Învăţămîntul românesc şi evoluţia " <i>interviu cu Remus CERNEA, preşedintele Asociaţiei Umaniste Române -
După ordinul semnat de ministrul Mihail Hărdău în decembrie 2006, teoria evoluţiei nu s-a mai predat în învăţămîntul preuniversitar. Pînă atunci se studia la clasele a XI-a şi a XII-a, în funcţie de profilul liceului. Atunci cînd am aflat de această decizie a Ministerului Educaţiei, în octombrie 2007, am reacţionat pentru prima dată, trimiţîndu-i o scrisoare ministrului Cristian Adomniţei, şi am fost neplăcut surprinşi de răspunsul ministerului, care a spus că "teoria evoluţiei se studiază implicit". Este evident că nu poţi studia o teorie ştiinţifică în mod implicit. Teorema lui Pitagora sau tabelul lui Mendeleev nu se studiază implicit, ci cît se poate de explicit. Răspunsul ministerului denotă aceeaşi lipsă de viziune cu care ne-a obişnuit în privinţa a numeroase alte decizii bizare. Ulterior, am organizat un protest, la acea vreme în numele organizaţiei Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă, în primăvara lui 2008. Am depus şi textul unei scrisori deschise însoţite de semnături, inclusiv ale unor profesori de la universităţi prestigioase " Harvard, Cambridge, Princeton. De asemenea, semnăturile au fost obţinute şi de la organizaţii educaţionale sau umaniste din 15-20 de ţări. Teoria evoluţiei a fost scoasă de minister din proprie iniţiativă sau au fost presiuni externe în acest sens? Nu ştiu exact ce s-a întîmplat şi nici nu vreau să speculez. Ştiu însă că se formează nişte comisii de profesori care decid programele pentru viitorii ani. Este mai puţin important care a fost motivul. Subiectul discuţiei este acest lucru grav " că teoria a fost eliminată. Ea reprezenta cam 15% din programa pentru clasa a XI-a sau a XII-a. Erau cîteva lecţii în care se prezentau inclusiv dovezi paleontologice legate de evoluţia speciilor. Desigur, teoria evoluţiei prin selecţie naturală formulată de Darwin nu este o dogmă, şi ea nu trebuie predată ca o dogmă. Dar este foarte important ca demersul ştiinţific să nu urmărească scopuri extraştiinţifice, aşa cum intelligent design sau creaţionismul o fac. Ele vor să întărească o credinţă religioasă care nu are nici o relevanţă pentru un demers pur ştiinţific. Putem avea, fiecare dintre noi, orice viziune asupra vieţii, ştiinţa însă nu are ca scop confirmarea acestei viziuni, ci înţelegerea proceselor naturale. Profesorii care au luat decizia erau exclusiv profesori de biologie? Da. Sînt comisii formate din profesori specialişti în disciplina respectivă. Am văzut lista profesorilor, sînt în jur de 15-20, şi de liceu, şi universitari. Astfel de comisii se fac pentru fiecare materie. Se pare că s-a hotărît, din toamnă, reintroducerea teoriei evoluţioniste în şcolile noastre. Deocamdată avem un anunţ. Şi anul trecut am avut în vară un anunţ, din partea unui secretar de stat. Şi atunci am sperat că din 2008-2009 teoria va fi reintrodusă, şi nu s-a întîmplat nimic. Acum avem o declaraţie din partea unui director din minister care spune că din 2009-2010 va fi reintrodusă în programa de clasa a VIII-a. Dar asta înseamnă a sacrifica încă patru promoţii de elevi, cei care vor fi la liceu începînd cu anul şcolar 2009-2010, şi care nu se vor întîlni cu ea pe parcursul anilor de liceu. Deci: şase promoţii sacrificate. Un Minister al Educaţiei care ia astfel de decizii se comportă, din punctul meu de vedere, absolut iresponsabil. Cu atît mai mult cu cît există o Rezoluţie a Consiliului Europei, nr. 1580 din 2007, care îndeamnă statele membre ca teoria evoluţiei să ocupe un loc central în programele