Turismul rural în vremuri de criză - interviu cu Maria STOIAN, directoarea Asociaţiei Naţionale de Turism Rural şi Ecologic (ANTREC)</i>
Ideea înfiinţării unei asociaţii de turism rural, ecologic şi cultural la nivel naţional a apărut după ce am avut ocazia să cunosc experienţa din domeniu a altor ţări europene. În anii 1992-1993 am fost invitată la cîteva reuniuni ale EuroGites (Federaţia Europeană de Turism Rural), unde am cunoscut reprezentanţi ai turismului rural din Franţa " Gites de France, Germania, Belgia. Am văzut că, în aceste ţări, proprietarii de pensiuni erau organizaţi la nivel naţional, pentru a face lobby şi pentru promovare. Pe de altă parte, am fost invitată şi în SUA, prin USAID. Acolo am văzut cît sînt de importante asociaţiile profesionale din turism: ASTA (American Society of Travel Agence) şi Asociaţia de Ecoturism. În România de-abia apăruseră primele pensiuni agroturistice, nu existau reglementări în domeniu şi de aceea, cu un grup de inimoşi, de pasionaţi ai turismului rural, am organizat întîlnirea de înfiinţare, pe 28 august 1994, la Moieciu. ANTREC a reuşit ca, la 15 ani de la înfiinţare, să fie recunoscută pe plan naţional şi internaţional ca un lider în dezvoltarea turismului rural românesc, în încurajarea conservării ecologice şi a păstrării culturii tradiţionale româneşti. Avem un parteneriat constant cu Ministerul Turismului şi Ministerul Agriculturii, dar colaborăm pe diverse probleme şi cu alte organisme guvernamentale şi neguvernamentale. În ţară sîntem membri FPTR, Camera de Comerţ şi avem o colaborare foarte bună cu ANAT, iar la nivel european sîntem membri EuroGites. Care e, de fapt, conceptul de bază al asociaţiei pe care o conduceţi? Conceptul de bază al ANTREC este acela de a identifica şi promova potenţialul turistic rural, pe de o parte prin sprijinirea membrilor săi (proprietari de pensiuni), iar pe de altă parte prin promovarea conceptului de turism rural, a satului românesc ca destinaţie turistică. Realizarea acestui obiectiv general are în vedere organizarea unor cursuri de pregătire profesională pentru gazde, agenţii de turism rural, dar şi seminarii, cursuri de scurtă şi lungă durată, schimburi de experienţă cu organizaţii similare din ţară şi din străinătate. De asemenea, se organizează campanii de publicitate pentru unităţile clasificate şi omologate, incluse în reţea, prin mass-media şi prin participarea la evenimente specifice importante, atît pe plan intern (regional şi naţional), cît şi extern (tîrguri şi burse de turism), cu o ofertă diversă. Promovăm o serie de programe tematice ("Trăieşte natural", "Natură şi cultură", "Pe urmele lui Brâncuşi", "Drumul vinului", "Incursiune în Ţara brînzeturilor", "Sănătate şi răsfăţ") şi festivaluri cu specific rural ("Festivalul Păstrăvului", "Festivalul Secerişului", "Răvăşitul Oilor" ş.a.). În Duminica Floriilor sărbătorim Ziua Naţională a Turismului Rural, ocazie cu care lansăm în fiecare an concursul "Margareta de Aur". Ce înseamnă pentru ANTREC, dar şi pentru alţi actori din industria turismului, reînfiinţarea Ministerului Turismului? Consider că este binevenită reînfiinţarea Ministerului. Problemele cu care se confruntă turismul, în general, şi cel rural, în particular, sînt diverse, multe sînt de resortul altor ministere şi altfel se discută la nivel de ministere. Sperăm ca, în perioada următoare, problemele cu care se confruntă proprietarii de pensiuni să fie soluţionate cu sprijinul Ministerului Turismului (reducerea taxelor