Arhitectura memoriei revizitată

Publicat în Dilema Veche nr. 151 din 15 Dec 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Dacă aşezăm modernitatea memorialelor de la primul război mondial încoace, vom observa că acestea, primele, de la cîmpurile de bătălie din Franţa pînă la Mărăşeşti, sînt subsumate unei retorici proprii bisericilor. Şi pe bună dreptate. Una dintre funcţiile arhitecturii sacre este aceea de a ne aminti, nouă, dar şi pe noi; de a da seamă despre ctitori, despre cei ce se roagă, despre strămoşi şi despre eroi. În biserică sînt pomeniţi toţi aceştia, vii sau morţi, dimpreună cu sfinţii şi sub privirea - tutelară, panoptică, susţinătoare - a divinităţii. Prin urmare, memoria - sub formele re-memorării şi ale co-memorării - este la ea acasă în biserică. Arhitectura religioasă reprezintă decorul unei puneri în scenă a emoţiilor umane legate de cezura pe care moartea o introduce între noi, însingurîndu-ne din ce în ce mai mult aici, pînă la vremea cînd le urmăm celor plecaţi, dincolo. Şi atunci referinţele la biserică din arhitectura funerară nu trebuie să ne mire: ea reprezintă resursa acestei arhitecturi amintitoare. Or, arhitectura memoriei, cea de bună calitate, a început din ce în ce mai mult să părăsească localizarea nemijlocită a cîmpurilor morţii (cimitire cu morţi cunoscuţi şi necunoscuţi, cîmpuri de bătălie), oricît de importante vor fi fiind acestea prin localizarea exactă a amintirii de locul evenimentului comemorat, spre a se aşeza în spaţiile publice. Localizarea pe teritoriul - neutru ca rezultantă a forţelor angrenate în constituirea şi stabilitatea lui - al locului public, îl împinge, cel puţin de la Vietnam Memorial încoace, spre o formă din ce în ce mai autonomă în raport cu limbajul arhitecturii religioase, de la care a pornit şi din prestigiul căruia s-a împărtăşit. Părăsind medierea şi concreteţea formulelor de rezolvare plastică pe care arhitectura religioasă i le pune la dispoziţie, arhitectura memoriei îşi asumă riscul - şi orgoliul - de a încerca să construiască propriile metafore plastice. Unele care să dea seama direct, fără proteza religiosului, de drama/trauma absenţei inexplicabile, sau de ne-ogoit. Cu alte cuvinte, rămînînd cu totul, încă şi încă, pe tărîmul fondator al locului sacru, arhitectura memoriei se desparte centrifug de religios spre a deveni parte a locului public şi a monumentelor proprii acestuia. Aşa este gîndit Vietnam Memorial: un pomelnic înscris alb pe negru, care arată cu un vîrf spre Lincoln Memorial şi cu celălalt spre Washington Memorial, ca un bumerang. O lucrare de landscape art mai degrabă decît de sculptură sau arhitectură. Cobori sub firul ierbii, te angajezi corporal în trans-scrierea numelui dorit, pe care apoi îl poţi lua acasă (multă lume face experienţa copierii fără a avea neapărat o referinţă cu persoana respectivă, doar pentru a reface gestica ştiută). În timp ce fotografiezi sau copiezi nume, observi, cutremurat, că propriul tău chip începe să co-participe la înşiruirea numelor dispăruţilor: şi tu eşti acolo, în regatul subpămîntean. La rînd. Apoi, înaintînd spre Est, dai de recent inauguratul (2004) memorial al celui de-al doilea război mondial. El este aşezat în proximitatea - oprimantă ca scară - a Memorialului Washington. Prin urmare, axa de simetrie instituită de Mall îi impunea celei mai noi prezenţe memoriale o atitudine "scindată", pe care autorul a rezolvat-o comemorînd (şi celebrînd, pentru că ambele au fost victorioase) de o parte şi de alta a axei cele două războaie: Atlanticul şi Pacificul. Pentru America, ambele au fost la fel de traumatice şi deci este normal că ponderea ambelor să cîntărească în chip egal. Contrar criticilor formulate la adresa acestui memorial, mărturisesc că am fost mai degrabă