Grija de sine opusă grijii faţă de lume?

Publicat în Dilema Veche nr. 432 din 24-30 mai 2012
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Există tentative facile de a discredita religia: i se face, de pildă, un portret caricatural, de corset care sufocă energiile omenescului. Se procedează foarte simplu: anumite aspecte socio-religioase de scleroză, extremism, mohoreală sînt absolutizate, devin religia însăşi, logica ei internă. În această privinţă, laicismul ţeapăn păstrează pe paleta sa cîteva teme care, deşi demodate, au încă oarecare efect asupra mentalului comun. Una dintre ele susţine că religia, creştinismul în speţă, i-a învăţat pe europeni ura sau măcar stinghereala faţă de trup. Lungi secole de civilizaţie creştină ar fi instaurat o „prigoană a plăcerilor“ (Michel Onfray), ar fi imprimat în capul europenilor ideea că trupul trebuie reprimat sau dizolvat, că el e marele duşman al înaintării spirituale, că de la el se trag toate relele. Şi că de povara ascetismului mortificator, de culpabilizarea erosului şi a sexului, numai revoluţiile modernităţii l-au eliberat pe bietul individ. Pînă atunci, el ar fi avut faţă de pornirile – irepresibile totuşi – ale corpului o atracţie ambiguă, vinovată, clandestină, care i-ar fi accentuat schizofrenia, proasta aşezare în sine şi în lume. Îmi amintesc, de pildă, o scenă (demistificatoare) din somptuosul film al lui Jerzy Kawalerowicz, Maica Ioana a îngerilor: spre exorcizare, eroina se flagelează asudînd de voluptatea (sublimată?) a biciului.

A existat desigur o predicaţie care a putut cădea în rutină şi didactică de lemn, fulgerînd plicticos împotriva trupescului. Au existat desigur fenomene extreme, de isterie mortificatoare. Dar nu ele dau portretul unei religii autentice, întregi. Oamenii religiei, oamenii spirituali n-au fost, cu toţii, atît de limitaţi încît să judece „materialist“: să creadă că succesul în credinţă e determinat de chestiunea trupului, în speţă de terorizarea lui. Pentru o concepţie spirituală sănătoasă, funcţională, inteligentă, corporalul face parte din constituţia umanului, nu poate fi eliminat dintr-o trăsătură de condei bigot. Într-o religie vie, spiritul nu se opune – după o banalizată dihotomie – trupului. Dimpotrivă, preia corporalul într-o logică mai vastă, într-o logică a omului complet, a realului total, în logica atotcuprinzătoare a spiritului. A disciplina pornirile trupului, a le lega ierarhic de eforturile duhului nu înseamnă a desfiinţa trupescul. A deveni „stăpîn peste pasiuni“ nu înseamnă a submina trupul, ci a stabili între facultăţile fiinţei o dreaptă ierarhie, a integra trupescul în ritmul spiritului.

Platon susţine că vom putea cunoaşte deplin cele ce sînt cu adevărat doar eliberaţi de povara corpului. Dar în Phaidros, fiinţa nu merge ciuntită spre Cîmpia Adevărului. Cînd îi urmează pe zei spre „locul supraceresc“, vizitiul nu deshamă de la carul sufletului bidiviul mai năbădăios. Se străduieşte să-l strunească. Plotin, ardentul doritor al Unului, nu se încruntă acuzator faţă de corp. Îl priveşte cu o calmă bunăvoinţă: eul pămîntesc e o liră care poate acompania un timp acordurile intelectului (Enn. I.4, 16). Asceţii creştini cei mai vajnici nu se ocupă cu nimicirea corpului. E concluzia la care ajunge Peter Brown studiind concepţia faţă de trup a eremiţilor egipteni din secolul al IV-lea: ei puneau în joc o îndelungată experienţă de viaţă contemplativă pentru a duce cît mai departe corpul în aventura spirituală a fiinţei, pentru a-l face să se apropie de condiţia lui originară, paradisiacă. Aveau în vedere fiinţa umană în întregul ei. Însă o fiinţă care tinde să participe, cu toate facultăţile ei, la raportul cu divinul. De altfel, ar fi straniu ca o religie a Întrupării să dispreţuiască trupul. Belşugul de imagini doloriste ale răstignirii nu epuizează imaginarul creştin. Asumînd trupul, Christos i-a dovedit demnitatea. Preluîndu-l în înălţarea sa, Christos a arătat ce trepte de spiritualizare poate parcurge noţiunea de corp, ce transpoziţii cunoaşte el în lumile de sus, pînă la a deveni corp de lumină, corp de slavă.

