Ce vrea să spună poetul

Publicat în Dilema Veche nr. 387 din 14 - 20 iulie 2011
Democraţia cititului jpeg

„Pe la ora două, două şi ceva s-a constatat o furtună din care n-am putut să dorm cu nevastă-mea împreună-n pat fiindcă s-a declanşat o... extorsiune al unui degajament al unei construcţii de... într-o apă... şi după care... vă puteţi uita.“ Un domn povestea reporterului urmările unei puternice furtuni. Acum cîţiva ani, clipul a devenit un viral pe YouTube şi motiv de amuzament maxim prin diverse redacţii şi birouri. Dacă era o glumă, era una chiar reuşită; dacă nu, domnul şi limbajul dumisale sînt explicabile. Era în faţa unui microfon şi se cuvenea a vorbi elevat. Şi parcă-ţi vine, om simplu, să pomeneşti de extorsiuni ale unor degajamente şi să spui că „s-a constatat o furtună“ atunci cînd zi de zi auzi la meteo cam aşa ceva: „Se vor semnala descărcări electrice şi intensificări ale vîntului cu aspect de vijelie. Ploile vor avea şi caracter torenţial, iar cantităţile de apă vor depăşi local 15... 20 l/mp şi punctiform 50 l/mp.“ Sau cînd la radio, brusc aruncat cu 50 de ani în urmă, auzi că o librărie dintr-un oraş oarecare „a găzduit o manifestare a tinereţii“ printr-un anume vernisaj.  Aflăm mai departe că „este vorba despre lucrări cu caracter figurativ şi semiabstract, în care ochiul este furat de nuanţele bine subordonate“. Şi că „dintr-o altă privire critică reiese că, în contextul artistic creat, peisajul reprezintă numai un pretext“.  Şi iarăşi, cu amintirea mult discutatului bacalaureat proaspătă în cap, sigur că foarte multe lucruri „reies“. Un comentariu literar în care nu „reiese“ nimic parcă nu sună bine. Iar dacă într-un comentariu al unei producţiuni poetice nu pomeneşti şi de „eul poetic“, probabil că te depunctează din start. „Leoaică tînără, iubirea“ a lui Nichita Stănescu e aşa în capetele elevilor: „Tema o constituie consecinţele pe care iubirea, năvălind ca un animal de pradă în spaţiul sensibilităţii poetice, le are asupra raportului eului poetic cu lumea exterioară şi cu sinele totodată“. Mai departe ţi se face teamă pentru bietul „eu poetic“ trecut pare-se printr-un safari ratat de Discovery: „Pronumele la persoana întîi, «mi»,«mă», «m-», potenţează confesiunea eului poetic în sensul că poetul era conştient de eventualitatea ivirii sentimentului de dragoste, dar nu se aştepta ca acesta să fie atît de puternic: «mi-a sărit în faţă», «mi i-a înfipt în faţă», «m-a muşcat (...) de faţ㻓. Am auzit persoane care, în conversaţii absolut informale, spuneau că nu ştiu cine a „efectuat“ ceva. Că un cutare şi-a „achiziţionat“ o maşină. 

Iar la ştiri că „edilii oraşului“ fac şi dreg şi că la mare „e o distracţie pe cinste“. Pe coperta patru a diverselor cărţi citeşti caracterizări de genul: „Un roman sclipitor şi original... Oricine ar trebui să-l citească“. Sau: „E o carte minunată iar autorul nu duce lipsă niciodată de idei minunate – ele freamătă în fiecare pagină“. Sau: „Scrie ca un înger; un înger erudit, jucăuş, cu imaginaţie, un înger extrem de inteligent“. O revărsare de cuvinte găunoase. Sau, dacă vreţi, o pululaţie de cuvinte oţioase. Te fac notele astea scurte să cumperi cărţile respective? Mă îndoiesc. În ordinea caracterizărilor, autorii respectivi sînt Robert Pirsig, Chuck Palahniuk şi Salman Rushdie. Ar putea fi Mircea Cărtărescu, Radu Aldulescu şi Mateiu Caragiale. De pildă. Am rîs pe săturatelea deseori citind sau ascultînd recenzii preţioase ale unor cărţi sau expoziţii de pictură. Cuvîntul spus din vîrful buzelor, fraza stufoasă, şerpuită, referinţele academice, deseori greu de urmărit, îngheţau arta aia vie. O puneau departe de cititor-privitor pe un soclu neverosimil. Am asistat de curînd la o discuţie, ce se dorea relativ relaxată, despre Jackson Pollock (pictorul ăla american care dădea frenetic cu bidineaua direct pe pînza întinsă orizontal pe jos). Dincolo de „extorsiunile“ expuse de iniţiaţi, un comentariu sincer al unui amic mi s-a părut că se potriveşte mănuşă pictorului. Comentariul lui suna aşa: „Nu ştiu, mă, io cînd mă uit la pînzele lui mă ia cu ameţeală, îmi vine să vomit“.

Selma Iusuf este jurnalistă, redactor-şef la ştiri, radio Kiss Fm şi Magic FM.

