România serviciului prost făcut
- argument -
Drumul de la agricultura tradiţională la industrializarea masivă s-a făcut cu forţa şi n-a reuşit deloc bine. Dezindustrializarea s-a făcut prin jaf şi n-a ieşit nici ea prea bine. Trecerea la postindustrializare, adică într-o epocă dominată de servicii, se face printr-o evoluţie lentă.
Iar în România de azi observăm că există multă agitaţie şi nervozitate în relaţiile publice şi că la tot pasul apar conflicte, supărări şi reclamaţii. Pe de altă parte, nu putem să nu vedem că există şi o Românie a indolenţei, a nepăsării şi a nesimţirii, a lentorii şi a lucrului prost făcut (ca să parafrazez un slogan la modă). Cele două tendinţe nu sînt neapărat opuse şi, pe undeva, au o legătură una cu alta. De multe ori, „nervoşii“ sînt cei aflaţi în postura de consumatori, în vreme ce „nesimţiţii“ sînt aceia care prestează servicii. De cîte ori nu ne enervăm în magazine, în hoteluri, în taxiuri, la bănci sau în faţa unor indivizi ori firme de la care aşteptăm servicii de calitate, pe propriii noştri bani? De cîte ori nu ne indignăm cînd avem de-a face cu instituţii ale statului, cu servicii publice a căror obligaţie e să ne servească? Toţi avem asemenea poveşti, şi cîteva sînt descrise în paginile care urmează.
După 25 de ani de importuri de produse şi „proceduri“ din Occident, sigur, am ajuns mult mai departe decît eram, dar tot departe sîntem încă şi de a avea servicii ca în Occident. Avem, poate, aşteptări prea mari, sau, dimpotrivă, nu ştim să ne facem auzite pretenţiile?
Cum se explică faptul că serviciile noastre nu sînt încă puse la punct? Şi cine ar fi de vină: istoria, sistemele, oamenii, educaţia slabă, mentalităţile, sărăcia, proasta experienţă?
Cînd şi cum vom reuşi să preschimbăm în mod convingător scrîşnelile în zîmbete, răutatea în amabilitate, indolenţa în bunăvoinţă? Care e soluţia pentru ca atît consumatorul, cît şi „servitorul“ să ajungă să fie satisfăcut, unul de ce a primit, celălalt de ce a oferit? Sau altfel spus: cînd vom trăi într-o Românie a serviciilor bine făcute?
Sînt lucruri pe care încercăm să le lămurim pe cît posibil în Dosarul de faţă.
Ilustraţie realizată de Ion BARBU