„Antreprenorul cultural este un creator de valoare” – interviu cu Andrei BREAHNĂ, cofondatorul Galeriei Gaep –

Publicat în Dilema Veche nr. 968 din 27 octombrie – 2 noiembrie 2022
image

Avem antreprenoriat cultural real în România? Cum se creează o piață de artă contemporană, cum se construiește profilul unui colecționar? Este suficient, în zilele noastre, să fii un artist de valoare sau ai nevoie să fii reprezentat de o galerie – și care e drumul de urmat pentru aceasta? Sînt doar cîteva dintre întrebările pe care i le-am adresat lui Andrei Breahnă, cofondatorul Galeriei Gaep, unde, pînă pe 5 noiembrie, puteți vedea o inedită expoziție de artă pe teme ecologice  „Ecologies of Repair”  realizată de opt artiste vizuale din România, care reușesc să transmită, prin obiectele create (sfere imprimate cu flori rare, țesături din paie, sculpturi în roci din cariere de piatră de mult închise), nu acel mesaj sumbru și militant cu care sîntem obișnuiți în discursurile publice despre ecologie, ci unul de speranță.

Cînd a luat naștere Galeria Gaep și care a fost motorul acestui proiect?

Sediul în care ne aflăm, situat pe strada Plantelor, a fost deschis în 2014, însă povestea începe cu mult înainte, pe cînd locuiam și munceam în Franța. La 25 de ani, avînd o criză de identitate, m-am întrebat dacă vreau să rămîn la Paris și să muncesc toată viața într-o companie sau să fac ceva din pasiune – răspunsul a fost o reconversie profesională spre acel domeniu care m-a atras dintotdeauna: arta și managementul cultural. Mă interesa foarte mult piața de artă și pentru că veneam dintr-un domeniu de business, dar și pentru că mă anima această provocare de a lucra cu un produs de care, teoretic, n-are nimeni nevoie, dar care este, de fapt, central în orice societate. În Franța, de pildă, cultura e pusă în centrul economiei, considerată a fi un soi de accelerator și de creștere economică. Drept care am urmat un masterat în domeniu, iar șansa mea a fost să fac aceste cursuri în Franța, unde domeniile de educație superioară sînt foarte specializate. 

De ce a fost o șansă să faceți aceste cursuri în Franța? În România nu există posibilitatea acestei calificări?

Cred că la noi e inclusiv o problemă ideologică să asociezi fenomenul cultural cu domeniul de antreprenoriat, pentru că multe industrii culturale se situează la stînga spectrului politic. La noi, vorbim mai degrabă despre politici culturale, un domeniu care, din păcate, în România este ignorat, căci nu avem strategii culturale reale, pentru a permite existența și dezvoltarea unor politici culturale autentice. Totul se face cu resurse foarte puține, inclusiv proiectele publice sînt extrem de subfinanțate și sînt puține oportunități să accesezi fonduri publice. Și nu pot să nu fac din nou o paralelă cu Franța, unde există colaborări mult mai directe între actorii independenți din domeniul cultural și autoritățile locale. Nu trebuie să treci printr-un concurs pentru a obține finanțări, cum se întîmplă la noi, de multe ori primăriile susțin independenții prin tot felul de mecanisme – suportînd chiria unor spații sau alte cheltuieli legate de dezvoltarea și menținerea acestui domeniu, pentru că își dau seama de importanța acestui demers, pe toate nivelurile, de la cultural la social, economic și chiar politic. Revenind la antreprenoriatului cultural și la motivarea personală de a alege să activez în acest domeniu: antreprenorul cultural este, de fapt, un creator de valoare – își asumă un risc,  lucrînd cu un produs care nu e făcut la bază pentru a fi vîndut, ci ca să transmită niște mesaje, însă satisfacțiile reușitei sînt cu atît mai mari. 

Ce s-a întîmplat cînd ați revenit în țară?

