Cu oglinzile spre trecut

Publicat în Dilema Veche nr. 1018 din 12 octombrie – 18 octombrie 2023
image

Perioada de după Revoluția din ’89 m-a prins în preadolescență, o vîrstă oricum confuză în orice vremuri, mai ales în abia apusul comunism, cînd rușinea și tăcerea reprezentaseră desertul zilnic de la meniul repartizat pe cartelă. Au fost ani destul de complicați, în care „nu e voie” se transformase brusc în „totul e permis”, televizoarele emiteau non-stop programe în limbi pe care nu le înțelegeam – ceea ce nu ne împiedica să reținem nume, evenimente, sărbători reprezentative pentru alte culturi –, uniformele dispăruseră, iar personajele din Beverly Hills, 90210, decupate din reviste și lipite peste tot, deveniseră idolii noștri. Abia așteptam rubrica de răspunsuri la scrisori din revista Salut și zilele de tîrg în care puteai cumpăra casete cu „muzică piratată”, cum le ziceam noi. Totul era piratat în acei ani, de fapt, nu-și bătea nimeni capul cu drepturile de autor. Au fost așa-numitele vremuri de tranziție, cu schimbări politice și sociale, instabilitate economică, încercări de reformă și mișcări ale societății civile, care au parcurs tot drumul de la euforie la demistificare.

Performing 89. Stări de deziluzie este titlul expoziției organizate de Institutul Prezentului în spațiul FABER din Timișoara. Cuprinde lucrări ale unor artiști din România, Ungaria și Serbia și arată felul în care arta contemporană și societatea au interacționat în anii ’90, dar și modul în care artiștii au răspuns la evoluțiile politice și sociale și au redefinit, printr-un nou tip de gîndire vizuală, spațiul public.  

Am ajuns la FABER într-o după-amiază de vară indiană de la sfîrșitul lunii septembrie, după o plimbare lungă pe malul rîului Bega. Spațiul din prezent, în care își desfășoară activitatea companii, freelancer-i din industriile creative și diverse organizații culturale este, de fapt, rezultatul reabilitării fostei fabrici Azur, parte a istoriei orașului. Conceptul Performing 89, semnat de Alina Șerban (curator expoziție) și Ștefania Ferchedău (direcție program), pune în lumină interesul artiștilor din cele trei țări pentru realitățile vremii, pe care le-au împletit cumva, subiectiv și solitar, cu propria poveste. Lucrările lor par a fi suspendate între artă și documentarea obiectivă a unui timp anume, în care ești proiectat vizual și sonor. 

Eurasia (1992) © subREAL (foto: A. Docea)
Eurasia (1992) © subREAL (foto: A. Docea)

Prima dată mi-au atras privirea niște trotinete din lemn, cu rulmenți pe post de roți, pe care aproape că le-am auzit rostogolindu-se pe străzile cartierului în care am copilărit. I-am spus Ștefaniei că știu ce sînt, m-am plimbat cu așa ceva într-o viață anterioară, în care aveam și „rotile”, un fel de tălpici de metal reglabile, pe care le atașam încălțărilor. Am aflat că au fost parte a unei instalații, Eurasia, din 1992, care cuprindea 300 de astfel de trotinete, o înregistrare a sunetului rulmenților și 50 de casete ale medaliei „Meritul Cultural”, pe care artiștii grupului subREAL au înlocuit-o tot cu un rulment, simbol nefast al prăbușirii industriale din acei ani. Apoi am găsit Colecția de pungi de plastic (1990-1998) a Liei Perjovschi, cu imprimeuri, colaje din reviste, reclame, steagul SUA, amintindu-mi cum fiecare astfel de pungă fără valoare reprezenta pentru noi atunci o fărîmă de Occident – ba chiar le păstram pe cele mai vii, mai colorate, ieșite din zona gri pentru cadouri și ocazii speciale. Pe unul dintre ecrane am văzut performance-ul lui Dan Perjovschi din 1993, România, cînd și-a tatuat numele țării la Festivalul Zona – Europa de Est din Timișoara, într-un antispectacol despre eșecul așteptărilor postdecembriste.

Foto: A. Docea
Foto: A. Docea

Tot pe un ecran de televizor se poate urmări, cu sunetul în căști, filmarea acțiunii stradale organizate de LED ART în centrul Belgradului, în 1997, perioadă imediat următoare fraudării alegerilor locale de către partidul lui Slobodan Miloșevici, care a generat reacții publice intense. Pe strada blocată de poliție, în acțiunea Cu oglinzile la cordon, un protest pentru lipsa dialogului social din acei ani, artiștii au venit de acasă cu oglinzi și le-au transformat în scut în fața polițiștilor, care se vedeau astfel nevoiți să se privească direct pe ei înșiși. M-am mai oprit la Tristețe (1992-1993), proiectul grupului Škart, care folosea întreg orașul pentru a-și distribui mesajele și poemele vizuale, printate pe cartonașe și împărțite chiar și precupeților din piață, mai apoi fotografiați. Lor le-au aparținut și Cupoanele de supraviețuire, o altă acțiune stradală din Belgrad, din perioada 1995-2000, cînd oamenii își puteau suplimenta rațiile de alimente cu un pic de grijă pentru suflet, alegînd bucăți de hîrtie pentru miracol, putere sau relaxare.

Tristețe (1992-1993) © Škart (foto: A. Docea)
Tristețe (1992-1993) © Škart (foto: A. Docea)

Din Ungaria este prezent grupul Újlak, cu numele luat după un vechi cinematograf din Budapesta, unul dintre spațiile goale, abandonate din oraș pe care le-au folosit ca scenă pentru diverse instalații. Lucrarea Ștergere (1994) este inspirată din ultimul lor proiect din cinematograf, demolat în 1990, după care, pe podea, a rămas imprimată urma de la un reflector industrial. Forma eliptică a fost refăcută și acoperită cu radiere, ca un fel de metaforă a precarității.

Ștergere (1994) © Újlak (foto: A. Docea)
Ștergere (1994) © Újlak (foto: A. Docea)

Dacă sentimentele de confuzie, instabilitate sau chiar inadecvare sînt cele care au marcat începutul anilor ’90, instalația Rózei El-Hassan vine cu un Spațiu securizat retușat (1994), sub forma unui mijloc uriaș de transport în comun, cu mînere mobile, suspendate de barele de metal, de care te poți agăța, într-un soi de echilibru, în imprevizibilul lumii care se tot învîrte.

Spațiu securizat retușat (1994) © Róza El-Hassan (foto: A. Docea)
Spațiu securizat retușat (1994) © Róza El-Hassan (foto: A. Docea)

Expoziția Performing 89. Stări de deziluzie, găzduită de FABER în Timișoara, mai poate fi văzută pînă la data de 22 octombrie (de miercuri pînă duminică, între orele 12 și 20). Fără să vrea să fie revizioniste sau nostalgice, lucrările prezentate vorbesc despre schimbările din tumultuoșii ani ’90, așa încît să ni-i putem aminti sau chiar înțelege mai bine.

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.