Liked & shared!
Un lucru pe care n-o să ne săturăm niciodată să-l reamintim este că Dilema veche există şi în varianta online încă din anul 1996. Cum am spus-o şi cu alte ocazii, sîntem veteranii presei online din România şi, oricum, am fost în avangardă: studiile arată că în anul 1995 erau prezente în World Wide Web puţin peste o mie de publicaţii în toată lumea.
În aceşti douăzeci de ani de online, revista şi-a schimbat de cîteva ori site-ul (cel mai recent a făcut-o în vara lui 2016) pentru a ţine pasul cu tehnologia, cu web design-ul, cu cerinţele tinerilor internauţi care citesc tot mai mult pe smartphone. În 1996 -site-ul revistei prelua doar cîteva articole din revista tipărită, astăzi, două decenii mai tîrziu, în epoca web-ului, toate articolele noastre pot fi citite online.
Dacă acum zece ani intrau pe site-ul revistei doar cîteva mii de utilizatori unici pe săptămînă, acum, în momentul în care scriu acest argument, avem aproape „102 k“, adică 102.000 de prieteni pe Facebook (cu cîteva zeci de mii mai mulţi decît anul trecut) şi, pe site, o medie de 250.000 de vizitatori unici pe lună (uneori depăşim 300.000).
Hashtag-ul #dilemaveche numără şi el cîteva sute de postări, fără ca revista să aibă şi cont de Instagram.
Nu mai primim scrisori la redacţie ca altădată (dacă vreţi să ne faceţi o bucurie, scrieţi-ne de mînă!), dar acum, cu noul blog, toate comentariile postărilor de pe Facebook apar automat şi pe site. Realitatea, bună rea, este că avem mai mulţi cititori online decît cumpărători ai revistei tipărite, ceea ce e normal în această lume definitiv și idemediabil digitală. Cum am spus-o şi altă dată, dacă presa pe hîrtie va mai avea un viitor (precum vinilurile) şi cum va arăta acesta, rămîne de urmărit. Viitorul are multe aspecte şi e, în general, imprevizibil.
Am făcut acest preambul, presărat cu cifre, legat de prezenţa îndelungată şi masivă a revistei în mediul online pentru că anul trecut, pentru prima dată în istoria Dilemei vechi, am selectat textele pentru tradiţionalul număr retrospectiv nu neapărat conform gusturilor şi aprecierilor noastre, ci în funcţie de numărul de vizualizări de pe site. Selecţia de anul trecut s-ar fi putut numi „Doriţi să repostăm?“ şi am păstrat principiul, cu diferenţa că, de data aceasta, am luat în calcul inclusiv articole publicate în dosarele tematice, nu doar pe cele de la rubrici. Aşadar, în paginile Dosarului de faţă vă prezentăm un best of cu o mică selecţie – conformă şi gusturilor noastre – din cele mai vizualizate, like-uite & share-uite articole dilematice din 2016.
Fie că răsfoiţi paginile de hîrtie, fie că citiţi scrolînd cu degetul pe mouse-ul laptop-ului ori mişcîndu-l pe suprafaţa smartphone-ului sau a tabletei, vă dorim (re)lectură plăcută!
Ilustraţie de Ion BARBU