Învierea de Crăciun

Publicat în Dilema Veche nr. 723 din 28 decembrie 2017 – 10 ianuarie 2018
Moştenirea Regelui Mihai I jpeg

Cultura globală, căreia îi cădem pradă din ce în ce mai mult, ne face să percepem sărbătorile Nașterii și Învierii Mîntuitorului în registre diferite, dacă nu chiar antagonice. O judecată superficială citește în spiritul celor două sărbători o distincție semnificativă între Occident, care a valorificat mai mult Crăciunul, sărbătoare benignă, veselă și terestră, și Orient, care a exacerbat angoasanta trecere prin moarte a Paștilor. De aceea mulți au fost surprinși să audă imnul Învierii cîntat în postul Crăciunului, la înmormîntarea Regelui Mihai, punînd un semn de exclamație asupra momentului: nașterea mesianică și moartea regală erau reunite prin înviere.

Într-o lectură anagogică, nașterea trimite la moarte și înviere. Trecerea dintr-un univers în altul, acompaniată de suferința celui care trece, dar și a universului care asigură trecerea, presupune sfîrșit într-un univers și început în celălalt. Pîntecul matern din care se naște pruncul este simbol al universului spațio-temporal, eliberînd ființa de limitarea impusă de modul specific de ființare al universului din care pleacă. Acest simbolism se regăsește sub diferite forme în mai toate tradițiile mitologice. Mișcarea este strict ascensională din punctul de vedere al omului, adică el crește din universuri strîmte cu un nivel de conștientizare al ființei inferior spre universuri tot mai vaste în care ființarea se potențează.

Creștinismul înregistrează, prin sărbătoarea Crăciunului, dubla mișcare a di­vi­ni­tății creatoare: cea descendentă (ka­ta­basis), prin întrupare, spre îngustimea extremă a ființei degradate din cauza exercițiului eronat al libertății, pentru a reface apoi pe cea ascendentă (anabasis), prin Înviere, redeschizînd omului căi de acces spre universul superior. Această înțelegere este înscrisă în metafora bobului de grîu (Ioan, 12, 24: „dacă bobul moare, aduce roadă multă“ și I Corinteni 15, 36-38: „nu capătă viață, dacă nu moare“), care doar prin moarte produce viață. Bobul de grîu semnifică trecerea dintr-o stare în altă, fie că se referă la Hristos pus în mormînt ca să se regăsească ca ferment de înviere în întreaga omenire, fie că se referă la omul în creșterea sa spirituală, care trece prin moarte spre viața veșnică. Evanghelia după Luca citează profeția dreptului Simeon care evocă suferința Fecioarei Maria – „și chiar prin sufletul tău va trece sabie“ – pentru jertfa hristică, semn al participării întregii umanități la suferința katabasis-ului prin asumarea consecințelor păcatului.

Însă în anul de grație 2017, restaurarea umanului pe care o evocă întruparea Mîntuitorului s-a regăsit nu numai la nivelul individual, ci, pentru români, și la cel colectiv. Așezarea regelui în solul patriei sale se asemuiește cu bobul de grîu așezat în pămînt. Trupul fizic al suveranului s-a reunit astfel cu trupul mistic al națiunii pentru a iniția procesul renașterii morale. Fenomenul social notat de mulți observatori și pe care un ziarist inspirat l-a denumit „Miracolul tristeții“ indică încolțirea unei noi conștiințe comunitare, care poate duce la o refondare, atît de necesară, a corpului național.

Prin via emoție exprimată de zecile de mii de oameni care au asistat la diferite momente ale înmormîntării regale, prin implicarea atîtor instituții ale statului în organizarea funeraliilor, prin prezența caselor regale ale Europrei, România a trăit într-un vis, care ne-a arătat ce ar fi putut fi în alt scenariu politic.

