LUT/ADOBE 2006

Publicat în Dilema Veche nr. 132 din 3 Aug 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Zilele acestea se petrecu la Capul Doloşman, în muchia Deltei Dunării şi în proximitatea unor vestigii arheologice în cercetare (Argamum), proiectul Lut/Adobe 2006, organizat de Fundaţia HAR (sufletul căreia este Alexandru Nancu) în cooperare cu autorităţile culturale tulcene (în frunte cu aceeaşi neobosită doamnă Xenia Hogea) şi cu participanţi, artişti plastici şi arhitecţi, din România (Mariana Celac şi Cătălin Berescu) şi din străinătate. Evenimentul este consîngean cu STUF 2004, organizat de aceeaşi fundaţie cu aceiaşi tulceni, dar cu alţi artişti participanţi, cînd, la Murighiol, s-au ridicat structuri aparţinînd deopotrivă artelor plastice (sculptură în stuf), cît şi arhitecturii (cîtă vreme unele aveau şi spaţiu interior, fie şi doar schiţat sau nelocuibil ca atare). Acum, din stuf şi lut, a venit vremea să se poată face o arhitectură cumsecade. Cum nu am putut participa decît la evenimentul de la Tulcea, cel al vernisajului unei expoziţii despre sărăcia extremă (pe care aţi putut-o vedea la MŢR în noiembrie 2005), dar nu şi la tabăra propriu-zisă, a artiştilor care trăiră în condiţii aproape post-cataclismice (pentru a înţelege, parcă, în priză directă situaţia sinistraţilor cărora o arhitectură de urgenţă, de felul acesteia, li se poate adresa), mă grăbesc să consemnez în cîteva rînduri de ce experienţa acestui material primordial este, pentru un spaţiu precum cel aluvionar, al Deltei, încă o dată unul care trebuie re-descoperit. Evenimentul tulcean trebuie semnalat în co-existenţă cu un altul, asupra căruia va fi să revenim altădată pe îndelete: cu o echipă de la UAUIM am elaborat, pentru ARBDD Tulcea, un normativ arhitectonic care să respecte valorile de peisaj şi tradiţiile constructive ale locului; aşa după cum e lesne de bănuit, recuperarea tehnicilor de construcţie tradiţionale, mai cu seamă a pămîntului nears, a cărămizii şi a pietrei, este pusă în slujba unei arhitecturi de expresie contemporană, nu a unei pastişe. Despre utilitatea acestor materiale fără demnitatea permanenţei s-a tot vorbit şi nu voi relua discuţia. Acum, aici, doar cîteva cuvinte strict despre pămînturi şi despre semnificaţia lor. Poate că este momentul să redescoperim cu ingenuitate faptul că materialele arhitecturale vin, în chip de substanţă, să primească loc şi formă, să tăinuiască spaţiul interior, deja încărcate cu înţelesuri. Ca şi pămînturile însele, aceste straturi şi straturi de semnificaţie s-au sedimentat în timp, din diferite culturi şi circumstanţe ale utilizării. Ar fi, poate, excesiv să denumim creştine materialele naturale, deşi pămîntul, lemnul şi piatra sînt legate nu numai de folosirea lor la arhitectura de cult, ci şi de istoria cărţii sfinte. Arse ori nu, ele sînt un material privilegiat al Orientului Apropiat şi Mijlociu şi apar ca referinţă în Vechiul Testament: în Egipt, evreii aveau în facerea de chirpici (charosset) o meserie aproape exclusiv destinată lor, iar tîmplăria era îndeletnicirea lui Iosif şi, probabil, a lui Iisus însuşi, la început. S-au făcut experimente legate de actualizarea atributelor constructive ale pămînturilor nearse, de îmbunătăţirea proprietăţilor şi a durabilităţii lor, ca de pildă folosirea unor lianturi artificiale în locul bălegarului sau a fibrelor de sticlă în locul paielor. În plus, tratamentele suplimentare, de felul văruirii, adaugă stabilitate şi deci timp, comportamentului pămînturilor nearse. Întrebarea care subzistă este însă de ce s-ar refuza materialul aşa cum este în contextele care îi îngăduie folosirea (i.e. cele cu variaţii minime de umiditate şi temperatură). În definitiv, piramidele de chirpici din America Centrală durează de suficientă vreme spre a spulbera întrebările cu privire la durabilitate. Cît priveşte slaba vizibilitate publică a arhitecturii de pămînt, trebuie poate amintit că arhitectura de pămînt nears a lui Hasan Fathi, arhitectul egiptean care a produs o consistentă revizitare şi reinterpretare a tradiţiei din unghiul pe care şi poverismul, aici explicat, îl împărtăşeşte, l-a făcut pe acesta faimos, şi nu copierea unor materiale hi-tech, importate din Occident. Cărămida, adeseori în alternanţă cu piatra, este de asemenea un material al zonei de naştere şi apoi de iradiere a creştinismului din Răsărit (ulterior ortodox). Bolţile de cărămidă impresionează şi astăzi, mai cu seamă pentru comportamentul lor seismic. Asizele de cărămidă şi piatră, pe care lucrările de restaurare din secolul XX le-au scos de sub tencuieli, din statutul lor structural, spre a le atribui şi calitatea de suprafaţă vizibilă, s-au comportat remarcabil atît la compresiune, cît şi la solicitări dinamice, în felul în care betonul armat preia atît compresiuni şi întinderi, cît şi solicitări dinamice (ex:torsiuni). Delimitarea cîmpurilor de alb (piatră) prin cîmpuri orizontale şi verticale roşii (de cărămidă şi mortar) reprezintă, într-adevăr, un motiv decorativ care individuează construcţia creştină din Răsărit. Spre deosebire de lucrul lemnului cu cărămida sau pămîntul (Fachwerk-ul goticului "civil"), unde cîmpurile sînt mult mai ample, aici impresia de sedimentare este mult mai evidentă şi aduce în context imaginea secţiunii verticale, arheologice, prin pămînt. Uneori, a privi o astfel de biserică este ca şi cum starea de arhivă a pămîntului (straturi geologice peste straturi de locuire întrerupte de violenţă şi cataclisme, iar geologie, iar aşezare şi aşa mai departe) este absorbită şi de biserică. Aceasta îşi ridică spre cer genealogia îmbunătăţită, ca pe o ofrandă.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Iubirea e testul pentru curaj
