Jurnalul unui consumator vulnerabil

10 noiembrie 2008   Tema săptămînii

"Profitul tău zilnic." "Cumperi mai mult, plăteşti mai puţin. Cîştigi oricum." "Mereu mai bine pentru tine." "Ştii de ce revii." "Pentru o viaţă mai bună." Imnul consumului - un colaj alcătuit din sloganurile a cinci hipermarketuri bucureştene - răsună pe undeva prin subliminal. Mesajul este continuu şi univoc, indiferent de prăvălie: "Eşti cumpărător? Atunci eşti în profit!". Primul retailer testa piaţa românească în urmă cu 13 ani, iar marea explozie de supermarketuri şi hipermarketuri se producea acum şapte ani. În 2008, magazinele sînt mai pline ca niciodată, iar comportamentul de consum arată că românii nu s-au săturat de "shopping", ci abia i-au prins gustul. Un studiu realizat de compania de cercetare Nielsen şi dat publicităţii în luna septembrie demonstrează că doi din trei bucureşteni lasă în fiecare lună peste 80% din banii destinaţi cheltuielilor la hipermarket sau supermarket. La nivel naţional, consumatorii plătesc anual circa trei miliarde de euro pentru următoarele mărfuri: ţigări, bere şi sucuri acidulate. "Iei acum, plăteşti la anu’!" Duminica, într-un hipermarket din cartierul bucureştean Titan. Haos de branduri şi etichete. E plin: de reduceri şi de oameni. La intrarea principală te izbeşti imediat de un zid de superoferte: baxuri de bere, rîuri de croissante, condimente, DVD playere, calorifere electrice. Peste tot sînt afişe, panouri şi bannere. Şocul vizual iniţial şi trecerea printre stivele de oferte îţi lasă impresia că întreg hipermarketul este un fief al discount-urilor. Sloganurile ţintesc nu inteligenţa, ci foamea primordială, scormonind insidios la baza piramidei nevoilor. Panourile se succed cu repeziciune, culorile sînt ţipătoare, iar preţurile sînt confuze: scutece adulţi - 21,25, redingotă Rozana - 115,82, balsam de ras - 14,48, ornament de păr - 2,29, pantaloni de damă - 27,69, pijama bărbaţi - 31,14, minge fotbal - 27,90, brichete - 6,99, "căţei jucăuşi" - 207,04. Imposibil să n-ai nevoie de ceva. Seminţele cu bob lung sînt la preţ redus, cutia cu fulgi de porumb a primit în attachment un baton de ciocolată, cumperi o anumită marcă dulce şi primeşti gratis un pachet de biscuiţi, dezodorizantul de cameră are o rezervă în plus, la pieptul unui detergent de vase stă drăgăstos un burete, prezervativele sînt patru la preţ de trei, dacă îţi iei un gel de duş, cîştigi pe loc un săpun. Aiuritor! Pe nesimţite mai cresc în coş o pereche de mănuşi ieftine de grădină (deşi stai la bloc) şi un set de chiloţi (trei la 5 lei), alături de alimentele planificate: zahărul, făina, uleiul. Cele mai scumpe produse sînt amplasate pe rafturile de la nivelul privirii, iar cele mai ieftine se află la nivelul picioarelor şi pe rafturile superioare. Dar nu acest tertip îţi atrage atenţia, ci un anunţ tentant, în dreptul raionului de electrocasnice: "Iei acum, plăteşti la anu’!". Şi te mai bulversează şi promoteriţele, îmbrăcate sumar, care îşi promovează carnea. De data asta, pulpele afumate: "Doar 27 de lei kilogramul, la raionul de alături". Deplasarea la cumpărături pare să fi devenit aproape un exerciţiu de respiraţie, dar şi un loc de socializare. La hipermarket îţi îndeplineşti dintr-un foc 90% dintre nevoile primare: mănînci, bei, te îmbraci şi poţi să-ţi foloseşti din plin şi aparatul excretor. Numai să nu fii surprins neplăcut de vreo reducere substanţială a hîrtiei igienice de la baie. P.S. A apărut deja cola specială de Crăciun! Cu 55 de zile înainte de 25 decembrie l-am văzut la supermarket pe tradiţionalul moş carbogazos, care avea în traistă următorul slogan: "Sete de sărbători". Ce cadou frumos de 2,5 litri la preţ de 2, pentru toată familia...

Mai multe