Începe să devină serios...

14 septembrie 2016   Tema săptămînii

A trecut și a cincea ediție. Nu știu dacă am reușit, dar în 2011, cînd a început totul, mi-aș fi dorit să semene cu The New Yorker Festival și cu Festivalul revistei Internazionale, care se desfășoară la Ferrara. La amîndouă, există un amestec de idei, arte, teme de actualitate și – nu în ultimul rînd – o bucurie de a fi împreună și de a împărtăși toate acestea. Știu că unora le poate suna neadecvat, dar mi se pare atractiv, la astfel de manifestări, tocmai amestecul de „înalt“ și „popular“, teme acute ale lumii de azi și evadări în lumi vechi, cădere pe gînduri în fața vreunei dezbateri serioase și flanări printre ziduri vechi, muzici de tot felul și taclale pe-nserat. Și altele, căci un astfel de festival e suficient de flexibil pentru a cuprinde în el și ceea ce apare „din mers“. Sensul unui asemenea festival organizat de o revistă nu e doar acela de a „prelungi“ spiritul revistei în realitate, ci și de a oferi publicului și altceva.

Au fost, între 26-28 august, peste 30.000 de persoane care, într-un fel sau altul, au interacționat cu ceea ce s-a întîmplat la festival. Foarte mulți veniseră la Alba Iulia special pentru Festivalul Dilema veche. Unii au întrebat deja cînd va fi organizată ediția de anul viitor, ca să-și programeze din timp concediul. Începe să devină serios...

Am colaborat și anul acesta, ca de obicei, cu Primăria Municipiului Alba Iulia, cu Biblioteca Județeană „Lucian Blaga“ și cu Consiliul Județean. Ne-a sprijinit și centrul Europe Direct din Alba Iulia. Am avut, ca de fiecare dată în ultimii 3 ani, și susținerea Reprezentanței Comisiei Europene. Un partener inedit – dar eficient și arătînd o mare deschidere – a fost Batalionul 136 Geniu „Apulum“: pentru prima dată, o unitate militară și-a deschis porțile pentru a găzdui un festival. Cu sprijinul la fel de eficient al MApN. Le mulțumim tuturor. Se cuvin mulțumiri speciale copiilor din „Cercetașii României“ care au întruchipat „Garda copiilor“, luîndu-și rolul în serios.

Mulțumim și sponsorilor, care au intrat – mai hotărîți decît în alți ani – în comunitatea oamenilor cu dileme și împărtășesc valorile festivalului: Transavia, Rompetrol, Philips, Pizarotti, Automobile Bavaria, Florea Grup, Aqua Carpatica, Domeniile Sîmburești, Albalact, Apulum, Young, Țuca, Zbârcea și Asociații, Hama, MReady.

Ilustraţie de Ion BARBU

Mai multe