Prin ritual, prin disciplinare filozofică ori religioasă, prin interpretări contemplative, viaţa corpului de carne poate deveni simbol şi suport pentru metabolismul spiritual. Iubirea omenească poate sluji drept simbol pentru iubirea sacră, poate deveni chiar limbaj al relaţiilor intra-divine. Mistica sufită, printre altele, exasperează limbajul iubirii pămînteşti pentru a da expresie pasiunii reciproce dintre om şi Dumnezeu. În cartea sa Cabala şi eros, profesorul Moshe Idel a demonstrat, pe documente din belşug, cu cîtă îndrăzneală teurgică au folosit numeroşi cabalişti noţiunile de eros şi de uniune sexuală: viaţa organismului divin e concepută ca o armonizare erotică a elementelor sefirotice, iar uniunile omeneşti – cînd sînt religios încadrate – se află în analogie cu această viaţă, ba chiar o pot influenţa, o pot susţine.

În orizont religios, corpul nu e aşadar negat ori reprimat. Potrivit unor strategii mai aspre ori mai rafinate, se încearcă să fie orientat – ca şi întreaga fiinţă – spre polul divin. Laicitatea dură e străină de această orientare, o declară iluzorie. De aceea, funcţionarea corpului în logică religioasă îi poate apărea fără sens, deformatoare, represivă. Însă cercetătorii care îşi fac datoria de a observa logica obiectului lor de studiu ne spun lucruri mai nuanţate. De pildă, Jean-Daniel Dubois, specialist în literatura gnostică, aminteşte în contribuţia sa din Originile creştinismului (volum tradus la Polirom, 2004) că portretul după care îi ştim (sau îi ştiam pînă de curînd) pe gnostici? „intelectuali dispreţuind lumea şi propriul trup“? se datorează polemiştilor creştini. Iată încă o dovadă, indirectă, a asumării creştine a trupului. Ereziologii creştini au crezut potrivit să-şi încondeieze concurenţii drept „evazionişti“, grăbiţi să părăsească – utopic – aspectul corporal al fiinţei lor. Dar lucrurile nu stau chiar aşa. „Evanghelia după Toma“ – spune Jean-Daniel Dubois – „este un frumos exemplu de invitaţie la descoperirea şi la stăpînirea trupului“.

La rîndul lui, laicismul militant pune asupra religiei (creştină sau alta) aceeaşi etichetă de „evazionism“. Omul religios ar fi cineva care se ocupă, egoist, de mîntuirea personală şi care, în loc să se concentreze activ pe lumea complicată de aici, îi întoarce spatele pentru a se refugia într-o ipotetică lume de dincolo. La asta se poate răspunde, timid, că o covîrşitoare parte din cultura şi din istoria lumii este religioasă, că a fost pusă pe picioare de „evazionişti“. Sigur că atunci cînd se află în defensivă ori sînt atinse de scleroză, religiile sau anumite grupări religioase pot adopta atitudini evazioniste. Dar nu asta e regula. Mai ales, nu asta e logica după care o religie priveşte lumea de aici.

Chiar asceţii cei mai riguroşi, chiar misticii absorbiţi de transcendent nu abandonează lumea, cu crizele şi complicaţia ei, pentru a-şi vedea de o egoistă perfecţiune. În primul rînd, calea spre desăvîrşire nu poate fi încadrată în categoria „egoismului“. Cînd se însingurează şi se dedică contemplaţiei, ţinta omului spiritual e să îşi recupleze sinele propriu – mai profund decît eul – la sinele divin, să participe la viaţa unui Universal viu, care depăşeşte abrupt nivelul ego-ului. Michel Foucault făcea din filozof un dandy înalt, preocupat să-şi lustruiască portretul spiritual. Pierre Hadot i-a replicat că filozoful nu e cineva care încearcă să se perfecţioneze în limitele individualităţii sale, ci care încearcă, dimpotrivă, să o depăşească. Tot aşa e şi cu însinguratul religios. Da, ni se spune, dar aceşti solitari sînt totuşi „egoişti“, fiindcă se dezinteresează de viaţa comunităţii. În asemenea judecăţi, categoria colectivului devine reperul suprem, faţă de care universalul divin trebuie să se mulţumească cu un loc secund.

