Lui Horia Bernea

Publicat în Dilema Veche nr. 836 din 27 februarie - 4 martie 2020
Lui Horia Bernea jpeg

În februarie 2000, Muzeul Ţăranului Român aniversa, printr-o sumă de evenimente, zece ani de la înfiinţare. În februarie 1990, ministrul Culturii, Andrei Pleşu, îl numise pe Horia Bernea director, iar în cei zece ani artistul crease, avînd alături alţi pasionaţi în frunte cu Irina Nicolau, o instituţie, un stil, o nouă muzeologie recunoscută printr-un premiu european. La sfîrşitul anului aniversar, Horia Bernea murea la Paris. Lăsa în urmă o instituţie, un stil, o nouă muzeologie. Şi cîţiva oameni formaţi (şi fermecaţi) de modul lui de lucru. Acest text îi este dedicat.

* * *

Cultura europeană a moştenit de la filozofia veche ideea că frumuseţea e strălucirea adevărului, chiar a Adevărului. O anumită frumuseţe, desigur, nu cea superficială, fabricată, „înşelătoare“. Ci una simplă, care ţi se impune, exaltantă. Ceea ce precumpănea, în această temă, era că, pentru realităţile spirituale, ultime, singura cale de a se manifesta sensibil este frumuseţea. Potrivit lui Platon şi lui Plotin, ea e radiaţia imediat sesizabilă, captivantă a nevăzutelor, a greu accesibilelor realităţi de „Acolo“, de „dincolo de vîrful bolţii“. Ea, frumuseţea, deschide poarta contemplativităţii, ea trezeşte ochiul interior către Idee, către transcendent. A asocia divinul cu tema frumuseţii însemna a te raporta la El din unghi noetic, a pune pe întîiul loc dorinţa de a-L cunoaşte, îndrăgostirea de adevărul Lui.

Cum văd religiile relaţia între frumuseţe şi transcendent? Apoi: are omul de astăzi, au religiile în modernitatea tîrzie atenţie faţă de frumuseţe, faţă de vectorul ei către inteligibile şi către Dumnezeu însuşi? 

Biblia începe cu desfăşurarea ordinii lumii şi, implicit, cu o revărsare de frumuseţe. În Pildele lui Solomon (8, 22-31), Înţelepciunea apare drept „moment“ prim al „Facerii“. E proiectul ei intelectual („Domnul m-a zidit la începutul lucrărilor Lui“). Şi tot ea gustă, cea dintîi, încîntarea stîrnită de opera divină. Prin înţelepciune, Dumnezeu iniţiază gestul creator şi îl oglindeşte totodată într-o admiraţie menită să se comunice în inimile oamenilor. Atunci, în început, spune Înţelepciunea, „eu eram… alături de El, desfătîndu-mă fără încetare în faţa Lui; dezmierdîndu-mă pe rotundul pămîntului Lui şi găsindu-mi plăcerea printre fiii oamenilor“. În Iov, lucrurile se complică. Spectacolul firii are o frumuseţe mirabilă, dar totodată covîrşitoare. E expresia unei transcendenţe care îşi revarsă asupra eroului puterea unită cu splendoarea, amîndouă zdrobitoare. Istoria sfîntă se desfăşoară, şi ea, sub conducerea acestei Prezenţe divine care, de nevăzut şi de nefigurat, acţionează prin rigoare şi minune. 

Din punct de vedere creştin, Dumnezeu face un pas decisiv către sensibil. Fiul lui Dumnezeu, Logosul divin, îşi dă chip uman, păstrîndu-şi statura transcendentă. Cum poate fi figurat acest chip paradoxal? În primele secole creştine, reticenţa de a figura divinul incircumscriptibil era destul de răspîndită. Dar se invoca şi dreptul de a picta chipul Celui care a luat trup. Or, acceptînd „portretul Lui iconic“, trebuia el să fie admirabil? Unii autori făceau deosebirea între spiritual şi trupesc prin estetică. Păstrau frumuseţea pentru aspectul divin al lui Christos, pe cînd figura lui umană trebuia să fie una umilă, „fără chip şi fără înfăţişare“, de „om al durerilor“ (Isaia, 53, 2-3). Alţii concepeau figura umană a lui Dumnezeu ca străbătută de strălucirea slavei Lui. Găseau prefigurarea acestei transparenţe în Psalmul 44, 3: „Împodobit eşti cu frumuseţea mai mult decît fiii oamenilor; revărsatu-s-a har pe buzele tale“. Pînă la urmă, cam de prin secolul al IX-lea, icoana „normalizată“ a lui Christos l-a figurat cu o severă, hieratică frumuseţe (cf. Gilbert Dagron, Décrire et peindre. Essai sur le portrait iconique, 2007). Dar răstignirile, cele din vremurile de nelinişte, de războaie şi de ciumă, l-au înfăţişat rănit, sîngerînd de toate relele lumii, desfigurat. Cît îi priveşte pe rugători, cei isihaşti şi alţii s-au concentrat pe icoana Schimbării la Faţă, unde chipul uman al lui Christos e cuprins de lumina ultimă şi aproape înghiţit de ea, împreună cu vederea noastră.