Revenirea în România a însemnat un alt tip de provocare: cum poți crea un public pentru piața de artă contemporană? Care sînt mecanismele necesare pentru ca acest public să înceapă să înțeleagă diferența dintre arta de bună calitate și arta pur decorativă? Și de ce e important să facem această diferență? Așa că am pornit cu ideea de a face o platformă de promovare a artei din Europa de Est, iar pentru asta am călătorit foarte mult în țările din jur, unde am văzut fragmentarea, lipsa de infrastructură culturală – lucruri cu care, din fericire, nu ne confruntam în România. De pildă, în zona fostei Iugoslavii această fragmentare era atît de mare încît nu era posibilă existența acelei mase critice necesare pentru a crea o piață de artă contemporană. La noi însă era și este posibil – drept urmare, există la noi în prezent foarte multe galerii. Totuși, deși exista dorință și infrastructură culturală, nu există un real antreprenoriat cultural. În România, cele mai multe galerii de artă care se deschid nu rezistă mai mult de cinci ani, și vorbim despre un procent de 70-80%. Deși vorbim despre artă, vorbim și despre un business, care, ca orice afacere care vrei să funcționeze, trebuie gîndit pe termen lung, atît ca proiect, cît și ca bază de date printre colecționari. Începînd să lucrăm la acest proiect, ne-am dat seama că, în primul rînd, colecționarii din România nu-și doresc doar artiști români, ci sînt interesați mai degrabă să colecționeze calitate, nefiind în acest demers vreun imbold de patriotism.

Patriotism, printre colecționari?

Vă poate mira, însă în acest fel piața de artă se dezvoltă. E o provocare să creezi aceste mecanisme, să le faci sustenabile, astfel încît să rămînă și să devină mai puternice. O galerie de artă trebuie să țină cont de partea locală, în sensul în care nu poți ignora nici artiștii și nici publicul local. Fiecare entitate are o responsabilitate față de comunitatea la care are acces. Există un simptom în piața de artă, și anume că multe galerii lucrează aproape exclusiv cu un public internațional. Fac doar export cultural, nefiind neapărat interesate sau neștiind cum să dezvolte un public local. Sînt puține domenii în România care ajung să fie exportate, afaceri care să existe la nivel internațional. Or arta chiar există și e promovabilă. 

Cum a fost în perioadă de pandemie?

Legat de ceea ce am spus anterior, cred că una dintre cele mai importante lecții pe care actorii culturali le-au învățat în timpul pandemiei a fost aceea a responsabilității creării unui public local. În pandemie am vîndut, cred, cel mai mult. După perioadele de carantină am avut multe întîlniri individuale cu colecționarii. Și ne-am dat seama de această realitate existentă: foarte mulți oameni cu resurse financiare, obligați să stea acasă, și-au dat seama că estetica spațiului în care locuiesc este mai importantă decît au crezut, iar investiția în artă este, de fapt, o investiție în calitatea vieții.  

Ați format colecționari? Și aveți luxul de a vi-i alege?

În primul rînd prefer să spun că i-am îndrumat. Dacă ar veni la noi cineva, pentru prima oară, și ne-ar spune că vrea să cumpere 30 de lucrări de artă, am începe discuțiile de la „cumpărați în primul rînd două-trei”, urmînd să vedem cum se dezvoltă relația în timp. În afara faptului că nu vindem artă la kilogram, este destul de improbabil ca persoana respectivă să vrea să cumpere multe lucrări și să aibă în același timp un demers calitativ, iar asta e responsabilitatea unei galerii. Eu nu aș vinde multe lucrări ale unui singur artist unui singur colecționar, pentru că nu știi care ar fi drumul acelor lucrări, le poate revinde, manipulînd prețul, sau le-ar putea duce într-o zonă care nu e profitabilă imaginii artistului, creînd false percepții asupra lucrărilor acestuia. Căci o galerie are și această responsabilitate față de artist cînd îi vinde lucrările. Și n-aș fi putut dezvolta relații atît de strînse cu acești artiști dacă n-aș fi avut un public de calitate. Dacă acest public ar fi avut doar bani, dar n-ar fi fost conectat în mod autentic la fenomenul artei, nu cred că am fi fost un model de succes.