încîntat de el. I se reproşau nenumărate lucruri. În primul rînd, unele care nu ţin de formă: că a fost edificat impardonabil de tîrziu, la şaizeci de ani după evenimente. În al doilea rînd, i se reproşează "conservatorismul" formal. Într-adevăr, mai nimic altceva decît tehnologia iluminării nu pare să amintească de prezent: exact la fel, proiectul putea fi realizat şi atunci, imediat după WWII, cum desemnează laconic americanii cel de-al doilea război mondial. Dar, în condiţiile în care două generaţii ne despart de acel moment, îşi putea, oare, arhitectul permite luxul de a opta pentru un prezent aleatoriu determinat (i.e. acum s-au găsit bani pentru memorial)? Nu cumva, cînd totul se va fi estompat, după încă două generaţii, vom privi cum memorialul se va fi ataşat, ca expresie, de evenimentul pe care îl evocă, în acelaşi fel în care, construit imediat după retragerea din Vietnam, memorialul acela reflectă şi el timpurile conceperii sale? Cu alte cuvinte, vreau să spun că nu mă deranjează că memorialul WWII aduce aminte de arhitectura interbelică; dimpotrivă, cred că pot găsi argumente să dovedesc că, în condiţiile date, nu a fost o opţiune greşită. În plus, scufundarea memorialului şi prezenţa centrală a apei îl estompează decisiv în raport cu peisajul unde este amplasat. Poziţia este excepţională, dar constrîngătoare. În raport cu aceste date, locul reuşeşte să se sustragă elegant din corsetul datelor inevitabile, transformîndu-le în avantaje şi în teme ale proiectării. Mai mult încă, acest fel de a gîndi lucrurile pune şi mai mult în valoare, ca un preambul, obeliscul lui Washington. Trebuie să concedem că este o formă superioară de orgoliu aceea de a alege să joci pe mîna "adversarului" (Mall-ul, oglinzile de apă, reflectante şi îndelungi; dar, mai ales, obeliscul). Nu e întîmplător că arhitecţii pe care îi ştiu să fi făcut acest lucru sînt realmente mari personalităţi: C. Gwathmey la Muzeul Guggenheim din Manhattan, care a îmbunătăţit proproţiile lucrării lui F.L. Wright prin corpul pe care l-a adăugat, modest, în spatele spiralei celei albe a acestuia; sau Herzog şi De Meuron la Tate Gallery Modern de la Londra, care au schimbat centrala electrică a lui Sir Gilbert Scott în muzeul vizitat de milioane de oameni anual, fără ca prin aceasta să altereze cu o iotă arhitectura magnifică a originalului. Măcar din aceste motive şi tot aş mărturisi că am fost impresionat plăcut de această cea mai nouă adiţie memorială de pe Mall-ul de la Washington, DC. În fine, aş încheia spunînd că actul în sine al memorării din nou şi împreună are nevoie de oameni la fel de mult cum are nevoie de un loc şi de un cadru edificat. La ambele memoriale despre care am povestit impresionantă este liniştea şi forfota umană. Sînt turişti care, ca mine, fotografiază din toate poziţiile. Este şi lume care îşi aduce aminte. Sînt şi cei care facilitează această aducere aminte: asociaţiile de veterani au reprezentanţi benevoli la faţa locului. Ei se oferă să fie fotografiaţi şi, mai ales, să povestească la prima mînă ceea ce memorialele nu o pot face decît simbolic şi abstract: cum a fost de fapt. Am beneficiat de un astfel de "eşantion" de memorie de la un bătrînel care, foarte politicos, a întrebat întîi dacă să povestească experienţa sa. Trec peste faptul că nu era teribil de combatantă: omul fusese în antiaeriana de la Washington, deci nu luptase, practic. Nu avea importanţă: omul continua să fie impresionat şi emoţionat de locul acela, propice eliberării fluxului memoriei. Mi-am amintit, astfel, de un amănunt: comandantul escadrilei care a bombardat oraşul Ploieşti în cel de-al doilea război mondial tocmai se prăpădise, i-am citit necrologul traversînd Atlanticul...

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.