Moş Crăciun oferă, dar nu scoate economia din criză

6 decembrie 2011   Tema săptămînii

În urmă cu mai bine de un deceniu, spre sfîrşitul lunii noiembrie, mă aflam în Statele Unite. Spre deosebire de România din acea perioadă, peste Ocean începuse deja în magazine promovarea sărbătorilor de Crăciun. Mărfurile de profil, aranjamentele specifice şi muzica de sărbători îi duceau pe clienţii în vizită prin magazinele mai mari sau mai mici direct într-un soi de transă a cumpărăturilor. Am cumpărat cîteva nimicuri de sărbători. Printre altele, o cravată haioasă cu un Moş Crăciun imprimat şi care, prin apăsarea discretă a unui mic mecanism încorporat, începea să cînte o celebră melodie de sărbători. Mai mult ca sigur că în România (chiar şi de sărbători) nici prin cap nu mi-ar fi trecut să cumpăr aşa ceva. Şi totuşi, în America, în acea atmosferă care avea puţin din vraja sărbătorilor şi, evident, puţin kitsch, am cheltuit cîţiva dolari pe cravata cu Moş Crăciun. În cele din urmă, soarta ei a fost, însă, destul de crudă. Mai întîi a făcut o mică senzaţie în rîndul colegilor de redacţie la petrecerea de Crăciun, acolo unde a cîntat non-stop, iar apoi, cînd bateria micului mecanism a clacat, cravata cîntătoare a ajuns să zacă uitată într-un sertar din şifonier.

Sărbătorile de iarnă aduc, fără îndoială, în rîndul consumatorilor, un soi de „exuberanţă iraţională“. Termenul este deja consacrat de evoluţia post-criză a economiei mondiale. Adică, ignorînd criza, mulţi români se vor repezi să cheltuiască sume considerabile în luna decembrie. Am văzut deja fenomenul chiar în această vară. Atunci, românii au luat cu asalt litoralul.  De altfel, sărbătorile au deja o avanpremieră. Cîteva magazine, online sau fizice, au exersat anul acesta, şi în România, aşa-numita „vinere neagră“. În ultima vineri din luna noiembrie magazinele fac reduceri substanţiale, iar în SUA „vinerea neagră“ creează o adevărată isterie în rîndul consumatorilor. În România, începutul este timid, dar reprezentanţii celor cîteva magazine care au practicat reducerile de preţuri au declarat că au fost asaltaţi de consumatori. „Vinerea neagră“ are o conotaţie economică: se referă la faptul că magazinele vor intra pe negru, adică pe profit, după ce luni de zile, poate, în contabilitate, cifrele erau înscrise „cu roşu“, cu pierderi.

Crăciunul va creşte vînzările, dar este puţin probabil să-i aducă pe comercianţi şi producători pe profit pe întregul an. Ultimii trei ani de criză au născut scăderi pe toate pieţele. Băuturile, mărfurile alimentare, maşinile, bunurile de larg consum – toate au scăzut cu procente între 5% şi 20% anual. Nu înseamnă că unele companii nu au obţinut profit. Dar eforturile au fost mari: reduceri de personal, restructurări şi negocieri dure cu furnizorii. Există, nu se putea altfel în România, şi unele paradoxuri. Cel mai şocant dintre ele este creşterea cererii pentru carburanţi. Conform declaraţiilor reprezentanţilor companiei Petrom, anul acesta, cererea de carburanţi a crescut cu aproximativ 30%, fapt care a permis şi atingerea unei cifre record de profit la 9 luni pentru firmă.

De unde vin banii pentru carburanţi şi pentru cumpărăturile de sărbători? Fără îndoială, o parte din sume vine din economia subterană. Un alt val de cumpărători sînt atraşi de exuberanţa sărbătorilor. Este modul lor de a da cu tifla crizei. Doar pentru un moment. De altfel, există specialişti care cred că românii cheltuiesc banii prea uşor şi că nu au viziune pe termen mediu sau lung. Se vorbeşte de 20 de ani despre introducerea, încă din primele clase de şcoală, a unor cursuri de educaţie financiară. Nu s-a reuşit şi nu există deloc siguranţă că acest lucru ar rezolva întru totul problema.

Peste toate, însă, problema sărăciei influenţează consumul şi implicit evoluţia economiei. Românii săraci sînt consumatori mai speciali. Ei se concentrează pe produse ieftine şi cu precădere pe produsele alimentare.

În fine, piaţa românească are şi o altă particularitate. O bună parte din români trăiesc din produsele pe care le produc în propriile gospodării. Agricultura de subzistenţă reduce pieţele, dar este o salvare pentru multe familii din România. Sărbătorile vor creşte vînzările. Moş Crăciun va veni pentru producători şi comercianţi, iar românii vor uita pentru cîteva zile de criză. Moş Crăciun dă, însă nu bagă în sac.

Sărbătorile nu vor fi suficiente pentru a depăşi criza. Din ianuarie 2012 ne vom întoarce la temele noastre: criză, austeritate, reduceri de personal, tăieri de fonduri la asistenţa socială, un alt sistem de sănătate. Dar, pentru o clipă, bucuraţi-vă, Moş Crăciun este aici! 

Constantin Rudniţchi este jurnalist şi purtător de cuvînt al Camerei de Comerţ şi Industrie a României.

Mai multe