Muzica lacrimilor. Bach

Publicat în Dilema Veche nr. 955 din 28 iulie – 3 august 2022
image

Bach compune Matthäus-Passion după un libret de Christian Friedrich Henrici (Picander) pentru ciclul pascal din 1725 al Bisericii Sfîntul Toma din Leipzig. Prima audiție a avut însă loc, ne spune dirijorul John Eliot Gardiner, doi ani mai tîrziu, deși ea fusese minuțios pregătită anterior printr-o serie de cantate cu tematică și structură asemănătoare. O astfel de pregătire era necesară din mai multe motive.

Primul este acela că, după cum arată Gardiner în Bach. Music in the Castle of Heaven (2013), între Johannes-Passion (1724) și Matthäus-Passion există o importantă diferență componistică: unitatea ritmică și arhitectonică mult mai solidă a celei din urmă, prin modul în care recitativul evanghelic este pregătit și susținut de ariile contemplative, de „comentariul“ din ariosi și de răspunsul coral, astfel încît ascultătorul participă acum mai intens la tensiunea dintre evenimentul biblic și imensa lui încărcătură dramatică. O astfel de participare avea nevoie de un exercițiu propedeutic.

În al doilea rînd, teologia din Matthäus-Passion este și ea diferită de cea din Johannes-Passion. În ultimul caz, Patimile sînt citite și reprezentate din punctul de vedere al maiestății christice și al Învierii care va înroura lumea în cea de-a treia zi. În primul caz, suferința Mîntuitorului este neinterpretabilă, absolută, finală și apăsătoare. Această diferență este discutată pe larg de Hans Blumenberg în Matthäus-passion (1988), care compară scena morții lui Iisus din cele două compoziții și insistă asupra diferenței dintre strigătul sfîșietor din Evanghelia după Matei („Eli, Eli, lama sabahtani!“) și speculativul „Săvîrșitu-s-a!“ din Evanghelia după Ioan. Muzica lui Bach trebuie să vorbească, în Matthäus-Passion, despre scandalul suferinței divine nerăscumpărate și despre felul de a fi al lumii care suportă un astfel de eveniment cum este cel al morții pe Cruce.

În mod corelativ, mai spune Blumenberg, ascultătorul ideal este cel care suportă tensiunea paradoxului fără a o dizolva în narațiune sau explicație teologică: este cel care absoarbe viziunea Patimilor în ireductibilitatea lor, pe care doar arta (muzica, în acest caz) o poate articula. Muzica poate da glas lacrimilor în felul în care teologia nu o poate face. Blumenberg amintește spre finalul cărții un vechi text apocrif în care îngerul îl conduce pe Sfîntul Pavel în infern. Văzînd soarta celor căzuți, apostolul izbucnește în plîns. Îngerul îi dă replica: „De ce plîngi? Crezi oare că ești mai milostiv decît Domnul?“ (trad. mea, după textul lui Blumenberg). Teologii ar ține, evident, partea îngerului. Bach stă, prin Matthäus-Passion, alături de Pavel și nu face altceva decît să dea plînsului un ecou.

Muzica nu „reprezintă“ drama christică și nu îi caută o semnificație anume: ea se naște din cutremurarea care cuprinde lumea în momentul suferinței divine și o sădește adînc în sufletul ascultătorului. Procedeele componistice, tonalitatea aleasă, timbrul instrumentelor și maniera de suprapunere a vocilor au rolul de a articula ecoul acestei cutremurări. Gardiner dă cîteva exemple. Unul ar fi acela în care vioara solo împresoară aria, pentru a „depersonaliza“ căința lui Petru din Erbarme dich, a o „universaliza“, dar și pentru a o colora în nuanțele unei „delicateți inefabile“. Altul ar fi alegerea „neobișnuită“ a instrumentelor mai grave din familia oboiului, cum este oboiul d’amore și apoi oboiul da caccia sau felul în care, arată Gardiner, cele două coruri și cele două orchestre își răspund, potențîndu-se sau atenuîndu-se reciproc. Dar cel mai spectaculos exemplu dat tot de Gardiner este unul vizual, Matthäus-Passion devenind astfel o re-creare totală, absolută a dramei christice: „Impactul vizual al arcușurilor care lovesc corzile cîntărește greu în evocarea schingiuirii lui Iisus pe care o realizează Bach, trezind în minte amintirea tabloului lui Caravaggio Flagelarea lui Hristos (Napoli, 1607), în care mușchii soldaților se încordează în efortul de a-l lega pe Mîntuitor de un stîlp“ (trad. mea).

