Învierea de Crăciun

Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Moştenirea Regelui Mihai I jpeg

Cultura globală, căreia îi cădem pradă din ce în ce mai mult, ne face să percepem sărbătorile Nașterii și Învierii Mîntuitorului în registre diferite, dacă nu chiar antagonice. O judecată superficială citește în spiritul celor două sărbători o distincție semnificativă între Occident, care a valorificat mai mult Crăciunul, sărbătoare benignă, veselă și terestră, și Orient, care a exacerbat angoasanta trecere prin moarte a Paștilor. De aceea mulți au fost surprinși să audă imnul Învierii cîntat în postul Crăciunului, la înmormîntarea Regelui Mihai, punînd un semn de exclamație asupra momentului: nașterea mesianică și moartea regală erau reunite prin înviere.

Într-o lectură anagogică, nașterea trimite la moarte și înviere. Trecerea dintr-un univers în altul, acompaniată de suferința celui care trece, dar și a universului care asigură trecerea, presupune sfîrșit într-un univers și început în celălalt. Pîntecul matern din care se naște pruncul este simbol al universului spațio-temporal, eliberînd ființa de limitarea impusă de modul specific de ființare al universului din care pleacă. Acest simbolism se regăsește sub diferite forme în mai toate tradițiile mitologice. Mișcarea este strict ascensională din punctul de vedere al omului, adică el crește din universuri strîmte cu un nivel de conștientizare al ființei inferior spre universuri tot mai vaste în care ființarea se potențează.

Creștinismul înregistrează, prin sărbătoarea Crăciunului, dubla mișcare a di­vi­ni­tății creatoare: cea descendentă (ka­ta­basis), prin întrupare, spre îngustimea extremă a ființei degradate din cauza exercițiului eronat al libertății, pentru a reface apoi pe cea ascendentă (anabasis), prin Înviere, redeschizînd omului căi de acces spre universul superior. Această înțelegere este înscrisă în metafora bobului de grîu (Ioan, 12, 24: „dacă bobul moare, aduce roadă multă“ și I Corinteni 15, 36-38: „nu capătă viață, dacă nu moare“), care doar prin moarte produce viață. Bobul de grîu semnifică trecerea dintr-o stare în altă, fie că se referă la Hristos pus în mormînt ca să se regăsească ca ferment de înviere în întreaga omenire, fie că se referă la omul în creșterea sa spirituală, care trece prin moarte spre viața veșnică. Evanghelia după Luca citează profeția dreptului Simeon care evocă suferința Fecioarei Maria – „și chiar prin sufletul tău va trece sabie“ – pentru jertfa hristică, semn al participării întregii umanități la suferința katabasis-ului prin asumarea consecințelor păcatului.

Însă în anul de grație 2017, restaurarea umanului pe care o evocă întruparea Mîntuitorului s-a regăsit nu numai la nivelul individual, ci, pentru români, și la cel colectiv. Așezarea regelui în solul patriei sale se asemuiește cu bobul de grîu așezat în pămînt. Trupul fizic al suveranului s-a reunit astfel cu trupul mistic al națiunii pentru a iniția procesul renașterii morale. Fenomenul social notat de mulți observatori și pe care un ziarist inspirat l-a denumit „Miracolul tristeții“ indică încolțirea unei noi conștiințe comunitare, care poate duce la o refondare, atît de necesară, a corpului național.

Prin via emoție exprimată de zecile de mii de oameni care au asistat la diferite momente ale înmormîntării regale, prin implicarea atîtor instituții ale statului în organizarea funeraliilor, prin prezența caselor regale ale Europrei, România a trăit într-un vis, care ne-a arătat ce ar fi putut fi în alt scenariu politic.

Cele două narațiuni, a morții regale și a nașterii mesianice, exprimă un paralelism structural atît de puternic încît asocierea explodează semantic. Aici un rege, care este împiedicat de monstruozitatea politică a totalitarismului să domnească, își afirmă monarhia în plan spiritual și intră apoteotic, peste 70 de ani, pe sub Arcul de Triumf, în sala tronului din palatul regal, în catedrala patriarhală în care și-a început domnia, prin inima capitalei care-l aclamă pînă la necropola regală de la Curtea de Argeș. Lipsit de exercițiul puterii politice, este mai măreț prin stăpînirea pe care o capătă asupra inimilor și imaginației poporului său. Dincolo, la Betleem, aclamat profetic ca rege universal, un prunc neajutorat, născut simbolic în marginea așezării umane, în compania animalelor, se confruntă cu o revărsare delirantă a violenței politice. Este frica tiranului că puterea spirituală o poate depăși pe cea mundană.

