Capitala mondială a petrolului, de nimeni ştiută

Dorin STĂNESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 696 din 22-28 iunie 2017
Capitala mondială a petrolului, de nimeni ştiută jpeg

La Ploiești, lucrurile au fost întotdeauna altfel decît în restul țării. Oamenii locului s-au socotit mereu aparte, uneori au și avut de ce. În secolul al XIX-lea, aici a fost declanșată o veritabilă revoluție împotriva modernizării accelerate. Caragiale, dar și o parte dintre istorici, au numit evenimentul Republica de la Ploiești. România acelei epoci, plină de admirație față de oraș, a reacționat dăruind Ploieștiului Statuia Libertății. Alături de politică, Ploieștiul și ploieștenii au avut privilegiul de a fi contemporani și de a se ciocni prin cafenelele urbei ori prin restaurantul lui Gherea din gara orașului cu maestrul Caragiale. Se poate spune că urbea aceasta a lui moș Ploaie, în care trufia provincialismului citadinilor mergea pînă la a afirma că Bucureștiul era doar un oraș de la marginea Ploieștiului (un univers în sine), l-a dat, alături de republică, pe Caragiale.

Și a mai fost un element care a făcut orașul aparte – petrolul. Zăcămintele petroliere din vecinătate i-au adus acestuia renumele de oraș al aurului negru, dar și onoarea de a fi printre primele așezări din lume unde s-au construit rafinării în epoca de pionierat a anilor 1850-1880. Prelucrarea petrolului a fost izvorul prosperității și al dezvoltării orașului, dar și sursa aerului cosmopolit al urbei.

A venit comunismul, a trecut comunismul. Orașul Ploiești a rămas cantonat în zona dependenței față de industria petrolieră. O industrie care a intrat în criză în anii ’90, mare parte din rafinăriile locale fiind închise, iar salariații disponibilizați. În ciuda evidențelor, în deceniul următor, în oraș s-au ridicat ca simboluri tardive ale prosperității petroliere două clădiri-turn din oțel și sticlă. Prima a avut ambiția de a fi sediul central al CRP (actuala Petrom). Astăzi este o clădire abandonată de Petrom, care și-a mutat sediul central în București. Clădirea părăsită a fost donată primăriei orașului. A doua clădire este sediul încă funcțional al Conpet.

De la comuniști, Ploieștiul a moștenit și un muzeu „republican“ al petrolului. Petromul nu l-a mai putut administra și l-a donat și pe acesta Consiliului Județean Prahova. L-au primit cu bucurie. Tabloul se încheie cu o Universitate de Petrol și Gaze. Clipele de glorie ale acesteia au fost pe vremurile cînd țările africane, prietene cu Nicolae Ceaușescu, trimiteau studenți pe bandă rulantă pentru a deprinde tainele exploatării și rafinării petrolului. Universitatea, aflată și ea în criză de mai bine de două decenii, n-a fost niciodată a orașului. Profesorii ei, în mare parte navetiști din București, nu s-au simțit legați de urbe și nu prea s-au implicat în viața comunitară. Despre o viață culturală e greu să discutăm. Ploieștiul este astăzi un oraș de la marginea Bucureștiului, căci spre capitală se uită puținii consumatori de cultură veritabilă ai orașului, dar și tinerii aflați în căutarea unui loc de muncă mai bun. Restul populației a rămas captivă cîntecelor de sirenă ale unui tîrziu patriotism comunistoid promovat intens în oraș și în județ de Consiliul Județean Prahova, condus mai mereu de PSD: parade, poezii, panglici, cîntece, panglici, parade militare, panglici și „statui“. Multe „statui“. Așa se face că într-un spațiu restrîns, pe bulevardul urbei, ca o mărturie peste timp a frăției româno-franco-americane, își fac veacul „statuile“ lui Ronald Reagan, Henric al IV-lea, regele Franței, și Mihai Viteazul. De la distanță, la Pucheni, îi veghează Decebal, iar de la Ciorani și Măgurele, Dromichete și Burebista, transmițînd mesajul clar că noi, înainte de a fi români, sîntem daci.

