O piaţă sigură în care apar şi probleme
L-am întrebat pe Marius Alexandru Dunca, preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cum au evoluat lucrurile în ultimii ani pe piaţa serviciilor din România, care sînt problemele cele mai acute cu care se confruntă ANPC (de ce sînt legate reclamaţiile cele mai importante sau cele mai frecvente), care sînt domeniile în care lucrurile s-au îmbunătăţit şi unde au apărut probleme noi. Iată răspunsul său:
Piaţa serviciilor din România este o piaţă extrem de amplă, care implică numeroase domenii de activitate. Evoluţia din ultimii ani a acestei pieţe, mai ales din perspectiva dezvoltării continue, presupune şi noi riscuri, care apar în fiecare moment. Însă, se constată că operatorii economici au interes din ce în ce mai mare în a respecta drepturile fundamentale şi esenţiale ale consumatorilor. Acest fapt se poate datora, în primul rînd, creşterii gradului de informare al consumatorilor, cît şi competitivităţii pieţei. Eu cred că operatorii economici încep să înţeleagă necesitatea respectului pentru consumatori şi importanţa acestui aspect în strategia de dezvoltare pe care şi-o propun.
Din punctul de vedere al protecţiei consumatorilor, în România, piaţa serviciilor este o piaţă sigură, însă mai apar şi probleme. Spre exemplu, în ultima perioadă ne-am confruntat cu o creştere a numărului de probleme pe piaţa serviciilor turistice, mai exact în ceea ce priveşte agenţiile de turism (probleme referitoare la cazare – neconcordanţa dintre serviciile vîndute şi cele găsite la faţa locului, transport, dar mai ales referitoare la falimentul anumitor agenţii de turism). Însă, pentru a găsi o soluţie viabilă pentru aceste probleme, avem în desfăşurare proiecte comune cu autorităţile din turism, în aşa fel încît, în cel mai scurt timp posibil, vom îmbunătăţi legislaţia din domeniu şi vom putea asigura consumatorilor o piaţă sigură şi în acest domeniu.
Un alt segment de piaţă care ridică mai multe probleme este piaţa serviciilor financiare. În acest domeniu, se fac eforturi comune pentru a avea o legislaţie clară, precum şi pentru ca drepturile consumatorilor să fie respectate şi să nu le fie afectate interesele economice. În acest sens, am publicat în Monitorul Oficial Ordinul privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii de plată, care desfăşoară operaţiuni de plată prin intermediul ATM-urilor, ordin care reglementează, în mod clar, informaţiile care le vor fi comunicate consumatorilor, în momentul în care folosesc ATM-urile.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este la dispoziţia consumatorilor, militează pentru respectarea, în totalitate, a tuturor drepturilor fundamentale şi esenţiale ale consumatorilor şi nu tolerează nici o abatere de la acestea.
a consemnat Andrei MANOLESCU