În ceea ce privește „luxul” de a ne selecta clienții... E mai mult o chestiune de igienă personală, pe de o parte, pe de alta, vorbim despre etică. Arta de calitate nu e ceva simplu, la îndemîna oricui. Ar fi ușor să mă joc cu prejudecățile oamenilor și să le ofer exact ceea ce ei își doresc atunci cînd vor să-și decoreze un spațiu. Pot vinde lucrări care să le fie accesibile, decorative, dar personal nu mi-ar aduce nici o satisfacție. Din contra, n-ar avea nici un sens să fac ceea ce am ales să fac. Motivația mea e să-i pun pe colecționari într-o situație „periculoasă”, unde să simtă provocarea, să-și revizuiască anumite prejudecăți. Căci despre asta este vorba în artă. Arta nu e facilă, nu face divertisment, nu alimentează așteptările oamenilor, ci din contra, creează neliniști, emoții. Eu nu fac entertainment, ci sînt angajat într-o formă de cunoaștere. 

Există mulți tineri artiști care se plîng că galeriile nu-i bagă în seamă. Ce se întîmplă cu un tînăr artist care v-ar aborda, cu un portofoliu? Cum ar ajunge el să fie reprezentat de galerie?

Aici sînt două aspecte. În primul rînd, cred că ar trebui să înțelegem și să acceptăm un lucru foarte adevărat. Domeniul cultural este unul slab – nu avem în România elite culturale care să crediteze în mod real comportamentul la nivelul macro a ceea ce se întîmplă în societate. Avem foarte puțini artiști în România care sînt recunoscuți la nivel internațional. Dacă am putea să construim o forță antreprenorială care să aibă credibilitate, atunci am reuși să fim pro-activi. În al doilea rînd, mulți artiști nu știu cum să abordeze o galerie și puțini studenți de la școlile de artă vizitează galerii. În plus, vorbind despre domeniul cultural, acesta nu e legat doar de partea de creație, ci înglobează mult mai multe dimensiuni, de la strategie la distribuție. 

Referindu-mă la artele vizuale și la ce se întîmplă în instituțiile de învățămînt, mulți artiști, după cinci ani de studiu, nu știu exact de ce anume pictează, cum să se raporteze la o carieră în acest domeniu. În instituțiile moderne, din Vest, nu se mai studiază arta doar ca mediu, ci ca un parcurs pe care un artist și-l construiește printr-un set de factori, mediul fiind doar unul, iar tehnologia, mesajul, interesul, agenda pe care artistul vrea s-o dezvolte fiind factori la fel de importanți. La noi înveți doar să pictezi și, în general, ești profund influențat de maestrul care te învață. Iar aici revin la acea componentă de educație prinsă în proiectul Galeriei. Cum nu voiam să expunem doar artiști internaționali, ci și locali, însă avînd atît de puțini, ne-am întrebat cum să-i creăm. Și am elaborat un program de mentorat, o platformă care funcționează precum un incubator, unde studenții întîlnesc experți din diverse domenii care, printre altele, îi îndrumă cum să-și construiască o carieră de artist. Căci azi o carieră de artist nu înseamnă doar că ai un atelier și pictezi, trebuie să știi cum anume te poziționezi față de sistem și societate, care e mesajul și care sînt mecanismele prin care te poți impune. Vorbim despre un proiect amplu, de doi ani, care te duce într-o zonă de profesionalizare.

Ascultîndu-vă, nu pot să nu mă gîndesc că un Picasso n-a avut nevoie de un program de mentorat. Cînd au devenit lucrurile atît de complicate?

Cînd societatea însăși a devenit mai complicată, mai complexă. Pentru că azi există o inflație de ofertă de artă și pot spune că un artist care nu e reprezentat de o galerie nu prea are șanse să devină vizibil. Asta în cazul în care ești un artist autentic și nu cineva care face compromisuri. Însă dacă ești un artist autentic, trebuie să-ți construiești și această latură, ca un program care să convingă o galerie să te susțină. Din păcate, alte modele nu există. 

