Oameni şi oi

Publicat în Dilema Veche nr. 1011 din 24 august – 30 august 2023
Origen © wikimedia commons
Origen © wikimedia commons

Datorăm lui Adrian Muraru, clasicist de la Universitatea din Iaşi, accesul la interpretările rafinate ale lui Origen la Pentateuh. Publicate la Polirom, în 2006, Omilii la GenezăOmilii la ExodOmilii la Levitic şi, în 2022, Omilii la Numerefac parte din colecţia „Tradiţia creştină”, îngrijită de Ioan Florin Florescu şi Adrian Muraru, unde au apărut, în traducere şi cu aparat critic, numeroase texte ale Părinţilor greci şi latini. Volumele Omiliilor lui Origen cuprind textul în limba în care au fost păstrate (greacă sau latină), traducerea în româneşte, note şi studii introductive. În acestea din urmă, Adrian Muraru înfăţişează în mod luminos concepţia lui Origen asupra Textului sacru, din care decurge tratamentul interpretativ aplicat de alexandrin Cărţilor vechi-testamentare. Pentru Origen (185-254), Textul e cuvînt emis de Dumnezeu. E aşadar adevăr compact, textură încărcată de sensuri în toată alcătuirea ei. Atunci de ce Scriptura apare – în cadrul rafinat al literaturii elenistice – drept o lucrare stîngace, accidentată în compoziţia ei, fără eleganţă stilistică? Ce se poate răspunde obiecţiilor venite din partea intelectualilor necreştini ai vremii?

Origen are două linii de răspuns, bine analizate de Adrian Muraru. Întîi, mesajul divin nu adoptă canoanele literare ale lumii noastre, nu e modelat după reguli de compoziţie mundane. Textul sacru are propria lui semantică şi sintaxă, are propria lui tonalitate, are propriile reguli de interpretare, pe care Origen le caută – în calitate de hermeneut creştin – în Noul Testament, mai ales în Epistolele pauline. Dacă, pentru cititorul curent, Textul sacru pare bizar compus şi neatrăgător, asta se datorează inadecvării noastre la stilistica expresiei divine. Întîlnirea cu Textul dă pe faţă puţinătatea receptorului uman faţă de masivitatea mesajului, limitele înţelegerii noastre confruntate cu modalităţile cuvîntării divine. „Biblia e incongruă pentru că deficitul, logic sau estetic, este al acestei lumi, al intelectualului care o citeşte”, spune Adrian Muraru.

Apoi, Textul sacru cuprinde o ierarhie de sensuri, are suprafeţe care acoperă adîncimi din ce în ce mai dense. (Din concepţia lui Origen va apărea teoria celor patru sensuri ale Scripturii, preluată de majoritatea exegeţilor creştini.) Dacă ne rezumăm la primul nivel al Textului, cel literal sau istoric, acesta poate fi, adesea, bizar, chiar scandalos în afirmaţiile şi exigenţele lui. Poate fi uneori absurd, de neacceptat. E semn – inferează Origen – că munca hermeneutică trebuie să caute dincolo de acest prim nivel, să atingă zone de sens expresive pentru înţelegerea raţională şi, mai adînc, teritorii unde pulsează sensul propriu-zis spiritual pentru a pătrunde, în sfîrşit, spre murmurul misterului, ascuns în adîncul Textului. Exegetul porneşte, desigur, de la „corpul” Scripturii, de la litera ei. Dar ia litera drept „indiciu” pentru intrarea pe verticala Textului. Interpretul e atent la contradicţii, la tensiuni, la corespondenţe prezente în Text ca întreg: ele constituie „marcaje”, repere care pot deschide, celor atenţi, un traseu interpretativ. 

„Simt, explicînd”, spune Origen, „că mărimea tainelor depăşeşte puterile noastre. Dar, deşi nu avem tăria să le explicăm pe toate, simţim totuşi că toate sînt pline de taine.“ Care e atunci scopul hermeneutului? Care e întinderea muncii lui, de vreme ce interpretează un Text inepuizabil, de vreme ce interpretarea izbutită nu face decît să descopere zone şi mai dense de mister? Într-un pasaj din Despre îngeri, legat de episodul luptei lui Iacob cu îngerul, Andrei Pleşu spunea tocmai asta: efortul hermeneutic ar trebui să dea conştiinţa staturii nelumeşti a Textului, să familiarizeze cititorul cu misterul lui intensificat. 

Comentînd Scriptura, Origen vrea mai cu seamă „să caute şi să dea la iveală ocazii de înţelegere”. El vrea să stîrnească în cititor hermeneutul, să-l facă să înainteze, la rîndul lui, în claritatea sensurilor, dar şi în desimea misterioasă a Textului. În Omilii la Levitic, III, el vorbeşte despre două tipuri de receptori ai mesajului divin. „Unii sînt «oamenii lui Dumnezeu», alţii sînt «oile lui Dumnezeu»... Primii petrec în studiul cuvîntului lui Dumnezeu şi al învăţăturii raţionale. Cei ce nu cer exerciţiile ştiinţei sînt «oi»... Totuşi, «oile mele aud glasul Meu» (Ioan 10, 27). Oile aud glasul lui Christos, oamenii aud cuvîntul Lui”. 

Să existe aşadar două clase de „auditori”? O clasă de intelectuali care caută înţelesul mesajului, cu toate rezonanţele lui pe diferite niveluri, care sînt sensibili la logica lui spirituală? Şi o altă clasă, pentru care „ştiinţa” nu mai mediază între Autor şi receptor? Iar aici ar fi oare incluşi cei cu o evlavie simplă pe de o parte şi, pe de altă parte, misticii care fac priză directă pe mister? Sau sugestia pasajului poate îndrepta şi în altă direcţie? Anume că întîlnirea cu Textul, intrarea în rezonanţă cu el are două moduri, amîndouă propuse oricărui auditor: un mod care se concentrează pe textura cuvintelor divine, pe ceea ce Dumnezeu emite ca mesaj articulat, chiar dacă „straniu”, mobilizator către realitatea Lui tare; şi un alt mod mai direct, unde nu mesajul e miza, unde nu „produsul” secvenţial al limbajului divin intră în atenţie, ci ceva mai intim: omul aude/recunoaşte chiar tonalitatea vocii Lui, sunetul aparte al Glasului, dincolo de bogăţia de sens pe care El o revarsă. Primul mod cere „ştiinţă”, efort interpretativ. Cu speranţa că urechea adîncă a „auditorului” va sesiza, prin acest efort şi dincolo de el, emsia omogenă, densă a Vocii. 

În toate religiile Cărţii, Textul revelat are calităţile la care se referă Origen. E „straniu” pentru înţelegerea comună, are multiple niveluri de sens, cere o insistentă scrutare. În toate e prezentă tema celor două moduri de întîlnire cu Textul: ca mesaj şi ca voce a Autorului. 

Gershom Scholem, marele cercetător al curentelor mistice ebraice, observa, în Cabala şi simbolica ei, că – după anumite interpretări talmudice, maimonidiene şi hasidice – ceea ce aude poporul la poalele Sinaiului este tocmai vuietul vocii divine rostind primul sunet, alef, din cuvîntul „Eu” (anochi). În originea ei, spune Scholem, revelaţia e „mistică”, e „infinit plină de sens, dar lipsită de semnificaţie specifică”, distinct articulată. Moise va fi cel care „îmblînzeşte” revelaţia, trecînd-o în limbaj uman. În finele lui cercetări privind hermeneutica mistică ebraică, Moshe Idel menţionează o temă complementară. În hasidism, ca şi pentru anumiţi autori medievali, recitarea Torei şi a rugii, „vocalizarea” lor e esenţială. Rostind literele Textului, orantul creează „vase” ori „palate” pentru „găzduirea lui Dumnezeu”, pentru coborîrea influxului divin. Poate pentru vocea Sa. 

Experienţa spirituală, hermeneutică sau religioasă în genere, ar cuprinde aşadar, ca ideal, două moduri: unul atent la logica mesajului divin, altul atent la vocea Autorului, la ceva care îi e acestuia poate mai „personal”, mai intim, mai adînc. Dar între cele două moduri ale atenţiei nu e disjuncţie, poate fi continuitate.  

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.