Puterea spirituală

16 iunie 2007   Tema săptămînii

După cum arată Jan Patocka în Platon şi Europa, civilizaţia occidentală este construită pe temeiul ideii de grijă pentru suflet, iar această afirmaţie nu este în fond decît o interpretare a doctrinei lui Edmund Husserl - maestrul filozofului ceh. În celebra sa conferinţă vieneză din 1935, Criza umanităţii europene şi filozofia, Husserl afirmase: "Criza existenţei umane europene are numai două căi de ieşire: sau declinul Europei în înstrăinare faţă de propriul său sens raţional de viaţă, căderea în duşmănie faţă de spirit şi în barbarie, sau renaşterea Europei din spiritul filozofiei printr-un eroism al raţiunii care va depăşi definitiv raţionalismul. Pericolul cel mai mare care ameninţă Europa îl constituie oboseala". Renaşterea spirituală este cea a "existenţei teleologice", a existenţei orientate spre un ţel: "viaţa de veghe" a unei umanităţi de tip european modelată după idealurile filozofiei greceşti. Idealuri ce ne vor defini atît timp cît nu ne vom îndoi că sîntem "europeni": atît timp cît vom şti că aparţinem unei anumite istorii. Acest simţ al apartenenţei şi voinţa de a rămîne ceea ce sîntem - este puterea spirituală; după cum ezitarea, îndoiala privind perenitatea acelor idealuri este "oboseală", "nihilism" şi "trădare" (J. Benda): slăbiciune, nulitate spirituală. Contrar puterilor temporale ce întreţin relaţii de cele mai multe ori conflictuale unele cu altele, puterea spirituală se raportează numai la sine, afirmîndu-se astfel pe sine. Simbolul puterii spirituale este cercul la închiderea căruia spiritul lucrează neîncetat - atît timp cît este "putere", şi nu simplă delăsare. Ştim că epoca noastră tinde să-i conteste legitimitatea şi să pătrundă în el cu propriile probleme, griji şi priorităţi. Epoca vrea să-l facă să uite un lucru elementar; anume acela că el, spiritul, are datoria de a se limita la preocupările sale, de a fi în sine şi pentru sine, avînd conştiinţa că nu există sarcină mai dificilă, mai nobilă şi mai necesară decît a sa. Aceasta este condiţia parmenidiană a puterii spirituale: de a exclude din ea însăşi orice alteritate. Într-un al doilea "moment", spiritul se poate raporta la "altul" său, la puterea temporală, la "problemele actuale" privind statul, societatea, mediul înconjurător etc. Cu o condiţie: aceea de a nu-şi trăda maniera proprie, adică radicalitatea interogaţiei sale. Numai atunci cînd problemele actuale sînt tratate fără voinţă de compromis şi fără complezenţă, ele sînt gîndite din perspectiva spiritului: sînt gîndite, nu numai "discutate" la infinit într-un du-te vino al argumentaţiei sterile. Aşa-zisa "acţiune comunicativă" - al cărei scop, cel puţin ideal, este consensul general - este negaţia puterii spirituale, negaţie ce nu mai este cea a oboselii, ci pur şi simplu cea a imposturii. A căuta

Mai multe