pentru obţinerea avizelor şi uşurarea înscrierii unei pensiuni în circuitul turistic). Conduceţi, de cinci ani, şi o revistă dedicată turismului ecologic şi cultural, Vacanţe la ţară. Care este publicul-ţintă al acestei reviste, ce ecouri aveţi? Revista a fost o idee pe care am avut-o încă de la început, dar pe care am reuşit să o pun în aplicare numai în urmă cu cinci ani. Revista se adresează iubitorilor de natură, de călătorii, de turism, în general, precum şi celor care practică turismul rural sau care intenţionează acest lucru. Este adevărat că noi ne orientăm mai mult pe partea de turism rural, de aici şi titlul revistei, dar încercăm să acoperim o arie cît mai mare a ceea ce înseamnă turism în ţara noastră. În paginile revistei prezentăm pensiuni care fac parte din ANTREC, dar şi obiective turistice " mănăstiri, cetăţi, case memoriale, arii protejate etc., în rubrici cum ar fi "Călător prin România", "Lada de zestre", "Pagina cu bunătăţi", "Oaspeţi de suflet". O altă componentă importantă o reprezintă festivalurile organizate de asociaţie şi la care participăm din postura de parteneri media, pentru ca turiştii să vadă exact ce presupune o astfel de manifestare şi, eventual, să meargă la următoarea acţiune de acest fel. Cei interesaţi pot găsi unele dintre informaţiile care apar în revistă şi pe site-ul nostru " www.vacantelatara.ro sau în Scrisoarea editată periodic, înscrierea făcîndu-se tot pe site. Există şi o componentă internaţională ANTREC prin EuroGites? Ne puteţi vorbi despre ea? Sîntem membri din 1994, de la înfiinţare, am găzduit şi o Adunare Generală a EuroGites şi o conferinţă internaţională în 2004, odată cu aniversarea a 10 ani ANTREC. Intenţionăm ca şi în această toamnă să organizăm, împreună cu Ministerul Turismului, o conferinţă europeană. Am avut onoarea să conduc EuroGites timp de doi ani de zile, în anii 1997-1999, poziţie din care am putut să fac cunoscute mai uşor atuurile turismului rural românesc. Fiind membri EuroGites, avem ocazia să fim la curent cu noutăţile şi tendinţele din acest domeniu la nivel european. Într-un editorial, îl citaţi pe Klaus Ehrlich, preşedintele EuroGites: "turismul şi vacanţele sînt o parte din stilul de viaţă al cetăţenilor europeni " aceştia îşi pot reduce cheltuielile cotidiene atunci cînd le scad veniturile, dar vor continua să călătorească, numai că vor face acest lucru cu un buget mai mic". Credeţi că des pomenita criză va ajuta turismul rural? La ultima reuniune EuroGites, care a avut loc în Elveţia în luna mai, s-a ajuns la concluzia că această criză financiară este o oportunitate pentru turismul rural, nici o ţară europeană nefiind afectată negativ de criză şi nu s-a resimţit o scădere a numărului de turişti. Cîteva exemple concludente în sprijinul acestei afirmaţii ar fi faptul că, în Austria, Farm Holidays (vacanţele la fermă) au cu 30% mai multe rezervări decît înaintea declanşării crizei economice, în special din Germania. În Franţa situaţia este similară, o particularitate fiind faptul că nu se mai pleacă foarte departe de casă. În Anglia s-a constatat o creştere a sejururilor, însă cu o frecvenţă mai redusă, iar în Elveţia, deşi sejururile s-au scurtat puţin, se solicită tot mai mult vacanţele la fermă. La fel ca şi la noi, în Ungaria se organizează foarte multe tîrguri şi festivaluri cu specific tradiţional, iar turismul rural nu a avut de suferit deocamdată. Vacanţele la ţară rămîn în continuare în topul preferinţelor europenilor. a consemnat Simona SORA