Nici atunci, nici acum, miza monarhiei nu este dominația prin constrîngere asupra oamenilor, ci dimpotrivă, eliberarea lor din subjugarea iluziei că universul în care se află este singurul care există. Această iluzie desemnează, în cazul României, resemnarea într-un regim pseudo-democratic, în cazul umanității vorbim de iluzia închiderii într-un univers materialist. În acest sens, Mihai I a fost un rege hristomimet (imitator al lui Hristos).

Crăciunul pătat de sînge în urmă cu trei decenii avea nevoie de o răscumpărare. Sacrificarea ritualică a unui tiran, dublată de jertfa absurdă și cinică a celor care au fost prinși în jocul pseudo-revoluției, închisese România într-o falsă renaștere, osîndită să se reîntoarcă ciclic în haos și distrugere. Mai tenace ca eternele reîntoarceri ale mitologiei arhaice, comemorarea lui decembrie 1989 aprinde o speranță, circumscrisă ritualic și temporal, pentru a o stinge mai sigur în hățișul birocratic și legalist regizat de „mai-marii poporului“. Speranța aceasta se transformă în suferință sisifică, în disperarea unui univers închis care nu livrează niciodată promisiunile formulate. „De Crăciun ne-am luat rația de libertate“, proclama cinic un graffiti din zilele lui decembrie 1989. Triumful emoțional și moral al Regelui Mihai, culminînd cu punerea în mormînt în chiar ziua în care începea revolta populară de la Timișoara, propune națiunii ieșirea din acest univers. Mormîntul regelui triumfător devine locul în jurul căruia se reconstruiește o idee națională. Poate era nevoie de acest katabasis pentru a reiniția mișcarea ascensională a unei comunități politice. În acest fel, simbolismul grotei pastorale, în care se petrece nașterea mesianică, se asociază mormîntului, pentru a deschide universul spre o nouă aventură. Crăciunul participă astfel la Înviere.

Un copil, care a asistat la ceremonia de înmormîntare a Regelui Mihai, a comentat-o astfel, la îndemnul unui reporter: „Oamenii spun că regele a plecat pe ultimul drum, dar eu cred că a luat-o pe alt drum.“ Profeție involuntară? Dar dacă acest alt drum este tocmai ceea ce depășește trista iterație finală și deschide națiunii un parcurs redemptiv? 

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al Academiei Române.

Foto: E. Enea

featured image (4) jpg
Cine a fost Loki în mitologia nordică?
Loki este unul dintre cei mai cunoscuți zei din mitologia nordică. Este considerat un zeu al focului și al magiei și poate lua diverse forme, atât umane cât și animale.
Halate si prosoape de baie jpg
Cadouri pentru evenimente: prosoape de baie și seturi de halate matrimoniale
Odată cu creșterea temperaturilor, tot mai multe evenimente sunt organizate de către persoanele apropiate.
Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).

Adevarul.ro

image
Uimirea unui german care a vizitat Bucureștiul: „Nu-mi vine să cred cât e de subestimat!”. Ce spune despre micii din Obor VIDEO
Thomas Wiede, un turist german pasionat de călătorii, a petrecut în această primăvară un weekend la București. Iar impresiile sale la superlativ despre capitala României au fost împărtășite și pe canalul său de YouTube, care are peste 11.000 de abonați.
image
De ce vor tot mai mulți români să revină acasă, după mulți ani de Germania. „Aici nici nu am unde să cheltuiesc banii”
O conațională care locuiește în Germania a transmis un mesaj devenit viral pe Tik Tok pentru românii care muncesc în străinătate. Românca îi sfătuiește să ia spontan hotărârea de a reveni în România, dacă în țară se simt cel mai bine, pentru că altfel se vor amăgi singuri la nesfârșit.
image
Rețeta lui Ceaușescu pentru a pune mâna pe putere în România. Cum a reușit un copil sărac să ajungă stăpânul țării
Nicolae Ceaușescu a fost modelul perfect de politruc oportunist. Așa cum arată biografia fostului dictator acesta și-a făcut culoar către putere prin șiretenie, exploatând momentele prielnice, făcându-și loc cu coatele atunci când a fost nevoie.

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.