Starea televiziunii

19 ianuarie 2006   Tema săptămînii

La sfîrşitul anului trecut, s-a lansat la Bucureşti raportul de monitorizare cu privire la România, din seria "Televiziunea în Europa: reglementări, politici şi independenţă", realizat de Open Society Insitute (OSI), în colaborare cu Centrul de Jurnalism Independent. Raportul care se referă la anul 2004 este cel mai mare proiect al OSI incluzînd 20 de ţări europene, iar una dintre concluziile sale este faptul că posturile de televiziune de la noi încă reprezintă o unealtă a intereselor politice şi de afaceri. Poate şi din această cauză, în ultimii ani, numărul românilor care nu mai au încredere în televiziune a crescut cu zece procente. În programele TV predomină ştirile fără evenimente reale şi divertismentul facil, pe alocuri trivial. Fenomenul de tabloidizare a posturilor de televiziune, invocat de raport, este valabil atît pentru posturile comerciale, cît şi pentru televiziunea publică, unde programele de calitate tind să fie difuzate pe posturile mai puţin vizionate TVR 2 şi TVR Cultural, pe cînd la postul principal, în prime-time, se difuzează show-uri ca Surprize, surprize. Jurnalismul de investigaţie este rar întîlnit pe micul ecran. Programe dedicate reportajelor şi anchetelor, cum ar fi Cutia neagră de pe Antena 1 şi Reporteri incognito de pe Prima TV, au fost scoase din grile, sub pretextul că nu aduc audienţă. TVR încearcă mai nou să relanseze jurnalismul de investigaţie, însă evită încă subiectele "fierbinţi", cum ar fi marile cazuri de corupţie. Adevăratul jurnalism de ştiri şi programele politice şi economice de calitate lipsesc cu desăvîrşire de pe posturile principale de televiziune. Acest gol e umplut de ştirile "fără evenimente", realizate pe bandă rulantă: jafuri, cazuri de violenţă domestică şi accidente rutiere. Pînă şi TVR, care în intenţie pare să se ferească de non-ştiri, imită totuşi posturile comerciale. Cu toate acestea, raportul Monitoring and Advocacy Program al OSI (EUMAP) evidenţiază apariţia televiziunilor "de nişă", mai ales a celor specializate pe ştiri, cum ar fi Realitatea TV. Pe lîngă acestea însă, posturi ca OTV, ce respectă cu sfinţenie regulile tabloidului, îşi cîştigă din ce în ce mai mulţi admiratori. Penelope Farrar, director al EUMAP, a declarat la lansarea raportului: "Ideea nu este să avem un raport care să stea pe masa cuiva şi să nu se facă nimic. Dorim ca rezultatele să fie făcute publice şi să existe acţiuni ca urmare a acestui raport". De aceea, o dezbatere avînd drept temă "starea" televiziunii este binevenită, căci ceea ce se difuzează zilnic pe posturile de la noi ne implică pe toţi posibilii telespectatori, plictisiţi sau de ocazie, chiar dacă de cele mai multe ori evadăm pe Cultural sau pe Mezzo sau ne ascundem în canale de "nişă" (A.P.)

Mai multe