Cum percepeți dezvoltarea pieței de artă contemporană – credeți că ați avut un impact?

În mod clar, da. Lucrăm, în prezent, și cu colecționari cu care ne știm de peste zece ani, de dinainte de a deschide galeria, și cu care discutam despre proiect, dar și cu mulți alții care s-au adăugat, în timp, bazei noastre de date. O observație extrem de interesantă: printre colecționarii noi există din ce în ce mai mulți tineri. Dacă la început, cînd am deschis galeria, erau puțini tineri care să-și permită să dea cîteva mii de euro pe o lucrare de artă, azi numărul acestora a crescut. Și cred că e un semn optimist și în ceea ce privește piața de artă, dar și societatea în ansamblu. Abordarea intelectuală asupra unor lucrări de artă, o abordare de Mecena, înțelegîndu-se investiția în artă ca susținerea unor practici care contribuie atît la dezvoltarea personală, cît și la o viață socială mai sănătoasă, este un semn clar de evoluție.

interviu realizat de Stela GIURGEANU

1754630459 O8fp jpg
Cum să investești inteligent în confortul de la birou
Te-ai întrebat vreodată de ce la finalul zilei resimți oboseală și lipsă de energie, chiar dacă nu ai făcut efort fizic intens? Ai observat cât de mult îți influențează confortul la birou felul în care te simți și performezi?
bfeb1365c7dc9271890fa4ba5c740891 jpg
Bullying-ul explicat: ce este, cum se manifestă și care sunt efectele asupra copiilor și adolescenților
Bullying-ul afectează mulți copii și adolescenți și poate aduce schimbări vizibile în comportamentul celor vizați. Observi că fiul sau fiica ta devine tot mai retras(ă) sau că un elev se teme să meargă la școală?
Simptome specifice psoriazisului Tratament 100 natural care stopeaza evolutia bolii jpg
Simptome specifice psoriazisului! Tratament 100% natural, care stopează evoluția bolii
Psoriazisul este o afecțiune dermatologică cronică, care se caracterizează prin apariția unor leziuni roșii, acoperite cu scuame argintii, pe diferite părți ale corpului.
pexels snapwire 46024 jpg
Beneficiile surprinzătoare de care te bucuri când ești înconjurat de animale de companie
Animalele de companie sunt acei prieteni fideli care îți sunt alături mereu, chiar și în cele mai dificile momente. Simpatice și jucăușe, reușesc să te încarce prin energia lor pozitivă și devotamentul lor.
Cum să alegi pantofii cu toc în funcție de înălțimea ta  Ghid practic și recomandări dilemaveche jpg
Cum să alegi pantofii cu toc în funcție de înălțimea ta? Ghid practic și recomandări
Alegerea unei perechi de pantofi cu toc potrivite nu ține doar de stil sau de preferințe. Felul în care tocurile se potrivesc înălțimii tale poate influența atât confortul cât și modul în care arată ținuta per ansamblu.
DilemaVeche (2) jpg
Uleiul de rozmarin: Secret antic roman pentru podoaba capilară
Din cele mai vechi timpuri, plantele aromatice au fost folosite nu doar pentru parfumul lor plăcut, ci și pentru puterea lor vindecătoare.
img 1 jpg
Don Ro Casino: Ce să faci și ce să nu faci când joci online
Lumea divertismentului digital oferă numeroase opțiuni de recreație, iar casino online reprezintă una dintre formele de entertainment care necesită o înțelegere atentă a regulilor și a etiquettei specifice.
pe tera cristalelor gigantice din mexic este frumoasa dar mortala jpg
Peștera Cristalelor Gigantice din Mexic este Frumoasă, dar Mortală
Gipsul: De la materie primă pentru construcții uscate la cristale gigantice în peștera Naica.
1  Irina Rimes x Roman Tolici x IQOS jpg
Irina Rimes x Roman Tolici – cea mai nouă colaborare a brandului IQOS
A fost prezentată într-un eveniment care a redefinit ideea de spectacol polisenzorial. Curios?
de ce sa alegi o rochie din in pentru evenimentele de vara jpg
De ce să alegi o rochie din in pentru evenimentele de vară
Vara aduce cu ea nu doar zile mai lungi și soare blând, ci și invitații la evenimente speciale – nunți în aer liber, botezuri intime, seri de vară care merită celebrate. În toate aceste contexte, alegerea unei ținute devine mai mult decât o simplă decizie de stil.
featured image jpg