Cîteodată, îți dorești atît de mult unele lucruri încît, atunci cînd apar în viața ta, te temi că le-ai inventat chiar tu – credibil, pînă la ultimul detaliu.
Zizi și neantul jpeg
Stradale
Uneori, mai ales cînd e frumos afară, strada e pur și simplu bucurie. Te plimbi și te bucuri, fără să ai vreun motiv anume. Sau avîndu-le, de fapt, pe toate.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce șanse are copilul ăsta?
Probabil că vecina mea deduce doar că ne certăm și e îngrijorată din cauza asta.
E cool să postești jpeg
Simțire fără rațiune
„Azi, rețelele de socializare au impus emoția, în detrimentul rațiunii”
p 20 Minastirea Sfintul Mihail, Kiev WC jpg
Diferite diversităţi religioase
Întîlnirea religiilor cere, chiar mai intens decît politicul, cunoaşterea interlocutorului: cel din faţa ta şi Cel de deasupra tuturor.
Theodor Pallady jpeg
Religia în școală, o veche poveste
După mine, neîncrederea în autorități (partide politice, instituții publice, lideri) s-a transferat și în tabăra seculariștilor anticlericali.
p 24 D  Stanciu jpg
Cu ochii-n 3,14
L-am rugat pe Siri (aplicația cu funcție de „asistent personal”) să-mi spună istoria controversatei aplicații TikTok.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Vreau să mai verific o dată
Încerc să îmi spun, cînd nu dorm de grija tuturor lucrurilor care ar putea merge prost, că este doar o încercare a minții, care vede pericole peste tot, de a mă proteja.
Zizi și neantul jpeg
Parcul Tineretului
Așa am început să ne apropriem teritoriul parcului, colțișor cu colțișor și tufiș cu tufiș, și să nu ne mai temem de el.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Am vrut să scriu
despre sărăcie, dar am scris despre cîrciumi și despre hipsteri
Oameni tineri, relaxați, care par să nu fi muncit o zi în viața lor sau în nici un caz o muncă din asta mai de duzină, numai treburi fine, intelectuale.
p 20 jpg
Sărăcia lucrurilor. Despre felul de a vedea al celor simpli
Cei simpli se află în posesia unui adevăr pe care îl știu și copiii încredințați de ocrotirea părintească: aceea că lumea, în absența lui Dumnezeu, este prea fragilă pentru a putea exista.
E cool să postești jpeg
Violența contra profesorilor
„Violența împotriva profesorilor este în creștere”, titra la sfîrșitul anului trecut și Tagesschau un articol despre un sondaj recent, potrivit căruia „Insultele, intimidarea și atacurile fizice împotriva profesorilor au ajuns să fie la ordinea zilei în multe școli din Germania”.
foto BTC DV bis jpeg
Latina la bacalaureat
Se poate începe cu pasul just și minimal al reintroducerii latinei ca materie de bacalaureat.
p 24 S  Voinescu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cîndva în anii ’70, Coreea de Nord a făcut o comandă de o mie de mașini Volvo, pe care nu le-a plătit nici pînă azi. La fiecare șase luni, suedezii le reamintesc să facă plata.
Zizi și neantul jpeg
Mame și mama
Nu mi-a plăcut niciodată prea mult ziua de 8 Martie.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce film revedem astăzi?
Revizionările ne oferă confort emo­țio­nal, ne dau un sentiment de control asupra vieților noastre și ne conectează cu tre­cutul.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Scriitorul – o specie sălbatică
Am prieteni scriitori care îmi zic: lasă, bre, că scriem pentru generațiile viitoare!
p 20 WC jpg
Nimbul după Bizanţ
Ortodoxia ca model de societate – centrat pe viaţa în Biserică, pe liturghie şi monahism – a fost un model viabil în secolele post-bizantine.
Theodor Pallady jpeg
Paradisul învățaților din actuala patrie a deconstrucției
Războiul cultural declanșat în marja postmodernității a exacerbat contrastul ideologic dintre Epoca Luminilor, moștenitoare a Renașterii umaniste, și Evul Mediu obligatoriu „întunecat”.
p 24 I  Morosan jpg
Cu ochii-n 3,14
Fără cîini cu capul scos pe geamurile mașinilor din Florida – asta vrea să obțină o propunere de lege.
Cea mai bună parte din noi jpeg
Dispariții
Mai toate cărțile de self-help sugerează să te porți cu oamenii ca și cînd i-ai vedea pentru ultima dată.
Zizi și neantul jpeg
Mărțișoare
Originale și înduioșătoare în hidoșenia lor. Ba, de destule ori, chiar în frumusețea lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Fricile mici, „fricuțele”, cum le-ar numi casiera de la supermarket
Am mai spus-o, mă consider un om fricos și îi admir pe cei care în diferite situații, de război, de epidemie de ciumă, de revoltă populară, de activism, dau dovadă de curaj.
E cool să postești jpeg
Micii răsfățați, marii neadaptați?
Copilul nu s-a lăsat înduplecat, continuîndu‑și injuriile și micile violențe, cu o atitudine de zbir, impunîndu-și, în cele din urmă, autoritatea și ronțăind ciocolata.

