Primăvară în decembrie
Se spune că tinerețea este o stare de spirit. Și probabil că așa și este, dacă ne gîndim în termenii generali ai apanajului tinereții – entuziasm naiv, nepervertit de certitudinile venite în siajul experiențelor acumulate de-a lungul vremii, optimism neștirbit de cinism și curiozitate neobosită de blazare. Însă cît de mult și cît de autentic îți poți menține, la cote ridicate, toate aceste atribute, cînd corpul nu-ți mai slujește unui salt sprințar, cînd auzul nu-ți mai e atît de fin sau cînd ridurile îți trădează, ca martore de netăgăduit, vîrsta reală?
Cît poate lupta, așadar, spiritul tinereții, în timp ce fizicul coboară în decrepitudine? Și, dacă decăderea corporală este un atentat la buna stare a sufletului, nu devine aceasta un demon? Un demon pe care societatea în care trăim încearcă să-l exorcizeze prin incantațiile unei religii comerciale, cea a tinereții eterne. Căci cine nu vrea să-și păstreze cît mai mult tinerețea? Cine își dorește să fie bătrîn – cu toate beteșugurile vîrstei – și cine n-ar prefera ca, atunci cînd e întrebat „Ce vîrstă ai?”, să șocheze, cu un real orgoliu, prin dezvăluirea vîrstei reale – cînd, în fapt, arată cu cel puțin cinci sau chiar cu zece ani mai tînăr?
Așa că azi avem o întreagă industrie (alimentară, fitness, cosmetică, medicină) care, de la propovăduirea mîncatului sănătos la operații estetice, îți garantează existența unei primăveri îndelungate, chiar dacă, biologic, corpul ți-a intrat deja în lunile de iarnă.
În ceea ce privește mîncarea, în prezent, zeul suprem este antioxidantul – periodic sînt scoase la înaintare diverse legume și fructe, vîndute precum pocale ale elixirului tinereții (deși, cînd spui că un anume fruct sau cutare legumă conține antioxidant este ca și cum ai spune că o mașină are și volan). Dar funcționează, mai ales la nivel psihic, să dai banii ca să mănînci tinerețe.
Cînd simți, totuși, că doar simpla mîncare nu e de ajuns, ai la îndemînă o gamă infinită de suplimente alimentare –colagenul fiind, de departe, cel mai puternic descînt contra bătrîneții. Praf sau lichid, colagenul, însoțit de vitamine și de acid hialuronic, este propovăduit ca restaurator al elasticității pielii, ștergînd ridurile și redînd corpului tinerețea de odinioară. Și, chiar dacă părerile specialiștilor în ceea ce privește eficacitatea acestor suplimente alimentare sînt, mai degrabă, sceptice, cert este că în 2020, doar în SUA, sumele din vînzările suplimentelor de colagen au explodat – în prezent, cifra vehiculată fiind de 293 de milioane de dolari, față de 50 de milioane în 2014 (potrivit firmei de cercetare de piață Nutrition Business Journal). Preconizările sumelor cîștigate din vînzarea acestor suplimente, la nivel global, spun că acestea vor atinge cifra de 6,5 miliarde de dolari pînă în 2025.
Bineînțeles, cel mai puternic zvîc de tinerețe vine din partea industriei cosmeticii – creme și seruri miracol care îți întineresc chipul cu zeci de ani, exfoliante și geluri care îți reconturează gîtul, îți readuc fermitatea bustului (unele garantează chiar că îl și măresc) și îți reenergizează întregul corp. Vorbind despre industria cosmeticelor, în siajul pandemiei, promovarea produselor de îngrijire a luat avînt, în lunile de izolare, lăsînd cu mult în urmă vînzările produselor de machiaj.
Potrivit cîștigurilor raportate de brand-ul Estée Lauder, vînzările la produsele de îngrijire a pielii au crescut cu 25%, în timp ce vînzările de machiaj au scăzut cu 61%. Într-un interviu acordat postului Fox Business, Erin Sykes, consultant de vînzări, a declarat că acest model de cumpărare s-ar putea transforma într-o reală tendință pentru următoarea perioadă de timp. „Femeile au devenit mai puțin interesate de machiaj și mai mult de frumusețea în ansamblu, cea care radiază din interior spre exterior, spre ideea de wellness.”
Dar să te opui trecerii timpului înseamnă, înainte de toate, foarte mult timp investit – dacă e să ne gîndim doar la orele de sport și la ritualurile de frumusețe. Să-ți păstrezi cît mai mult tinerețea echivalează cu a avea un al doilea loc de muncă, la care, de cele mai multe ori, vii cu bani serioși de acasă. Merită? Au aceste promisiuni de tinerețe, în care investești atît de mult, un rezultat real?
Probabil, dacă e să ne gîndim că tinerețea este o stare de spirit. Căci goana după sticluțele cu seruri miraculoase, căutarea ultimei legume apărute în tendința antioxidanților sau testarea a zeci de plicuri cu prafuri panaceu ne redeșteaptă naivitatea, entuziasmul și optimismul, alături de încrederea că miracolele încă există – iar toate acestea sînt, nu-i așa, apanajul tinereții.
Foto credit: © Lilawa Studio/ fickr