Și nu era rău dacă nevinovata clasă politică locală, de centru-stînga, s-ar fi oprit doar la Dromichete și la Henric al IV-lea. Ei au vrut mai mult. Nu le-a ajuns haosul și dezastrul edilitar ale mandatului 2012-2016, cînd orașul condus de PSD-ALDE a devenit un nou Caracal (hipodrom fără pistă omologată, o monstruoasă parcare care ocupă jumătate dintr-o stradă a centrului urbei, fonduri europene pierdute). Au vrut să dea o dimensiune planetară orașului și județului.

De curînd, căci acest subiect a generat articolul de față, pe o clădire emblematică din centrul orașului tronează un uriaș banner tricolor pe care scrie: Prahova 2017, Capitala Mondială a Petrolului, 160 de ani de la prima rafinărie din lume. Frapează, evident, faptul că, iată, cognomenul de Mondialu’/Mondial/Mondială a trecut, mai nou, de la persoane fizice, unele care și-au cîștigat notorietatea prin înrudirile și scandalurile cu politicieni, la instituții și județe. Aniversarea împlinirii a 160 de ani de la înființarea rafinăriei fraților Mehedințeanu e o inițiativă lăudabilă. Nici nu mai contează că sînt și voci care afirmă că înființarea primei rafinării din lume este revendicată și de polonezi, care susțin că aceasta a fost construită de către Ignacy Luka-siewicz la Ulaszowice, lîngă orașul Jaslo, în 1856, sau că prima rafinărie din România a fost creată la Lucăcești, în județul Bacău, în 1840. Daniel Yergin, autorul unei lucrări care a primit premiul Pulitzer – The Prize: The Epic Quest for Oil, Money, and Power (1991) –, consideră că istoria modernă a petrolului începe în 1859, în Pennsylvania, cînd Edwin -Drake a introdus tehnici moderne de forare a puțurilor. Pînă atunci, susține Yergin, în Galiția și România, unde puțurile erau săpate manual de către țărani, nu se poate vorbi decît de o epocă preindustrială. Sursele istorice sînt numeroase, poate și interesate, unele. La noi, istoriile petrolului publicate în epoca ante-1989 nu s au bazat și pe documentări după cărți, studii din străinătate. Ele s-au rezumat la citarea lucrărilor mai vechi apărute în țară. Oricum ar fi, frații Mehedințeanu rămîn importanți pentru istoria noastră. Ei sînt cei care, alături de alți întreprinzători, au pus România pe harta pionierilor industriei petroliere. Acest fapt este incontestabil. La fel și „pasiunea“ politicienilor locali pentru istorie, dar pentru una militantă, care servește prezentului, interesului politic imediat. Adevărul istoric? Nu interesează.

Cu siguranță, ploieștenii/prahovenii sînt deranjați că orașul/județul este capitală mondială. Prea multe limuzine ale șeicilor arabi, ale miliardarilor texani perturbă viața urbei. Hotelurile, terasele, restaurantele sînt pline de străini. Importanți șefi de state sosesc unul după altul și circulația rutieră este îngreunată. Cum unde se duc? La Ploiești! Întîi, la universitate. Să vadă portretele stilizate ale fraților Marin și Theodor Mehedințeanu. Că singurul portret cunoscut este cel al lui Theodor Mehedințeanu și se află la Banca Națională a României contează prea puțin în această ecuație. Mapamondul e nerăbdător să vadă efigia Mehedințenilor. Important este că pionierii industriei petroliere au un monument. S-a mai rostit un discurs, s-a mai tăiat o panglică…

Traseul se continuă la rafinăriile închise și aflate în conservare, apoi la Muzeul Petrolului, aflat și el în reorganizare, iar turul se termină cu o masă servită pe clădirea pustie care trebuia să fie sediul central al Petromului. În fiecare zi se mai inaugurează un bust, o mare personalitate din domeniul petrolier mai poposește aici. CNN, BBC, Euronews sînt doar cîteva din zecile de televiziuni care transmit imagini în direct din capitala mondială a petrolului.