Dar reproşul nu e nici măcar legitim. E adevărat că însinguratul religios nu slujeşte în mod explicit colectivitatea, nu o ia drept reper absolut, nu e un activist social. Dar asta nu înseamnă că abandonează comunitatea. Dimpotrivă. Dacă e să respectăm logica mărturiilor religioase, el întoarce asupra comunităţii lumina, influxul divin de care a avut parte. Face prezentă în lume o energie discretă care vine din polul transcendent. Revarsă asupra lumii binefacerile universalului. Isaac Sirul, mistic răsăritean din secolul al VII-lea, care a avut o puternică influenţă asupra monahismului creştin de pretutindeni, vorbea despre lărgimea universală a „inimii celor uniţi cu Dumnezeu“: „acea inimă înflăcărată de iubire pentru toată zidirea, pentru oameni, pentru păsările cerului, pentru dobitoace, pentru demoni, pentru toate făpturile“. Există, aş îndrăzni să spun, o unanimitate a tradiţiilor în ce priveşte traseul contemplativului. Ultima etapă a acestui parcurs e „revenirea în cetate cu mîini care răspîndesc binecuvîntări“, cum spune un text al budismului zen din epoca Tang, „Cele zece tablouri despre îmblînzirea vacii“, pe care Daisetz Suzuki l-a reprodus în Eseurile sale. Aproape că nu mai e necesar să amintesc atitudinea definitorie pentru Bodhisattva: universala compasiune care determină fiinţa ajunsă în acest stadiu să îşi amîne intrarea în golul nirvanei pînă cînd toate entităţile lumii vor fi păşit, înaintea sa, pragul eliberator. Revenirea în lume este atestată şi în curentele mistice ale islamului. Disciplina retragerii în celulă (khalwa) nu îşi atinge capătul decît prin întoarcerea către lume (jalwa). „Cînd deschide în sfîrşit uşa chiliei sale“ – spune Michel Chodkiewicz în studiul Les quatres morts du soufi – „ascetul nu mai vede în orice act decît lucrarea divină, în orice fiinţă decît epifania Numelor divine“. Potrivit admirabilelor lucrări ale lui Moshe Idel, Cabala e chiar mai ofensivă, mai voluntaristă decît alte tradiţii mistice. În complexele lor interpretări teosofice, cabaliştii îşi propun să susţină buna funcţionare a organismului divin (teurgie) şi să atragă asupra comunităţii, şi chiar a istoriei, influenţa divină pe care au „declanşat-o“. Profesorul Idel numeşte acest al doilea aspect „magie“, dar o magie aş spune „transcendentă“, fiindcă apelează la puterile ultime ale realului.

În orice caz, însinguraţii, contemplativii, misticii nu pot fi consideraţi nişte „evazionişti“ decît într-o logică secularizantă, care decretează că realul se reduce la lumea imediată, iar universalul la colectiv. Logica religioasă, omul religios îi priveşte, dimpotrivă, ca pe nişte idealuri, ca pe nişte oameni puternici, care susţin comunitatea referind-o la „polul ei plus“. Numai că acţiunea lor nu e evidentă, explicită, nu e activism social. E discretă, în acord cu discreţia acelui mister de care sînt absorbiţi. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase şi doctor în filozofie. Cele mai recente cărţi publicate: Nicolas de Cues ou l’autre modernité (L’Harmattan, 2010) şi Stilul religiei în modernitatea tîrzie (Polirom, 2011).

