Călătorind la Constantinopol

Publicat în Dilema Veche nr. 867 din 19 - 25 noiembrie 2020
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg

După captivanta istorie Bizanț. O lume pierdută, Editura Baroque Books&Arts, care ne-a obișnuit cu rafinate și agreabile titluri, ne propune un nou volum al profesorului Jonathan Harris: Constantinopol. Capitala Bizanțului, în traducerea lui Mihnea Moroiu. Prezentat într-o versiune elegantă și precisă, autorul este neîndoielnic o excelentă alegere. Jonathan Harris are capacitatea fericită de a-și transmite cunoașterea ca pe o poveste greu de refuzat, oricîtă lipsă de apetit ar avea cititorul. Darul esențial al istoricului, în confruntarea sa cu trecutul, de a face posibilă înțelegerea lumilor și epocilor îndepărtate printr-o narațiune, este cu atît mai important în cazul Bizanțului, exilat de multe ori în zona de interes a specialiștilor și, eventual, a nostalgicilor după o civilizație creștină. O scurtă privire însă asupra istoriei bizantine se dovedește utilă pentru a intui locul eminent al acestui longeviv imperiu sub care s-a prelungit în epoca creștină construcția politică romană, lăsîndu-i vechii Rome libertatea de a se reinventa.

Dacă în prima carte a profesorului Harris eram invitați să plonjăm în căutarea unui continent scufundat, în această nouă apariție editorială ne întîlnim cu portretul capitalei Bizanțului, care a supraviețuit propriului proiect, marcînd subtil și tenace civilizația otomană. De-a lungul celor douăsprezece capitole iscusit alcătuite, chipul Constantinopolului se conturează deopotrivă spațial și cronologic, dar nu după o succesiune previzibilă de episoade, ci în funcție de multiple decupaje și secțiuni pe care le operează eficace privirea istoricului-călător. Căci portretul „marelui Oraș” sau, pur și simplu, al „Orașului” este un portret în mers, o descriere de călătorie imaginară, în care sînt urmați nu doar cei care l-au construit, locuit și disputat, ci și cei care l-au privit din afară, sporind prin uimirea lor mitul „celei mai nobile dintre capitalele lumii”. Trebuie să fi fost ceva cu adevărat copleșitor în această cetate-lume care avea puterea de a-i converti pe unii străini lăsîndu-se doar privită și de a trezi în mulți admirația, chiar și atunci cînd credința îi era disprețuită.

Constantinopolul nu poate fi înțeles fără mitul său, fără legendele sale, fără credința care i-a dat sensul și măreția. Cartea profesorului Harris nu este însă un elogiu, ci un portret bine temperat, zugrăvit cu empatie și umor. Călătorii care în epoci diferite au descoperit orașul lui Constantin și al urmașilor săi pînă la fatidicul an 1453 sînt evocați ca martori privilegiați pentru că a reface traseul lor pare a fi „metoda cea mai bună de a gusta amestecul îmbătător de farmec lumesc și de evlavie religioasă trăit de vizitatorii Constantinopolului bizantin”, însă impresiile lor sînt cernute de simțul modern pentru acuratețe. Alături de rețeaua de biserici și mănăstiri care constituia structura sacră a noii Rome, în care avea să troneze veacuri de-a rîndul locașul cel mai grandios al creștinătății, Sfînta Sofia, și de ritualurile solemne ale oficiului imperial, Constantinopolul era o lume plină de contraste, primitoare și totodată exclusivistă, răsunînd de rugăciuni și ritmată de ceremonii somptuoase, dar și violentă, opulentă, mîndră. De o inflexibilă fidelitate dogmatică, lumea Constantinopolului bizantin avea resurse neînchipuite de acomodare practică și de diversitate. Sînt detalii de istorie religioasă în această carte, cunoscute aproape exclusiv de specialiști, care pot oferi cititorului o perspectivă mai complexă și mai rafinată asupra lumii ortodoxe: de pildă, cele despre dezvoltarea monahismului urban și prezența nebunilor întru Hristos. Dar sînt și amănunte de viață cotidiană sau socială dificil de bănuit dacă am continua să privim această lume îndepărtată sub lupa prejudecăților: femeile bizantine aveau drepturi care nu au apărut în părțile Occidentului decît prin secolul al XIX-lea, intelectualii, cu riscul de a fi condamnați, nutreau pasiuni pentru artele magice și alte secrete ale Antichității, iar grupurile minoritare, deși negate în teorie, își găseau diferite modi videndi. Jonathan Harris nu aprobă sau dezaprobă Constantinopolul, ci, aidoma unui portretist, ne lasă să-l îndrăgim abia după ce-l cunoaștem mai bine.

Bogdan Tătaru-Cazaban este cercetător în istoria religiilor. A publicat recent (împreună cu Daniela Dumbravă): André Scrima: expérience spirituelle et langage théologique, Roma, 2019.

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.
p 20 Sf  Augustin WC jpg
De ce scandalizează creștinismul?
Scandalul creștinismului stă așadar în neverosimilul lui. Însuși Dumnezeu vorbește, dar nu o face ca un stăpîn.
setea de absolut convorbiri cu christian chabanis jpg
Setea de absolut
Atunci cînd am întrevăzut cîteva adevăruri esențiale este dureros să simțim că, în măsura în care vrem să le comunicăm oamenilor, ele capătă limitele noastre, impuritățile noastre, degradîndu-se în funcție de acest aliaj.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
O femeie din București a fost pusă sub control judiciar, fiind bănuită de săvîrșirea infracțiunii de înșelăciune prin vrăjitorie.
Edgar Allan Poe, circa 1849, restored, squared off jpg
Prăbușirea casei Usher
Una dintre cele mai emoționante descrieri de arhitectură din literatura universală este tabloul creionat de Edgar Allan Poe în debutul nuvelei „Prăbușirea casei Usher”.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum e să pleci în vacanță bolnav și complet epuizat
N-am mai fost într-o vacanță parțial din cauza pandemiei, însă mai mult din cauza faptului că nu mi-am mai permis o vacanță.
p 20 Ierusalim, Muntele Templului WC jpg
Loc disputat
De curînd, la Ierusalim au izbucnit din nou – dar cînd au încetat? – tensiunile pe esplanada Cupolei Stîncii.
Theodor Pallady jpeg
Scurtă oprire în biblioteca perfectă
Cel mai adesea afli despre autorii de cărți din cărțile altor autori: circulația bibliografică prin notele de subsol asigură ventilația academică din care se compune tradiția intelectuală a oricărei societăți moderne.

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.