În secolul trecut, în plin avînt al industriei petrolului, George Ranetti a scris o epigramă premonitorie: „Ce-ar fi Ploieștii fără de petrol? / Un Quintus chiel cu capul gol / Un Gherea fără clientelă / O gamă fără nota sol / Un flautist lipsit de buze / Ce-ar fi actorul fără rol / Fără de flirt juna duduie / Ploieștii fără de Statuie / Dar mai ales fără petrol!“

Petrolul s-a cam dus. Spiritul civic, la fel. Am rămas doar cu maestrul Caragiale și cu urmașii personajelor sale. Din păcate, Ploieștiul (județul Prahova) nu este capitală mondială a petrolului. Doar în închipuirea unora. Capitala mondială a petrolului e doar o butaforie scrisă pe un banner…

Pe bulevardul orașului, vechiul bust al magistrului Caragiale rîde în soare la Henric al IV-lea și la Ronald Reagan. În fața sediului Consiliului Județean Prahova se înalță un maiestuos grup statuar: Caragiale și personaje ale operei sale. Vegheate de maestrul Caragiale, Mamița, Mam’mare și tanti Mița îi spun domnului Goe: „Goe, puișorule, chiar dacă nu iei bacaloriatu’ la istorie, cînd te faci mare, să candidezi și să lucrezi la Consiliu’ Județean Prahova Mondială“.

Ploieștii sînt altfel și astăzi. Ploieștii mondiali, Prahova mondială… 

Dorin Stănescu este profesor de istorie.

Cea mai bună parte din noi jpeg
Cînd v-ați simțit singuri ultima dată?
Te poți simți însingurat într-o mare de oameni, dacă relațiile cu ei nu sînt potrivite.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cum se pleca în State în anii ’90?
Astfel, exemplele pot continua, căci românul, odată ajuns cetăţean american, face tot posibilul să-şi uite limba şi obiceiurile, dar năravurile şi le păstrează.
E cool să postești jpeg
Vînzătorul nostru, stăpînul nostru
Rămîne însă o întrebare: politețea, grija, respectul sînt oare condiționate de bani sau derivă din calitatea umană?
p 20 jpg
Incultură religioasă şi incultură universitară
Numeroasele miniaturi ilustrative preiau, alături de modele musulmane, imagistică de tip budist chinez şi creştin bizantin.
Theodor Pallady jpeg
Un iluminist evreu în Țara Românească
Cronica relațiilor dintre români și evrei a fost uneori armonioasă, alteori convulsivă și tragică, în funcție de contexte sociale, dinamici ideologice și evoluții geopolitice inevitabil fluctuante.
index jpeg 3 webp
Cîtă nefericire în urbea lui Bucur!
La noi, aici, în București și în anul de grație 2023, sub ce pictăm oamenii sfîșiați, absurd, de haite, pe cîmpurile năpădite de buruieni ale unui oraș care agonizează fără să o știe?
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Cehoaica Vera Czernak n-a mai suportat infidelitățile soțului ei, așa că într-o zi a decis să se arunce de la balcon. A căzut exact peste soțul ei care tocmai se întorcea acasă. El a murit, ea a supraviețuit.
Cea mai bună parte din noi jpeg
„Ei fac din noapte ziuă ş-a zilei ochi închid”
După ce vorbeam, mă culcam la loc. Nu i-am zis niciodată, dar se pare că știa. Mai tare decît cronotipul (și decît majoritatea lucrurilor) rămîne iubirea, se pare.
Zizi și neantul jpeg
Dimineți de iarnă
Mă făcea să simt că pămîntul nu-mi fuge de sub picioare. Că lucrurile pot avea sens și pot fi la locurile lor.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
La munca de jos
Oare n-ar trebui, la vîrsta lor, să plece în niște excursii ca să vadă lumea, să-și cumpere autorulote cum fac pensionarii din Germania, să-și petreacă revelioanele prin insule cu o climă mai blîndă?
E cool să postești jpeg
Bătaia e ruptă de rai – chipuri ale răului
Grăitoare pentru acest comportament defensiv este, de altfel, și zicala românească „Bătaia e ruptă din rai”, în fapt, o legitimare a violenței.
p 20 WC jpg
Democrația și Biserica în secolul XXI
Așa cum participarea demos-ului la viața cetății e însăși democrația, participarea laicatului la viața Bisericii e însuși creștinismul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Benedict al XVI-lea
Aproape intactă mi-a rămas, după zece ani, amintirea ultimei slujbe pe care a prezidat-o la San Pietro, în Miercurea Cenușii.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La știrile TV, imagini dintr-un supermarket și apoi opinia unei fete de la carne, despre cum mai merge vînzarea acum, după ce s-a încheiat iureșul sărbătorilor: „E foarte scăzută un picuț“. (D. S.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Comoara e pretutindeni
Încerc să împing frica mult în fundul rucsacului, undeva între sacul de dormit și polarul de rezervă, amintindu-mi că o să fie vocală, dar n-o s-o las să conducă.
Zizi și neantul jpeg
Tache și cenușiul
Interesant e că pînă și în amintitrile mele culoarea paltonului său a rămas incertă: uneori mi-l amintesc gri, alteori negru.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Cabana Caraiman
Nicăieri nu am simțit un munte mai sălbatic decît la cabana Caraiman, simți hăul, abruptul, aproape de tine țopăie caprele negre.
E cool să postești jpeg
Seducția pesimismului
Seducția pesimismului e mare. Abandonul e mai facil decît lupta.
p 20 WC jpg
André Scrima şi „cerurile lumii”
A interoga şi alte tradiţii spirituale decît cea proprie, a percepe relaţia lor cu „cerul” să nu aibă oare nici o legătură cu credinţa, nici o legătură cu Dumnezeu? Să vedem.
Theodor Pallady jpeg
Nevoia unei revoluții a bunului-simț
Creștinii cu scaun la cap sînt primii care au datoria de a se delimita de această grotescă mistificare, chiar dacă au de ce să deteste fandoseala elucubrantă a taberei adverse.
index jpeg 3 webp
Dorință pentru 2023
Ar putea fi arhitecții convingători în a spune că putem salva natura începînd cu oamenii care suferă?
p 24 A  Damian IMG 4760 jpg
Cu ochii-n 3,14
● În a treia zi a acestui an, Greta Thunberg a împlinit 20 de ani. Și ce dacă? (S. V.)
Cea mai bună parte din noi jpeg
Zile din viața noastră
Spunea recent cineva din jurul meu că, în tinerețe, zilele trec repede, iar anii se duc greu.
Zizi și neantul jpeg
Timpul de dinainte
Ce ne-ar fi scos din sărite, probabil, altădată, atunci ne bucura. Sau măcar ne amuza. Nimeni nu voia să fie nici Scrooge, nici Grinch.