Adevarul.ro

image
Vietnamezii din Timișoara, filmați când prind popândăi pentru a-i mânca. Animalele sunt protejate de lege VIDEO FOTO
Mai mulți cetățeni vietnamezi, care locuiesc în căminul fabricii Smithfield de pe strada Polonă din Timișoara, au fost filmați în timp ce săpau pe un câmp și prindeau popândăi.
image
Revelațiile unor unguri în România. „Până la urmă, m-am înșelat în privința Transilvaniei și a lor”
Zsolt și Daniel sunt doi tineri din Ungaria care au vizitat pe rând România și au vorbit despre surprizele pe care le-au avut în momentul în care au ajuns să cunoască români și chiar să-și facă prieteni.
image
Care sunt cele 3 zodii care mint fără nicio remuşcare
Din punct de vedere al horoscopului există zodii care sunt mai mult sau mai puţin predispuse a se regăsi pe lista mincinoşilor.

HIstoria.ro

image
Irina Bossy-Ghica: „Îmi consacru toate eforturile pentru a reconstrui ceea ce înaintașii mei au clădit”
Stră-strănepoata lui Ion Ghica și a lui Gheorghe Grigore Cantacuzino a plecat din România în liceu, în 1973, și s-a reîntors prima oară 17 ani mai târziu, după „Revoluția” pe care ține s-o scrie cu ghilimele.
image
Basarabia în anul 1917. Atunci când Unirea nu se întrevedea
Colapsul economic cauzat de starea de război, criza alimentară care a debutat în toamna anului 1916 și tensiunea politică crescândă au creat o situație explozivă în Imperiul Rus, care a culminat cu răsturnarea autocrației țariste, în urma Revoluției ruse din februarie 1917.
image
Populația Bucovinei în perioada stăpânirii austriece
În perioada stăpânirii austriece s-au modificat substanțial atât structura etnică, cât și cea confesională a populației din Bucovina, iar efectul cel mai nefast a fost asupra populației românești.