IMSA recunoaște oficial pokerul ca sport al minții: Argumentele pentru această decizie
IMSA (Asociația Internațională a Sporturilor Minții) a recunoscut oficial pokerul ca fiind sport al minții. Practic, pokerul face parte din aceeași categorie ca șahul și bridge-ul.
cifra sapte jpg
Cifra 7 în istoria omenirii și superstițiile în care cred oamenii și în ziua de astăzi
Gândește-te la un număr între unu și zece să vedem dacă putem ghici. A fost șapte, nu? Cercetătorii au descoperit că, atunci când ești rugat să te gândești la un număr între unu și zece, mulți vor avea numărul șapte în minte.
DilemaVeche jpg
Neglijăm îngrijirea călcâielor vara! De ce ar trebui să fim mai atenți…
Există o parte a corpului pe care o vezi mai ales când te încalți, dar pe care rar o privești cu adevărat. Și, poate tocmai de aceea, ajungi s-o neglijezi exact atunci când e cel mai expusă: vara.
pexels gustavo fring 5163433 jpg
Unelte, materiale și idei pentru o curte bine amenajată
O curte bine organizată îți oferă nu doar un spațiu estetic, ci și un loc practic în care te poți relaxa, lucra în grădină sau petrece timp de calitate cu familia și prietenii.
rehearsal preparation groom s watch hand jpg
Purtați de Eminem, Pharrell și Kanye West – descoperă cel mai popular ceas printre artiști!
Hai să recunoaștem: când vezi un ceas Casio G-SHOCK pe încheietura cuiva, nu te gândești doar la ore și minute.
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul  jpg
Ce acte sunt necesare pentru procedura de radiere a unui autovehicul?
Radierea unui autovehicul din circulație poate părea un proces complicat, dar, dacă ai toate documentele pregătite și urmezi pașii necesari, totul devine mult mai simplu.
featured image jpg
Minimalismul, o alegere de viață pentru tot mai multe persoane împlinite pe plan profesional
A avea puține bunuri materiale și a efectua puține cheltuieli era în trecut caracteristic doar persoanelor cu venituri modeste.
Vechea dilema optimizare SEO vs  PPC sau AMBELE jpg
Vechea dilema: optimizare SEO vs. PPC sau AMBELE?
În lumea marketingului digital, dezbaterea dintre optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și publicitatea plătită per click (PPC) a fost întotdeauna un subiect fierbinte.
industrie jpg
Curiozități mai puțin știute despre gudron și industriile în care se folosește
Gudronul este o substanță cu o paletă largă de aplicații industriale. Acesta nu este o substanță unică, ci un amestec complex de mii de compuși chimici, inclusiv hidrocarburi aromatice, fenoli și alte substanțe organice.
Cei care nu invata din istorie, sunt sortiti sa o repete  3 carti pe care trebuie neaparat sa le citesti jpg
Cei care nu învață din istorie sunt sortiţi să o repete. 3 cărți pe care trebuie neapărat să le citești
Dacă vrei să înțelegi mai bine evoluția poporului și a culturii din care faci parte, atunci e bine să explorezi cărțile de istorie specifice.
reducerea timpului petrecut in trafic este o prioritate pentru tine jpg
Reducerea timpului petrecut în trafic este o prioritate pentru tine?
Dacă te deplasezi frecvent cu autoturismul și ai realizat faptul că, din cauza aglomerației rutiere, ai ajuns să petreci foarte mult timp în trafic.
ceai cuisoare (1) jpg
Cum se prepară și când este recomandat ceaiul de cuișoare?
Ceaiul de cuișoare este o băutură aromată și benefică pentru sănătate, apreciată pentru proprietățile sale antibacteriene, antiinflamatoare și antioxidante.
ce pantofi sa alegi pentru city break jpg
Cele mai potrivite modele de pantofi pentru un city-break
Te gândești la un city-break? Ah, ce bine! Oricine adoră să exploreze noi orașe, să meargă pe străzi necunoscute și să descopere un colț de lume plin de istorie, cultură și viață urbană.
Champions League  cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa  dilemaveche betting jpg
Champions League: cea mai valoroasă competiție de fotbal intercluburi din Europa
Champions League reprezintă apogeul fotbalului european intercluburi, fiind locul unde cele mai bune echipe de pe continent își dispută supremația.

