Exerciţiul ascultării

Publicat în Dilema Veche nr. 749 din 28 iunie – 4 iulie 2018
Exerciţiul ascultării jpeg

Probabil ca reacţie faţă de ororile terorismului islamic, se înmulţesc în Franţa, în Apus în general, întîlnirile interreligioase. Şi nu doar la niveluri oficiale, ci între comunităţi, între simpli credincioşi. De curînd, la Paris, nobila vechime a bisericii Saint-Merry – la doi paşi de care se află Centrul Beaubourg cu atelierul lui Brâncuşi şi fîntîna Stravinsky – găzduia un asemenea eveniment. O „noapte sacră“ de experienţă a „trăirii laolaltă“ a celor trei religii, ebraică, creştină şi musulmană, cu muzică din cele trei spiritualităţi, cu dialoguri între participanţi. Islamul era invitat pe latura lui sufită, de creativitate contemplativă, sensibilă la universalul lui Dumnezeu. Pe de altă parte, organizatorii voiau să dea voce mai ales tinerilor, cu aşteptările, concepţiile lor, cu practica lor de „coexistenţă“ spirituală (cf. Éric Vinson, „Nuit sacrée au cœur de Paris“, Le Monde des religions, 18.05.2018). Evenimentul a reunit aproape două mii de persoane.

În ciuda mulţimii de participanţi, o asemenea întîlnire poate părea cam slabă faţă de violenţa descreierată a urii, a rafalelor de mitralieră, a înjunghierilor în plin oraş, a camioanelor care se reped în mulţime. Era ea oare prea palidă, prea declarativă, cam prea „drăguţă“ ca să aibă eficacitate? Într-o primă instanţă aşa poate părea. Totuşi, dincolo de asta, „festivalul“ cu muzică, rînduieli împărtăşite şi dezbateri propune ceva poate modest, dar preţios. Testează disponibilitatea de a-l asculta pe celălalt, o stîrneşte, o exersează. E un exerciţiu de atenţie faţă de alte religii, întîlnite în expresiile lor non-exclusiviste, în practicile de fiecare zi, în chipurile de oameni care sînt angajaţi în ele. Or, exerciţiul atenţiei faţă de altă credinţă, exerciţiul dialogului cu alteritatea religioasă nu e uşor. Trebuie deprins cu răbdare, cu o perseverenţă gata să îndure – şi să încerce să depăşească – închiderile interlocutorului şi propriile stereotipuri, înţelesurile superficiale, concordismele facile, tot ceea ce e mal-entendu: prost-ascultat şi prost-înţeles. Deosebirile de concepţie, de atitudine, de formulare a credinţei – reale, legitime, fertile – cer interpretări fine, propriu-zis spirituale pentru a şi descoperi convergenţa.

A-l asculta pe celălalt, a-l accepta în credinţa lui nu înseamnă deloc a-ţi părăsi propria aşezare spirituală. Nu înseamnă relativism, cu atît mai puţin compromis, „trădare“ a religiei tale. Dimpotrivă. Nu-l poţi asculta pe celălalt, nu-l poţi întîlni în specificitatea credinţei lui dacă nu o faci sub raza Celui spre care se îndreaptă religiile. E nevoie să fii bine aşezat în propria credinţă, bine format, bine pătruns de ea ca să fii un interlocutor valabil, ca să depăşeşti simpla gesticulaţie a bunăvoinţei. În întîlnire, pui la lucru tocmai vectorul spre universalul divin propriu credinţei tale. Testezi în ce măsură eşti capabil să iei asupra ta acest vector. Te raportezi la exigenţa de universalitate a lui Dumnzeu aşa cum s-a revelat El pe calea ta religioasă. Or, asta cere efortul credinţei, cere luciditatea ei. Cere să-ţi depăşeşti limitările, stazele, confortul în ce priveşte credinţa.

Există mereu, observa Părintele Scrima, „tentaţia să avem o viziune a lui Dumnezeu din perspectivă proprie, umană, care circumscrie definitiv înţelesurile şi adevărurile, pretinzînd totodată că aceasta e unica lui dezvăluire. Or, Christos spune: «Sînt acolo unde voi nu m-aţi căutat…» (cf. Matei 25, 31-46). Judecata din urmă nu e dezvăluire doar a faptelor, ci şi a sensibilităţii noastre de a-l percepe pe Christos acolo unde El nu e declarat. Or, «acolo» El este inclus, e inclusiv; nimic nu rămîne, de fapt, în afara lui“ (André Scrima în dialog cu Andrei Pleşu, 1993, în vol. André Scrima, Teme ecumenice, Humanitas, 2004).

A-l asculta pe celălalt nu e o atitudine „pasivă“, de simplă înregistrare. Ea cere strădania interpretativă, perseverenţa generozităţii, puterea de a nu ceda eşecurilor. Cere să găseşti noi moduri de a pregăti, de a deschide dialogul, de a-l adînci. În 2015, Institutul Catolic din Paris a publicat un volum de reflecţii privind conceperea dialogului interreligios. Titlul lui, À l’écoute de l’autre („În ascultarea celuilalt“) accentua tocmai caracterul de efort, de responsabilitate, atitudinea activă de „a-ţi aţinti urechea“.