e1112a509cc7882cc7e6eb8f7a53f22aaa jpg
Lucruri pe care trebuie să le știi despre hepatita C
Sănătatea ficatului contează pentru fiecare dintre noi, iar hepatita C face parte dintre afecțiunile des întâlnite, mai ales pentru adulți. Mulți nu știu că infecția poate trece neobservată mult timp, însă diagnosticarea precoce permite un control mai bun al bolii.
1762271292 TLtu jpg
5 tipuri de ghete de bărbați pentru trekking și activități outdoor
Pentru pasionații de natură, drumeții sau aventuri montane, alegerea unei perechi potrivite de ghete de bărbați pentru trekking este esențială. Acestea oferă echilibrul perfect între confort, aderență și protecție, fiind concepute să reziste la condiții dificile.
1762260163 1lhK jpg
Cum îi învățăm pe copii bucuria de a dărui
Un copil care se apropie cu un desen ținut la spate e una dintre cele mai frumoase imagini ale lumii.
pexels olly 3779713 jpg
5 semne care trebuie să te trimită la stomatolog - cum apare și cât de repede evoluează cu adevărat o carie dentară
Cariile dentare reprezintă cea mai frecventă problemă de sănătate dentară și sunt considerate o „problemă majoră de sănătate publică”. Deși prevalența cariilor a scăzut în ultimele decenii, problema rămâne răspândită atât în rândul copiilor, cât și al adulților.
pexels mvdheuvel 30002090 jpg
Top 4 destinații de weekend în România pentru iubitorii de natură
Dacă iubești natura, poți să găsești cu ușurință destinații ideale din țară pe care să le explorezi în timpul liber. România oferă o diversitate spectaculoasă de locuri perfecte pentru o escapadă de weekend.
Imagine1 jpg
Suferi de o afecțiune dentară? Beneficiază de servicii stomatologice precise și sigure, în cadrul unei clinici ce a înlocuit bisturiul cu laserul
Există o mulțime de afecțiuni stomatologice, de la cele ușor de tratat precum placa dentară sau tartrul, la probleme complexe, ce afectează atât funcționalitatea cât și estetica dentară, așa cum sunt parodontoza sau afecțiunile ortodontice severe.
Cafeaua și concentrarea  cât de mult te ajută  jpg
Cafeaua și concentrarea: cât de mult te ajută?
Cafeaua, un simplu ritual de răsfăț pentru unii, o adevărată artă pentru alții. Pentru fiecare pasionat, ea este și un aliat al concentrării și al vitalității.
1 coverfoto jpg
Jidvei lansează Vinars XO, în premieră internațională, la Paris
Degustare exclusivă în cadrul retrospectivei Radu Jude – primul regizor român celebrat integral la Centre Pompidou.
6 png
De ce paturile tapițate rămân alegerea preferată în designul modern
În ultimii ani, paturile tapițate au câștigat tot mai mult teren în preferințele celor care își doresc un dormitor modern, elegant și extrem de confortabil.
8d03f7ab62c532f5e956ca15dabf5bb9 jpg
Colmar cu bicicleta: 5 trasee și excursii de neratat în împrejurimi
Colmar, orașul de poveste din inima Alsaciei, nu este doar o destinație romantică de vacanță, ci și o regiune pe care o preferă pasionații de ciclism.
1757514744 t6sC jpg
Hanorace bărbătești: 5 modele de bază pentru garderoba casual
Fiecare garderobă masculină modernă include cel puțin câteva hanorace comode. Aceste piese nu te ajută doar în zilele reci, ci și oferă variante rapide de compunere a unei ținute.
pexels marta klement 636760 1438072 jpg
Cu ce se remarcă un campus universitar modern și de ce ar putea fi potrivit și pentru tine
În ziua de azi, campusul universitar modern poate să fie soluția ideală pentru cei care vin să studieze în Capitală sau în alte orașe ale țării.
2 Depresie   Conform datelor oficiale jpg
Depresia în România: o realitate invizibilă
Depresia este o afecțiune psihică frecventă care afectează viața personală, profesională și socială a celor care suferă de ea.
1754630459 O8fp jpg
Cum să investești inteligent în confortul de la birou
Te-ai întrebat vreodată de ce la finalul zilei resimți oboseală și lipsă de energie, chiar dacă nu ai făcut efort fizic intens? Ai observat cât de mult îți influențează confortul la birou felul în care te simți și performezi?
bfeb1365c7dc9271890fa4ba5c740891 jpg
Bullying-ul explicat: ce este, cum se manifestă și care sunt efectele asupra copiilor și adolescenților
Bullying-ul afectează mulți copii și adolescenți și poate aduce schimbări vizibile în comportamentul celor vizați. Observi că fiul sau fiica ta devine tot mai retras(ă) sau că un elev se teme să meargă la școală?
Simptome specifice psoriazisului Tratament 100 natural care stopeaza evolutia bolii jpg
Simptome specifice psoriazisului! Tratament 100% natural, care stopează evoluția bolii
Psoriazisul este o afecțiune dermatologică cronică, care se caracterizează prin apariția unor leziuni roșii, acoperite cu scuame argintii, pe diferite părți ale corpului.
pexels snapwire 46024 jpg
Beneficiile surprinzătoare de care te bucuri când ești înconjurat de animale de companie
Animalele de companie sunt acei prieteni fideli care îți sunt alături mereu, chiar și în cele mai dificile momente. Simpatice și jucăușe, reușesc să te încarce prin energia lor pozitivă și devotamentul lor.
Cum să alegi pantofii cu toc în funcție de înălțimea ta  Ghid practic și recomandări dilemaveche jpg
Cum să alegi pantofii cu toc în funcție de înălțimea ta? Ghid practic și recomandări
Alegerea unei perechi de pantofi cu toc potrivite nu ține doar de stil sau de preferințe. Felul în care tocurile se potrivesc înălțimii tale poate influența atât confortul cât și modul în care arată ținuta per ansamblu.
DilemaVeche (2) jpg
Uleiul de rozmarin: Secret antic roman pentru podoaba capilară
Din cele mai vechi timpuri, plantele aromatice au fost folosite nu doar pentru parfumul lor plăcut, ci și pentru puterea lor vindecătoare.
img 1 jpg
Don Ro Casino: Ce să faci și ce să nu faci când joci online
Lumea divertismentului digital oferă numeroase opțiuni de recreație, iar casino online reprezintă una dintre formele de entertainment care necesită o înțelegere atentă a regulilor și a etiquettei specifice.
pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.