Adevarul.ro

image
Tatăl care și-a violat fiul cu retard mental: „Trebuie să aibă și el viaţă sexuală. Nu poate rămâne virgin”
Motivarea hotărârii prin care bărbatul din Zlatna a fost condamnat la 12 ani de închisoare pentru două infracţiuni de viol, victima fiind fiul său cu retard mental, arată o situație cutremurătoare
image
image
Când au elevii vacanță în februarie, în funcție de județ. Harta cu toate informațiile
La decizia inspectoratelor şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, următoarea vacanţă a elevilor, de o săptămână, va fi programată undeva în perioada 6 - 26 februarie, dar nu pentru toată lumea la fel.

HIstoria.ro

image
„Orașul de aur”, de sub nisipurile Egiptului
Pe lista descoperirilor recente și considerate fascinante se înscrie și dezvăluirea unui oraș de aur, din Luxor, Egipt.
image
Din culisele Operațiunii Marte
În istoria războiului sovieto-german, nume ca „Moscova”, „Stalingrad”, „Kursk”, „Belarus” sau „Berlin” evocă mari victorii sovietice.
image
Ce mai mare soprană a nostră, Hariclea Darclée, cea care a salvat opera La Tosca / VIDEO
E duminică, 14 ianuarie 1900, iar pe scena Teatrului Constanzi din Roma are loc o premieră memorabilă:„Tosca”, opera în trei acte a lui Giacomo Puccini. E prima reprezentaţie a poveştii dramatice care va cuceri lumea, iar soprana româncă Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca.