînăr descurcăreţ de Pantelimon, "negociază" (cu ghilimele) cu un jandarm trecerea prin bariera metalică. Jandarmul este de neclintit, la propriu şi la figurat, şi nu se lasă impresionat de rugăminţile cu accente de cartier şi voce răguşită de tribună de fotbal ale tînărului. Cortul Crucii Roşii din România se găseşte în bună vecinătate, încadrat de statuia lui Vodă Cuza, cel cu ocaua mică şi secularizarea mare, şi o maşină de pompieri nou-nouţă, pe care stă scris cu litere mari şi negre Fire Department of Bucharest. Nu de alta, dar să înţeleagă tot românul despre ce este vorba. Cortul este acoperit cu plastic transparent fixat cu o cărămidă, pentru a nu fi purtat de vînt. În faţa cortului se află o cantitate impresionantă de recipiente de apă golite de conţinut. Persoane ce poartă buchete imense de flori de toamnă în braţe le distribuie grijuliu pelerinilor. Femei cu lacrimi de bucurie în ochi care spun că au stat opt ore la rînd pentru a se închina la preţioasele racle, iar acum mai stau încă o dată la un alt rînd interminabil pentru a putea păşi în Sfîntul Altar al bătrînei catedrale mitropolitane, renovate din temelii, ce străluceşte în soarele de toamnă. O doamnă şic, ce pare coborîtă direct dintr-o revistă pariziană de mode, se clatină nesigură pe caldarîm, în căutarea unui punct de început al pelerinajului. Vizibil impresionaţi de frumuseţea şi eleganţa ei, jandarmii nu se lasă însă înduplecaţi şi nu dau drumul la mult dorita breşă în gard, nici de data aceasta. Tineri seminarişti îmbrăcaţi în costume negre şi lucioase de plastic se mişcă necontenit prin mulţime, cu sticle de apă, ceai, răcoritoare, ciocolată. Doi angajaţi REBU, îmbrăcaţi în costume verde crud care-i fac să semene cu două lăcuste uriaşe, trag după ei două maşinuţe de curăţat caldarîmul. Acestea au un design futurist, de vehicule destinate călătorilor pe Lună şi un nume pe măsură, Glutton. Glutoanele aspiră tot, de-a valma, de la coji de seminţe la resturi de sandivşuri şi lumînări pe jumătate arse, sub privirea indiferentă a celor doi manipulanţi. Se opresc în faţa cercului de foc al lumînărilor aprinse direct pe caldarîm, chiar sub nasul pompierilor, ce par depăşiţi de situaţie. Nu am mai văzut această scenă de la Revoluţia din 1989, în Piaţa Universităţii, mai nou piaţă tropicală invadată de palmieri. Un copil cu o săpăligă încearcă să stingă mini-incendiul pe cale să se nască. Reuşeşte. Smoala dintre pietrele caldarîmului s-a topit şi se scurge încet la vale, ca nişte lacrimi. Mă înscriu în rîndul (mai redus) ce conduce la altar, cu toate că ştiu că nu voi fi capabil să aştept pînă la sfîrşit. Aici domneşte un miros special, imposibil de descris. Naftalină de la hainele de piele scoase din şifonier, mir, tămîie, transpiraţie, parfumuri ieftine şi scumpe, portocală şi alte arome chimice din sticle din plastic. Pe sensul celălalt coboară panta pelerini care au reuşit să treacă prin faţa Sfintelor Moaşte. Au un chip împăcat şi fericit. La fel de fericiţi, vizibil marcaţi de bucuria revederii, par şi preoţii care în grupuri de cinci-şase persoane discută stînd la rînd. Un grup de elevi de la o şcoală de copii abandonaţi fac o fotografie în faţa catedralei. "Doamnele învăţătoare" sînt extrem de emoţionate - la fel ca şi mine, în faţa acestei scene de o simplitate absolută şi de o frumuseţe tulburătoare. Aerul este plin de muzica psaltică ce răsună din difuzoarele amplasate simetric de-a lungul dealului. Mărturisesc că niciodată nu mi-au plăcut boxele agăţate de pereţii bisericilor de cartier care urlă spart în dimineţile de duminică tainele ce trebuie şoptite cu voce cuvioasă, spre disperarea vecinilor. De data aceasta însă, muzica se încadra perfect în atmosfera generală, dînd un plus de religiozitate şi frumuseţe evenimentului. Deodată aud un călugăr care, cu un puternic accent moldovenesc, spune mulţmit, dar şi invidios către un altul: "acuma’ este la fel de frumos ca la Iaşi". Lîngă el, un grup de pelerini, oameni tare simpli, mănîncă şi ei, la fel ca femeile de la gura de metrou, cozonac şi ouă, şi beau Fanta dintr-o sticla de doi litri pe care o plimbă de la unul la altul. Mă întreb dacă nu cumva cozonacul şi oul au devenit mîncarea "oficială" a pelerinului român de astăzi... Unul dintre pelerini pare un Rasputin de Dîmboviţa. Are o barbă imensă, încărunţită şi ochi albaştri ca un lac de munte. Oprindu-se din mîncat, îi spune tare şi răspicat unui bărbat slab şi cu cearcăne, aflat lîngă el că "Postul prea aspru nu ne duce la spiritualitate". Bărbatul cel slab clatină sceptic din cap şi mai bea o gură de Fanta. Un fotograf al unei agenţii de presă străine, înarmat pînă în dinţi cu aparate sofisticate cu ţeava lungă, trage cadru după cadru. Şi pe chipul său se poate citi "fericirea", dar o fericire de profesionist satisfăcut, dacă îmi este permisă această expresie. Se află în paradis, atît de multe sînt subiectele, chipurile şi scenele ce merită fotografiate. Ezită doar în faţa unui bătrîn îmbrăcat în costum naţional, prea "autentic" parcă pentru a fi fotografiat. Bătrînul concurează prin frumuseţea sa simplă, frustă, grupul de femei venite tocmai din Botoşani ce se odihnesc acum pe treptele catedralei. Un preot cu barbă albă, chip jovial şi ochii strălucind de emoţie, poartă de mînă un băieţel de cinci, şase ani. Nepotul său, fără nici o îndoială. Este îmbrăcat bine, ca pentru iarnă, cu căciulă tricotată de lînă pe cap şi pantofi cu talpă groasă, care iarna nu te lasă. În timp ce bunicul preot s-a dus să vorbească cu alţi preoţi în faţa catedralei, nepotul cel mic, lăsat cîteva clipă fără supraveghere, mă observă cum iau note grăbite în carnetul meu de reporter ad-hoc. Mă întreabă cu mult curaj: "Tu ce scrii acolo?" Nu ştiu ce să-i răspund. Chiar, ce scriu eu aici? De fapt, tot ceea ce am văzut în această oră nu trebuie nici scris, nici descris, şi cu atît mai puţin filmat. Sînt lucruri care cer doar să fie trăite. 27 octombrie 2008 Hramul Sfîntului Dimitrie Basarabov Bucureşti

Cea mai bună parte din noi jpeg
Și dacă nu o să se termine?
Sperăm că celălalt ne va accepta cu toate bandajele noastre.
Zizi și neantul jpeg
Ploi
Eram, se poate spune, invincibilă cu armura asta de plastic: torentele și bulboanele nu mă puteau doborî.
E cool să postești jpeg
Noile adicții ale adolescenților
Sînt aceste nevoi satisfăcute prin adicții? Doar temporar, însă efectele sînt copleșitoare.
p 20 Breugel, Ispitirea Sfintului Anton (detaliu) jpg
Literatură și experiență mistică
Cuvîntul poetic asigura această trecere din „mediul exterior” în „mediul interior”.
foto BTC DV bis jpeg
De ce blîndețea?
E aici ceva din alchimia virtuții la fel de veche ca natura umană.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Pe lîngă ofertele de serviciu, la mica publicitate apar uneori (ca în ziarul Libertatea de vineri, 24 martie 2023) și oferte matrimoniale: „DOMN București doresc doamnă 70 ani pt. a îi oferi feeria vieții“. De nerefuzat. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Iubirea e testul pentru curaj
Cîteodată, îți dorești atît de mult unele lucruri încît, atunci cînd apar în viața ta, te temi că le-ai inventat chiar tu – credibil, pînă la ultimul detaliu.
Zizi și neantul jpeg
Stradale
Uneori, mai ales cînd e frumos afară, strada e pur și simplu bucurie. Te plimbi și te bucuri, fără să ai vreun motiv anume. Sau avîndu-le, de fapt, pe toate.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce șanse are copilul ăsta?
Probabil că vecina mea deduce doar că ne certăm și e îngrijorată din cauza asta.
E cool să postești jpeg
Simțire fără rațiune
„Azi, rețelele de socializare au impus emoția, în detrimentul rațiunii”
p 20 Minastirea Sfintul Mihail, Kiev WC jpg
Diferite diversităţi religioase
Întîlnirea religiilor cere, chiar mai intens decît politicul, cunoaşterea interlocutorului: cel din faţa ta şi Cel de deasupra tuturor.
Theodor Pallady jpeg
Religia în școală, o veche poveste
După mine, neîncrederea în autorități (partide politice, instituții publice, lideri) s-a transferat și în tabăra seculariștilor anticlericali.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
L-am rugat pe Siri (aplicația cu funcție de „asistent personal”) să-mi spună istoria controversatei aplicații TikTok.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Vreau să mai verific o dată
Încerc să îmi spun, cînd nu dorm de grija tuturor lucrurilor care ar putea merge prost, că este doar o încercare a minții, care vede pericole peste tot, de a mă proteja.
Zizi și neantul jpeg
Parcul Tineretului
Așa am început să ne apropriem teritoriul parcului, colțișor cu colțișor și tufiș cu tufiș, și să nu ne mai temem de el.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Am vrut să scriu
despre sărăcie, dar am scris despre cîrciumi și despre hipsteri
Oameni tineri, relaxați, care par să nu fi muncit o zi în viața lor sau în nici un caz o muncă din asta mai de duzină, numai treburi fine, intelectuale.
p 20 jpg
Sărăcia lucrurilor. Despre felul de a vedea al celor simpli
Cei simpli se află în posesia unui adevăr pe care îl știu și copiii încredințați de ocrotirea părintească: aceea că lumea, în absența lui Dumnezeu, este prea fragilă pentru a putea exista.
E cool să postești jpeg
Violența contra profesorilor
„Violența împotriva profesorilor este în creștere”, titra la sfîrșitul anului trecut și Tagesschau un articol despre un sondaj recent, potrivit căruia „Insultele, intimidarea și atacurile fizice împotriva profesorilor au ajuns să fie la ordinea zilei în multe școli din Germania”.
foto BTC DV bis jpeg
Latina la bacalaureat
Se poate începe cu pasul just și minimal al reintroducerii latinei ca materie de bacalaureat.
p 24 S  Voinescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cîndva în anii ’70, Coreea de Nord a făcut o comandă de o mie de mașini Volvo, pe care nu le-a plătit nici pînă azi. La fiecare șase luni, suedezii le reamintesc să facă plata.
Zizi și neantul jpeg
Mame și mama
Nu mi-a plăcut niciodată prea mult ziua de 8 Martie.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce film revedem astăzi?
Revizionările ne oferă confort emo­țio­nal, ne dau un sentiment de control asupra vieților noastre și ne conectează cu tre­cutul.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Scriitorul – o specie sălbatică
Am prieteni scriitori care îmi zic: lasă, bre, că scriem pentru generațiile viitoare!
p 20 WC jpg
Nimbul după Bizanţ
Ortodoxia ca model de societate – centrat pe viaţa în Biserică, pe liturghie şi monahism – a fost un model viabil în secolele post-bizantine.

Adevarul.ro

image
Cum putem evita substanțele cancerigene din alimente. Medic: „Foarte rar să consumăm mezeluri, doar ocazional”
Deși să renunțăm la toate alimentele care ne pun în pericol este aproape imposibil, anumite decizii putem adopta.
image
Imaginile sărăciei în cele mai bogate orașe din țară. „S-ar fura tot dacă n-am face asta”
România a avut în ultimul an o creștere economică de aproape 5%, iar pe hârtie lucrurile arată cum nu se poate mai bine. De o cu totul altă părere sunt tot mai mulți români care trec pragul magazinelor și a piețelor alimentare.
image
Fructul astronauților s-a „cuplat” cu papanașii și clătitele românești. Detaliile unui produs cu succes neașteptat
Procesul tehnologic durează până la trei ore, atât cât trebuie pentru a obține același gust ca atunci când dulceața e făcută acasă.

HIstoria.ro

image
Cele mai vechi cutremure care au lovit Țările Române în Evul Mediu
Unul dintre cele mai vechi cutremure despre care avem informații este cel petrecut în anul 1411, menționat de Emil Turdeanu în lucrarea „Un manuscris religios din timpul lui Mircea cel Bătrân”.
image
Cine a ajuns primul în Antarctica?
Acest cel mai sudic continent (mai mare decât Oceania și Europa), care acoperă aproximativ 20% din întreaga emisferă sudică, este singurul din întreaga lume ce nu are o populație nativă și nici locuire permanentă.
image
Statul sovietic paralel în România. Rețeaua colonelului Zudov
Prin sintagma „stat sovietic paralel” înțelegem mecanismul clandestin prin care Uniunea Sovietică a instituit controlul total asupra suveranității statului român.