Un science fără fiction: programul „Mobile for Good“
La 71 de ani locuia singur în casa lui din Harghita, fiind văduv, cu copiii plecaţi la muncă în străinătate. A fost găsit, după trei zile de cînd căzuse, de o angajată a Organizaţiei Caritas, din Alba Iulia. Este prima persoană care a primit un telefon prin programul „Mobile for Good“.
Ce este Mobile for Good?
Despre programul derulat de Fundaţia Vodafone în România aveam să aflu că a fost lansat în 2012, fiind cel mai amplu program care foloseşte tehnologia mobilă „pentru a creşte calitatea vieţii oamenilor şi pentru mobilizare socială“. Concret, „Mobile for Good“ a debutat cu proiecte care au venit în sprijinul a trei categorii de beneficiari: bolnavii de diabet, bătrînii care au nevoie de îngrijire medicală la domiciliu şi tinerii cu dizabilităţi intelectuale care participă la competiţii sportive. În 2013, numărul beneficiarilor a fost dublat, iar proiectele s-au axat pe soluţii de telemedicină în noua secţie de terapie intensivă pentru nou-născuţi din Spitalul „Marie Curie“ din Bucureşti şi un call-center pediatric în judeţul Cluj, pentru părinţii care au nevoie de sfaturi medicale pentru copiii lor. „În ianuarie 2015, Fundaţia Vodafone România a selectat 11 proiecte noi prin «Mobile for Good», continuă opt proiecte începute în anii anteriori cu o investiţie totală de 860.000 de euro, astfel încît numărul beneficiarilor a crescut la 16.735 de oameni ajutaţi: vîrstnici bolnavi, izolaţi şi fără acces la servicii medicale, persoanele cu traumatisme ale coloanei vertebrale, bătrîni singuri şi izolaţi, copii cu autism, copii şi tineri cu diabet“.
Singur acasă cu mobilul
Spre finele anului trecut, Asociaţia Caritas din Alba Iulia a primit, în cadrul Galei Fundaţiei Vodafone „16 ani de fapte bune“, premiul „Mobile for Good“.
„Acest premiu reprezintă, de fapt, munca colegilor noştri, a îngrijitorilor şi asistentelor medicale care îngrijesc aceste persoane. Dincolo de cifre şi tehnologie stau totdeauna oamenii care muncesc zilnic cu devotament, răbdare şi dragoste în folosul şi pentru bunăstarea semenilor. Acest premiu este meritul lor“ – mi-a declarat Fodor Vanyo Csaba, project manager în cadrul Asociaţiei Caritas, Alba Iulia, care mi-a vorbit despre cele două proiecte pe care Asociaţia Caritas le desfăşoară sub umbrela programului „Mobile for Good“: „Singur acasă cu mobilul“ şi „Supravegherea pacienţilor cu probleme cardiovasculare la domiciliu“.
Despre proiecte şi ideile din spatele lor aflu că au luat naştere în urma unor „necesităţi reale întîlnite pe parcursul a mulţi ani de experienţă în acordarea serviciilor de îngrijire socio-medicale la domiciliu“.
Dintre beneficiarii acestor proiecte, aproximativ 65% trăiesc singuri ori împreună, soţ sau soţie, într-o gospodărie. „Pornind de aici, ne-am dat seama că este importantă înfiinţarea acestor servicii de teleasistenţă. Ne-a condus speranţa că poate unii, depistaţi la timp, în momentul în care li s-a făcut rău sau în ziua în care nu s-au mai putut ridica din pat, pot fi salvaţi.“
În plus, pe lîngă ajutorul real pe care acest sistem îl oferă persoanelor vîrstnice, el reuşeşte şi să le dea încrederea necesară „pentru a continua să ducă o viaţă normală în propria casă, ştiind că, în caz că se întîmplă ceva, pot cere imediat ajutor, printr-o simplă apăsare a unui buton de pe un telefon mobil“.