Islamul proclamă că „ale lui Dumnezeu sînt cele mai frumoase nume“ (Coranul, 7, 180). De asemenea, că „Dumnezeu este frumos şi iubeşte frumuseţea“. Dar, sub interdicţia severă de a da divinului un chip, cultura musulmană a suspectat/refuzat tema unei frumuseţi „personale“, pîndite, se presupune, de riscul antropomorfismului. Însă misticii au intonat extatic dorinţa şi presimţirea ei. Rabia (secolul al VIII-lea): „Dacă te iubesc din frică de infern, arde-mă în infern şi dacă te iubesc în speranţa paradisului, nu-mi face parte de paradis; dar dacă te iubesc doar pentru Tine însuţi, nu mă lipsi de frumuseţea Ta veşnică“.

Într-un fel sau altul, orice tradiţie spirituală – cînd invocă ori figurează Supremul – îi asociază frumuseţea. Pentru căutătorii lui Dumnezeu, calea strălucirii se îmbină desigur cu calea rigorii, a uscăciunii, a crizelor. Dar, de-a lungul şi la capătul amîndurora, îi atrage frumuseţea de dincolo de trăsături a Celui dorit. Dorinţa acelei realităţi, pentru care frumuseţea este radiaţie, este vector, ea îi mînă.

De partea lui, „veacul“ nu încurajează discursul frumuseţii. Secolul XX a trecut lumea prin oroarea celor două războaie şi a celor două totalitarisme. Secolul actual ne-a pus în faţă ororile fanatismului religios. Ele nu prea dau materie pentru admiraţie. Iar dacă generozitatea inspirată de credinţă, asistenţa celor vulnerabili, caritatea rămîn vii, ele stau mai degrabă de partea milei, nu a splendorii. Dumnezeu are astăzi mai degrabă chip de suferinţă, de sacrificiu, de prezenţă care îndură, alături de om, crizele veacului. Pe urmă, s-ar putea ca ştiinţele omului şi mai ales ştiinţele sociale să contribuie şi ele la dezinteresul faţă de „estetica divinului“. Căci tind, în genere, să situeze tematica religioasă în incinta socio-culturalului, o studiază sub categoriile puterii, ale identităţii, ale ideologiei. 

Cît despre reflexivitatea religioasă, ea are de analizat/denunţat reducţiile pe care timpul nostru le aplică divinului. Şi există destui gînditori care au luciditatea şi curajul de a lua asupra lor „funcţia critică“ a unei credinţe vii, despre care vorbea Părintele Scrima. Însă temele dominante privesc, astăzi, libertatea transcendentă căreia îi răspunde libertatea umană, creativitatea credinţei confruntată cu datele modernităţii tîrzii, atotprezenţa lui Dumnezeu şi exigenţa de a o recunoaşte, înţelege, asuma. În vremea noastră, angajarea faţă de transcendent nu alege în primul rînd linia frumuseţii. Nu ea ne este familiară.

Iată de ce, cînd Horia Bernea a făcut eseul muzeal despre Cruce, el a propus parcă o noutate. Sau o redescoperire. În ansamblul lui, de o unitară vibraţie, eseul acesta e un discurs de frumuseţe. Mai mult: un discurs vizual al frumuseţii semnificative. Departe de a fi fermecător doar în sens plastic, el solicită înţelegerea şi chiar văzul spiritual; e încărcat de sugestii, simboluri, sensuri ale întîlnirii între divin şi uman. Acolo, frumuseţea recuperează ceva din calitatea ei de vector.

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.