Parteneri

Mircea Rednic (Facebook) jpg
Revenire surpriză în Superliga. Mircea Rednic a fost contactat și ar urma să meargă la negocieri. Ar putea fi singura șansă a clubului
Mircea Rednic ar putea reveni curând pe bancă, fiind luat în calcul pentru un nou proiect după plecarea sa din străinătate.
La 47 de ani vedeta este în plină ascensiune profesională, își duce creațiile pe toate podiumurile de modă, chiar și pe cele realizate din pânză de sac
Război în Ucraina - tanc T-72BM2 al armateri ruse FOTO Profimedia
Un fost comandant rus a admis că Rusia a lansat o invazie pe scară largă în Ucraina deși nu era pregătită de război
Un fost comandant șef al forțelor ruse a criticat săptămâna trecută serviciile de informații ale Kremlinului pentru performanța armatei ruse în primele zile ale invaziei, explicând că aceste evaluari eronate au determinat o Moscovă nepregătită să lanseze o invazie la scară largă.
Rulada braziliana  Sursa foto shutterstock 192814724 jpg
Ruladă braziliană din numai 5 ingrediente
Atât ai nevoie pentru a prepara o ruladă braziliană deliciosă: cinci ingrediente de bază, la îndemână în casă. Îți arătăm cum s-o aduci pe masa ta pentru a oferi o tratație dulce oricui îți trece pragul casei.
Lia Savonea este şefa Consiliului Superior al Magistraturii jpeg
Motivarea deciziei. De ce au sesizat judecătorii ICCJ, din nou, legea pensiilor magistraților la CCR
Înalta Curte de Casație și Justiție a decis în unanimitate să sesizeze Curtea Constituțională în legătură cu noua lege privind pensiile de serviciu ale magistraților, votul fiind exprimat de toți cei 102 judecători prezenți. Instanța supremă explică motivele acestui demers.
Eurovision Song Contest 2026 wikipedia jpg
Boicot masiv la Eurovision. Irlanda, Spania, Slovenia și Olanda spun „nu” ediției 2026. Care este motivul
Eurovision Song Contest 2026, ediția aniversară ce urmează să aibă loc la Viena, trece printr-un nou scandal internațional.
image jpeg
Donald Trump FOTO Profimedia
„Europa va fi de nerecunoscut”: Trump publică noua Strategie de Securitate a SUA
Casa Albă a publicat Noua Strategie de Securitate Națională a președintelui Donald Trump, un document care conține analize dure la adresa Europei și pune accent pe relația cu Rusia.
DNA Galati
Primărița unei comune din Teleorman, acuzată de abuz în serviciu. A plătit ajutoare sociale nejustificate și a creat un prejudiciu de peste 2 milioane de lei
Procurorii DNA au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și măsura controlului judiciar, pentru 60 de zile, începând de joi, 4 decembrie, față de Violeta Cătălina Ionescu, primar al comunei Olteni, județul Teleorman.