Dar „ascultarea“ nu păstrează ea, în orice context spiritual, dubla calitate a receptivităţii şi a vigilenţei? Nu indică ea maleabilitatea receptorului şi totodată atenţia lui activă? Să luăm, de pildă, raportul între discipol şi părintele sau maestrul spiritual. Aici „ascultarea“ înmănunchează, ca sens, disponibilitatea auzului şi disponibilitatea supunerii. Ucenicul ascultă învăţătura, sfaturile, indicaţiile maestrului şi le urmează; se supune faţă de cel din urmă pînă la „tăierea voii proprii“. Devine el simplul executant al unei procedeu de îmbunătăţire pentru care doar celălalt e responsabil? Nu e chiar aşa. Da, ucenicul devine maleabil în mîinile experimentate ale maestrului. Dar asta înseamnă că lasă să i se dizolve „nodurile“ limitative ale egoului. Nu că ajunge un decerebrat care execută, cu evlavie automată, un canon. Literatura paternităţii spirituale vorbeşte despre faptul că maestrul nu face decît să rafineze în ucenic auzul interior, să trezească în acesta capacitatea de a-şi face propria experienţă spirituală. Iar ucenicul nu trebuie să-şi urmeze maestrul fără înţelegere, fără responsabilitate.

Mai mult, „a-l asculta pe celălalt“ poate fi un analogon, în imediat, al lui „a-l asculta pe Celălalt“, pe Dumnezeu în alteritatea transcendenţei sale. În această ascultare e omul doar pasiv? Trebuie doar să se încline la vuietul Vocii de sus? Dar, dacă e numai pasiv, plat ascultător, va auzi el straniul, străinul sunet al divinului? Printre mijloacele cu care Plotin sugerează elanul către Unu se numără şi o metaforă „auditivă“. Cel care se străduieşte să prindă sunetul Realităţii procedează, spune el, ca cineva care, ţinînd să asculte o anumită voce, „se va îndepărta de celelalte voci şi îşi va deştepta urechea spre sunetul dorit, cînd acesta ar ajunge la el“ (Enn. V.1. 12, traducere de Andrei Cornea, în Plotin, Opere, vol. I). Ca să prinzi sunetul polar e nevoie aşadar de o receptivitate activă: pe de o parte să ai discernămîntul de a te distanţa de vocile divergente, parazite; pe de altă parte să-ţi pregăteşti urechea pentru noutatea inconfundabilă a Glasului pe care nu l cunoşti, dar pe care îl vei recunoaşte în nelumescul lui.

Christos însuşi cere explicit o atare receptivitate activă, discernantă. „Iată Eu stau la uşă şi bat; de va auzi cineva glasul Meu şi va deschide uşa, voi intra la el şi voi cina cu el şi el cu Mine“ (Apocalipsa, 3, 20). Ce stranie condiţie! În sens comun, nu poţi fi ţinut responsabil că auzi ori că nu auzi. Atunci ai, în sens spiritual, responsabilitatea atenţiei? E de aşteptat să fii în acelaşi timp maleabil şi vigilent, ascultător şi discernant, tăcut şi ofensiv.

A-l asculta pe celălalt, cu diferenţa lui religioasă, poate fi un exerciţiu modest, ajutător, concret, dar formativ pentru a percepe semnalul Celuilalt, în diferenţa lui nelumească. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: Biserica Saint Merri, Paris, wikipedia

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
Din istoria cozonacului: de la pufosul din „La Medeleni“ la economicosul comuniștilor, copt pe ambalajele de la unt
Unul dintre cele mai iubite deserturi, care împletește religia cu laicul, tradiția cu inovația și care mereu are miros de copilărie, este cozonacul. „Weekend Adevărul“ vă conduce în câteva puncte-cheie ale istoriei acestei prăjituri.
image
Cum să bem corect apă pentru a ne hidrata corespunzător. Sfaturile unui medic nutriționist
Medicii subliniază că, pentru a îmbunătăți sănătatea și starea de bine, este crucial să înțelegem cum să bem corect apă în timpul zilei pentru a ne asigura că organismul primește hidratarea necesară
image
Ceapa verde și beneficiile ei pentru sănătate. Ce persoane trebuie să fie precaute cu consumul acesteia
Ceapa verde este nelipsită de pe mesele românilor, mai ales în sezonul de primăvară. Puțini știu însă că, pe lângă gustul pe care îl are, leguma oferă și beneficii importante pentru sănătate

HIstoria.ro

image
În 1942, Armata Română a prăznuit Paștele pe Frontul de Est
Paştele din 1942 a căzut pe 5 aprilie 1942. Armata Română se afla în plină Campanie din Est. Mai erau șapte luni pînă la Dezastrul de la Stalingrad, moment de răsturnare strategică în cel de-al doilea Război mondial.
image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.