Cele două narațiuni, a morții regale și a nașterii mesianice, exprimă un paralelism structural atît de puternic încît asocierea explodează semantic. Aici un rege, care este împiedicat de monstruozitatea politică a totalitarismului să domnească, își afirmă monarhia în plan spiritual și intră apoteotic, peste 70 de ani, pe sub Arcul de Triumf, în sala tronului din palatul regal, în catedrala patriarhală în care și-a început domnia, prin inima capitalei care-l aclamă pînă la necropola regală de la Curtea de Argeș. Lipsit de exercițiul puterii politice, este mai măreț prin stăpînirea pe care o capătă asupra inimilor și imaginației poporului său. Dincolo, la Betleem, aclamat profetic ca rege universal, un prunc neajutorat, născut simbolic în marginea așezării umane, în compania animalelor, se confruntă cu o revărsare delirantă a violenței politice. Este frica tiranului că puterea spirituală o poate depăși pe cea mundană.

Nici atunci, nici acum, miza monarhiei nu este dominația prin constrîngere asupra oamenilor, ci dimpotrivă, eliberarea lor din subjugarea iluziei că universul în care se află este singurul care există. Această iluzie desemnează, în cazul României, resemnarea într-un regim pseudo-democratic, în cazul umanității vorbim de iluzia închiderii într-un univers materialist. În acest sens, Mihai I a fost un rege hristomimet (imitator al lui Hristos).

Crăciunul pătat de sînge în urmă cu trei decenii avea nevoie de o răscumpărare. Sacrificarea ritualică a unui tiran, dublată de jertfa absurdă și cinică a celor care au fost prinși în jocul pseudo-revoluției, închisese România într-o falsă renaștere, osîndită să se reîntoarcă ciclic în haos și distrugere. Mai tenace ca eternele reîntoarceri ale mitologiei arhaice, comemorarea lui decembrie 1989 aprinde o speranță, circumscrisă ritualic și temporal, pentru a o stinge mai sigur în hățișul birocratic și legalist regizat de „mai-marii poporului“. Speranța aceasta se transformă în suferință sisifică, în disperarea unui univers închis care nu livrează niciodată promisiunile formulate. „De Crăciun ne-am luat rația de libertate“, proclama cinic un graffiti din zilele lui decembrie 1989. Triumful emoțional și moral al Regelui Mihai, culminînd cu punerea în mormînt în chiar ziua în care începea revolta populară de la Timișoara, propune națiunii ieșirea din acest univers. Mormîntul regelui triumfător devine locul în jurul căruia se reconstruiește o idee națională. Poate era nevoie de acest katabasis pentru a reiniția mișcarea ascensională a unei comunități politice. În acest fel, simbolismul grotei pastorale, în care se petrece nașterea mesianică, se asociază mormîntului, pentru a deschide universul spre o nouă aventură. Crăciunul participă astfel la Înviere.

Un copil, care a asistat la ceremonia de înmormîntare a Regelui Mihai, a comentat-o astfel, la îndemnul unui reporter: „Oamenii spun că regele a plecat pe ultimul drum, dar eu cred că a luat-o pe alt drum.“ Profeție involuntară? Dar dacă acest alt drum este tocmai ceea ce depășește trista iterație finală și deschide națiunii un parcurs redemptiv? 

Petre Guran este dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al Academiei Române.

Foto: E. Enea

header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.
image png
Tramvaie
Timpul de așteptare e afișat electronic și calculat la secundă.
image png
După 20 de ani: cît ne-a schimbat Facebook viețile?
În 2020, Facebook anunța că nu va verifica reclamele politicienilor pe platformele sale, permițînd astfel și publicarea informațiilor false.
p 20 WC jpg
Proba gustului
Se susţine şi în Vechiul Testament, şi în Noul Testament, spunea Andrei Pleşu într-un curs de angelologie, că „omul e bine să aibă sare, adică să aibă gust bun...
p 21 WC jpg
Natura, industria și designul biofil
Mă refer la vegetația care urcă pe terasele zgîrie-norilor, într-un elan care amintește de literatura SF post-apocaliptică sau de imaginile.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.