Merită Joe Biden împărtăşania?

Publicat în Dilema Veche nr. 958 din 18 august – 24 august 2022
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Unele State americane au început deja să interzică avortul în urma hotărîrii Curţii Supreme care le lasă, în această privinţă, cale liberă. Preşedinţia americană a condamnat decizia Curţii şi consecinţele ei, care încalcă libertatea persoanei, amestecîndu-se în viaţa intimă a femeilor şi a cuplurilor. Deşi posedă mijloace destul de limitate, Casa Albă va încerca să atace legile anti-avort, amplu susţinute de responsabili şi organizaţii creştine. Oare creştinii americani fac front comun în privinţa acestor legi? Susţin toţi – pe baza unor principii religioase – impunerea prin lege a unei decizii care priveşte în primul rînd etica individului, dreptul persoanei, alegerea existenţei private? Nu e chiar aşa. „Sînt catolică şi susţin dreptul la avort”, afişa o participantă la demonstraţia din faţa catedralei Saint Patrick în 29 iunie 2022. Există aşadar catolici care resping – pe baza unor principii religioase – restrîngerea libertăţilor, dictatul ultraconservator. Unul dintre ei ar fi chiar Joe Biden. Nu fără riscuri. Acum un an, un important grup de episcopi americani a încercat să impună, în adunarea generală episcopală, un text privind „coerenţa euharistică”: ea l-ar fi împiedicat pe preşedinte să se împărtăşească dat fiind că susţine dreptul la avort. Din fericire, alţi ierarhi, susţinuţi de Vatican, s-au împotrivit iniţiativei (La Vie, 16.06.2021).

Bisericile creştine condamnă avortul, iar în cazul statelor cu regim apăsat conservator susţin (şi izbutesc) interzicerea lui prin lege. Pe de altă parte, mentalitatea dominantă astăzi e foarte sensibilă în materie de libertăţi ale persoanei, gata de ofensivă pentru a apăra şi a cîştiga mereu mai multe drepturi. Între cele două poziţii nu prea există dialog, fiecare fiind zdravăn instalată şi sigură de dreptatea ei. Există prea puţină dezbatere propriu-zis religioasă care să ia în seamă substanţa spirituală a problemei, modul în care se confruntă, se interpelează unul pe altul, se propun reflecţiei „dreptul la viaţă” (al încă nenăscutului) şi „dreptul la alegere” (al mamei şi al cuplului). E poate util să vedem ce mize a avut o atare dezbatere în mediile creştine franceze, ce principii a convocat. Căci ea a avut loc acum cincizeci de ani, între enciclica Humanae vitae, care condamna mijloacele de contracepţie (1968) şi adoptarea legii Veil, care dădea posibilitatea întreruperii sarcinii în situaţii neprielnice (1975). Au participat la dezbatere teologi, medici, gînditori de convingeri creştine, protestanţi şi catolici. Prestigioase reviste catolice au găzduit tema, cu diferitele ei linii de reflecţie. O minuţioasă relatare a acestei dezbateri fertile teologic, spiritual, societal e făcută de Martine Severgrand, „Avortement, retour sur le débat catholique (1970-1973)”, Revue d’éthique et de théologie morale, 2015/3. Voi rezuma trei aspecte ale dezbaterii, pornind de la articolul menţionat. 

Viaţă şi persoană. Toţi participanţii porneau desigur de la ideea că viaţa e un dat preţios, un dar divin, pe care nu îl poţi trata decît cu o gravă, înaltă responsabilitate. Poziţia oficială a Bisericii era şi este că acest dar, viaţa încă nenăscutului, e o valoare ultimă, sacră. A întrerupe sarcina, a îngădui întreruperea ei înseamnă a refuza darul de sus, a comite omucidere. Oricare ar fi soarta copilului şi a mamei, oricare ar fi viitoarea lor condiţie în lume, naşterea nu trebuie împiedicată. Adepţii unor poziţii mai nuanţate, care se distanţau de interdicţia absolută a avortului, invocau faptul că aici nu era vorba doar despre o viaţă, ci despre persoane. Un copil născut în condiţii neprielnice (inclusiv medicale) sau apărut în urma unei violenţe asupra mamei sau un copil nedorit, ce fel de viaţă ar fi avut, ce fel de posibilităţi de împlinire ca persoană ar întîmpina? Mama, în ce fel şi-ar duce existenţa în urma unei astfel de naşteri? Pe scurt, ei priveau nu numai viaţa în momentul apariţiei sale, ci persoana în traseul ei existenţial: persoană care se construieşte prin raportul ei cu divinul, dar şi cu părinţii, cu mediul, cu contextul social. 

Bruno Ribes, director al revistei dominicane Études, arăta într-un articol că divergenţele celor două poziţii ţin de modurile cum înţelegeau adevărurile fundamentale. Una considera actul uman în cadrul unei concepţii „unde creaţia şi relaţia omului cu Dumnezeu erau date dinainte”, gata stabilite, nechestionabile; cealaltă, fiind călăuzită tot de principii religioase, declara că „decizia implică şi cercetarea a ceea ce ţine de uman”. Una miza pe normă fără modulaţie, cealaltă pe reflecţie asupra normei, cu atenţie faţă de posibilităţile umanului în raportul lui cu divinul. 

Conştiinţă şi libertate. Poziţia rigoristă concepea şi prezenta interdicţia avortului ca pe un dat căruia i te supui, fără neapărată înţelegere şi adeziune interioară. Conştiinţa mamei, a părinţilor nu intra în calcul decît simplificator, ca respect sau transgresiune ale normei. Chiar un înalt ierarh, cardianalul Renard, Primat al Galiilor, recunoştea într-o declaraţie oficială insuficienţa, nerealismul atitudinii rigoriste: „Conştiinţa creştinilor înşişi e adesea pradă îndoielii; poate că simpla menţionare a doctrinei nu e suficientă; e poate necesar să o înfăţişăm în termeni accesibili conştiinţei moderne”. Mai îndrăzneţ, dominicanul Bernard Quelquejeu punea „voinţa de a procrea” în relaţie cu libertatea persoanei, cu raţiunea şi cu responsabilitatea ei. Departe de a pleda pentru liberalizarea avortului, el atrăgea totuşi atenţia că „a nesocoti principiul moral e nerealist, chiar scandalos fiindcă asta neagă interogaţia concretă a conştiinţei”. Rigoriştii se temeau că, odată ce norma e cercetată, supusă reflecţiei, odată ce admite nuanţe şi excepţii, se deschide drumul unei permisivităţi totale. Ceea ce însemna implicit că ei vedeau comunitatea creştină drept una care, în cea mai mare parte a ei, nu urmează principiile religioase decît din obligaţie, conformism, eventual frică, adică în absenţa deliberării etice, a convingerii şi a participării ca persoane la viaţa de credinţă.   

Lege civilă şi lege religioasă. Rigoriştii declarau avortul contrar „legii naturale” şi ca atare contrar oricărei etici. De aceea pledau pentru menţinerea legii civile care, pe atunci, îl interzicea. În schimb, cei care interogau interdicţia religioasă a avortului arătau că ea poate fi o „lege” sau un reper călăuzitor pentru creştini, dar nu poate fi impusă ca atare în societatea mare. Jacques Pohier, vicerector al Facultăţilor dominicane Le Saulchoir, afirma într-o comisie de etică dedicată temei în 1970: „Un stat laic nu poate impune membrilor săi o lege religioasă”. În Le Monde, o eminenţă a medicinii franceze, profesorul Paul Milliez, spunea: „Nu văd pentru ce noi, catolicii, am impune morala noastră tuturor francezilor”.

Dezbaterea în cauză a putut stîrni, iată, o reflecţie creştină cu multe dimensiuni: raport între credinţă şi laicitate, conştiinţă şi libertate a persoanei credincioase, stil de comunicare a tematicii creştine între dictat normativ şi călăuzire a credinciosului în drumul lui spiritual şi etic.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.