Parteneri

Captură de ecran 2025 08 20 121932 png
Patru ani de suspendare pentru reprezentanta Ucrainei la Jocurile Olimpice, în urma testelor de dopaj
Maryna Bekh-Romanchuk, atletă în vârstă de 30 de ani, a refuzat să-și recunoască vinovăția.
nordis  jpg
Patronul Nordis scapă de restricțiile impuse de instanță. Decizia este definitivă
Vladimir Ciorbă, patronul grupului de firme Nordis, scapă definitiv de măsura controlului judiciar, după o decizie definitivă a Curții de Apel București. Decizia instanței pune capăt prelungirilor succesive ale măsurii dispuse de DIICOT, în contextul unui dosar complex de fraudă și delapidare.
bile cupa jpg
Noi imagini distribuite cu măsluirea tragerii la sorți a meciurilor din Cupa României la fotbal
Faza grupelor din Cupa României Betano va debuta în luna octombrie.
image png
Ministrul Mediului, scandal cu protestatarii silvicultori. Diana Buzoianu: „Romsilva nu este vacă de muls pentru nimeni”
Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a coborât, miercuri, în fața instituției pentru a sta de vorbă cu reprezentanții silvicultorilor care protestează începând de la ora 10:00.
Katy Perry, Justin Trudeau  foto   Profimedia jpg
Katy Perry și Justin Trudeau își scriau mesaje non stop, după care s-a întâmplat inimaginabilul!
Câte șanse sunt ca o cântăreață și un politician cunoscut să devină un cuplu?! Cu toate astea, întâlnirea dintre Katy Perry și Justin Trudeau s-a întâmplat și relația lor a continuat surprinzător de intens…
Soldați ucraineni - război în Ucraina FOTO Profimedia
În ce ar putea consta garanțiile de securitate pentru Ucraina și cum ar funcționa
Un acord de pace în Ucraina presupune în mod necesar garanții de securitate care să prevină o nouă invazie rusă, dar ce ar putea însemna acest lucru în practică? se întreabă BBC.
bilete EuroMillions jpeg
S-a câștigat jackpotul record EuroMillions de 250 de milioane de euro
Loteria Națională din Franța a dezvăluit că o persoană a câștigat jackpotul record EuroMillions, loterie transnațională. Jackpotul a atins limita de 250 de milioane de euro pentru această ultimă extragere.
Avort - femeie trista - depresie FOTO Shutterstock
Cum să depășești mai ușor depresia post-vacanță, când organismul trece printr-o schimbare bruscă de ritm. Trucurile recomandate de un psiholog
Întoarcerea din concediu, mai ales după o vacanță lungă vine, cel mai adesea, la pachet cu o stare de tristețe, iritabilitate sau chiar anxietate, cunoscută în psihologie sub numele de „depresia post-vacanță”.
shutterstock 1812259450 jpg
10 alimente care scad glicemia
Consumul de alimente sărace în carbohidrați și bogate în proteine și fibre este esențial pentru menținerea unor valori sănătoase ale glicemiei.