Bach îl pune pe ascultător în fața unei sarcini imense: aceea de a participa la incomprehensibilitatea suferinței divine. Și probabil una dintre căile prin care o astfel de participare este posibilă e tocmai aceea de a refuza o percepție afectivă a muzicii sale. Cu siguranță, istoria muzicii reține teoria afectelor (Affektenlehre) care se formulează în Baroc și care ar putea îndreptăți o astfel de receptare. Însă Bach se sustrage unei aplicări stricte a teoriei. Întîi de toate, un principiu al acestei teorii este acela de a exprima, într-o unitate dată de timp, un singur afect. Or, arată Gardiner, în Matthäus-Passion împletirea vocilor și a instrumentelor are tocmai rolul de a depăși această unilateralitate: căința aflată sub semnul delicateții din Erbarme dich, vina apăsătoare însoțită de speranță din coralul inițial sînt mai mult decît simple sentimente sau dispoziții afective: ele devin experiențe spirituale, aflate la întîlnirea dintre o interpelare divină infinită și neputința unui răspuns din partea creației. Stau sub semnul tainei, pe care muzica o traduce într-o sfîșiere nevindecabilă. Cu greu ar putea oferi o cheie pentru înțelegerea lui Bach o observație precum aceasta a capelmaistrului contemporan lui, Johann Mattheson: „Un scriitor pe care l-am amintit deja (François de La Mothe Le Vayer) ne oferă o explicație bună pentru faptul că oamenii preferă o muzică tristă unei muzici fericite, anume aceea că aproape toți oamenii sînt nefericiți!(Der vollkommene Capellmeister, I.3, 66).

Tristețea lui Bach nu este explicabilă prin mecanismele acestei lumi (cum ar putea sugera Mattheson), pentru că ea își are originea dincolo de ea, în însăși suferința divină. Lacrimile invocate la început de corul din Matthäus-Passion („Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen!“) sînt lacrimi care își au izvorul în Cer. Dumnezeu și omul plîng împreună în această muzică, iar compozitorul plîngea și el scriind-o, după cum citim în strania carte apocrifă The Little Chronicle of Anna Magdalena Bach (1925). La rîndul ei, soția izbucnește în plîns și continuă mărturisirea: „Aș fi voit să mă apropii de el, să-i cuprind umerii, dar nu m-am încumetat să o fac“.

Cînd Matthäus-Passion se sfîrșește, revenirea în lume seamănă cu o incursiune într-o băcănie. Nimic nu pare a mai fi relevant, odată ce lacrimile christice s-au retras din orizontul auditiv al ascultătorului. Lumea care, în muzică, se cutremura recunoscînd în mijlocul ei suferința infinită devine brusc banală și fără noimă. Nu o mai salvează, poate, decît o ploaie de noiembrie sau o disperare precum cea a lui Cioran, cel mai subtil ascultător al lui Bach, cel care, în Lacrimi și sfinți, scrie: „În Bach nu există sentimente, ci numai lumea și Dumnezeu legați printr-o scară de lacrimi, pe care urcă alte lacrimi“.

Ioan Alexandru Tofan este prof. univ. dr. la Facultatea de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi.

Foto: Johann Sebastian Bach (wikimedia commons)

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
Cât de importantă devine România pentru SUA prin noua strategie a Mării Negre. Expert: „Vor fi investiții americane majore”
România a devenit mai importantă pentru SUA odată cu adoptarea, de către Congresul SUA, a strategiei pentru Marea Neagră. Expertul în relații internaționale George Vișan explică, într-o analiză pentru „Adevărul”, care e vulnerabilitatea României și ce soluții ar exista
image
Cu generații în urmă românii stăteau la cozi pentru mâncare. Acum, stau alții
„Cu generaţii în urmă românii stăteau la coadă după mâncare. Astăzi la București s-au întors cozile, dar cei care stau în ele nu sunt români”, scrie presa internațională.
image
Un restaurant din Capitală le cere clienților să-și țină copiii „tot timpul așezați la masă”: „Mă mir că nu au instalat la intrare și niște lese”
Un restaurant din Capitală a stârnit controverse pe Facebook, după ce a atras atenția clienților care vin însoțiți de copii că în timpul vizitei micuții sunt obligați „să rămână tot timpul așezați” la masă.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.