Avînd avantajul unei infrastructuri ample de telecomunicaţii fixe şi mobile şi acces crescut la Internet, inclusiv în bandă largă, România este printre ţările cele mai avansate în conectarea la distanţă în ceea ce priveşte medicina de urgenţă, „dispunînd de sisteme de transmitere imagistică a tomografiilor computerizate, a radiografiilor sau a altor înregistrări medicale de la ambulanţe către spitale sau de la spitale mai mici către spitale de urgenţă din centrele universitare. Telemedicina este aşadar una din cele mai bune soluţii disponibile la ora actuală, atît pentru sistemul sanitar, cît şi pentru beneficiarii finali, cei care necesită îngrijire şi atenţie medicală“.
Despre proiectul „Supravegherea pacienţilor cu probleme cardiovasculare la domiciliu“ aflu că principala activitate este monitorizarea EKG-ului persoanelor vîrstnice care suferă de boli cardiovasculare. „Această activitate se realizează cu ajutorul dispozitivului pentru înregistrarea EKG-ului. Aparatul HeartView este uşor de folosit şi înregistrează electrocardiograma completă cu 12 derivaţii, înlocuind procedura clasică şi dificilă de aplicare a celor 12 electrozi cu aplicarea unui singur electrod şi a două brăţări.“
Datele înregistrate de către asistentele medicale de la Caritas sînt transmise prin telefon mobil către un software special pentru decodare, după care medicii specialişti din cadrul Centrului de monitorizare interpretează datele, evaluează starea pacientului şi transmit rezultatul interpretării prin asistenta medicală de la Caritas către medicul de familie.
„Astfel, în decurs de cîteva minute, medicul care a înregistrat şi a transmis EKG-ul primeşte opinia specialistului prin e-mail/SMS/telefon. Mai apoi, rezultatul va fi printat şi înmînat pacientului.“
Cînd telefonul mobil salvează vieţi
Nu pot să neg, toate informaţiile care îmi erau date, într-un mod atît de firesc, le asimilam cu uimirea cu care priveşti un film de
O uimire dublată de faptul că nu mai era doar ficţiune, ci se întîmpla într-un mod concret la nivel naţional. Pentru mine, discuţiile despre telefoanele mobile, via expansiunea tehnologiei comunicării, erau la un nivel ideologic, de bază, avînd, recunosc, uşoara tendinţă de a demonetiza folosirea acestora.
Ce înseamnă însă, dincolo de frivolităţi simpliste, pentru cei asistaţi în aceste programe, existenţa acestei tehnologii?
„Tehnologia mobilă este în permanentă creştere şi dezvoltare în zilele noastre. Acest lucru este cunoscut de toată lumea, însă deşi folosim zilnic aceste aparate, rareori ne dăm seama că ele chiar pot salva vieţi şi pot transmite date medicale, vitale, în timp util. Această idee de a folosi tehnologia mobilă pentru ajutarea persoanelor vîrstnice sau bolnave este de mai mult timp printre priorităţile strategice ale Caritas, Alba Iulia. Tocmai de aceea ne-a făcut mare plăcere să aplicăm cu proiectele noastre la finanţările Fundaţiei Vodafone România. Cu ajutorul Fundaţiei am reuşit astfel să aducem tehnologia mobilă mai aproape de acele persoane care, de altfel, nu prea folosesc telefoane mobile, dar care au mare nevoie de ajutorul lor.“
Pentru aceste persoane, tehnologia mobilă şi soluţiile oferite de Caritas, Alba Iulia reprezintă siguranţă, încredere şi, într-un fel, viaţă. Beneficiarii proiectelor „Singur acasă cu mobilul“ sînt persoane vîrstnice, care trăiesc singure şi nu au aparţinători, care au nevoie de serviciile noastre de îngrijire la domiciliu.
„Datorită proiectului de teleasistenţă, persoanele vîrstnice care folosesc un telefon mobil cu buton de panică se simt mai în siguranţă, iar pe lîngă acest aspect, cu aceste telefoane ele pot comunica cu rudele, aparţinătorii, vecinii şi chiar cu îngrijitorii Caritas. Acelor persoane care suferă de boli cardiovasculare li se pot efectua EKG-uri fără ca ele să-şi părăsească domiciliul şi să se deplaseze în oraşe, în centre medicale.“