Zizi și neantul jpeg
Alarme, sonerii, zgomote… – din alte vremi
Aproape vii, ceasurile ne umpleau singurătățile.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
#metoo? În România?! Să fim serioși!
Nu cred că există vreo femeie, cel puțin din generația mea, care să nu fi trecut măcar o dată în viață printr-o experiență de hărțuire sexuală
p 20 N  Steinhardt jpg
N. Steinhardt despre creștinismul firesc
Creștinismul devine un regim natural al vieții, un accent care însoțește gesturile cele mai mărunte ale cotidianului.
Polul jpg
Colonialism și misionarism
Reconcilierea dintre colonialism și misiunea creștină internațională este foarte complexă.
p 24 S M  Georgescu jpg
Cu ochii-n 3,14
A ajuns acasă rîzînd, a rîs toată noaptea și nu s-a oprit nici a doua zi (joi), nimic neputîndu-i pune capăt veseliei.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
În ochii ei era dragoste, multă dragoste
Cît de repede se petrecea totul, fără să analizezi, fără să-ți pui întrebări, fără să te gîndești la un viitor, erau ca niște fire care se înșiră, apoi se deșiră, ca o lumînare care se aprinde undeva în noapte, arde întîi viu, apoi mocnit și se stinge de la sine.
Un album studiu al bisericilor transilvane jpeg
Un album-studiu al bisericilor transilvane
Textul are sobrietate ştinţifică, devotament faţă de documentarea monumentelor şi a vieţii religioase care le-a modelat şi care s-a modelat, de-a lungul timpului, în jurul verticalei lor.
Theodor Pallady jpeg
Tiparul și Cartea cărților
Nu știu să se fi publicat la noi, pînă acum, o asemenea panoramă a edițiilor tipărite ale Sfintei Scripturi de pe orice meridian și în mai toate limbile cunoscute.
Zizi și neantul jpeg
În mulțime
Oamenii prezenți erau animați de entuziasm, dar de unul mai blînd, mai difuz.
Visez parcaje subterane jpeg
Visez parcaje subterane
Locuitorii la bloc ar trebui să-și privească cartierul ca pe propria curte și să lase mașinile la bulevarde, pentru a se bucura de natură.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Un bărbat de 60 de ani a mers la dentist pentru o plombă și a ajuns la urgență direct în operație, pentru că a înghițit capul frezei care-i scormonea dintele.
Oh salvie levănțică iasomie trandafir jpeg
Oh salvie levănțică iasomie trandafir
La început, l-am întîlnit pe Mircea Anghelescu ca profesor, în Amfiteatrul „Bălcescu“.
Zizi și neantul jpeg
Din mers, „mici” bucurii
Bucuria trece dincolo de tine și o-mpărtășești, involuntar în general, și celorlalți.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Privirea lui Chateaubriand
Memoriile au fost proiectate – cum altfel? – pentru posteritate, dar ca o voce de dincolo de mormînt.
Filosofie și muzică  Gabriel Marcel jpeg
Filosofie și muzică. Gabriel Marcel
Muzica este așadar, în mod primordial, nu un obiect al gîndirii, ci un mod al ei.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
...mai mulți americani au murit înecați cu lăptuci decît mușcați de șerpi și de crocodili, combinat.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Speranța moare ultima?
Mereu m-am întrebat dacă speranța care poate aduce cu sine un soi de idealism în a privi lucrurile din jurul tău folosește într-adevăr la ceva.
O lume a poveștilor jpeg
O lume a poveștilor
Narativele care pot subjuga națiuni întregi nu sînt o invenție modernă – după cum afirmă psihiatrul Boris Cyrulnik, în cea mai recentă carte a sa, apărută luna trecută la editura Odile Jacob.
André Scrima: Ziua una şi a opta jpeg
André Scrima: Ziua una şi a opta
Lumina Paştilor: pe cea vizibilă în biserici şi pe străzi, ucrainenii nu şi-au putut-o îngădui; pe cea spirituală, religia patriarhului Kiril o insultă, o sufocă.
Theodor Pallady jpeg
Un Sisif în robă franciscană
Camus a fost doar martorul esențial al asprelor sale vremuri și, prin revolta contra absurdului, aproape un mărturisitor.
Zizi și neantul jpeg
Iarbă verde și obligativități
Avem tendința să ne complicăm puținele zile libere. Să le încadrăm în sisteme, să le tratăm ca pe unele de lucru în alt domeniu: cel al leisure-ului, al entertainment-ului.
Cu ochii n 3,14 jpeg
Cu ochii-n 3,14
Care ar fi playlist-ul ce v-ar alunga pe dumneavoastră de la o demonstrație?
Blocul, strada, etajul și apartamentul jpeg
Blocul, strada, etajul și apartamentul
În locul garajului a apărut un parc, la fel de lipsit de imaginație din punct de vedere urban ca și lamele de blocuri din spatele unității militare, dar care, cu zonele sale verzi, evoca peluza spălătoriei de steaguri.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Ce caută americanul în Europa?
Îmi dau seama că avem de toate aici, pe bătrînul nostru continent, micul nostru paradis terestru, că este (a fost... oare?) una dintre cele mai bune lumi posibile și că mi-ar trebui vreo cinci vieți ca să văd și să trăiesc tot.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.