ştiinţifice din învăţămîntul preuniversitar. România însă se comportă exact contrar. Cu atît mai dramatic este că, după "săpături", am găsit manuale de biologie de liceu explicit creaţioniste, aprobate de către Ministerul Educaţiei, precum acesta aflat acum pe piaţă: "Biologie clasa a IX-a " Măiestrie şi strălucire divină în biosferă", avizat de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu nr. 71817 din 25.07.2002. Acest manual de biologie afirmă încă de la prima pagină că "Numele Dumnezeului nostru se doreşte a fi proslăvit prin acest manual" şi consideră că evoluţionismul "este în sine o religie", că nu este fondat în ştiinţă, iar conceptul de bază al acestuia ar fi ateismul. Ce au spus exact membrii comisiei respective din minister? Că programa era prea încărcată? Da. Ei pot veni cu astfel de explicaţii absurde care arată că nu au o viziune asupra educaţiei. Oricum, educaţia, în ultimii 19 ani, a fost lovită sub foarte multe aspecte. Numeroasele decizii "experimentale" i-au bulversat pe elevi şi pe părinţi. În contextul acesta, este clar că nu vedem în comportamentul ministerului nişte idei directoare clare. Mai grav este că, în acest fel, este practic încălcat dreptul elevilor de a avea acces la cunoaşterea ştiinţifică. Teoria evoluţiei este coloana vertebrală a biologiei, nu pot fi înţelese mecanismele biologice fără ea. De asemenea, a avut şi are implicaţii în numeroase alte discipline ştiinţifice, şi exacte, şi socio-umane. Important este ce semnal se dă pentru România: se pune accent pe ştiinţă, este stimulat interesul pentru cunoaşterea ştiinţifică? În acest moment, orele de religie sînt singurele care direcţionează în mod clar gîndirea şi viziunea asupra vieţii. Filozofia se studiază abia în clasa a XII-a, aşa cum se studia teoria evoluţiei. Primul nostru protest s-a făcut şi în legătură cu alt lucru regretabil: pînă în anul 2000, în programa de filozofie de clasa a XII-a era un capitol intitulat "Dumnezeu". Acolo erau texte ale mai multor filozofi, şi opinii filozofice de factură religioasă, gen Pascal sau Toma d’Aquino, dar şi cîteva texte critice, Epicur, Voltaire, Nietzsche. Ei bine, s-a scos şi acel capitol. Astfel încît nici în clasa a XII-a elevii nu au şansa unei dezbateri critice, în care să fie examinate puncte de vedere diferite. Efectele sînt dramatice: în acest moment, aspiraţiile tinerilor sînt îndreptate într-o mult mai mică măsură spre o carieră ştiinţifică. În schimb, numărul studenţilor la teologie este depăşit în România doar de cel al studenţilor la Drept. Către facultăţile cu profil ştiinţific se îndreaptă tot mai puţini tineri, iar mulţi pleacă să-şi continue studiile şi să facă cercetare acolo unde se pune preţ pe cunoaşterea ştiinţifică. Iată, şi anul acesta bugetul cercetării a fost redus de trei ori. Toate aceste semnale care vin din direcţia politică sau educaţională adîncesc marasmul axiologic din România, iar tinerii sînt tot mai lipsiţi de repere. Aceşti factori adunaţi " subfinanţarea, lipsa unei viziuni asupra educaţiei, prezentarea creaţionismului în variantă hard " cel cu şase zile ale creaţiei etc. " compromit şansele unor întregi generaţii. Vreau să vă anunţ că Asociaţia Umanistă Română va organiza un concurs pentru elevi şi studenţi pe teme de evoluţionism. El va începe pe 20 martie şi va dura circa şapte săptămîni. Va fi online, pe site-ul www.evolutionism.ro. Sperăm să avem şi premii consistente, acum discutăm cu posibilii sponsori. Acolo unde sistemul eşuează, societatea civilă trebuie să încerce pe cont propriu să suplinească eşecul sistemului. a consemnat Mădălina ŞCHIOPU